Geen verzoening door voldoening?

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Gijs83 »

Zie dit artikel: http://www.refdag.nl/boeken/boekennieuw ... t_1_540090
Dan gaat het vooral hierom: „Zijn geladen prediking heeft velen gestempeld. Ook mij, heel existentieel. Maar als geen ander heeft ds. Boer in de Hervormde Kerk in de bressen gestaan voor het Evangelie der verzoening, toen prof. dr. P. Smits had gezegd „Geef mijn portie maar aan Fikkie.” Het was de eer van Smits te na dat een ander voor zijn schuld zou betalen.

Van Ruler had zich aan zijn zijde geschaard. Die had gezegd dat hij zich zijn leven lang had doodgeërgerd aan de verzoening door voldoening. Een mens moest over die ergernis worden heengebracht. Daarvoor is bekering nodig
Ik dacht: lees ik dat nou goed? Geen verzoening door voldoening en dat wordt nog wel gezegd door Gereformeerde Bonders. Lijkt me toch heel Bijbels, tenminste ik heb nooit anders geweten. Willen ze daarmee zeggen dat ze niet geloven of niet willen geloven dat Jezus voor hun als zondaren heeft voldaan?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Bert Mulder »

Gijs83 schreef:Zie dit artikel: http://www.refdag.nl/boeken/boekennieuw ... t_1_540090
Dan gaat het vooral hierom: „Zijn geladen prediking heeft velen gestempeld. Ook mij, heel existentieel. Maar als geen ander heeft ds. Boer in de Hervormde Kerk in de bressen gestaan voor het Evangelie der verzoening, toen prof. dr. P. Smits had gezegd „Geef mijn portie maar aan Fikkie.” Het was de eer van Smits te na dat een ander voor zijn schuld zou betalen.

Van Ruler had zich aan zijn zijde geschaard. Die had gezegd dat hij zich zijn leven lang had doodgeërgerd aan de verzoening door voldoening. Een mens moest over die ergernis worden heengebracht. Daarvoor is bekering nodig
Ik dacht: lees ik dat nou goed? Geen verzoening door voldoening en dat wordt nog wel gezegd door Gereformeerde Bonders. Lijkt me toch heel Bijbels, tenminste ik heb nooit anders geweten. Willen ze daarmee zeggen dat ze niet geloven of niet willen geloven dat Jezus voor hun als zondaren heeft voldaan?
Zoals ik het lees, stonden Ds. Boer en Van Ruler tegenover Dr. Smits....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door memento »

Gijs83 schreef:Ik dacht: lees ik dat nou goed? Geen verzoening door voldoening en dat wordt nog wel gezegd door Gereformeerde Bonders. Lijkt me toch heel Bijbels, tenminste ik heb nooit anders geweten. Willen ze daarmee zeggen dat ze niet geloven of niet willen geloven dat Jezus voor hun als zondaren heeft voldaan?
Je hebt het volgen mij niet goed gelezen.

Op de synode van Hervormde Kerk was door dr. Smit (niet GB) verdedigd dat verzoening door voldoening niet nodig was. Ds. Boer en prof. van Ruler hebben juist verdedigd dat verzoening door voldoening noodzakelijk is.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door jvdg »

memento schreef:...hebben juist verdedigd dat verzoening door voldoening noodzakelijk is.
Géén andere weg.
Staat bijna letterlijk in de Schrift.
Hoe zou het ook anders kunnen?
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
Gijs83 schreef:Ik dacht: lees ik dat nou goed? Geen verzoening door voldoening en dat wordt nog wel gezegd door Gereformeerde Bonders. Lijkt me toch heel Bijbels, tenminste ik heb nooit anders geweten. Willen ze daarmee zeggen dat ze niet geloven of niet willen geloven dat Jezus voor hun als zondaren heeft voldaan?
Je hebt het volgen mij niet goed gelezen.

Op de synode van Hervormde Kerk was door dr. Smit (niet GB) verdedigd dat verzoening door voldoening niet nodig was. Ds. Boer en prof. van Ruler hebben juist verdedigd dat verzoening door voldoening noodzakelijk is.
Ik kon me het haast ook al niet voorstellen.

