Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Tiberius »

Tjonge, wat zijn de HSV drijvers weer fel hier.
Een beetje matigen graag.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Zita »

Ik vind het tamelijk vaag dat alleen leerlingen die thuis de HSV gebruiken dat op school mogen doen. Hoe wil school dit checken? Dit is toch een wassen neus?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Lieve mensen, wat is er nu helemaal aan de hand? De Driestar blijft de SV gebruiken, maar staat toe dat leerlingen de HSV gebruiken. Dat is alles. En heeft de Driestar niet de vrijheid om dat te doen? Aan wie moeten ze dat dan gaan vragen?
Kan er nu niet een beetje nuchterheid betracht worden? Neem dan inderdaad de raad van Gamaliël ter harte en kijk het eens even aan.
Het bericht in het RD gaat verder dan wat jij zegt.
De afgevaardigden bezonnen zich op het gegeven dat De Driestar binnen de school het gebruik van de Herziene Statenvertaling heeft vrijgegeven. Eén van de afgevaardigen wees hierbij op „de grote gevolgen daarvan voor personeel en achterban.” Inmiddels hebben deputaten Onderwijszaken hierover een schrijven verzonden aan het College van Bestuur van de school.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door huisman »

hmprff schreef:
Waar heb jij het over? het gaat over het Driestar College en niet over de Pabo, dat Driestar Educatief heet.
Niet waar Driestar Educatief - bestaat uit de onderdelen Driestar Hogeschool, Driestar Onderwijsadvies en Driestar Managementadvies . Driestar Hogeschool heeft het gebruik van de HSV vrijgegeven.
Het gaat mij niet om de HSV op zich maar dit dient de éénheid niet en gaat ons onze reformatorisch scholen kosten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:Tjonge, wat zijn de HSV drijvers weer fel hier.
Een beetje matigen graag.
Volgens mij komt een term als "HSV drijvers" de discussie niet ten goede.
Verder vraag ik me sterk af waar je op doelt. MarthaMartha's term "heersen over de gewetens van anderen" zou als fel bestempeld kunnen worden, maar niet extreem. Verder begrijp ik nog steeds niet voor welk Bijbelgebruik van leerlingen een specifieke Bijbelvertaling van belang is?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Lieve mensen, wat is er nu helemaal aan de hand? De Driestar blijft de SV gebruiken, maar staat toe dat leerlingen de HSV gebruiken. Dat is alles. En heeft de Driestar niet de vrijheid om dat te doen? Aan wie moeten ze dat dan gaan vragen?
Kan er nu niet een beetje nuchterheid betracht worden? Neem dan inderdaad de raad van Gamaliël ter harte en kijk het eens even aan.
Het bericht in het RD gaat verder dan wat jij zegt.
De afgevaardigden bezonnen zich op het gegeven dat De Driestar binnen de school het gebruik van de Herziene Statenvertaling heeft vrijgegeven. Eén van de afgevaardigen wees hierbij op „de grote gevolgen daarvan voor personeel en achterban.” Inmiddels hebben deputaten Onderwijszaken hierover een schrijven verzonden aan het College van Bestuur van de school.
Als de Driestar zélf de HSV niet gebruikt bij de weekopening en de dagopening, dan is het toch oké? In de kerk mag je toch ook je eigen Bijbelvertaling meenemen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:Lieve mensen, wat is er nu helemaal aan de hand? De Driestar blijft de SV gebruiken, maar staat toe dat leerlingen de HSV gebruiken. Dat is alles. En heeft de Driestar niet de vrijheid om dat te doen? Aan wie moeten ze dat dan gaan vragen?
Kan er nu niet een beetje nuchterheid betracht worden? Neem dan inderdaad de raad van Gamaliël ter harte en kijk het eens even aan.
Het bericht in het RD gaat verder dan wat jij zegt.
De afgevaardigden bezonnen zich op het gegeven dat De Driestar binnen de school het gebruik van de Herziene Statenvertaling heeft vrijgegeven. Eén van de afgevaardigen wees hierbij op „de grote gevolgen daarvan voor personeel en achterban.” Inmiddels hebben deputaten Onderwijszaken hierover een schrijven verzonden aan het College van Bestuur van de school.
Als de Driestar zélf de HSV niet gebruikt bij de weekopening en de dagopening, dan is het toch oké? In de kerk mag je toch ook je eigen Bijbelvertaling meenemen?
Ik begrijp van mijn aanstaande schoondochter dat de HSV wel gebruikt (af en toe) wordt op zulke momenten. Maar ik wil hier voorzichtig mee zijn of het echt zo is of dat ik haar verkeerd begrepen heb. Ik heb er geen moeite mee als er naast de SV meerdere vertalingen gelezen worden voor b.v. persoonlijke bijbelstudie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Marnix »

