Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door Auto »

edward schreef:nee hoor, dat heeft er niets mee te maken. Huisman schrijft alsof er in de belijdenisgeschriften alleen troost te vinden is, want als die afgepeld zouden zijn, zou er niets meer over zijn.
maar zo is het natuurlijk niet.
Oh nee? Als je zo redeneert wat jij nu doet dan hou je heel gauw je eigen bijbel over en die kan wel eens dunner zijn dan die van anderen.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
edward schreef: houden we niets over??
DE BIJBEL!!!
Biedt die geen troost ?
(Ja, nu breekt toch echt mijn klomp)
Wanneer de belijdenisgeschriften zover afgepeld zijn, dat we weinig of niets meer overhouden dan één of ander zouteloos credo, dan is daarna de Bijbel aan de beurt om afgepeld te worden. Te beginnen met een minder betrouwbare vertaling, schriftkritiek, de eerste hoofdstukken van de Bijbel niet meer serieus nemen, een vraagteken plaatsen bij de opstanding van Christus, enzovoorts.
Eén of ander zoutloos credo? Wat is dit voor karikatuur?
Enkel dat wat noodzakelijk is tot zaligheid. Als dat al zoutloos wordt..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door Auto »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
edward schreef: houden we niets over??
DE BIJBEL!!!
Biedt die geen troost ?
(Ja, nu breekt toch echt mijn klomp)
Wanneer de belijdenisgeschriften zover afgepeld zijn, dat we weinig of niets meer overhouden dan één of ander zouteloos credo, dan is daarna de Bijbel aan de beurt om afgepeld te worden. Te beginnen met een minder betrouwbare vertaling, schriftkritiek, de eerste hoofdstukken van de Bijbel niet meer serieus nemen, een vraagteken plaatsen bij de opstanding van Christus, enzovoorts.
Eén of ander zoutloos credo? Wat is dit voor karikatuur?
Enkel dat wat noodzakelijk is tot zaligheid. Als dat al zoutloos wordt..
Ik refereer maar naar mijn vorige posting. Wat iemand verstaat als noodzakelijkheid tot zaligheid kan dan wel eens heel dun ijs zijn waar men op loopt. Tegenwoordig moet je al veel meer vragen hoe iemand er over denkt en dan is het wel een hele dunne bijbel hoor die gehanteerd wordt.

Deze argumenten die je aanvoert klonken ook in de 70'er jaren op de kerkelijkevergaderingen van de Ger.Kerk synodaal ........ en we zien wat er van terecht is gekomen.
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door edward »

Auto schreef:
edward schreef:nee hoor, dat heeft er niets mee te maken. Huisman schrijft alsof er in de belijdenisgeschriften ALLEEN troost te vinden is, want als die afgepeld zouden zijn, zou er niets meer over zijn.
maar zo is het natuurlijk niet.
Oh nee? Als je zo redeneert wat jij nu doet dan hou je heel gauw je eigen bijbel over en die kan wel eens dunner zijn dan die van anderen.
De Bijbel was, is en zal altijd het enige, ware Boek van God zijn, waar geen enkele ander Schrift het maar bij haalt.
Het staat boven alle andere boeken die ooit geschreven zijn, het is een heilig Boek, door Zijn Verbondsvolk geschreven, zij die persoonlijk door Hem verkozen waren hiertoe.
Er staat niet voor niets dat daar geen letter aan toegevoegd, van weggehaald of veranderd mag worden.
Sola Scriptura, dus.
Maar goed,Je zult me wel verkeerd begrepen hebben.
Laatst gewijzigd door edward op 06 apr 2011, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door Fjodor »

