Eindtijd en zending aan alle volken

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door Mara »

hmprff schreef:
Mara schreef:Bram, heb jij daar wel eens een preek over gehoord ? Het beest is niet letterlijk een beest. Alles wat Johannes gezien heeft (het is de Openbaring aan hem) moest hij opschrijven, maar het was heel moeilijk om dat zo te doen. Geen mensenoog heeft dit gezien. Dus hij praatte als het ware in symbolen. Er wordt over meer dieren gesproken, paarden in verschillende kleuren, elk paard staat voor iets.
Hier ben ik het niet mee eens. Johannes schrijft meermalen dat hij het aan zijn lezers vertelt wat hij gezien heeft. Dit doet hij dan ook uitgebreid met alle details, iets wat niet erg duidt op symboliek.
Natuurlijk is niet alles letterlijk, Johannes schrijft dan ook meermalen dat iets is ALS ... Daar gebruikt hij dus beeldspraak. Dat was niet nodig geweest als het hele boek beeldspraak was. Bovendien heet het boek niet 'Verduistering' maar 'Openbaring' van Jezus Christus. Om te laten zien wat er spoedig gebeuren moet. Niet om ons daarnaar te laten raden.
Er komt toch geen beest uit zee ? En zien we straks vale paarden dan ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2011, 11:31

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door Bram »

Marnix schreef:
Bram schreef:
Marnix schreef:Precies.

Bram, waarom vind je dat eng?
Nou, gewoon. In Openbaring staan heel veel erge dinge. Over een beest enzo. En over vervolging. Dan heb je echt wel veel geloof nodig.
Daarvoor heb je geloof als een mosterdzaadje nodig. Bidt daar om.... en verdiep je in Gods Woord, waarin veel staat over hoe je staande blijft in die strijd.
Nou, daar heb ik eigelijk wel nog een vraag over. ik heb een nieuwe ding gemaakt daarvoor. Dit adres http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=10197. Want hoe je aan dat geloof kom. Dat vind ik nog bar lastig.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door Gian »

Is God afhankelijk van onze zendingsdrift? Maw, Jezus kan niet eerder terugkomen voordat wij overal zending bedreven hebben?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door Toeschouwer »

