belijdenisgeschriften

Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Wil God dat jij aangevallen wordt door de satan? Dat zegt immers artikel 13! En ik dacht dat jij daar achter stond."

Dat zegt niet alleen artikel 13, daar spreekt de Bijbel ook over. Job 1:12: "En de HEERE zeide tot satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand; alleen aan hem strek uw hand niet uit."

God wil het dus: Ten GOEDE van Zijn uitverkorenen. Gods wil is volmaakt goed. De opstellers kenden Gods wil niet, maar konden wel in zijn algemeenheid zeggen dat de HEERE regeert en doet al wat Hem behaagt en zoals Hij het heeft bepaald in Zijn heilige raad en dat zonder de wil van Hem geen musje van het dak valt en geen haar van het hoofd valt.

Verder is er geen verschil tussen toelaten en willen. Als je iets toelaat doe je dat omdat je dat wilt. God is niet machteloos in die zin, maar Almachtig. God wil het 'op zich' niet, maar in Zijn rechtvaardigheid wil Hij het toelaten opdat Hij verheerlijkt worde.

Er is dus wel een verschil tussen 'willen' en 'willen', het gaat uiteindelijk om het doel. En God bedoelt altijd het beste. We moeten Hem niet willen narekenen wat dat betreft.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Dat zegt niet alleen artikel 13, daar spreekt de Bijbel ook over. Job 1:12: "En de HEERE zeide tot satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand; alleen aan hem strek uw hand niet uit."
Gaat dit over alle gevallen van slechte dingen die mensen overkomen? Het KAN, het is niet in alle gevallen zo! (zie de maanzieke knaap)]

Verder is er wel degeljk verschil tussen willen en toelaten.. dat lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen??
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Refojongere

Bericht door Refojongere »

De Heere bepaalt of Hij iets toelaat of niet. Hij kan bepaalde dingen ook niet toelaten, daar is Hij almachtig voor.

Als Hij iets toelaat dan doet Hij dat niet tegen Zijn raad en besluiten in. Dus is dat Zijn wil. Hij heeft macht over de satan in het boek Job. Zou God willen dat Job zo zou lijden? Nee toch? Op zich niet, maar om zijn geloof te beproeven laat Hij het toch toe. Het verheerlijkt God ten slotte.

Zou God zaken toelaten waarvan Hij ten diepste niet wil dat ze gebeuren, dan zou het dus zijn dat er bepaalde dingen buiten Zijn almacht vallen en dat rijm ik niet met mijn geloof in mijn almachtige God, Schepper des hemels en der aarde.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Johannes 9:3 is weer een voorbeeld van die verheerlijking van God:
"Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar dit is geschied, opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden."

Daarin gaat het over iemand die van zijn geboorte blind is, waarom? Heeft hij gezondigd, hoe komt het?

Leg eens uit hoe je met het voorbeeld van de maanzieke knaap wil uitleggen dat God in dat geval de ziekte niet wilde?
Ik blijf het herhalen: God wil natuurlijk op zich niet iemand ziek maken, God is geen kwaaddoener, geen tiran. Maar wel wil God het gebruiken als een roepstem dat wij hier beneden in het Mesech der ellende leven en dat het mocht zijn tot bekering en afhankelijkheid. Dat kan een van de redenen zijn.

Dat heet nou God vertrouwen, geloven dat alles wat je overkomt, als je mag weten een kind Gods te zijn, van Zijn vaderlijke hand ons toekomt. Dat gaat denk ik wel met veel bestrijding, maar we mogen dan toch leven in het vertrouwen dat het mee zal werken ten goede.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Refojongere,

Hier is al meer over gediscussierd. Er is verschil tussen willen en willen. In het Grieks zijn er meer woorden voor bijvoorbeeld. Je kunt iets willen van een ander, zonder dat je hem wil dwingen, ook als je het zou kunnen.

Zo is er ook een probleem met almacht. Iets kan niet gelijk wel zo zijn en niet zo zijn. God kan niet rechtvaardig zijn en onrechtvaardig. Eens zag als definitie van almacht. Alle logische mogelijkheden daadwerkelijk tot mogelijkheid hebben.

Als je van dit begrip van almacht uitgaat, kom je ook op een ander begrip van willen. God heeft mensen een redelijke vrijheid gegeven en verantwoordelijkheid. Zijn wil was en is dat de mens Hem gehoorzaamt. In het paradijs zijn er gevolgen aan de keus van mensen verbonden. Is het God's wil dat deze gevolgen over Zijn kinderen komen? God kan en zal het "ten beste keren" maar om direct van God's wil te spreken is moeilijk.

Nog een voorbeeld:
God wil dat Zijn kinderen zalig worden.
God wilde dat Jezus aan het kruis stierf.

Beide zinnen zijn waar, geloof ik. Ook geloof ik dat hier het begrip willen twee totaal verschillende betekenissen heeft. Als je dan met uitspraken komt zoals in de Cathechismus staan, denk ik dat je heel goed moet uitleggen wat bedoelt wordt, of in ieder geval heel goed weten wat bedoeld wordt. Ik denk dat ook in de Catechismus over een afgeleid willen wordt gesproken. God wil niet het kwaad dat over ons komt, maar door het kwaad werkt God het goede op de beste manier.
Zo kunnen de uitspraken een geweldige troost zijn, zoals ze ook bedoeld zijn denk ik, in ieder geval staan de teksten hierover in de Bijbel vaak in dit verband.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Parsifal,

Ik ben het geheel met je eens en ik probeerde dus al de hele tijd te zeggen wat jij met een zinnetje samenvatte:

God wil niet het kwaad dat over ons komt, maar door het kwaad werkt God het goede op de beste manier.

Dat valt dus ook op de kruisiging van Jezus toe te passen. Het is een gruwelijke zonde geweest van hen die Hem kruisten! En toch was het Gods wil dat Hij gekruis werd. God dacht het ten goede en de mensen hadden er een slechte bedoeling mee. Ik heb het gevoel dat ik het in de vorige zin ook onvolledig uitdruk, ik kan het natuurlijk ook nooit alomvatten.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

He Parsifal, zijn we het toch nog wel is eens. :bou:

Maar ik blijf erbij dat het zoals het in de HC staat niet bijbels is (behalve met heel veel uitleg, maar dan kun je die uitleg net zo goed gewoon in de HC erbij zetten, want wat heb je nu aan een belijdenisgeschrift (dat notabene bedoeld is ter verduidelijking) waarbij je ontzettend veel uitleg nodig hebt?).

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
roseline

Bericht door roseline »

Wat wil God?

Bijvoorbeeld:

Feit is dat vele mensen zondigen.

Wil God dat vele mensen zondigen, of laat Hij vooralsnog toe dat vele mensen zondigen?

Het eerste wijst op een expliciete wens van God.
Het tweede op een plan van God dat nog niet volledig ontvouwd en ontplooid is.

Ik vind er nogal een verschil tussen zitten.

Groeten, Rose.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ja helemaal mee eens Rose!
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Plaats reactie