Nee, en ik heb er zeker geen problemen mee als ik lees wat Ria schrijft:
Ria schreef:Ik vind het goed dat ze het toestaan, zelf begrijp ik er meer uit dan uit de SV. Thuis lezen we er ook uit. Het is toch beter om uit iets te lezen wat je begrijpt dan iets lezen en het niet begrijpen en er dus weinig aan hebben?

Willem schreef:
Auto schreef:Het komt mij als een roep van overwinning waarbij het juk van anderen wordt afgeworpen. Vrijheid is het devies Anno Dominis 2011
Klopt. En onderhavig onderwerp is hiervan slechts een symptoom. De algehele teneur, dat de autonome mens zelf bepaalt, is de drijvende kracht achter al dit soort van wrijvingen. de Ger. Gem synode zegt dit? Zijn we het niet mee eens! Dus doen we gewoon onze eigen zin. De Bijbel zegt dat? Ik lees het anders - of leg het anders uit -dus stoor ik me niet aan de - vaak eeuwenoude en door gerenomeerde theologen gedane - uitleg. De kerkenraad beweert iets of legt iets op aan de leden? Ik lees de bewering niet in de Schrift dus hoef ik niet te gehoorzamen. Arme jeugd wat - ook hierin - gestaafd wordt door de ouders in hun rebellie tegen de schoolleiding. En indien je het waagt op te merken dat mischien niet eens het feit an sich maar wel de manier waarop het wordt verwoord en beargumenteerd openlijke blijken zijn van de natuurlijke mens die als God wil zijn dan zijn er vast wel forummers die het knopje aanklikken en weten te roepen "persoonlijke aanval". En ja...., dat is natuurlijk wel heel vervelend......
De synode is de regering van een kerkverband, niet van een scholengemeenschap met interkerkelijke studenten. Een synode kan volgens mij niet opleggen waar je thuis uit leest. Ze kan hooguit zeggen wat er in de kerk wordt gelezen en hoe de kerk omgaat als er uit andere versies van de Bijbel wordt gelezen. (net zo min als dat een synode niet kan bepalen dat je thuis alleen Psalmen en enige gezangen zingt, welke instrumenten gebruikt mogen worden etc)

Dat heeft niets met autonomie, de mens bepaalt zelf wel wat ze wil enzovoorts te maken. Een kerkverband heeft een synode die dingen bepaalt, een school heeft een schoolbestuur die dit doet op basis van zijn grondslag. Dat sommigen het vervelend vinden dat de school voor op school iets anders als regel stelt dan de synode voor het kerkverband doet aan bovenstaande niets af en heeft ook niet met "autonomie" te maken.
Zita schreef:Ik vind het tamelijk vaag dat alleen leerlingen die thuis de HSV gebruiken dat op school mogen doen. Hoe wil school dit checken? Dit is toch een wassen neus?
Dat hoef je niet te checken, dat spreek je af op basis van goed vertrouwen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 337
Lid geworden op: 14 mei 2010, 14:59

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Ria »