Ik lees het eigenlijk zo: (2e alinea) Op de eerste vergadering die ik meemaakte als lid van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond kwam ds. Boer later. Hij kwam van de synodevergadering waar zijn minderheidsnota over de verzoening was behandeld. Onder doodse stilte deed hij verslag. Van Ruler had zich aan zijn zijde geschaard. Die(wat wordt met 'die' bedoeld: van Ruler of de synode?)(het lijkt net of van Ruler zich dood-ergerd aan het leerstuk verzoening door voldoening) had gezegd dat hij zich zijn leven lang had doodgeërgerd aan de verzoening door voldoening. Een mens moest over die ergernis worden heengebracht. Daarvoor is bekering nodig. „Die man mag voorzitter van de Bond worden”, zei ds. Boer, impulsief als hij was.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door memento »

@Gijs: Het staat er wat verwarrend. Bedoeld wordt:

Op de synode had prof. van Ruler gezegd, dat hij zich zijn leven lang had doodgeërgerd aan de verzoening door voldoening. Een mens moest over die ergernis worden heengebracht. Daarvoor is bekering nodig.

Kortom, van Ruler zei (zoals ik het interpreteer): Vóór mijn bekering heb ik me aan dit leerstuk doodgeërgerd, nu (bekeerd zijnde) niet meer.
zoekende
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mar 2011, 22:49

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door zoekende »

Wat is voldoening door verzoening? O nee, het is andersom.

Over doodergeren gepraat. Ik heb mij doodgeergerd aan mensen die veel praten over het geloof en niets doen waaruit hun liefde voor God blijkt. Oftewel ik ergerde mij dood dat ik elke week naar de kerk ging en weer naar huis, dat was het dan. Je mag wel langskomen zeggen ze dan, dat doe ik dus: langs maar niet binnen.
Ik snap al die boekgeleerdheid op deze site niet. Ik onderzoek het dus maar denk dat ik mijn nickname even verander naar onderzoeker.
Onderzoek alles maar behoud het goede. Ik heb geen tijd om al die boeken te lezen. Soms lees in Readers Digest, Psychologie magazine, National Geographic. Van de bieb. Staan leerzame artikelen in al moet je soms kritish met de inhoud omgaan. Je kunt niet alles voor zoetekoek aannemen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Bert Mulder »

zoekende schreef:Wat is voldoening door verzoening? O nee, het is andersom.

Over doodergeren gepraat. Ik heb mij doodgeergerd aan mensen die veel praten over het geloof en niets doen waaruit hun liefde voor God blijkt. Oftewel ik ergerde mij dood dat ik elke week naar de kerk ging en weer naar huis, dat was het dan. Je mag wel langskomen zeggen ze dan, dat doe ik dus: langs maar niet binnen.
Ik snap al die boekgeleerdheid op deze site niet. Ik onderzoek het dus maar denk dat ik mijn nickname even verander naar onderzoeker.
Onderzoek alles maar behoud het goede. Ik heb geen tijd om al die boeken te lezen. Soms lees in Readers Digest, Psychologie magazine, National Geographic. Van de bieb. Staan leerzame artikelen in al moet je soms kritish met de inhoud omgaan. Je kunt niet alles voor zoetekoek aannemen.
Zou je aanbevelen God's eigen Woord te lezen, de Bijbel...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
zoekende
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mar 2011, 22:49

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door zoekende »

God weet het: ik ken zijn woord best wel goed. Niet elke punt en komma. Dat het de Bijbel is wist ik al als kind. Ik lees liever de Bijbel dan al die andere boeken over o.a. dogma's.
God moet mij wel helpen dat ik de bijbel begrijp en dat doet hij, maar ik sta er wel open voor
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Jongere »

zoekende schreef:God weet het: ik ken zijn woord best wel goed. Niet elke punt en komma. Dat het de Bijbel is wist ik al als kind. Ik lees liever de Bijbel dan al die andere boeken over o.a. dogma's.
God moet mij wel helpen dat ik de bijbel begrijp en dat doet hij, maar ik sta er wel open voor
Ik zou niet te schamper doen over allerlei boeken en dogma's. Het zijn vaak slechts pogingen voorzichtig onder woorden te brengen wat we in het woord tegenkomen.
Er is geen mens op aarde die de Bijbel zonder 'kader' kan lezen. Ik ben dankbaar dat ik mede van de Bijbel mag leren in verbondenheid met een kerk van duizenden jaren oud.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Mariavt »

zoekende schreef:Wat is voldoening door verzoening? O nee, het is andersom.

