belijdenisgeschriften

zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Origineel gepost door Loïs
Gelukkig zijn en gelukkig zijn is twee.
Ik was ook gelukkig, maar miste iets wat een doel gaf.
En ja bij mij waren het ook zonden die me ertoe dreven.
Maar bij mensen die ik ken was het gewoon deze onrechtvaardige wereld, en niet direct hun zonden. Dat kwam later wel.

die tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen zei de Heere Jezus. Geloven we dat soms niet dan?

Groetjes Loïs.
Ik dacht al dat het een misverstand was :), want 'iets missen' en 'niet gelukkig' zijn valt toch ook onder de zonde? Het er tenminste wel een gevolg van.
Loïs

Bericht door Loïs »

Ja, oké. Maar zoals de catechismus door sommige mensen uitgelegd wordt zou het betekenen dat je alleen om je zonden tot God mag komen.
Nee, ik ken een meisje dat zegt Jezus vult mijn leven, Hij is het levende Brood, Hij voedt mij.. en je ziet bij haar duidelijk vruchten maar je hoort haar nooit over zonden. En ze kwam ook niet om haar zonden, ze kwam om een doel te hebben!

Groeten Loïs.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Het wordt idd vaak verkeerd uitgelegd de catechismus, maar lees de verklaring van m'n naamgenoot en dan zie je dat het anders bedoelt wordt.
Adryan_123

Bericht door Adryan_123 »

Hoi lebaoth (Wat betekent die naam? Je verwijst naar Jozua, maar heeft het ook een betekenis?)

Even reageren. Ik moet het kort doen. MAar dat geeft niet hoop ik.

De vertalers hebben verklaringen bij de tekst geschreven omdat vertalen 1op1 niet mogelijk is. Daarom lees ik bij de tekst bijna altijd de kanttekeningen tot een recht verstaan van de tekst. Gelukkig kan ik geen Hebreeuws en Grieks:) (Eigenlijk moet ik zeggen jammer genoeg) dus ik weet echt niet wat er precies staat.

Geldt deze tekst alleen voor de onbekeerden? Nee. Het is mooi en goed dat Christus ook in "kleine" dingen wil helpen en rust geven.

Maar er is zondekennis nodig. Nee, niet als voorwaarde voor het geloof. Nee, ik ga ook niet zeggen dat je een bepaalde mate van zondekennis moet hebben.

Maar als wij Jezus willen kennen als onze Borg en Middelaar. Als we weten verlost te zijn, dan is zondekennis wel nodig. Want waar hebben we Jezus voor nodig?

Sla Mattheus 1 maar op

21 En zij zal een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten JEZUS; want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.

Daartoe is Hij in de wereld gekomen om verloren zondaren te verlossen.

Nogmaals, moet er kennis van zonde zijn? Ik denk het wel. Niet om somber te doen. Het geloof hoeft niet somber te zijn. Maar kijk naar Daniel. Een man van wie we geen zonden lezen in de Bijbel. Toch zegt ook Daniel: Wij hebben gezondigd. Dus ook hij voelde zijn zonden.

Maar om verlost te worden, zullen we (en ik moet op passen niet in herhaling te vallen) moeten weten waar we van verlost worden. Daarom eerst kennis van de ellende. Want ook de wet geldt nog voor ons. We hebben in het Paradijs God verlaten. Maar God eist Zijn beeld terug. God eist van ons dat ons bekeren. Maar met Paulus moeten we zeggen geneigd te zijn tot alle kwaad. We mogen in Jezus geloven maar we willen van nature niet.

De rijke jongeling kwam tot Jezus en wat zei Jezus? Geloof in mij? Nee, hij vertelde hem de geboden van de wet. En de jongen zei dat hij dat gedaan had. EN Jezus BEMINDE hem hierom. Maar hij had het niet met de liefde van zijn hart gedaan.

Maar als we kijken naar de wet, dan moeten we toch zeggen dat die ons overtuigt van zonden? Of kunnen wij de wet volkomen houden?

En wat ik bedoelde te zeggen met de Catechismus. Ze zijn een samenvoegsel van teksten. Daarom lees de teksten die er bij staan.

Maar als we de dankbaarheid vergeten door de ellende. Of wat nog erger is de verlossing vergeten door de ellende, dan zijn we 1. verkeerd bezig, 2. niet bezig volgens de HC. Maar dat was denk ik wel duidelijk. Want ook de dankbaarheid hoort erbij. En dat brengt me gelijk bij het volgende.

Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen.
Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid.

Ik heb eerst je tekst maar gekopieerd. Laten we God alleen de eer geven.Maar dan ook voor alle dingen. En dan moeten we met de HC, maar ook met Gods Woord belijden: Matt 10
29 Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet een van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader.
30 En ook uw haren des hoofds zijn alle geteld.
31 Vreest dan niet; gij gaat vele musjes te boven.

Lukas 12
6 Worden niet vijf musjes verkocht voor twee penningskens? En niet een van die is voor God vergeten.
7 Ja, ook de haren uws hoofds zijn alle geteld. Vreest dan niet; gij gaat vele musjes te boven.

Als we dan zien dat er niets buiten Gods wil om gebeurt. Dan mag ons dat dankbaar stemmen. Want ook al gebeurt er iets wat wij niet kunnen begrijpen. Laten we dan nog vasthouden:

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

Begrijpen wij het niet? Wij zijn maar kinderen en wij zijn maar van deze tijd. God is van eeuwigheid. Zou die alleen-wijze God het dan niet beter weten? En als we het zo zien, dan mag het toch tot troost zijn? Hoe zondig we ook zijn. Als we het zelf helemaal verkeerd doen. Als we zeggen met Paulus het goede wat ik wil enz. dan nog kunnen jij en ik tot God bekeerd worden door het zoenoffer van Christus. Dat ligt eeuwig vast in Gods besluit.

En zoals je al zei. Die tekst geldt ook voor hen die weten Gods kinderen te zijn. De dagelijkse bekering. Elke keer opnieuw moeten we inleven zondig te zijn en elke keer moet God ons redden uit de zonde. Want de oude mens is nog niet dood. De oude mens blijft leven tot we eenmaal de doodsjordaan door zijn. Maar gelukkig dat de nieuwe mens telkens opnieuw mag overwinnen. Dan mogen we God daar dankbaar voor zijn.

