Kiessysteem veranderen?

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Erasmiaan »

Willem schreef:Toevallig kom ik oorspronkelijk uit Stolwijk en ik vind het allemaal hele prima plannen. Als je een rijbewijs hebt moet dat soms verlengd worden. Anders mag men geen auto rijden. Alleen het rijbewijs zelf verlengen moet blijkbaar lopend kunnen.... :nananere. Flauwekul. In de krant stond jaren geleden ook een ingezonden stuk van een bewoner die kwaad was dat hij in Haastrecht het paspoort moest verlengen. Dat is 3 km vanaf Stolwijk. Deze persoon had een paspoort nodig om na 8.000 km vliegen aan het strand te kunnen gaan liggen. Hoe zinloos kan men discussie voeren.
Tja, dit is natuurlijk geen argument hè. Want je kunt hier ook invullen: paspoort, uittreksel uit het bevolkingsregister, aangifte van geboorte van kind etc.
En als bewoner heb ik helemaal geen zin om mee te beslissen over een winkelcentrum in Krimpen a/d IJssel. Ik kies 1 keer voor een gemeenteraad die ik capabel genoeg acht om deze afwegingen en afhankelijkheden te beslissen voor zowel Stolwijk als voor Krimpen. Lijkt me prima plan. i.p.v. dat elk dorpje z'n eigen winkelcentrum moet hebben. Of dat zes dorpjes twee jaar lang bekvechten over een fietspad dat door verschillende gemeente's loopt.
Hier zit nu juist het probleem. De bewoners in Stolwijk interesseert dat winkelcentrum in Krimpen niets. Toch beslissen ze erover door te stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Daarmee verkwansel je natuurlijk de (locale) democratie. Verder komt de politiek natuurlijk mijlenver van de burger te staan. Het gemeenteraadslid dat in Stolwijk woont snapt niets van de Krimpense sentimenten over dat winkelcentrum (of de aanleg van een industrieterrein of de komst van de metro, etc.). Die betrekt alleen economische factoren e.d. in zijn besluitvorming.
Elke refostichting die we uit de grond stampen moet landelijk opereren maar ons gemeenteraadslid moet perse in dezelfde straat wonen.
Die snap ik niet. Het is heel belangrijk dat we gemeenteraadsleden kennen. Dat zie je aan de provincie. Daar kennen we niemand en het opkomstpercentage is ook navenant.
De waterschappen dienen verder de waterstand te regelen. Dat is m.i. een technische kwestie. Waarom daar voor "gekozen" moet worden ontgaat me ten enenmale, ik ga er nog niet vanuit dat een SP watergraaf zijn mandaat gebruikt om de SGP stemmers uit z'n regio weg te pesten door ze natte voeten te bezorgen. Afschaffen.
Waterschappen regelen en besturen de publieke, openbare ruimte. Een echte democraat ziet dat graag gebeuren door democratisch gekozen bestuurders.
In mijn huidige woonplaats (Waddinxveen) vindt nu een "referendum" plaats over samengaan met Gouda. Zo'n referendum is uiteraard totaal zinloos. Naar de uitkomst wordt toch niet geluisterd. Het is gewoon geldverkwisting en een een schijnvertoning.
Dit vind ik PVV-kretologie. Hoewel ik niet voor een referendum ben.
Gewoon samenvoegen. En dan moet ik tegenstemmen omdat dan mischien de zondagsopenstelling in Waddinxveen ook doorgaat? Kan iemand mij uitleggen waarom een winkel die op zondag open is in mijn woonplaats groter zonde is dan een winkel die open is in een ander dorp? Begrijpen we niet dat een winkel niet open zal gaan als er geen klant komt? Ook niet als er wel vergunning voor is?
Dit is allemaal wel heel erg kort door de bocht. Als men zondags open gaat blijkt dat daar toch altijd wel mensen op af komen. Er treedt een zekere gewenning op. Terugdraaien is welhaast niet meer mogelijk. En het is de doodsteek voor de kleine zelfstandige. En verder: het lijkt mij beter (als er uit twee kwaden gekozen kan worden) dat in Gouda de winkel op zondag open is en in Waddinxveen niet dan dat in beide plaatsen de winkels open zijn.