Over doodergeren gepraat. Ik heb mij doodgeergerd aan mensen die veel praten over het geloof en niets doen waaruit hun liefde voor God blijkt. Oftewel ik ergerde mij dood dat ik elke week naar de kerk ging en weer naar huis, dat was het dan..
Wat ik héél erg vind, dat er hier gepraat wordt over : " dood ergeren" weet je wel wat dat in houdt?ik vind het vrij goddeloos om zo over een onderwerp te praten.
Dat je je ergert kan voorkomen maar "dood" ergeren is wel wat anders..... Denk na voordat je iets torpedeert waar je de bedoeling niet eens van kent...
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Mara »

zoekende schreef:Wat is voldoening door verzoening? O nee, het is andersom.

Over doodergeren gepraat. Ik heb mij doodgeergerd aan mensen die veel praten over het geloof en niets doen waaruit hun liefde voor God blijkt. Oftewel ik ergerde mij dood dat ik elke week naar de kerk ging en weer naar huis, dat was het dan. Je mag wel langskomen zeggen ze dan, dat doe ik dus: langs maar niet binnen.
Ik snap al die boekgeleerdheid op deze site niet. Ik onderzoek het dus maar denk dat ik mijn nickname even verander naar onderzoeker.
Onderzoek alles maar behoud het goede. Ik heb geen tijd om al die boeken te lezen. Soms lees in Readers Digest, Psychologie magazine, National Geographic. Van de bieb. Staan leerzame artikelen in al moet je soms kritish met de inhoud omgaan. Je kunt niet alles voor zoetekoek aannemen.
Doodergeren :oO Letterlijk of figuurlijk ?
Er is niets mis met goede boeken. Ik ken wel meer mensen die alleen de Bijbel lezen, maar toch veel kennis missen. Als je NAAST de Bijbel bijv de oudvaders leest, zul je heel andere inzichten gaan krijgen.
De bladen die jij opnoemt, zijn van algemene signatuur, dus daar staan idd dingen in die haaks op de Bijbel staan.
En je hebt je geergerd aan mensen, maar de "anderen" ? Een kerk van bijv 400 mensen, zijn die allemaal onverschillig en hard ?
En waar ben je nu precies in teleurgesteld, DE mensen ? Maar die maken toch deel uit van de Gods Gemeente ?
Een gemeente is als een lichaam. Alle lidmaten zijn de leden, als er 1 lid lijdt, lijden alle leden mee, als het goed is dan !
En boekenwijsheid ? Ach, het is voor de eenvoudigen geopenbaard en voor de wijzen verborgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Fjodor »

memento schreef: Kortom, van Ruler zei (zoals ik het interpreteer): Vóór mijn bekering heb ik me aan dit leerstuk doodgeërgerd, nu (bekeerd zijnde) niet meer.
Of dat zijn oude mens zich daar een leven lang aan bleef ergeren.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Gijs83 »

Mariavt schreef:
zoekende schreef:Wat is voldoening door verzoening? O nee, het is andersom.

Over doodergeren gepraat. Ik heb mij doodgeergerd aan mensen die veel praten over het geloof en niets doen waaruit hun liefde voor God blijkt. Oftewel ik ergerde mij dood dat ik elke week naar de kerk ging en weer naar huis, dat was het dan..
Wat ik héél erg vind, dat er hier gepraat wordt over : " dood ergeren" weet je wel wat dat in houdt?ik vind het vrij goddeloos om zo over een onderwerp te praten.
Dat je je ergert kan voorkomen maar "dood" ergeren is wel wat anders..... Denk na voordat je iets torpedeert waar je de bedoeling niet eens van kent...
de term werd gebezigd op die bewuste synode, vandaar dat men hier dat aan het gebruiken is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door refo »

Uitspraak van Van Ruler: ‘De verlossing in Christus bestaat principieel en origineel daarin, dat hij de schuld van de zonde voor ons betaald heeft. Men kan van deze denkwijze niet hoog genoeg opgeven…’

Het 'dood ergeren' moet je in de eerder genoemde zin (denk ik ) positief duiden.
Ik zoek nog verder
Gesloten