Ik heb geprobeer het een beetje ordelijk voor te stellen. Dat is een beetje helemaal mislukt. Ik wilde het kort houden. Ook dat is niet gelukt. Ik hoop dat ik overal duidelijk antwoord op gegeven heb. Anders hoor ik dat wel. Dan zal ik het gewoon opnieuw moeten doen. Maar ik ben hier tussen mijn werk door aan het typen en ik wordt om de haverklap gestoord. Dus ik type zo een beetje twee zinnen per half uur. Vandaar dat het een beetje onoverzichtelijk wordt. Maar als het niet duidelijk is, dan probeer ik het vanavond duidelijker te maken.


Een groet,

Adryan
Adryan_123

Bericht door Adryan_123 »

Lois,

Misschien dat ik je verkeerd begrijp. Dan doet de reactie niet ter zake. Maar ik wil je de reactie van de HC geven:
Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.

a Jak 2:19 b Heb 11:1,7 Ro 4:18-21 Ro 10:10 Eph 3:12 Heb 4:16 Jak 1:6 c Ga 5:22 Mt 16:17 2Co 4:13 Joh 6:29 Eph 2:8 Php 1:19 Han 16:14 d Ro 1:16 Ro 10:17 1Co 1:21 Han 10:44 Han 16:14 e Ro 1:17 Ga 3:11 Heb 10:10,38 Ga 2:16 f Eph 2:8 Ro 3:24 Ro 5:19 Lu 1:77,78

Een groet,

Adryan
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hoi Adryan,

het spijt me dat ik nu pas reageer. Van de week had ik tentamens op school en daardoor zag ik het niet zo zitten om een reactie te typen, sorry.
De vertalers hebben verklaringen bij de tekst geschreven omdat vertalen 1op1 niet mogelijk is. Daarom lees ik bij de tekst bijna altijd de kanttekeningen tot een recht verstaan van de tekst. Gelukkig kan ik geen Hebreeuws en Grieks (Eigenlijk moet ik zeggen jammer genoeg) dus ik weet echt niet wat er precies staat.
Dat weten volgens mij maar weinig mensen. :) Maar in dit geval gaat het om uitleg en niet om vertaling.
Vertalen een op een is inderdaad niet altijd mogelijk. Maar het jammere van de kanttekeningen vind ik dat ze direct een (sterk gekleurde) interpretatie weergeven. Dat zul je toch niet ontkennen? Als je bijvoorbeeld leest wat ze schrijven bij Joh 3:16, oké, misschien is hun uitleg wel de juiste. Maar de kanttekeningen geven jammer genoeg niet alleen informatie over het vertalen, maar ook over de betekenis die de tekst volgens hen zou hebben.
Ja ik ben nogal een ketter hoor. :) Maar ik geloof niet in onfeilbare kanttekeningen.
Geldt deze tekst alleen voor de onbekeerden? Nee. Het is mooi en goed dat Christus ook in "kleine" dingen wil helpen en rust geven.
Dus gaat het toch niet om bekering? Het ‘rust voor uw ziel’?
Nee, ik ga ook niet zeggen dat je een bepaalde mate van zondekennis moet hebben.
Gelukkig! Dat gebeurt zo veel de laatste tijd, en werpt zo’n barrière op voor veel mensen.
Maar als wij Jezus willen kennen als onze Borg en Middelaar. Als we weten verlost te zijn, dan is zondekennis wel nodig. Want waar hebben we Jezus voor nodig?
Als we weten verlost te zijn, inderdaad. Hoe dichter je bij Christus komt hoe meer Zijn Bloed tegen het zwarte van je ziel afsteekt.
Maar om verlost te worden, zullen we (en ik moet op passen niet in herhaling te vallen) moeten weten waar we van verlost worden.
Ik citeer even Mattheus 5.
‘Zalig de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Zalig die treuren, want zij zullen vertroost worden.
Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.
Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.
Zalig de barmhartigen, want hun zal barmhartigheid geschieden.
Zalig de reinen van hart, want zij zullen God zien.
Zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.
Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.’
De armen van geest.. er is hier meerdere uitleg over, maar laat ik die ene uitleg nemen die zegt dat het over verstandelijk gehandicapten gaat nemen. Weten zij van zonden? Weten zij waarvan ze verlost worden? Nee, zij weten alleen dat ze van God houden. Is dat niet genoeg?
Of, zoals Loïs al zei, die hongeren en dorsten naar gerechtigheid. Natuurlijk is ongerechtigheid (een gevolg van) zonde. Maar weten al de mensen die verlangen naar gerechtigheid dat ook?
En zo zijn er meer voorbeelden. En ja, alle dingen die hier genoemd worden zijn (indirect) een gevolg van zonde. Maar weten die mensen die zalig gesproken worden dat ook?
Maar met Paulus moeten we zeggen geneigd te zijn tot alle kwaad. We mogen in Jezus geloven maar we willen van nature niet.
Als dit in de catechismus genoemd wordt in zondag 3 staat er als verwijstekst een tekst bij uit een antwoord van een ‘vriend’ van Job. Ik geloof en merk bij mezelf dat de mens geneigd is tot alle kwaad. Maar dat staat ook op andere plaatsen in de Bijbel. Ik denk niet dat deze tekst nodig is om daarheen te verwijzen. Maar wie ben ik..
De rijke jongeling kwam tot Jezus en wat zei Jezus? Geloof in mij? Nee, hij vertelde hem de geboden van de wet. En de jongen zei dat hij dat gedaan had. EN Jezus BEMINDE hem hierom. Maar hij had het niet met de liefde van zijn hart gedaan.
Luk 16:6-8 ‘En de Heere zeide: Hoort, wat de onrechtvaardige rechter zegt.
Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?
Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?’
Joh 9: 35-38 ‘Jezus hoorde, dat zij hem uitgeworpen hadden, en hem vindende, zeide Hij tot hem: Gelooft gij in den Zoon van God?
Hij antwoordde en zeide: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?
En Jezus zeide tot Hem: En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het.
En hij zeide: Ik geloof, Heere! En hij aanbad Hem.’