Tiberius schreef:Tjonge, wat zijn de HSV drijvers weer fel hier.
Een beetje matigen graag.
Dus de SV drijvers mogen wel fel zijn?
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door MarthaMartha »

Auto schreef:
MarthaMartha schreef:Ik vind het goede nieuws vooral dat een school bepaalt wat ze zelf gebruikt (in dit geval Statenvertaling) en dat ze ondertussen niet heerst over de gewetens van anderen!
Ik vind dit een vrij botte opmerking inzake zoiets moeilijks. Dat hetgeen verwacht werd tot verdeeldheid zou leiden nu ook daadwerkelijk plaatsvindt. Dat mensen moeite er mee hebben nu in een hoek gedrongen worden als dat ze over het geweten van een ander heersen.

Het komt mij als een roep van overwinning waarbij het juk van anderen wordt afgeworpen. Vrijheid is het devies Anno Dominis 2011
Huh? volgens mij snap ik iets niet... Ik zeg toch juist dat ze NIET over het geweten van anderen heersen? En het is toch ook prima dat ze zelf beslissen de SV te gebruiken? Daar doe ik toch niet moeilijk over? Ik snap het botte niet goed... probeer ik iets positiefs te zeggen lijkt het als een bom te werken...

Het is m.i. net zo'n besluit als in sommige gemeenten die beslissen voor kerkelijke activiteiten de SV te gebruiken, maar zich verder onthouden van advies en oordeel voor persoonlijk gebruik.

Je mag me even uitleggen wat er bot aan is als je wilt, daar ben ik wel benieuwd naar...
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 09 jun 2011, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door MarthaMartha »

ZWP schreef:
Willem schreef:
Auto schreef:Het komt mij als een roep van overwinning waarbij het juk van anderen wordt afgeworpen. Vrijheid is het devies Anno Dominis 2011
Klopt. En onderhavig onderwerp is hiervan slechts een symptoom. De algehele teneur, dat de autonome mens zelf bepaalt, is de drijvende kracht achter al dit soort van wrijvingen. de Ger. Gem synode zegt dit? Zijn we het niet mee eens! Dus doen we gewoon onze eigen zin. De Bijbel zegt dat? Ik lees het anders, - of leg het anders uit -dus stoor ik me niet aan de - vaak eeuwenoude en door gerenomeerde theologen gedane - uitleg. De kerkenraad beweert iets of legt iets op aan de leden? Ik lees de bewering niet in de Schrift dus hoef ik niet te gehoorzamen. En indien je het waagt op te merken dat mischien niet eens het feit an sich maar wel de manier waarop het wordt verwoord en beargumenteerd openlijke blijken zijn van de natuurlijke mens die als God wil zijn dan zijn er vast wel forummers die het knopje aanklikken en weten te roepen "persoonlijke aanval". En ja...., dat is natuurlijk wel heel vervelend......
Huh? Sinds wanneer moeten we dan een synode boven de Schrift stellen en een bewering van de kerkenraad boven de Bijbel?
Juist het Woord is het fundament, en daar mogen synode-uitspraken en kerkenraadsbewering aan getoetst worden lijkt me?

Overigens lijkt het me ook niet waar dat uitleg die 'eeuwenoud' en 'door gerenomeerde theologen' gedaan, per definitie waar is. Als dat zo was, zaten we nu nog in de RK, lijkt me?