Auto schreef:
Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
edward schreef: houden we niets over??
DE BIJBEL!!!
Biedt die geen troost ?
(Ja, nu breekt toch echt mijn klomp)
Wanneer de belijdenisgeschriften zover afgepeld zijn, dat we weinig of niets meer overhouden dan één of ander zouteloos credo, dan is daarna de Bijbel aan de beurt om afgepeld te worden. Te beginnen met een minder betrouwbare vertaling, schriftkritiek, de eerste hoofdstukken van de Bijbel niet meer serieus nemen, een vraagteken plaatsen bij de opstanding van Christus, enzovoorts.
Eén of ander zoutloos credo? Wat is dit voor karikatuur?
Enkel dat wat noodzakelijk is tot zaligheid. Als dat al zoutloos wordt..
Ik refereer maar naar mijn vorige posting. Wat iemand verstaat als noodzakelijkheid tot zaligheid kan dan wel eens heel dun ijs zijn waar men op loopt. Tegenwoordig moet je al veel meer vragen hoe iemand er over denkt en dan is het wel een hele dunne bijbel hoor die gehanteerd wordt.

Deze argumenten die je aanvoert klonken ook in de 70'er jaren op de kerkelijkevergaderingen van de Ger.Kerk synodaal ........ en we zien wat er van terecht is gekomen.
dus we hebben een hele dikke vacht nodig om dat wat werkelijk nodig is te beschermen. Om het evangelie op zich te beschermen tegen afkalving. Laat ik daar maar niet in meegaan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door Bert Mulder »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
edward schreef: houden we niets over??
DE BIJBEL!!!
Biedt die geen troost ?
(Ja, nu breekt toch echt mijn klomp)
Wanneer de belijdenisgeschriften zover afgepeld zijn, dat we weinig of niets meer overhouden dan één of ander zouteloos credo, dan is daarna de Bijbel aan de beurt om afgepeld te worden. Te beginnen met een minder betrouwbare vertaling, schriftkritiek, de eerste hoofdstukken van de Bijbel niet meer serieus nemen, een vraagteken plaatsen bij de opstanding van Christus, enzovoorts.
Eén of ander zoutloos credo? Wat is dit voor karikatuur?
Enkel dat wat noodzakelijk is tot zaligheid. Als dat al zoutloos wordt..
zelfs de apostolische belijdenis is te expliciet voor velen tegenwoordig....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door Auto »

Fjodor schreef:[dus we hebben een hele dikke vacht nodig om dat wat werkelijk nodig is te beschermen. Om het evangelie op zich te beschermen tegen afkalving. Laat ik daar maar niet in meegaan.
Wie goed de postings leest en met name van huisman weet in welk licht je het moet zien. En dat is al vele malen gezegd, maar het lijkt er op adhv wat je schrijft dat je jouw 'juk' hebt afgeworpen en alleen hetgeen wat jezelf waardevol vindt nog uit de belijdenisgeschriften haalt. (zo komt het tenminste op mij over)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door huisman »

edward schreef:nee hoor, dat heeft er niets mee te maken. Huisman schrijft alsof er in de belijdenisgeschriften alleen troost te vinden is, want als die afgepeld zouden zijn, zou er niets meer over zijn.
maar zo is het natuurlijk niet.
Als je er van overtuigd bent dat de belijdenisgeschriften de Bijbel naspreken dan houd je idd niets meer over. Kritiek op de belijdenis is kritiek op delen van Gods Woord . Jij doet net of je de leer van de belijdenisgeschriften los kunt maken van de leer van Gods Woord. Ik blijf zeggen dat de meeste kritiek op de belijdenisgeschriften voort komt uit onkunde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
edward schreef:nee hoor, dat heeft er niets mee te maken. Huisman schrijft alsof er in de belijdenisgeschriften alleen troost te vinden is, want als die afgepeld zouden zijn, zou er niets meer over zijn.
maar zo is het natuurlijk niet.
Als je er van overtuigd bent dat de belijdenisgeschriften de Bijbel naspreken dan houd je idd niets meer over. Kritiek op de belijdenis is kritiek op delen van Gods Woord . Jij doet net of je de leer van de belijdenisgeschriften los kunt maken van de leer van Gods Woord. Ik blijf zeggen dat de meeste kritiek op de belijdenisgeschriften voort komt uit onkunde.
Precies. Men weet niet eens meer wat men belijdt, en wat de Schrift leert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door Fjodor »