Hand 16:30-31 ‘En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.’

Zie je het in Hand 16? Staat er dat de stokbewaarder wist dat hij zondig was? Nee, hij vroeg alleen wat hij moest doen om zalig te worden, en het antwoord is ‘geloof!’.
Ze zijn een samenvoegsel van teksten. Daarom lees de teksten die er bij staan.
Ja dat heb ik al vaak gedaan. En dat is super als je op zoek bent naar teksten over bepaalde dingen.
Ik heb eerst je tekst maar gekopieerd. Laten we God alleen de eer geven.Maar dan ook voor alle dingen. En dan moeten we met de HC, maar ook met Gods Woord belijden: Matt 10
Er is een groot verschil of God iets wil en of Hij iets toelaat. Zoals zondag 1 het zegt zou het betekenen dat God moorden en verkrachtingen wil? Cassie Bernall was immers christen en kreeg een kogel door haar hoofd? Of Sybine Jansons, die christen was en verkracht werd?
Ja, dat is een grove belediging om dat te zeggen (vind ik in ieder geval wel!). God laat die moorden en verkrachtingen toe, maar wil Hij ze ook?
Romeinen 8 is erg mooi hierover, dat alle dingen meewerken ten goede. Als God die dingen die meewerken ten goede gewild zou hebben (volgens zondag 1 HC), waarom staat dat dan nog in de Bijbel? Als God die dingen wil is het toch logisch dat ze goed zijn?
Wij zijn maar kinderen en wij zijn maar van deze tijd. God is van eeuwigheid. Zou die alleen-wijze God het dan niet beter weten? En als we het zo zien, dan mag het toch tot troost zijn? Hoe zondig we ook zijn. Als we het zelf helemaal verkeerd doen. Als we zeggen met Paulus het goede wat ik wil enz. dan nog kunnen jij en ik tot God bekeerd worden door het zoenoffer van Christus. Dat ligt eeuwig vast in Gods besluit.
Ik begrijp inderdaad niet dat God misbruik en moorden zou willen. Volgens mij staat ook duidelijk in de Bijbel dat God dat niet wil. (Jer 29, waar staat dat Hij gedachten van vrede en niet van onheil over ons koestert, en Ezechiel 18 waar staat dat Hij geen lust heeft in de dood van de goddelozen)
Ik heb geprobeer het een beetje ordelijk voor te stellen. Dat is een beetje helemaal mislukt. Ik wilde het kort houden. Ook dat is niet gelukt. Ik hoop dat ik overal duidelijk antwoord op gegeven heb.
Het was helemaal duidelijk hoor!


Lebaoth (dat betekent trouwens leeuwin, jaja strijdlustig type :lol: )
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Loïs

Bericht door Loïs »

Voorwaarden stellen is niet wat de bijbel leert. De bijbel geeft helemaal geen voorwaarden voor het komen tot Christus.

Waarom zouden wij dat wel doen dan?

Loïs.
Adryan_123

Bericht door Adryan_123 »

Lebaoth,

Ik zal toch nog een reactie geven. Al is het al lang geleden dat jij je reactie gaf. En ik kan het niet steken op mijn tentamens. Want die heb ik gelukkig niet. Ik hoop dat ze bij jou gelukt zijn?!

Dat weten volgens mij maar weinig mensen. Maar in dit geval gaat het om uitleg en niet om vertaling.
Vertalen een op een is inderdaad niet altijd mogelijk. Maar het jammere van de kanttekeningen vind ik dat ze direct een (sterk gekleurde) interpretatie weergeven. Dat zul je toch niet ontkennen? Als je bijvoorbeeld leest wat ze schrijven bij Joh 3:16, oké, misschien is hun uitleg wel de juiste. Maar de kanttekeningen geven jammer genoeg niet alleen informatie over het vertalen, maar ook over de betekenis die de tekst volgens hen zou hebben.
Ja ik ben nogal een ketter hoor. Maar ik geloof niet in onfeilbare kanttekeningen.

Ik zat hier net nog over na te denken. Nee de kanttekeningen zijn niet onfeilbaar. Dus zo ketters is het niet;-)

Want Gods Woord is onfeilbaar. De bijbelschrijvers zijn geinspireerd. De vertalers niet.

Wel geloof ik dat de vertalers door Gods Geest zijn geleidt. En ik vind het wel goed dat ze hun commentaar erop geven. Want ze geven weer de onderlinge verhoudingen tussen de teksten. Ik bedoel dus de verbanden tussen de teksten.

Daarom zetten ze ook altijd de teksten erbij. Zodat je het zelf kan nazoeken zoals ze bedoelen. Maar het mag toch duidelijk zijn dat, om bij jou voorbeeld te blijven, met de wereld niet letterlijk de wereld wordt bedoeld? Volgens mij is daar in een ander topic duidelijk over gesproken.

Dus gaat het toch niet om bekering? Het ‘rust voor uw ziel’?
Kijk nu draai je het weer om. Als ik zeg dat het ook voor de kleine dingen geldt dat zijn juk zacht is en zijn last licht, dan moet je niet zeggen dat het NIET om de bekering gaat, want zoals ik al zei daar duidt het allereerst op.
Er is een groot verschil of God iets wil en of Hij iets toelaat. Zoals zondag 1 het zegt zou het betekenen dat God moorden en verkrachtingen wil? Cbottomie Bernall was immers christen en kreeg een kogel door haar hoofd? Of Sybine Jansons, die christen was en verkracht werd?
Ja, dat is een grove belediging om dat te zeggen (vind ik in ieder geval wel!). God laat die moorden en verkrachtingen toe, maar wil Hij ze ook?
Romeinen 8 is erg mooi hierover, dat alle dingen meewerken ten goede. Als God die dingen die meewerken ten goede gewild zou hebben (volgens zondag 1 HC), waarom staat dat dan nog in de Bijbel? Als God die dingen wil is het toch logisch dat ze goed zijn?
God wil niet de zonde. Hij werkt de zonde ook niet. We hadden woensdag dankdag. Toen werd de NBG artikel 13 gelezen. Ik vond dit heel mooi verwoord:

Gods voorzienigheid
Wij geloven dat deze goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, ze niet aan zichzelf heeft overgelaten, of aan het toeval of het lot heeft prijsgegeven, maar ze overeenkomstig zijn heilige wil zo leidt en regeert, dat in deze wereld niets gebeurt zonder zijn beschikking. Toch is God niet de bewerker van de zonde die gedaan wordt, en evenmin draagt Hij er de schuld van. Want zijn macht en goedheid zijn zó groot en gaan ons begrip zo te boven, dat Hij zijn werk zeer goed en rechtvaardig beschikt en doet, ook al handelen de duivelen en goddelozen onrechtvaardig. En al wat in zijn doen het menselijk verstand te boven gaat, willen wij niet nieuwsgierig onderzoeken, verder dan ons begrip reikt. Maar in alle ootmoed en eerbied aanbidden wij de rechtvaardige beslissingen van God, die voor ons verborgen zijn. Wij stellen ons ermee tevreden, dat wij leerlingen van Christus zijn, om slechts te leren wat Hij ons onderwijst door zijn Woord, zonder deze grenzen te overschrijden.

Deze leer schenkt ons een onuitsprekelijke troost, als wij erdoor leren verstaan dat ons niets bij toeval kan gebeuren, maar dat alles ons alleen overkomt door de beschikking van onze goedertieren hemelse Vader. Hij waakt over ons met een vaderlijke zorg, terwijl Hij zó over alle schepselen heerst, dat niet één haar van ons hoofd - want die zijn alle geteld - en niet één musje ter aarde zal vallen zonder de wil van onze Vader (Matt.10 : 29-30). Hierop stellen wij ons vertrouwen, omdat wij weten dat Hij de duivelen en al onze vijanden in toom houdt en zij ons zonder zijn toelating en wil niet kunnen schaden.

Daarom verwerpen wij de verfoeilijke dwaling van de epicureeërs, die zeggen, dat God Zich nergens mee bemoeit en alles aan het toeval overlaat.

Ik zou bijna zeggen wat moet ik er nog aan toevoegen. Als je zo er troost uit krijgt. Dat alles gebeurt. Ja ook die moorden enz. Dat God het ons alles als uit zijn Vaderlijke hand ons toeschikt. Want dan zal Hij ons nooit een te zwaar kruis op leggen.

Maar heel duidelijk staat er ook dat God de zonde niet wilt. Zie verschil in Gods geopenbaarde wil. Ofwel wat God van ons vraagt. Dus bijvoorbeeld dat doodslaan zonde is. Laat ik trouwens een voorbeeld nemen. Jozef werd door zijn broers verkocht naar Egypte. God wilde dat dit gebeurde. MAar de broers waren verkeerd. Die deden het uit haat. Die deden de zonde. God deed de zonde niet. De broers deden het uit haat en dat was zonde. God wilde dus dat het gebeurde (Gods verborgen wil) en Hij wil de zonde niet (Gods geopenbaarde wil). Er zit dus verschil in het woordje wil.

Dat God het wilde dat zien we in Gen. 50:20:
20 Gijlieden wel, gij hebt kwaad tegen mij gedacht; doch God heeft dat ten goede gedacht; opdat Hij deed, gelijk het te dezen dage is, om een groot volk in het leven te behouden.
Waarom? Om Gods raad uit te voeren. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

En zouden wij zeggen wat God moet doen of wat God moet willen? Wij nietige schepselen? Zou er iets gebeuren buiten Gods wil om? Hij die alles kon scheppen, hij kan toch alles als in een ogenblik vernietigen? Als het, met eerbied gesproken, uit de hand zou lopen, niet zou gaan zoals Hij wil, dan zou hij alles vernietigen. In dit geval denk ik aan Job.

Lees Job 38 en verder eens. Een citaat:
4 Waar waart gij, toen Ik de aarde grondde? Geef het te kennen, indien gij kloek van verstand zijt.
33 Weet gij de verordeningen des hemels, of kunt gij deszelfs heerschappij op de aarde bestellen?
34 Kunt gij uw stem tot de wolken opheffen, opdat een overvloed van water u bedekke?
35 Kunt gij de bliksemen uitlaten, dat zij henenvaren, en tot u zeggen: Zie, hier zijn wij?
36 Wie heeft de wijsheid in het binnenste gezet? Of wie heeft den zin het verstand gegeven?
37 Wie kan de wolken met wijsheid tellen, en wie kan de flessen des hemels nederleggen?

MAar let ook eens op het antwoord van Job.
36Toen antwoordde Job den HEERE, en zeide:
37 Zie, ik ben te gering; wat zou ik U antwoorden? Ik leg mijn hand op mijn mond.
38 Eenmaal heb ik gesproken, maar zal niet antwoorden; of tweemaal, maar zal niet voortvaren.

Zouden wij dan onze mond niet sluiten. Zouden wij dan niet zeggen Heilig zijn o God Uw wegen. Moeten we niet zeggen:
Jesaja 55:
8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.

Tenslotte nog. Ik geloof dat ik alles weer eens door elkaar gooi. Maar je had het over de stokbewaarder.

Ik heb het even geciteerd. Ik hoop dat ik alles gekopieerd heb.
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.66)
32 En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren.
33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen67) van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
34 En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor,68) en verheugde zich,69) dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.70)

En dan staat er. En zij spraken tot hem het Woord des HEeren. Er staat dus niet wat hij vertelde, alleen het woord des Heeren. Maar als we de brieven van Paulus lezen, dan mogen we toch zeggen dat hij daar zowel wet als evangelie gebracht heeft?! Dat was altijd Paulus boodschap. Dus waarom daar niet.

Strijdbaar ben je in ieder geval;-) Dus je doet je naam eer aan.:-)

Lois,

Inderdaad mogen wet tot Christus komen zoals we zijn. Arme zondaren. Maar Gods Woord zegt het zelf: En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.