Je opmerking waarin je mensen die de HSV willen 'invoeren' gelijkstelt met de mens die als God wil zijn, is voor jouw rekening en daarnaast beneden alle peil.
en lijkt me ook inderdaad wel een soort opmerking om het uitroeptekentje voor in te drukken, maar aangezien ik het nog even niet snap wat mijn opmerking lijkt te doen (in ieder geval iets anders dan wat ik probeerde te zeggen), laat ik dat nog even.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:Tjonge, wat zijn de HSV drijvers weer fel hier.
Een beetje matigen graag.
Het spijt me, ik denk dat ik die HSV drijver ben? Op mij wordt fel gereageerd... door tegenstanders dan...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:Lieve mensen, wat is er nu helemaal aan de hand? De Driestar blijft de SV gebruiken, maar staat toe dat leerlingen de HSV gebruiken. Dat is alles. En heeft de Driestar niet de vrijheid om dat te doen? Aan wie moeten ze dat dan gaan vragen?
Kan er nu niet een beetje nuchterheid betracht worden? Neem dan inderdaad de raad van Gamaliël ter harte en kijk het eens even aan.
Het bericht in het RD gaat verder dan wat jij zegt.
De afgevaardigden bezonnen zich op het gegeven dat De Driestar binnen de school het gebruik van de Herziene Statenvertaling heeft vrijgegeven. Eén van de afgevaardigen wees hierbij op „de grote gevolgen daarvan voor personeel en achterban.” Inmiddels hebben deputaten Onderwijszaken hierover een schrijven verzonden aan het College van Bestuur van de school.
Als de Driestar zélf de HSV niet gebruikt bij de weekopening en de dagopening, dan is het toch oké? In de kerk mag je toch ook je eigen Bijbelvertaling meenemen?

Nou, nou. Eens met Afgewezen. Wat een ophef om niets.
In de kerk mag je toch ook gewoon je HSV meenemen? Dat mag dus nu op de Driestar ook.

En de SV drijvers ten spijt. Wen er maar aan. Het gebruik van de HSV zal zich als een olievlek verspreiden binnen onze gezindte. Het RD zal binnenkort ook wel volgen met gebruik van de HSV in meditaties. En over een paar jaar zullen we dan gezamelijk concluderen dat alle strijd ongeestelijk gedrijf is geweest.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Fjodor »

MarthaMartha schreef:
Auto schreef:
MarthaMartha schreef:Ik vind het goede nieuws vooral dat een school bepaalt wat ze zelf gebruikt (in dit geval Statenvertaling) en dat ze ondertussen niet heerst over de gewetens van anderen!
Ik vind dit een vrij botte opmerking inzake zoiets moeilijks. Dat hetgeen verwacht werd tot verdeeldheid zou leiden nu ook daadwerkelijk plaatsvindt. Dat mensen moeite er mee hebben nu in een hoek gedrongen worden als dat ze over het geweten van een ander heersen.

Het komt mij als een roep van overwinning waarbij het juk van anderen wordt afgeworpen. Vrijheid is het devies Anno Dominis 2011
Huh? volgens mij snap ik iets niet... Ik zeg toch juist dat ze NIET over het geweten van anderen heersen? En het is toch ook prima dat ze zelf beslissen de SV te gebruiken? Daar doe ik toch niet moeilijk over? Ik snap het botte niet goed... probeer ik iets positiefs te zeggen lijkt het als een bom te werken...

Het is m.i. net zo'n besluit als in sommige gemeenten die beslissen voor kerkelijke activiteiten de SV te gebruiken, maar zich verder onthouden van advies en oordeel voor persoonlijk gebruik.

Je mag me even uitleggen wat er bot aan is als je wilt, daar ben ik wel benieuwd naar...
Tja, jij zegt dat het goed is dat ze niet heersen.
Daarmee zeg je dat het niet goed is als ze wel zouden heersen.
Als er mensen zijn die zeggen dat het goed is als er geheerst wordt, dan wordt dat door jou bestempeld als niet goed.
Dus kan je zeggen dat jij heerst over mensen die persé de SV willen laten lezen. Zo wordt jou uitspraak volgens mij geïnterpreteerd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Terri »

Tja hoe dichter je bij de waarheid kom, hoe feller er gereageerd wordt......

Ik denk wel eens, als we straks in het verborgen bij elkaar moeten komen, omdat ons de vrijheid van godsdienst ontnomen wordt, gaan we dan ook elkaar bekritiseren over welke Bijbelvertaling we gebruiken?
En zo ver zijn we daar echt niet van af!
Gesloten