Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Delftenaar »

Daar ben ik het niet mee eens.

Vanwege een hobby van me zit ik ook op een forum die over "wereldse" zaken gaat.
Iedere keer valt het me op dat de omgangsvormen op dat forum veel beter zijn dan hier. Uiteraard zijn op dat "wereldse" forum ook wel eens standpunten die radicaal tegenover elkaar staan. Toch is daar een stuk respect voor de ander met een andere mening. Ook als die persoon daarmee een kleine minderheid vertegenwoordigd.

De opmerking van Merel over de omgangsvormen onderschrijf ik volledig. Sterker nog: soms knipperen mijn ogen nog steeds van sommige reacties op andere leden die op dit forum actief zijn. Dat kan echt niet.
Zonder namen te noemen denk ik dat genoeg personen op dit forum herkennen dat zij enorm aangevallen zijn omdat zij iets geschreven hebben wat kennelijk afweek van de algemene mening hier.

Met Merel ben ik het eens dat dit anders kan.
Dit is een discussieforum. En dan komen zaken voorbij waarbij er verschillende meningen/gedachten/emoties een rol spelen. Dat mag allemaal: daar is dit forum voor bedoeld.
Maar als dan iemand een mening vertolkt die door 2% van de leden op dit forum gedragen wordt is het niet terecht dat die persoon door de andere 98% van de forumleden afgezeken wordt. Excusez le mot: toch komt het wel zo over als ik dingen teruglees.

Daarom sluit ik me bij de oproep van Merel aan: laten wij als christenen in 2022 het goede voorbeeld nemen en heel dicht bij huis beginnen.
Door op dit forum leden met een "minderheidsstandpunt" met respect tegemoet te treden.
Laatst gewijzigd door Delftenaar op 01 jan 2022, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Forummer »

merel schreef:Ik erger mij enorm aan de omgangsvormen op het forum. Het lijkt mij christen onwaardig om structureel mensen af te zeuren en negatief te reageren en juist dat is momenteel schering en inslag. Ik merk dat ik niet de enige ben die zich daaraan stoort. Zou hier vanuit het mod team ook wat mee gedaan kunnen worden?
Nou, ik herken het helemaal. Ik moet mij zeer regelmatig inhouden om niet te reageren nadat ik eerst 3x met mijn ogen geknipperd heb en tot de conclusie kom dat dit toch echt een reformatorisch forum is, hoewel de manier van omgang of de postings zelf toch echt anders doen vermoeden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3994
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Terri »

Mister schreef:
merel schreef:Ik erger mij enorm aan de omgangsvormen op het forum. Het lijkt mij christen onwaardig om structureel mensen af te zeuren en negatief te reageren en juist dat is momenteel schering en inslag. Ik merk dat ik niet de enige ben die zich daaraan stoort. Zou hier vanuit het mod team ook wat mee gedaan kunnen worden?

Het heeft onze aandacht.
Echt heel fijn!
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Adje »

Tijdens een wandeling vanmiddag kwamen wij onze onkerkelijke buren tegen.
* Zij waren vol verbazing over al dat geknal van afgelopen nacht. Er was toch een vuurwerkverbod?!

* Hij is hovenier en is werkzaam bij een bedrijf dat mensen met een beperking "in dienst" heeft. Die mensen wonen in verschillende tehuizen. In één tehuis zijn vanwege het geloof de meeste bewoners niet ingeënt met als gevolg dat veel bewoners besmet zijn (geweest) met het coronavirus. Eén bewoner (ongeveer 50 jaar), ook werkzaam bij dat hoveniersbedrijf, is zelfs overleden. Nu hebben leidinggevenden dringend aan het personeel gevraagd - dus ook aan personeel van het hoveniersbedrijf waar diverse bewoners werken - om deze periode bezoek aan huis of op bezoek gaan, zoveel als mogelijk is te beperken. De reactie van onze onkerkelijke buren was: "dat doen we dan maar hé! Oudejaarsavond waren we samen thuis, straks via zoom gaan we onze familie ontmoeten!"

Aan de discussie over deze onderwerpen op refoforum denkend, voelde ik mij, als christen, beschaamd!

We zitten op een discussieforum, daar ben je het niet altijd met elkaar eens. We kunnen echter toch wel op een respectvolle manier de discussie met elkaar aangaan, met respect voor de standpunten van een ander!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Ad Anker »

Adje, je bijdragen dragen niet bij aan goed en inhoudelijk discussiëren wat mij betreft. Je denkt in tegenstellingen. Dit voegt echt niks toe en is volgens mij of topic.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Adje »

Ad Anker schreef:Adje, je bijdragen dragen niet bij aan goed en inhoudelijk discussiëren wat mij betreft. Je denkt in tegenstellingen. Dit voegt echt niks toe en is volgens mij of topic.
Dank je!
DDD
Berichten: 28804
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door DDD »

De ervaring die Adje deelt, lijkt mij in ieder geval een duidelijk voorbeeld van respect. Dat ontbreekt soms wat. Bijvoorbeeld hier.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:De ervaring die Adje deelt, lijkt mij in ieder geval een duidelijk voorbeeld van respect. Dat ontbreekt soms wat. Bijvoorbeeld hier.
Snap ik hoor. Het voorbeeld is prima. Maar wanneer er net een topic verwijderd is waar te hard gesproken is over dit onderwerp, er vervolgens hier wordt gevraagd om in te grijpen en dan met zo'n casus komen vind ik onverstandig en een voedingsbodem voor nieuw gezeur. Vandaar mijn reactie.