Van ons zelf willen we niet komen tot Hem. En dan is het genade dat God ons schenkt om tot Hem te komen. Werkt dat lijdzaamheid? Nee. Tenminste.... :-) Als het goed is niet. Want Gods Woord eist wel van ons dat we ons houden aan Zijn wet. Maar hoe zouden we dat zelf kunnen. We moeten aan Gods gerechtigheid voldoen. Want God is niet alleen liefde. God is ook rechtvaardig. Dus Hij eist van ons dat we volkomen voldoen aan Zijn Wet en nu heeft Christus de straf gedragen voor schuldige zondaren.

Maar niet lijdzaam afwachten want: werkt uws zelfs44) zaligheid met vreze en beven;45)
13 Want het is God, Die in u werkt46) beide het willen47) en het werken,48) naar Zijn welbehagen.49)

44) werkt uws zelfs
Dat is, benaarstigt, bearbeidt, gebruikende de middelen die God tot bevordering derzelve heeft verordineerd.

45) met vreze en beven:
Dat is, met een nederig gevoelen van uzelven en met grote en kinderlijke zorgvuldigheid, vrezende dat gij iets zoudt mogen doen of nalaten, waarmede gij God zoudt mogen vertoornen, of dat ter zaligheid hinderlijk zou mogen zijn. Zie van deze wijze van spreken Ps. 2:11; 1 Cor. 2:3; 2 Cor. 7:15; Ef. 6:5; Hebr. 12:28; 1 Petr. 1:17.

46) Die in u werkt
Dit wordt daarbij gedaan opdat men uit deze voorgaande vermaning niet zou denken of besluiten, dat de mens uit zichzelven en door zijn eigen krachten de zaligheid zou kunnen werken. Zie Filipp. 1:6; 2 Cor. 3:5; Jak. 1:17.

47) het willen
Dat is, niet alleen het kunnen willen, maar ook het willen zelf; den wil krachtiglijk neigende en buigende om het goede te verkiezen, en alzo van onwilligen gewilligen makende, door de kracht des Heiligen Geestes; Joh. 3:5, en Joh. 6:44; Rom. 9:16; 1 Petr. 1:3.

48) het werken,
Of, het uitwerken; dat is, het doen en volbrengen van het goede dat men wil.

49) naar Zijn welbehagen.
Dat is, niet naar enige voorgaande goede schikking of voorbereiding, die Hij in den mens zou vinden, maar naar Zijn believen, uit loutere genade. Zie Ef. 1:5,9,11, en Ef. 2:8; 2 Tim. 1:9.

Daarom geen voorwaarde om tot Christus te komen. Maar van ons zelf zullen we niet in Hem geloven. En wie in HEm gelooft heeft het eeuwige leven.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben. Anders hoor ik het vanzelf wel.

Een vriendelijke zwaai,

Adryan
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ik zal toch nog een reactie geven. Al is het al lang geleden dat jij je reactie gaf. En ik kan het niet steken op mijn tentamens. Want die heb ik gelukkig niet. Ik hoop dat ze bij jou gelukt zijn?!
Jeps, dankje. :)
Ik zat hier net nog over na te denken. Nee de kanttekeningen zijn niet onfeilbaar. Dus zo ketters is het niet;-)
Fijn..
Daarom zetten ze ook altijd de teksten erbij. Zodat je het zelf kan nazoeken zoals ze bedoelen. Maar het mag toch duidelijk zijn dat, om bij jou voorbeeld te blijven, met de wereld niet letterlijk de wereld wordt bedoeld? Volgens mij is daar in een ander topic duidelijk over gesproken.
Het gevaar is hierbij dat je de interpretatie die je altijd gehoord hebt en waarvan jij denkt dat het de juiste is ook als voor waar aanneemt. Bijvoorbeeld als je zegt ‘dat is niet de hele wereld, daar bestaat geen twijfel over’, dan hebben nog veel (voornamelijk evangelische) mensen daar hun vraagtekens bij. Laat ik dan een ander voorbeeld nemen: 1 Tim 2:4. Daar wordt eigenlijk (niet letterlijk, maar het is duidelijk dat dat wel bedoeld wordt door de kanttekenaren) gezegd dat God niet zou willen dat alle mensen zalig worden, maar dat het om ‘allerlei’ mensen zou gaan. Dan gaan andere mensen weer smijten met Matth 18:14, etc etc. En al maken de meeste mensen nog een onderscheid tussen Gods beslissende en Gods wenselijke wil, dat doen de kanttekeningen niet. Ik lees persoonlijk liever een Bijbel met veel verwijsteksten erbij dan een Bijbel met kanttekeningen. Maar ik begrijp heel goed dat het makkelijker is om aanwijzingen bij het vertalen te gebruiken.
Kijk nu draai je het weer om. Als ik zeg dat het ook voor de kleine dingen geldt dat zijn juk zacht is en zijn last licht, dan moet je niet zeggen dat het NIET om de bekering gaat, want zoals ik al zei daar duidt het allereerst op.
Sorry. Maar ik snap dat gewoon niet. Als je eerst zegt dat het gaat om de bekering, de bekering (of laat ik zeggen wedergeboorte, want dat bedoelde je toch? in ieder geval niet te verwarren met de dagelijkse bekering) komt maar één keer in je leven voor. Dan kan het ‘rust voor uw ziel’ toch niet op beide dingen slaan? Sorry maar dat begrijp ik niet zo goed.
Eigenlijk citeer ik nooit dominees, maar gisteren las ik een boekje van de Tabernakel over het komen tot Christus en ik kon niet nalaten daar iets uit over te typen. Dit stukje is van ene dominee Hutton, ik had nog nooit van de goede man gehoord, maar hij schrijft in ieder geval mooie preken.
Nu, lezer, de gaven die door Christus verkregen zijn: berouw en vergeving van zonden, reiniging van zonde en toegang tot de hemel. Tot Hem komen betekent geloven dat Hij deze gaven kan verlenen en dat Hij ze zal verlenen aan allen die ze van Hem begeren.
Jer 31:19 ‘Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.’
Iedereen praat altijd om deze tekst heen, maar hij lijkt me vrij duidelijk.
God wil niet de zonde. Hij werkt de zonde ook niet.
Dat is anders wel wat zondag 1 (en zondag 10 nog veel sterker) zegt. Dus nu spreek je wel de catechismus tegen. Er staat in zondag 1 dat zonder de WIL van de Heere God je niets gebeuren kan. En in zondag 10 dat de Heere God ziekte ‘van Zijn Vaderlijke hand ons doet toekomen’. Als de Heere Jezus in Johannes 10 zegt dat Hij is gekomen opdat Zijn schaapjes leven hebben en overvloed, en als er in Jeremia 29 staat dat de Heere God gedachten van vrede over Zijn kinderen koestert.. als er in Exodus 15 staat dat de HEERE de Heelmeester is, zou God dan alle ziekte geven? God kán beproevingen geven, dat geloof ik! Maar betekent dit dat alle ziektes die Gods kinderen overkomen beproevingen zijn en voortkomen uit de voorzienigheid Gods? Ik vind het heel knap dat mensen in zo’n God kunnen geloven, maar ik kan dat niet.