Auto schreef:
Fjodor schreef:[dus we hebben een hele dikke vacht nodig om dat wat werkelijk nodig is te beschermen. Om het evangelie op zich te beschermen tegen afkalving. Laat ik daar maar niet in meegaan.
Wie goed de postings leest en met name van huisman weet in welk licht je het moet zien. En dat is al vele malen gezegd, maar het lijkt er op adhv wat je schrijft dat je jouw 'juk' hebt afgeworpen en alleen hetgeen wat jezelf waardevol vindt nog uit de belijdenisgeschriften haalt. (zo komt het tenminste op mij over)
Maar zo is het niet, want ik onderschrijf zo goed als alles wat in de belijdenisgeschriften staat.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door Auto »

Fjodor schreef:
Auto schreef:
Fjodor schreef:[dus we hebben een hele dikke vacht nodig om dat wat werkelijk nodig is te beschermen. Om het evangelie op zich te beschermen tegen afkalving. Laat ik daar maar niet in meegaan.
Wie goed de postings leest en met name van huisman weet in welk licht je het moet zien. En dat is al vele malen gezegd, maar het lijkt er op adhv wat je schrijft dat je jouw 'juk' hebt afgeworpen en alleen hetgeen wat jezelf waardevol vindt nog uit de belijdenisgeschriften haalt. (zo komt het tenminste op mij over)
Maar zo is het niet, want ik onderschrijf zo goed als alles wat in de belijdenisgeschriften staat.
Maar blijkbaar wil je er zaken uit hebben ...... omdat je "zo goed als alles" onderschrijft? En is dat reel om dat elke keer voor te stellen?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
edward schreef:nee hoor, dat heeft er niets mee te maken. Huisman schrijft alsof er in de belijdenisgeschriften alleen troost te vinden is, want als die afgepeld zouden zijn, zou er niets meer over zijn.
maar zo is het natuurlijk niet.
Als je er van overtuigd bent dat de belijdenisgeschriften de Bijbel naspreken dan houd je idd niets meer over. Kritiek op de belijdenis is kritiek op delen van Gods Woord . Jij doet net of je de leer van de belijdenisgeschriften los kunt maken van de leer van Gods Woord. Ik blijf zeggen dat de meeste kritiek op de belijdenisgeschriften voort komt uit onkunde.
Precies. Men weet niet eens meer wat men belijdt, en wat de Schrift leert.
Ik moet dan altijd denken aan de tekst: Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis. Omdat gij de kennis verworpen hebt, verwerp Ik u, dat gij geen priester meer voor Mij zult zijn; daar gij de wet van uw God vergeten hebt, zal ook Ik uw zonen vergeten. (Hos. 4:6)

Gebrek aan kennis (in de breedste zin, dus hoofd, hart en handen) kan tot de eeuwige ondergang leiden!
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door Fjodor »

Auto schreef:
Fjodor schreef:
Auto schreef:
Fjodor schreef:[dus we hebben een hele dikke vacht nodig om dat wat werkelijk nodig is te beschermen. Om het evangelie op zich te beschermen tegen afkalving. Laat ik daar maar niet in meegaan.
Wie goed de postings leest en met name van huisman weet in welk licht je het moet zien. En dat is al vele malen gezegd, maar het lijkt er op adhv wat je schrijft dat je jouw 'juk' hebt afgeworpen en alleen hetgeen wat jezelf waardevol vindt nog uit de belijdenisgeschriften haalt. (zo komt het tenminste op mij over)
Maar zo is het niet, want ik onderschrijf zo goed als alles wat in de belijdenisgeschriften staat.
Maar blijkbaar wil je er zaken uit hebben ...... omdat je "zo goed als alles" onderschrijft? En is dat reel om dat elke keer voor te stellen?
Het lukt me blijkbaar niet om mijn punt over te brengen..
De reden is dat de belijdenisgeschriften nu functioneren als een te scherpe afbakening. Bijvoorbeeld met baptisten. Dat Bert Spurgeon bijvoorbeeld een dwaalleraar noemt vind ik echt absurd. Als iemand in de bijbel een dwaalleraar is dan betekent dat dat diegene geen evangelie verkondigt en een dienaar van de duivel is. Mensen als Spurgeon en Bunyan kan je geen dwaalleraar noemen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door memento »

