Elia en het dode kind

Plaats reactie
helma

Elia en het dode kind

Bericht door helma »

vandaag las ik in het boek van Spurgeon "de stem van de Goede Herder" een gedeelte over Elia en de dode zoon van de weduwe van Zarfath.
1 koningen 17: 21 En hij mat zich driemaal uit over dat kind, en riep den HEERE aan, en zeide: HEERE, mijn God, laat toch de ziel van dit kind in hem wederkomen.
22 En de HEERE verhoorde de stem van Elia; en de ziel van het kind kwam weder in hem, dat het weder levend werd.
Spurgeon schreef:Zo heeft ook de profeet een geheimzinnige verbintenis bewerkt tussen zichzelf en de jongen. En hij was vastbesloten om de dood met het kind te delen, of het kind van zijn leven mee te geven. Wat leert ons dit nu? Er wordt hier als het ware afgebeeld hoe nodig het is dat wij de ware toestand van een kind beseffen, wanneer wij het tot geestelijk leven wensen op te wekken. Het is dood, onherroepelijk dood. God wil dat u inziet dat het kind evengoed dood is in zonde en ongerechtigheid als u was voor uw bekering. Hij wenst dat u met die dood in aanraking komt met het pijnlijke, vernederende en verpletterende bewustzijn dat hij u ook eenmaal in zijn macht zal hebben.
Wanneer het er ons om te doen is een ziel te winnen moeten we er eens op letten hoe onze Heere te werk ging. Als hij ons uit de dood wilde opwekken, moest Hij onvermijdelijk Zelf de dood sterven.
Zo moet het ook met ons zijn. Als u aan een kind het leven van zijn ziel wilt schenken, zult u er niet voor terug deinzen om met de kille en ontzettende hand van de dood in aanraking te komen, Wie anderen het leven wil redden, moet zelf als het ware de doodstrijd doormaken.
......
Wees er zeker van, dat God u pas de volle zegen zal schenken wanneer de kiem van de dood die in uw kinderen schuilt, u met schrik vervult, uw ziel drukt en dreigt te overweldigen. Wanneer u aldus de toestand van het kind ten volle overziet, wanneer u uw mond op die van het kind, uw handen op de zijne legt, moet u ook nog proberen u te vereenzelvigen met de natuur, de gewoonten en de hele aanleg van het kind. Uw mond moet er naar staan te spreken als het kind zelf, opdat het u verstaat. U moet proberen de dingen met zijn ogen te zien en uw hart moet met het zijne meevoelen, zodat u hem tot metgezel en vriend wordt. U moet de zonden waarin een kind makkelijk vervalt, tot uw studie maken en hartelijk delen in zijn kinderleed. In één woord; u moet zoveel mogelijk met hem meeleven. Laat deze opdracht u niet drukken of vernederend voorkomen. Als er iets moeilijks van u gevraagd wordt, moet u het eenvoudig doen en er niet over nadenken. God zal geen jonge ziel door u uit de doodsslaap opwekken als u niet bereid bent alles voor dat kind te zijn.
Wat zou Spurgeon nu concreet met dit stukje bedoelen?
helma

Re: Elia en het dode kind

Bericht door helma »

even omhooghalen; ik wil het graag weten....
ZWP

Bericht door ZWP »

Spurgeon benadrukt de grote verantwoordelijkheid die we als ouders hebben voor het heil van onze kinderen.
Is jouw vraag wat we dan in de praktijk (concreet) moeten doen?
helma

Bericht door helma »

ZWP schreef:Spurgeon benadrukt de grote verantwoordelijkheid die we als ouders hebben voor het heil van onze kinderen.
neem nou bijvoorbeeld de zin: U moet de zonden waarin een kind makkelijk vervalt, tot uw studie maken
wat bedoelt hij dan precies? hoe en wat moet ik me erbij voorstellen? begeleide confrontatie?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

helma schreef:
ZWP schreef:Spurgeon benadrukt de grote verantwoordelijkheid die we als ouders hebben voor het heil van onze kinderen.
neem nou bijvoorbeeld de zin: U moet de zonden waarin een kind makkelijk vervalt, tot uw studie maken
wat bedoelt hij dan precies? hoe en wat moet ik me erbij voorstellen? begeleide confrontatie?
Misschien meer dat je als ouders de zonde herkent en je kinderen er op aanspreekt en voor wil bewaren.
henriët

Bericht door henriët »

helma schreef:
Kan het niet zijn dat wanneer je weet als ouders wat voor een kind een zonde is, en daar steeds weer in valt daar je in gaan verdiepen. Hoe komt het dat je kind steeds die zonde doet, en op welke manier kun je daarin als ouder bijstaan.

Werkt Spurgeon het zelf niet verder uit in een volgend hst?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
zoekende

Bericht door zoekende »

Zoals ik al eerder poste sprak God mij 2 jaar geleden aan en dat doet Hij nog steeds.

Gisteren zei ik: God ik snap niet wat U mij aan moeilijkheden in mijn leven hebt gegeven. Want ik heb geen werk, ik doe vrijwilligerswerk maar heb genoeg inkomen om van rond te komen en een beetje meer.

Toch vind ik het moeilijk dat ik geen werk heb. God gaf mij aan dat hij dat wel kent uit eigen ervaring.
Het is namelijk zo dat de mensen die de bijbel goed kennen zelf wel verzinnen hoe God is, hoe zijn leiding verloopt en wat Hij belangrijk vind. Daar hebben ze boeken voor en kerkvaders en ze beslissen zelf wel wat voor schrijvers ze autoriteiten vinden zoals Spurgeon.

Stel dat God nou van mij, om Zijn redenen, een autoriteit maakt.... daar hebben ze dan niets mee te maken. Ik heb wel gestudeerd, God heeft mij in de school van het leven genoeg geleerd. Maar het is geen theologie. Ik val buiten die mensverheerlijking en dat wil ik zo houden. God geeft mij wel opdrachten.

Waarom God de zoon van de weduwe laat sterven kan ik ook niet precies weten. Uit hoe ik met God leef weet ik dat hij mij op de proef heeft gesteld. Dat doet hij dus ook met de weduwe en ook met Elia.
De weduwe die doorstond de proef niet, zij leefde niet voor en vertrouwde niet op God. Van Elia kan en durf ik het niet zeker te zeggen, God weet het. Ik wil niet zijn zoals die weduwe maar misschien, en dat weten we ook niet zeker, kwam het nog goed met haar.
Want de bijbel werkt met open einden.
Je kunt er over gissen, ik zal er geen ellenlange verhandeling over willen schrijven en vertrouw erop dat God mij dat ook niet laat doen.
Plaats reactie