Ik geloof met artikel 13 niet dat God dingen doet die tegen Zijn Woord ingaan. En ik kan de voorzienigheid Gods zoals beschreven in de HC niet in de Bijbel vinden. Nogmaals ik vind het knap als mensen het kunnen geloven maar ik kan dat gewoon echt niet.
Deze leer schenkt ons een onuitsprekelijke troost, als wij erdoor leren verstaan dat ons niets bij toeval kan gebeuren, maar dat alles ons alleen overkomt door de beschikking van onze goedertieren hemelse Vader. Hij waakt over ons met een vaderlijke zorg, terwijl Hij zó over alle schepselen heerst, dat niet één haar van ons hoofd - want die zijn alle geteld - en niet één musje ter aarde zal vallen zonder de wil van onze Vader (Matt.10 : 29-30).
Dit staat er in Matth 10: ‘Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet een van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader. En ook uw haren des hoofds zijn alle geteld. Vreest dan niet; gij gaat vele musjes te boven.’
In deze tekst staat niet ‘zonder DE WIL’. Er staat alleen ‘zonder’. En dat is voor mij nu juist het punt. Ik geloof dat de Heere God alle ziekte en onrecht kan gebruiken in Zijn plan en dat Hij dat ook doet. En ik geloof ook dat sommige moeilijke perioden wil in iemands leven als beproeving (zoals klei in de hand van de Pottenbakker). Maar ik geloof niet dat God ALLE dingen die Zijn kinderen overkomen gewild heeft. Want dat zou betekenen dat God moorden wilt. God heeft bijvoorbeeld die moord op Cassie Bernall gebruikt als een geweldig getuigenis en bemoediging voor christenjongeren (en ouderen). Maar zou Hij gewild hebben dat een meisje van nog geen twintig vermoord wordt? Ik weet het niet en dat kun je nooit weten. Maar volgens mij zegt de Bijbel iets anders dan dat God ALLE dingen die Zijn kinderen overkomen zou willen.
Hierop stellen wij ons vertrouwen, omdat wij weten dat Hij de duivelen en al onze vijanden in toom houdt en zij ons zonder zijn toelating en wil niet kunnen schaden.
Toelating en wil is iets heel anders. Dat leert ieder scholiertje met Nederlands. En ook als ik de Bijbel lees kom ik dat tegen. God had spijt dat Hij de aarde gemaakt had staat er bij de geschiedenis van Noach. Volgens dit artikel 13 zou God de zondeval gewild hebben. (ik zeg het nu heel cru, heb het eerste voorbeeld uit de Bijbel gepakt)
Daarom verwerpen wij de verfoeilijke dwaling van de epicureeërs, die zeggen, dat God Zich nergens mee bemoeit en alles aan het toeval overlaat.
Ga nu alsjeblieft niet denken dat ik denk (wat een gedenk allemaal he) dat de Heere God Zich nergens mee bemoeit. Ik dank Hem elke dag dat Hij dat wel doet. Maar als jij op straat een paar jongens ziet ruziën en je ziet dat ze elkaar in de haren willen vliegen, maakt het nogal verschil uit of je dat komende gevecht toelaat, of je dat wilt, of dat jij je er gewoon niet mee bemoeit. Snap je wat ik bedoel?
Ik zou bijna zeggen wat moet ik er nog aan toevoegen. Als je zo er troost uit krijgt. Dat alles gebeurt. Ja ook die moorden enz. Dat God het ons alles als uit zijn Vaderlijke hand ons toeschikt. Want dan zal Hij ons nooit een te zwaar kruis op leggen.
Nou ik kan het niet geloven. En volgens mij zegt de Bijbel ook iets anders.
Maar heel duidelijk staat er ook dat God de zonde niet wilt. Zie verschil in Gods geopenbaarde wil. Ofwel wat God van ons vraagt. Dus bijvoorbeeld dat doodslaan zonde is. Laat ik trouwens een voorbeeld nemen. Jozef werd door zijn broers verkocht naar Egypte. God wilde dat dit gebeurde. MAar de broers waren verkeerd. Die deden het uit haat. Die deden de zonde. God deed de zonde niet. De broers deden het uit haat en dat was zonde. God wilde dus dat het gebeurde (Gods verborgen wil) en Hij wil de zonde niet (Gods geopenbaarde wil). Er zit dus verschil in het woordje wil.
Jazeker, maar dat is iets anders. Ik hoorde nu gisteren weer op de radio over een meisje dat verkracht is en zelfmoord gepleegd heeft (ze was christen en haar ouders ook). Heeft God dat gewild (geopenbaard of verborgen)? Je kunt niet uit één of sommige gebeurtenissen een algemene regel afleiden.
En zouden wij zeggen wat God moet doen of wat God moet willen? Wij nietige schepselen? Zou er iets gebeuren buiten Gods wil om? Hij die alles kon scheppen, hij kan toch alles als in een ogenblik vernietigen? Als het, met eerbied gesproken, uit de hand zou lopen, niet zou gaan zoals Hij wil, dan zou hij alles vernietigen. In dit geval denk ik aan Job.
Dat bedoel ik ook helemaal niet! Maar (met alle eerbied) ieder mens heeft van de Heere God verstand gekregen om dat te gebruiken en om daarmee de Bijbel te lezen. En ik lees in de Bijbel iets anders, namelijk dat God de zonde niet wil, maar dat God de zonde wel kan gebruiken in Zijn plan met Zijn kinderen. Nogmaals ik wil niet tegen de Heere God opkomen, wie ben ik om dat te doen? Maar ik denk dat je te klein van Gods heiligheid denkt als je zegt dat alle moorden en verkrachtingen en psychische ellende die Gods kinderen nu al zolang zijn overkomen Zijn wil zijn geweest.