Het gaat ook in Openbaring om de verhouding Kerk-Israël. Hier ligt m.i. de cruciale denkfout in de gereformeerde theologie. Het massieve, ongenuanceerde verbondsdenken, dat de hele Schrift ‘overruled’ heeft. Eén verbond en dus één volk en één kerk van Adam tot de Jongste dag. Daarom weten zij ook geen raad met het nationaal herstelde volk Israël, dat een aardse roeping en erfenis heeft Deut.28: 10; En alle volken der aarde zullen zien, dat de Naam des HEEREN over u genoemd is, en zij zullen voor u vrezen.
1 Sam.17:46. Te dezen dage zal de HEERE u besluiten in mijn hand, en ik zal u slaan, en ik zal uw hoofd van u wegnemen, en ik zal de dode lichamen van der Filistijnen leger dezen dag aan de vogelen des hemels, en aan de beesten des velds geven; en de ganse aarde zal weten, dat Israel een God heeft.Daarom is er ook nog nooit een gereformeerde theoloog geweest, die een goede verklaring van de Openbaring gegeven heeft, waarin de hele Schrift tot zijn recht komt. Israël heeft in deze verbondsvisie nooit een eigen identiteit gehad. Zij was slechts een pseudoniem, een wegwerpverpakking, van de algemene Christelijke kerk. Al Gods beloften aan Israël moeten dus noodzakelijk in de kerk vervuld worden. De 144000 stellen dus de kerk voor, ondanks de uitdrukkelijke opsomming van de twaalf stammen. De schare uit de grote verdrukking (Dan. 12:1; Math. 24:21) is de kerk, de vrouw uit Openbaring 12 eveneens, enz. Hier is men zo dienstbaar aan zijn eigen denkkader dat men tot een wijze van schriftuitleg komt, die men in de vrijzinnigheid veroordeelt. In de nadere reformatie kwam er een klein begin om dit boek wel letterlijk te lezen maar Kuijper, Bavinck en Kersten zijn wat dit betreft weer teruggekeerd tot Rome.
Het is onmogelijk de Openbaring kerkhistorisch te verklaren, omdat het over deze bedeling heen aansluit op de profetie van het Oude Testament. Zonder grondige kennis van het Oude Testament laat dit boek zich dan ook niet lezen. Een kerk die zichzelf ziet als erfgenaam van al Gods beloften en het begin en het einde van al Zijn wegen kan dit niet verstaan, want dit boek is Joods. Alles wijst naar Israël, zowel in taal en stijl, als in de symbolen en geografische aanduidingen. De vier dieren in hoofdstuk 4 verwijzen naar Ezechiël 1. Israël trok door de woestijn onder de vier banieren van de leeuw van Juda, het kalf van Efraïm, de mens van Ruben en de arend van Dan. Het vijfde zegel (hoofdstuk 6) draagt ook een duidelijk oudtestamentisch karakter, Christenmartelaren roepen niet om wraak Luk. 23:34; En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen. Hand. 7:60 En vallende op de knieën, riep hij met grote stem: Heere, reken hun deze zonde niet toe! En als hij dat gezegd had, ontsliep hij.
Hoofdstuk 7:1-8 verwijst duidelijk naar Israël. Het altaar, het wierookvat, het reukwerk (Hst. 8), alles is oudtestamentisch gekleurd. Om niet meer te noemen, de twee getuigen wijzen op een bediening als van Mozes en Elia, gezien de tekenen die zij doen Jak. 5:17; Elias was een mens van gelijke bewegingen als wij; en hij bad een gebed, dat het niet zou regenen; en het regende niet op de aarde in drie jaren en zes maanden.
Mal. 4:4,5; Gedenk der wet van Mozes, Mijn knecht, die Ik hem bevolen heb op Horeb aan gans Israel, der inzettingen en rechten. Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.Een evangeliedienaar heeft nooit zulke volmachten gehad. In hoofdstuk 11 lezen wij van de ark van Zijn verbond (met Israël) en Armageddon is geografisch ook duidelijk bepaald.
Luther en Calvijn hebben hun kerkhistorische uitleg van Augustinus overgenomen. En die de zijne weer van Tyconius, een Donatist, een wederdoper. Maar dat was niet de opvatting van de orthodoxe christenen van de eerste drie eeuwen van de kerkgeschiedenis, zoals overduidelijk blijkt uit de nagelaten schriften van oude kerkvaders, Irenaeus, de didache, en de brief van Barnabas etc.
Deze waren allen pre-chiliasten. Zij volgden bij hun uitleg de historisch-grammatische, dat is letterlijke, die ook door de Reformatie weer is ingevoerd, behalve bij de uitleg van de nu nog onvervulde profetie. Het is dan ook algemeen bekend dat Calvijn alle Bijbelboeken becommentarieerd heeft, behalve de Openbaring en de laatste hoofdstukken van Ezechiël. Voor een theoloog met een nauw exegetisch geweten is het hier ook bijna onmogelijk om alles te vergeestelijken.
Hoewel de praktijk wel geleerd heeft, dat ook hier alles went. In deze Augustiniaanse traditie hebben het land Kanaän en de stad Jeruzalem geen enkele heilsfunctie meer. Kerk en Koninkrijk van God worden restloos met elkaar vereenzelvigd. Wij hebben nog niet zo lang geleden in de krant kunnen lezen, dat een dominee zijn gehoor wijsmaakte dat Christus straks Zijn kerk aan Zijn Vader zal overgeven, maar dat staat er niet!! (1 Kor. 15:24) In de, op deze traditie gebaseerde uitleg, zijn de causale verbanden waarin het ene logischerwijs uit het andere voorkomt evenals iedere vorm van chronologie volkomen zoek.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door memento »

Gian schreef:Is God afhankelijk van onze zendingsdrift? Maw, Jezus kan niet eerder terugkomen voordat wij overal zending bedreven hebben?
Mat. 24: 14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door Gian »

memento schreef:
Gian schreef:Is God afhankelijk van onze zendingsdrift? Maw, Jezus kan niet eerder terugkomen voordat wij overal zending bedreven hebben?
Mat. 24: 14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
Ik dank dat je best weet wat mijn opvatting over deze tekst is.
Ik mag het alleen niet uitleggen omdat het niet strookt met de gereformeerd-bevindelijke traditie.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door Schemerlichtje »

...en nu de aardbeving in Japan (en veel landen die er nu voor vrezen), de grote watervloed....
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door henriët »

Schemerlichtje schreef:...en nu de aardbeving in Japan (en veel landen die er nu voor vrezen), de grote watervloed....
... weer een voetstap...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door edward »

henriët schreef:
Schemerlichtje schreef:...en nu de aardbeving in Japan (en veel landen die er nu voor vrezen), de grote watervloed....
... weer een voetstap...
Of een waarschuwing...
"'en zij bekeerden zich niet".(Op 16:11)
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door Toeschouwer »

