Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Online
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Bertiel »

https://drpdevries.com/2020/01/08/alles ... s-bijzaak/

In dit artikel beschrijft dr. De Vries het verschil tussen hoofd- en bijzaken
Laatst gewijzigd door Bertiel op 05 okt 2023, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Job »

Beste medeforummers, is het mogelijk om op het forum bij het plaatsen van een link een korte toelichting te geven? Bijvoorbeeld hierboven: "In dit artikel beschrijft dr. De Vries het verschil tussen hoofd- en bijzaken". Het zou mij een hoop geklik op links schelen die me niet interesseren cq. aangaan. Bedankt!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Job »

Volgens mij zijn we elkaar in het topic "louter zes woorden" tot op heden nog niet in de haren gevlogen (klopt dat?). Ik moest denken aan wat ik hoorde van een dominee: op sterfbedden en tijdens aangepaste diensten (doven, gehandicapten) word je gedwongen om zonder omwegen tot de kern van de zaak te komen. Bijzaken vallen onvermijdelijk weg. Om de boodschap over te laten komen moet je (dan) immers zakelijk, eenvoudig en beknopt zijn.

Wel, dat moeten we in "louter zes" ook. En dat gaat best aardig. Zou daar een sleutel liggen voor een gezelliger forum? :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Tiberius »

Het zes-woorden-forum, misschien wel een goed idee ja.
Maar dan wel met zout besprengd.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Inwoner »

Job schreef: 05 okt 2023, 21:27 Volgens mij zijn we elkaar in het topic "louter zes woorden" tot op heden nog niet in de haren gevlogen (klopt dat?). Ik moest denken aan wat ik hoorde van een dominee: op sterfbedden en tijdens aangepaste diensten (doven, gehandicapten) word je gedwongen om zonder omwegen tot de kern van de zaak te komen. Bijzaken vallen onvermijdelijk weg. Om de boodschap over te laten komen moet je (dan) immers zakelijk, eenvoudig en beknopt zijn.

Wel, dat moeten we in "louter zes" ook. En dat gaat best aardig. Zou daar een sleutel liggen voor een gezelliger forum? :)
Dat is best mogelijk. Misschien is een andere sleutel dat we elkaar (of elkaars standpunten) niet meer zo gemakkelijk afserveren. ,,Jij ziet het niet goed". ,,Jouw dominee preekt niet goed". Dat soort uitdrukkingen ben ik de laatste weken zóveel tegengekomen. Het draagt alleen maar bij aan 'hete hoofden koude harten'. Je kunt zeker van mening verschillen op een forum, en zeker waar het principieel essentiële zaken betreft, maar waarom gaan we eerst niet veel meer na waar iets vandaan komt? Zijn we niet wat zuiniger op elkaar als persoon en zien we de persoon los van zijn of haar opvattingen?
Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar misschien wel een aandachtspunt?
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door DDD »

Mijns inziens gaat dr. P. de Vries zelf ook de mist in bij het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Maar op veel andere punten kan ik het artikel wel volgen.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 06 okt 2023, 18:01 Mijns inziens gaat dr. P. de Vries zelf ook de mist in bij het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Maar op veel andere punten kan ik het artikel wel volgen.
Wat dr. De Vries onder hoofdzaken verstaat daarin volg ik hem wel. Maar zelf vind ik de vraag of je wel of geen gezangen zingt in de dienst van minder gewicht dan de vraag welke Bijbelvertaling je gebruikt. Nou ja, over dat soort zaken kun je lang discussiëren.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door DDD »

Waarom dan? Dat vind ik dan weer onbegrijpelijk. Maar dat laat ook zien dat er altijd een hoge mate van invloed uitgaat van de manier waarop je de Bijbel leest. Wat dr. De Vries als kernpunten ziet, is mijns inziens net zo goed cultureel bepaald.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Henk J »

Tja, dat zijn we dan niet eens. Met name homoseksualiteit is echt een hoofdzaak. Althans, zolang je de Bijbel letterlijk neemt. Wie homoseksualiteit goedkeurt gaat ervan uit dat God straks anders zal oordelen dan zoals Hij zich in Zijn Woord geopenbaard heeft.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door DDD »

Hij noemt meer voorbeelden.

Maar goed: mijn punt is dus dat het goed is om onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken, maar dan nog kun je verschillen van mening over wat nu hoofdzaken zijn.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Henk J »

Ik vind het uitgangspunt dat iets een hoofdzaak is als het de zaligheid raakt wel een goed uitgangspunt. Dan kun je inderdaad discussiëren wat nu de zaligheid raakt.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door DDD »

Daar kan ik me wel in vinden.

Ik wil hier geen hele discussie over homoseksualiteit beginnen, maar het zou wel interessant zijn om te weten of bigami of polygamie wat jou betreft ook de zaligheid raakt, en hoe dat dan was in het Oude Testament.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Geytenbeekje »

Tot wanneer blijft de topic Hyperdordt op slot? Kan het op slot blijven totdat er een paneldiscussie is geweest tussen dr vd Brink en X ?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Cyrillus »

Ik vind dit erg kort door de bocht. Anoniem wordt geklaagd, geen forumdeelnemer weet welk taalgebruik, maar wel draadje per direct sluiten?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Cyrillus »

Geytenbeekje schreef: 09 jan 2024, 14:34 Tot wanneer blijft de topic Hyperdordt op slot? Kan het op slot blijven totdat er een paneldiscussie is geweest tussen dr vd Brink en X ?
Vreemde vraag, ga je zo maar wat van denken...
Plaats reactie