Overigens zie je in de praktijk ook problemen ontstaan: vraag maar eens aan de Rijssenaren op dit forum wat ze vinden van de samenvoeging Rijssen-Holten.
Dit nu even snel wat gedachten.
Misschien in het vervolg een en ander toch wat meer afwegen ;).
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Willem »

Erasmiaan schreef:
Willem schreef:Toevallig kom ik oorspronkelijk uit Stolwijk en ik vind het allemaal hele prima plannen. Als je een rijbewijs hebt moet dat soms verlengd worden. Anders mag men geen auto rijden. Alleen het rijbewijs zelf verlengen moet blijkbaar lopend kunnen.... :nananere. Flauwekul. In de krant stond jaren geleden ook een ingezonden stuk van een bewoner die kwaad was dat hij in Haastrecht het paspoort moest verlengen. Dat is 3 km vanaf Stolwijk. Deze persoon had een paspoort nodig om na 8.000 km vliegen aan het strand te kunnen gaan liggen. Hoe zinloos kan men discussie voeren.
Tja, dit is natuurlijk geen argument hè. Want je kunt hier ook invullen: paspoort, uittreksel uit het bevolkingsregister, aangifte van geboorte van kind etc.
Klopt. Geld dus hetzelfde voor. Ik zie geen ook enkel probleem als dat in een ander dorp/plaats gehaald moet worden. Bespaart wel -veel - geld. Geld wat besteed kan worden aan ouderenzorg en andere veel belangrijkere dingen.
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:En als bewoner heb ik helemaal geen zin om mee te beslissen over een winkelcentrum in Krimpen a/d IJssel. Ik kies 1 keer voor een gemeenteraad die ik capabel genoeg acht om deze afwegingen en afhankelijkheden te beslissen voor zowel Stolwijk als voor Krimpen. Lijkt me prima plan. i.p.v. dat elk dorpje z'n eigen winkelcentrum moet hebben. Of dat zes dorpjes twee jaar lang bekvechten over een fietspad dat door verschillende gemeente's loopt.
Hier zit nu juist het probleem. De bewoners in Stolwijk interesseert dat winkelcentrum in Krimpen niets. Toch beslissen ze erover door te stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Daarmee verkwansel je natuurlijk de (locale) democratie. Verder komt de politiek natuurlijk mijlenver van de burger te staan. Het gemeenteraadslid dat in Stolwijk woont snapt niets van de Krimpense sentimenten over dat winkelcentrum (of de aanleg van een industrieterrein of de komst van de metro, etc.). Die betrekt alleen economische factoren e.d. in zijn besluitvorming.
Dit vind ik echt onzin. De definitie van de democratie hangt niet af van de oppervlakte van de gemeente of het aantal mensen. Laat staan dat er verkwanseling sprake is indien gemeenten worden samengevoegd. Het lijkt me eerder een stukje racune omdat men niet alles meer zelf kan beslissen wat men vroeger zelf regelde. Dat een Stolwijks gemeenteraadslid niets snapt van de Krimpense problematiek lijkt eerder op stemmingmakerij dan gebaseerd op juistheid, bovendien kunnen ze er gewoon over praten.
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:Elke refostichting die we uit de grond stampen moet landelijk opereren maar ons gemeenteraadslid moet perse in dezelfde straat wonen.
Die snap ik niet. Het is heel belangrijk dat we gemeenteraadsleden kennen. Dat zie je aan de provincie. Daar kennen we niemand en het opkomstpercentage is ook navenant.
Hier draai je dingen om. Omdat de provincie geen tot weinig toegevoegde waarde levert kennen we er niemand. Daarom interesseert ons de stemmingen niet.
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:De waterschappen dienen verder de waterstand te regelen. Dat is m.i. een technische kwestie. Waarom daar voor "gekozen" moet worden ontgaat me ten enenmale, ik ga er nog niet vanuit dat een SP watergraaf zijn mandaat gebruikt om de SGP stemmers uit z'n regio weg te pesten door ze natte voeten te bezorgen. Afschaffen.
