Heilig Avondmaal
Geplaatst: 02 aug 2011, 12:17
Heeft er iemand wel eens mee gemaakt dat het Heilig Avondmaal
bediend word door iemand die geen dominee is?
bediend word door iemand die geen dominee is?
Kun je dat onbijbelse onderbouwen?Tiberius schreef:Ik niet.
Het is ook kerkordelijk en Bijbels niet juist.
In de Bijbel komt dat wel voor. Toen waren er nog geen dominees en kerkordes.Oude-Waarheid schreef:Heeft er iemand wel eens mee gemaakt dat het Heilig Avondmaal
bediend word door iemand die geen dominee is?
Dat denk ik wel, ja.parsifal schreef:Kun je dat onbijbelse onderbouwen?Tiberius schreef:Ik niet.
Het is ook kerkordelijk en Bijbels niet juist.
Voor evangelisten is het denk ik Bijbels wel toegestaan, gezien zij geroepen zijn tot de verkondiging van het Woord.Oude-Waarheid schreef:Zal even toelichten hoe ik aan deze vraag kom.
Zat bij RD kerktijden te kijken welke predikanten er zo voorgaan
hier in Amsterdam noord.
Toen zag ik 4 september staan Evang. J.M. ten Brinke Heiilig Avondmaal.
Het sacrament van de doop wel ja.Tiberius schreef:Dat denk ik wel, ja.parsifal schreef:Kun je dat onbijbelse onderbouwen?
Uit Mat 28:19: Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons en des Heiligen Geestes.
Hier wordt de bediening van de sacramenten opgedragen aan de verkondigers van het Woord.
Mij spreken dit soort argumenten minder aan. Kerkordes zijn (erg) belangrijk, maar ze mogen de bijbel niet voor de voeten lopen. Dus het gaat er puur om: is het bijbels juist? Zo ja, dan moet de kerkorde aangepast worden.Tiberius schreef:Het is ook kerkordelijk (...) niet juist.
Afgewezen schreef:Misschien iets voor een andere rubriek?
Ik denk niet dat de Bijbel een wezenlijk verschil maakt tussen de sacramenten.rekcor schreef:Het sacrament van de doop wel ja.Tiberius schreef:Dat denk ik wel, ja.parsifal schreef:Kun je dat onbijbelse onderbouwen?
Uit Mat 28:19: Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons en des Heiligen Geestes.
Hier wordt de bediening van de sacramenten opgedragen aan de verkondigers van het Woord.
In dit geval spreekt de kerkorde de Bijbel na.rekcor schreef:Mij spreken dit soort argumenten minder aan. Kerkordes zijn (erg) belangrijk, maar ze mogen de bijbel niet voor de voeten lopen. Dus het gaat er puur om: is het bijbels juist? Zo ja, dan moet de kerkorde aangepast worden.Tiberius schreef:Het is ook kerkordelijk (...) niet juist.
Wat bedoel je met 'wezenlijk'? Is 'degene die gerechtigd is om gebruik te maken van het sacrament' bijvoorbeeld hetzelfde voor beiden?Tiberius schreef: Ik denk niet dat de Bijbel een wezenlijk verschil maakt tussen de sacramenten.
Dat het wezen, de essentie van beide sacramenten gelijk is. Ze wijzen beiden naar de enige offerande van Christus aan het kruis volbracht.rekcor schreef:Wat bedoel je met 'wezenlijk'?Tiberius schreef:Ik denk niet dat de Bijbel een wezenlijk verschil maakt tussen de sacramenten.
Ja, namelijk belijdende lijden.rekcor schreef:Is 'degene die gerechtigd is om gebruik te maken van het sacrament' bijvoorbeeld hetzelfde voor beiden?
Maar hier staat niet dat het dopen en de bediening van de tafel van de Heere beperkt is tot de apostelen (of de dienaars van het Woord, want ook van apostel naar predikant moet een stap genomen worden).Tiberius schreef:Dat denk ik wel, ja.parsifal schreef:Kun je dat onbijbelse onderbouwen?Tiberius schreef:Ik niet.
Het is ook kerkordelijk en Bijbels niet juist.
Uit Mat 28:19: Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons en des Heiligen Geestes.
Hier wordt de bediening van de sacramenten opgedragen aan de verkondigers van het Woord.