En de wegen van de Heere God zíjn heilig! Maar wie zegt dat het wegen van Hem zijn? De Heere God staat boven alles (Heb 1,2; Kol 1)!
En dan staat er. En zij spraken tot hem het Woord des HEeren. Er staat dus niet wat hij vertelde, alleen het woord des Heeren. Maar als we de brieven van Paulus lezen, dan mogen we toch zeggen dat hij daar zowel wet als evangelie gebracht heeft?! Dat was altijd Paulus boodschap. Dus waarom daar niet.
‘Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.’ (1 Kor 2:2) Dat is de boodschap van Paulus voor onbekeerden (zie de rest van 1 Kor 2). Geen ander Evangelie!

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Loïs

Bericht door Loïs »

Hallo Adryan,

ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten, maar volgens mij zijn we het best wel eens. :-)

Groetjes van Loïs.
Adryan_123

Bericht door Adryan_123 »

Lois,

Dat wordt veel te veel gedaan het langs elkaar heenpraten. Jammer genoeg. Maar gelukkig dat we het eens zijn. Daar ben ik altijd blij om;-)

Adryan
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Lebaoth,

Over de wil van God gaat het in de laatste paar berichten.

Nu, het is duidelijk dat God een gruwel aan de zonde heeft.
Het is ook duidelijk dat niets gebeurt zonder de wil van de Vader.
Wil God de zonde? Nee.
Wil God de zonde gebruiken tot Zijn eer? Ja.

Je kunt het ook zien als een straf, dat God de zonde toelaat. De mens haalt door de zonde ook de nare gevolgen over zich heen. God laat de zonde toe, Hij wil het toelaten, voor zover het in Zijn plan past. Hem loopt niets uit de hand.

Heeft God de zondeval op zich gewild? Nee.

Heeft God de zondeval gewild opdat Hij Zijn plan kan volvoeren? Ja. God is heilig, goed en rechtvaardig en laat alles toe opdat Zijn rechtvaardigheid en Zijn heerlijkheid worden volbracht zoals Hij dat wil en dat is altijd goed.

Heel duidelijk komt dat naar voren in Hand. 4:27 en 28: "Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beiden Herodes en Pontius Pilatus, met de heidenen en het volk Israels; Om te doen al wat Uw hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou"

Blijven er zo nog vragen over? Vast wel, maar dan horen we het wel.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hallo Refojongere

Dankjewel voor je reactie.

Ik geloof inderdaad niet dat God de zonde wil. En ik geloof dat God de zonde gebruiken wil tot Zijn eer.
En ik geloof ook dat God mensen kan straffen door zonde.

Maar het gaat mij erom dat er staat in zondag 1 (en zondag 10 dus) dat niets mij kan overkomen zonder Gods wil. Beschouw jij het dan als een troost dat als weet ik niet wat gebeurt dat God dat gewild heeft? Ik vind het eerder een te klein denken van Gods heiligheid. Natuurlijk zijn er beproevingen, dat hoor je mij niet ontkennen. Zijn alle nare dingen die een mens overkomen beproevingen? Nee er zijn ook veel verzoekingen! Petrus schrijft toch ook al dat de duivel rond gaat als een brullende leeuw?

Dan heb je het over die tekst in Hand 4. Ik denk niet dat dit gaat om dat God alles wil. Heeft de Heere God gewild dat Christus gedood werd? Ja (klinkt oneerbiedig maar dat bedoel ik niet!), uit liefde tot de wereld! Uit Liefde is Christus gedood. Niemand neemt Zijn leven, maar Hij gaf het! (Joh 10) En er staat toch in Heb 9 dat de Heere Jezus ook voor de zonden uit het Oude Testament gestorven is, anders gezegd ‘het moest zo zijn’. Het is immers beloofd! En op God kun je vertrouwen als Hij iets belooft!!
Er is ook gezegd ‘Ik ben met u alle dagen, tot aan de voleinding der wereld’ en ‘Ik zal U geenszins begeven Ik zal u geenszins verlaten’. Dát vind ik troostvol. Ik vraag me af waarom dan in Rom 8 staat dat alle dingen Gods geroepenen meewerken ten goede als alle dingen Gods wil zijn? Dan is dat toch vanzelfsprekend, als het Gods wil zou zijn? Er staat in Jakobus ook dat alle goede dingen van God komen. En als de zonde God een gruwel is (wat de Bijbel toch duidelijk leert) dan wil God toch niet de zonde over Zijn kinderen. Want wat God wil is geen zonde.

In Rom 11 staat ‘O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden?
Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid.
Amen.’
Hoe kan ik dat anders zeggen. Wie heeft de zin des Heeren gekend? Waarom praten wij zo makkelijk over ‘Gods wil’ terwijl de Bijbel zegt dat wij die niet kunnen kennen?

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Lebaoth,
Maar het gaat mij erom dat er staat in zondag 1 (en zondag 10 dus) dat niets mij kan overkomen zonder Gods wil. Beschouw jij het dan als een troost dat als weet ik niet wat gebeurt dat God dat gewild heeft? Ik vind het eerder een te klein denken van Gods heiligheid. Natuurlijk zijn er beproevingen, dat hoor je mij niet ontkennen. Zijn alle nare dingen die een mens overkomen beproevingen? Nee er zijn ook veel verzoekingen! Petrus schrijft toch ook al dat de duivel rond gaat als een brullende leeuw?
Wat was het geen verzoeking toen Nebukadnezar aan Daniel en zijn vrienden vroeg om te buigen voor zijn beeld onder het geklank van zijn muziek. De duivel wilde zo Daniel doen buigen voor hem. Waarom liet God het echter toe? Uiteindelijk om Zijn eer te helderder te laten schitteren om Zijn wonderlijke uitredding uit de vurige oven.
Als ik lees in Romeinen 8:28: "En wij weten dat degenen die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn."
En verderop: Rom. 8:31: "Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?"
En ook: "Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard. (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden we de ganse dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.) Maar in dit alles zijn we meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft." (Rom. 8:35-37).

