Verkiezingen Provinciale Staten

ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Verkiezingen Provinciale Staten

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef:
Rambam schreef:Voor sommige kiezers kunnen sociaal-economische standpunten wel eens zwaarder wegen dan ethische kwesties.
Ik mag aannemen dat voor christenen ethische kwesties zwaarder wegen dan hun portemonnee.
Er staat 'sociaal-economische' standpunten.
Over het algemeen en van oorsprong zijn waarden als sociaal en solidariteit toch christelijk? Zo makkelijk is de keuze dus niet.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Verkiezingen Provinciale Staten

Bericht door Rambam »

Tiberius schreef:Ik mag aannemen dat voor christenen ethische kwesties zwaarder wegen dan hun portemonnee.
Dat zal per christen verschillen. Bovendien heeft het weinig zin om op de SGP te stemmen louter vanwege bijv. hun standpunt ten aanzien van abortus, aangezien op geen enkele wijze er een meerderheid zal zijn voor het standpunt van de SGP ten aanzien van dit onderwerp.

Het is daarom een goede zaak dat de SGP zich aansluit bij andere partijen, zoals onlangs bij de SP over de openstelling van winkels op zondag. Hoewel gedreven door andere motieven, had men dezelfde doelstelling. Echter, dergelijke samenwerking zal enkel worden beperkt tot alle niet-ethische kwesties, daar de standpunten van de SGP op die terreinen nogal afwijken van die van andere partijen.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Verkiezingen Provinciale Staten

Bericht door Rambam »

-DIA- schreef:Blijkbaar weegt het andere en het 'hier en nu' voor velen zwaarder... Dat moest onder ons toch alzo niet zijn...
Dit begrijp ik niet zo goed in het kader van dit topic. Blijkbaar typeer jij sociaal-economische onderwerpen als 'het hier en nu' en typeer je ethische kwesties als 'van eeuwigheidswaarde'.
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Verkiezingen Provinciale Staten

Bericht door Tom A Hawk »

Ik denk dat je als Nederlander niet op een seculiere partij hoeft te stemmen. Ben je meer voor duurzaamheid en solidariteit, dan stem je CU. Ben je meer voor economische groei, landbouw en snelverkeer, dan stem je SGP.

Waarom zou je dan SP, GL, D66 of PVV stemmen? Of je moet in hart en nieren republikein zijn of pacifist natuurlijk.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verkiezingen Provinciale Staten

Bericht door Erasmiaan »

Rambam schreef:
Tiberius schreef:Ik mag aannemen dat voor christenen ethische kwesties zwaarder wegen dan hun portemonnee.
Dat zal per christen verschillen. Bovendien heeft het weinig zin om op de SGP te stemmen louter vanwege bijv. hun standpunt ten aanzien van abortus, aangezien op geen enkele wijze er een meerderheid zal zijn voor het standpunt van de SGP ten aanzien van dit onderwerp.
Dit is een principekwestie. Een stem op een seculiere partij is een stem vóór abortus. Die keuze kan een christen, met de Bijbel in zijn hand, niet maken.
Ben je meer voor duurzaamheid en solidariteit, dan stem je CU. Ben je meer voor economische groei, landbouw en snelverkeer, dan stem je SGP.
Dit is wel erg gechargeerd. Kun je dit aan de hand van de verkiezingsprogramma's en gesteunde wetsvoorstellen toelichten?
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Verkiezingen Provinciale Staten

Bericht door Tom A Hawk »

Natuurlijk is dat erg kort door de bocht. Maar betogen van 3 pagina's leest toch niemand. Ik zou zeggen: Lees beide programma's en kies wat jou het meest raakt. Ik hoop op een goede uitslag voor beide chr. partijen. Al ben ik er niet zo gerust op, ook vanwege de opkomst die erg hoog lijkt uit te vallen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verkiezingen Provinciale Staten

Bericht door Zita »

Over welke principiele kwesties beslissen de Provinciale Staten?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verkiezingen Provinciale Staten

Bericht door Erasmiaan »

Zita schreef:Over welke principiele kwesties beslissen de Provinciale Staten?
Bijv. hoeveel geld er naar Jeugdzorg gaat en hoe dat geld wordt besteed (gericht op terugkeer van jongere in het gezin? of ontwrichting van de band met de ouders omdat 'het kind centraal moet staan'?)
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Verkiezingen Provinciale Staten

Bericht door Tom A Hawk »

Het verlies van de CU is in ieder geval iets kleiner dan gedacht: In Gelderland kreeg de CU er een restzetel bij ten koste van de SP.
http://www.omroepgelderland.nl/web/Verk ... bekend.htm
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Verkiezingen Provinciale Staten

Bericht door Gijs83 »

In Overijssel zijn ze al druk bezig met formeren: CDA en VVD zijn vrijwel zeker van en gedeputeerde. SGP staat ook bij 2 van de 3 opties!!! zie o.a.: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=122791
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Verkiezingen Provinciale Staten

Bericht door astroguy »

Tom A Hawk schreef:Ik denk dat je als Nederlander niet op een seculiere partij hoeft te stemmen. Ben je meer voor duurzaamheid en solidariteit, dan stem je CU. Ben je meer voor economische groei, landbouw en snelverkeer, dan stem je SGP.

Waarom zou je dan SP, GL, D66 of PVV stemmen? Of je moet in hart en nieren republikein zijn of pacifist natuurlijk.
Als ik je goed begrijp impliceer je dat een christen geen republikein en/of pacifist kan zijn.
Atze
Plaats reactie