Gian schreef:
memento schreef:
Gian schreef:Is God afhankelijk van onze zendingsdrift? Maw, Jezus kan niet eerder terugkomen voordat wij overal zending bedreven hebben?
Mat. 24: 14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
Ik dank dat je best weet wat mijn opvatting over deze tekst is.
Ik mag het alleen niet uitleggen omdat het niet strookt met de gereformeerd-bevindelijke traditie.
Dit is toch een discussieforum, moet dat persé allemaal volgens de gereformeerde-bevindelijke traditie? De Brès heeft toch niet voor niets art. 7 aan de NBG toegevoegd? Wat is precies het 'Evangelie van het Koninkrijk'? Er wordt überhaupt weinig over het Koninkrijk gepreekt omdat er m.i. in onze gereformeerde traditie (die me lief is) daar weinig oog voor is.
Welke betekenis heeft voor jullie het Koninkrijk, wat versta je daaronder? Die vraag wil ik graag beantwoord zien.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door Tiberius »

Toeschouwer schreef:Dit is toch een discussieforum, moet dat persé allemaal volgens de gereformeerde-bevindelijke traditie?
Dit is inderdaad een discussieforum, maar wel op een bepaalde grondslag en binnen een bepaald kader, zie de forumregels en de door Gian geplaatste link.
Er zijn op internet meer dan voldoende plaatsen waar onbijbelse en ongereformeerde opvattingen geuit en verdedigd kunnen worden. Hier is dat niet gewenst.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door refo »

Gian schreef:
memento schreef:
Gian schreef:Is God afhankelijk van onze zendingsdrift? Maw, Jezus kan niet eerder terugkomen voordat wij overal zending bedreven hebben?
Mat. 24: 14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
Ik dank dat je best weet wat mijn opvatting over deze tekst is.
Ik mag het alleen niet uitleggen omdat het niet strookt met de gereformeerd-bevindelijke traditie.
Als in Mt 24:14 bedoeld werd: het Evengelie volgens genoemde traditie, dan vrees ik dat er nog veel werk te doen is.
Of tellen we dan de Roomse Missie wél mee?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door memento »

refo schreef:
Gian schreef:
memento schreef:
Gian schreef:Is God afhankelijk van onze zendingsdrift? Maw, Jezus kan niet eerder terugkomen voordat wij overal zending bedreven hebben?
Mat. 24: 14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
Ik dank dat je best weet wat mijn opvatting over deze tekst is.
Ik mag het alleen niet uitleggen omdat het niet strookt met de gereformeerd-bevindelijke traditie.
Als in Mt 24:14 bedoeld werd: het Evengelie volgens genoemde traditie, dan vrees ik dat er nog veel werk te doen is.
Of tellen we dan de Roomse Missie wél mee?
Mat. 24 spreekt ook van valse verkondigers van Christus:

23 Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet.
24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door Gian »

Tiberius schreef: Er zijn op internet meer dan voldoende plaatsen waar onbijbelse en ongereformeerde opvattingen geuit en verdedigd kunnen worden. Hier is dat niet gewenst.
Domme mensen toch.. al die baptisten, al die 'christenen' die nog geloven in een vervulling van de profetie, talloze mensen die niet gereformeerd kunnen zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Eindtijd en zending aan alle volken

Bericht door Toeschouwer »

Gian schreef:
Tiberius schreef: Er zijn op internet meer dan voldoende plaatsen waar onbijbelse en ongereformeerde opvattingen geuit en verdedigd kunnen worden. Hier is dat niet gewenst.
Domme mensen toch.. al die baptisten, al die 'christenen' die nog geloven in een vervulling van de profetie, talloze mensen die niet gereformeerd kunnen zijn.
Gereformeerd is toch niet iets statisch, je bent gereformeerd om steeds gereformeerder te worden. En dat is altijd terug naar de Schrift. Dat betekent ook dat je de profeten gelooft.

De belijdenis en geloofsleer van de kerk der reformatie is mij lief. Wat dat betreft als iemand van u meent gereformeerd te zijn, ik ook. Ik kan er van genieten als ik bij Luther lees: ‘Gij zijt mijn zonde, dood en hel, ik ben Uw gerechtigheid, leven en hemel’. De nagedachtenis van de Hervormers houd ik graag hoog in ere. Zij waren geliefde, vrome en ernstige dienstknechten van Christus. Waren er maar meer zoals zij onder ons in deze tijd van herlevend pausdom! Voor niemand wil ik dan ook onderdoen in liefde en achting voor Luther, Melanchton, Zwingli, Farel en Knox. Maar dit alles betreft de geloofsleer en is goed voor hart en huis. Maar het gaat God om de wereld, Hij wil zijn hele schepping terug. En dan is het een onweerlegbaar feit dat als de hele Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond gebracht wordt de grenzen van kerk en Koninkrijk natuurlijk ook samenvallen. Zij predikten de grote waarheid van de rechtvaardiging door het geloof en gaven de kerk de Bijbel, maar niet haar eigen identiteit terug. Want ook de Reformatie heeft geen kerkherstel gebracht in haar oorspronkelijke toestand.
Plaats reactie