Fjodor schreef: Het lukt me blijkbaar niet om mijn punt over te brengen..
De reden is dat de belijdenisgeschriften nu functioneren als een te scherpe afbakening. Bijvoorbeeld met baptisten. Dat Bert Spurgeon bijvoorbeeld een dwaalleraar noemt vind ik echt absurd. Als iemand in de bijbel een dwaalleraar is dan betekent dat dat diegene geen evangelie verkondigt en een dienaar van de duivel is. Mensen als Spurgeon en Bunyan kan je geen dwaalleraar noemen. Dat wil ik duidelijk hebben.
Mja, dwaling heeft bij mij een heel brede betekenis. Van kleine afwijking van de zuivere Bijbelse leer tot vervloekte ketterij. M.i. dwalen baptisten in het verwerpen van het verbond/doop. Ik noem dat een dwaling, omdat het m.i. afwijkt van de Bijbelse leer.

Met sommige dwalingen kan men behouden worden. Veel baptisten zijn rijk gezegend. Maar ook een arminiaan als de gebroeders Wesley. Maar dat is geen excuus: wij hebben te zoeken naar de zuivere leer van het Woord. Omdat dat de weg is, die God in zijn Woord aanwijst. Elke afwijking daarvan is een dwaling.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Belijdenisgeschriften; ballast of rijkdom ?

Bericht door Auto »

Fjodor schreef:Het lukt me blijkbaar niet om mijn punt over te brengen..
De reden is dat de belijdenisgeschriften nu functioneren als een te scherpe afbakening. Bijvoorbeeld met baptisten. Dat Bert Spurgeon bijvoorbeeld een dwaalleraar noemt vind ik echt absurd. Als iemand in de bijbel een dwaalleraar is dan betekent dat dat diegene geen evangelie verkondigt en een dienaar van de duivel is. Mensen als Spurgeon en Bunyan kan je geen dwaalleraar noemen.
Maar je zwakt je punt ook steeds af door dan weer te zeggen "De reden is dat de belijdenisgeschriften nu functioneren als een te scherpe afbakening".

Daarnaast is het argument tav de baptisten niet kloppend. Weet jij wat de eerste belijdenis was van baptisten en wat de inhoud daarvan was? Ik denk dat ik heel/heel erg blij ben met onze geschriften. (Ik kan het zo niet helemaal vinden, maar je moet maar even zoeken)

Daarnaast vergelijk je een compleet andere traditie met de gereformeerde traditie van het vastenland. Bert heeft niks gezegd over de personen Spurgeon en Bunyan, maar hij maakt bezwaar tegen de geloofsleer zoals de baptisten die hanteren of gehanteerd hebben. (Correct me if I am wrong). Daarnaast moet je de opvattingen van Spurgeon en Bunyan niet 1 op 1 kopieren naar wat wij zouden moeten denken.

En dan vind ik nog steeds dat de discussie hier op dit forum elke keer gaat over het ter discussie stellen van de belijdenisgeschriften ipv inhoudelijk een discussie aan te gaan. En dat wordt veroorzaakt door het 1 op 1 overnemen van gedachten goed van individuen en die over het reformatorische gedachtengoed te leggen. (Volgens mij is dat ook een dogmatische keuze)
Plaats reactie