Inderdaad, respectvol, niet te lange tenen, niet op de persoon. Dat lijkt me heel verstandig. En ik zeg direct: mijn posting hiervoor neigt naar 'op de persoon', ik heb geprobeerd om duidelijk en respectvol te reageren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17411
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door huisman »

Ook ik stoor mij regelmatig aan postings maar dat is wel inherent aan een discussieforum. Zelf ben ik vrij gevoelloos op dit vlak. Ik stoor mij meer aan de inhoud dan aan de vorm.
In grote lijnen vind ik dit een prima forum met aardige mensen die over sommige zaken vrij fundamenteel verschillen.
Na al die jaren dat ik hier aanwezig ben blijf ik het nog steeds de moeite waard vinden om mee te doen.

Een beetje peper en zout in een discussie is zo af en toe best geoorloofd en gaat het de grens van het betamelijke over zijn er de mods en is er een meldknop.

M.a.w. voor mij hoeft er weinig tot niets te veranderen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:Ook ik stoor mij regelmatig aan postings maar dat is wel inherent aan een discussieforum. Zelf ben ik vrij gevoelloos op dit vlak. Ik stoor mij meer aan de inhoud dan aan de vorm.
In grote lijnen vind ik dit een prima forum met aardige mensen die over sommige zaken vrij fundamenteel verschillen.
Na al die jaren dat ik hier aanwezig ben blijf ik het nog steeds de moeite waard vinden om mee te doen.

Een beetje peper en zout in een discussie is zo af en toe best geoorloofd en gaat het de grens van het betamelijke over zijn er de mods en is er een meldknop.

M.a.w. voor mij hoeft er weinig tot niets te veranderen
:super
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door -DIA- »

Als onze woorden 'met zout besprengd' mogen zijn, dan gaat het altijd goed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1537
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door KDD »

Hoe hier gediscussieerd wordt is gewoon iets nederlands. Een culturele iets dat je niet op puritanboard zou vinden bijv. Ik vind het wel grappig om te lezen al dat neergesabel.

If you can’t take the heat stay out of the kitchen, en, If you can’t play with the big dogs stay on the porch, zeggen ze hier.
DDD
Berichten: 28804
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door DDD »

Ik vind zelf 'neersabelen' toch iets anders dan waar merel aandacht voor vraagt. Maar ik kan het mis hebben. Naar mijn idee gaat het meer over forumleden die onaardige opmerkingen maken richting mensen die buiten hun stam vallen.
merel
Berichten: 9894
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door merel »

huisman schreef:Ook ik stoor mij regelmatig aan postings maar dat is wel inherent aan een discussieforum. Zelf ben ik vrij gevoelloos op dit vlak. Ik stoor mij meer aan de inhoud dan aan de vorm.
In grote lijnen vind ik dit een prima forum met aardige mensen die over sommige zaken vrij fundamenteel verschillen.
Na al die jaren dat ik hier aanwezig ben blijf ik het nog steeds de moeite waard vinden om mee te doen.

Een beetje peper en zout in een discussie is zo af en toe best geoorloofd en gaat het de grens van het betamelijke over zijn er de mods en is er een meldknop.

M.a.w. voor mij hoeft er weinig tot niets te veranderen
Dat jij en ik hier niet van wakker liggen betekent niet dat dit ook niet voor een ander geldt. Diverse mensen die herhaaldelijk op deze wijze bejegend zijn, hebben hier last van.
merel
Berichten: 9894
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:De ervaring die Adje deelt, lijkt mij in ieder geval een duidelijk voorbeeld van respect. Dat ontbreekt soms wat. Bijvoorbeeld hier.
Snap ik hoor. Het voorbeeld is prima. Maar wanneer er net een topic verwijderd is waar te hard gesproken is over dit onderwerp, er vervolgens hier wordt gevraagd om in te grijpen en dan met zo'n casus komen vind ik onverstandig en een voedingsbodem voor nieuw gezeur. Vandaar mijn reactie.

Inderdaad, respectvol, niet te lange tenen, niet op de persoon. Dat lijkt me heel verstandig. En ik zeg direct: mijn posting hiervoor neigt naar 'op de persoon', ik heb geprobeerd om duidelijk en respectvol te reageren.
Gisteren is door meerdere mensen vriendelijk over dit onderwerp gesproken en vandaag is de eerste post die ik lees weer kleinerend. Ik begrijp dat jij het voor jouw broer opneemt, maar in het kader van objectiviteit over dit onderwerp vraag ik mij af of dat ook juist is.
Plaats reactie