En wat kan die zekerheid soms of vaak aangevochten worden. Maar de wetenschap: "Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil. Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten die voor u geweest zijn." (Matth. 5:10-12)

En als je in Christus' kracht mag volharden in de strijd van het geloof. Als je mag zien dat de duivel het waard vind om jouw geloof te bestrijden. Als je mag weten dat de Heere de Zijnen vaak beproeft en kastijdt om het goud van het geloof temeer te laten schitteren. Zouden we dan ons niet verheugen! Wij zullen door vele verdrukkingen moeten ingaan. De aanvallen van de satan zijn vele. Maar niet voor niets geeft God ons dan als Zijn geliefde kinderen de wapenrusting des geloofs!
Ik vraag me af waarom dan in Rom 8 staat dat alle dingen Gods geroepenen meewerken ten goede als alle dingen Gods wil zijn? Dan is dat toch vanzelfsprekend, als het Gods wil zou zijn? Er staat in Jakobus ook dat alle goede dingen van God komen. En als de zonde God een gruwel is (wat de Bijbel toch duidelijk leert) dan wil God toch niet de zonde over Zijn kinderen. Want wat God wil is geen zonde.
Dat bedoel ik dus weer te zeggen. God laat het toe opdat Zijn eer er door vergroot worde en ons geloof beproefd worde en dat wij steeds afhankelijker worden van Hem. Hij wil de zonde OP ZICH niet, maar Hij laat het toe tot op zekere hoogte voorzover ze in Zijn plan passen, ten goede van Zijn uitverkoren Kerk.
De zonde komt niet van God, het is niet Gods wil, vandaar Zijn straffen zo vaak. Dus het is allerminst vanzelfsprekend te zeggen: Het is logisch dat ze meewerken ten goede, want is het immers Gods wil. Nee, het is een wonder dat God ook de zonde kan gebruiken om enerzijds Zijn genade te betonen en anderszijds Zijn recht te laten zegevieren.
Wie heeft de zin des Heeren gekend? Waarom praten wij zo makkelijk over ‘Gods wil’ terwijl de Bijbel zegt dat wij die niet kunnen kennen?

Wij weten Zijn plan niet, wij zien vaak niet waarom bepaalde dingen gebeuren, waarom Hij bepaalde dingen toelaat. Eerst te bedenken: Hij heeft het recht Zijn heilige handen van ons af te trekken en de wereld geheel in het verderf te laten. Dat God de zonde toelaat wil absoluut niet zeggen dat God verantwoordelijk is voor de zonde. Evenmin kunnen we zeggen: Bekering is 100% eenzijdig Godswerk, dus is bekering Gods verantwoordelijkheid.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ha RJ
Wat was het geen verzoeking toen Nebukadnezar aan Daniel en zijn vrienden vroeg om te buigen voor zijn beeld onder het geklank van zijn muziek. De duivel wilde zo Daniel doen buigen voor hem. Waarom liet God het echter toe? Uiteindelijk om Zijn eer te helderder te laten schitteren om Zijn wonderlijke uitredding uit de vurige oven.
God liet het toe ja. Dat is iets anders dan dat Hij het gewild zou hebben.
En als je in Christus' kracht mag volharden in de strijd van het geloof. Als je mag zien dat de duivel het waard vind om jouw geloof te bestrijden. Als je mag weten dat de Heere de Zijnen vaak beproeft en kastijdt om het goud van het geloof temeer te laten schitteren. Zouden we dan ons niet verheugen! Wij zullen door vele verdrukkingen moeten ingaan. De aanvallen van de satan zijn vele. Maar niet voor niets geeft God ons dan als Zijn geliefde kinderen de wapenrusting des geloofs!
Helemaal mee eens! Maar dat was mijn vraag niet. Wil God dat jij aangevallen wordt door de satan? Dat zegt immers artikel 13! En ik dacht dat jij daar achter stond.
De zonde komt niet van God, het is niet Gods wil, vandaar Zijn straffen zo vaak. Dus het is allerminst vanzelfsprekend te zeggen: Het is logisch dat ze meewerken ten goede, want is het immers Gods wil. Nee, het is een wonder dat God ook de zonde kan gebruiken om enerzijds Zijn genade te betonen en anderszijds Zijn recht te laten zegevieren.
Maar zondag 1 en zondag 10 en artikel 13 zeggen dat het wel Gods wil is. Dat staat er gewoon: zonder de wil van mijn hemelse Vader, van Zijn vaderlijke hand ons doet toekomen.. ik ben het nergens in de Bijbel tegengekomen!
Dit staat er wel
Jer 29:11 ‘Want Ik weet de gedachten, die Ik over u denk, spreekt de HEERE, gedachten des vredes, en niet des kwaads, dat Ik u geve het einde en de verwachting.’
Joh 10:10 ‘De dief komt niet, dan opdat hij stele, en slachte, en verderve; Ik ben gekomen, opdat zij het leven hebben, en overvloed hebben.’
Gedachten des VREDES, LEVEN en OVERVLOED. Dat is iets anders dan wat zondag 10 van de catechismus leert, namelijk dat God ons ziekte en gezondheid, dood en leven geeft. Nogmaals!! Ik geloof dat er beproevingen zijn maar ik vind het heel gevaarlijk om te zeggen dat dat in alle gevallen zo is. En ik vind het ook niet helemaal eerlijk zoals het gebeurt. Want hoeveel dominees belijden dit niet mee (dat God dit zou willen) en als dan iemand doodziek op bed ligt en vraagt “is dit Gods wilâ€
Plaats reactie