Waterschappen regelen en besturen de publieke, openbare ruimte. Een echte democraat ziet dat graag gebeuren door democratisch gekozen bestuurders.
Ik ben dan ook geen echte Democraat. Democratie is een middel. Het beste wat we hebben. Maar wat mij betreft geen verplichting. Publieke openbare ruimte dient bestuurd te worden conform wetgeving. Dat kan een ambtenaar prima.
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:In mijn huidige woonplaats (Waddinxveen) vindt nu een "referendum" plaats over samengaan met Gouda. Zo'n referendum is uiteraard totaal zinloos. Naar de uitkomst wordt toch niet geluisterd. Het is gewoon geldverkwisting en een een schijnvertoning.
Dit vind ik PVV-kretologie. Hoewel ik niet voor een referendum ben.
Goede beargumenteerde reactie. ;)
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:Gewoon samenvoegen. En dan moet ik tegenstemmen omdat dan mischien de zondagsopenstelling in Waddinxveen ook doorgaat? Kan iemand mij uitleggen waarom een winkel die op zondag open is in mijn woonplaats groter zonde is dan een winkel die open is in een ander dorp? Begrijpen we niet dat een winkel niet open zal gaan als er geen klant komt? Ook niet als er wel vergunning voor is?
Dit is allemaal wel heel erg kort door de bocht. Als men zondags open gaat blijkt dat daar toch altijd wel mensen op af komen. Er treedt een zekere gewenning op. Terugdraaien is welhaast niet meer mogelijk. En het is de doodsteek voor de kleine zelfstandige. En verder: het lijkt mij beter (als er uit twee kwaden gekozen kan worden) dat in Gouda de winkel op zondag open is en in Waddinxveen niet dan dat in beide plaatsen de winkels open zijn.
Of de Waddinxveners nu naar Rotterdam of Gouda scheuren op zondag om te winkelen of ze blijven in hun eigen dorp? Wat is het principiele verschil? Dat het in het eigen buurtje tenminste lekker rustig blijft? Zonde buiten het zicht is minder erg dan binnen het zicht?. En waarom terugdraaing niet mogelijk is/zou zijn ontgaat me ook. Het verdwijnen van de kleine zelfstandige is geen principieel issue. Dat is een proces wat al 30 jaar aan de gang is. En we worden met z'n allen steeds rijker.
Erasmiaan schreef:Overigens zie je in de praktijk ook problemen ontstaan: vraag maar eens aan de Rijssenaren op dit forum wat ze vinden van de samenvoeging Rijssen-Holten.
Rijssenaren hebben helemaal niets te klagen.
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:Dit nu even snel wat gedachten.
Misschien in het vervolg een en ander toch wat meer afwegen ;).
Mischien toch even gewoon kritisch kijken naar wat principe's zijn en wat gewoontes, wat historisch zo gegroeid is of wat bijbels onderbouwd kan worden. Niet telkens de primaire eigen belangen laten prevaleren boven het algemene belang.
Laatst gewijzigd door Willem op 16 feb 2011, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Ander »

Wel een interessante discussie, over de herindeling van gemeenten. Hier op Flakkee speelt het ook. Ze willen van het eiland één gemeente maken. 't Schijnt nodig te zijn omdat de gemeenten (behoudens Goedereede) zichzelf niet bedruipen. Het argument dat het gemeentehuis verder weg is vind ik ook een kulargument. Hoe vaak kom je nu op een gemeentehuis. Bijna nooit toch en dat wordt alleen maar minder in ons digitale tijdperk. Over pakweg 10 jaar grinnikt iedereen om dat argument.
Verder heb ik niet zoveel kaas gegeten van bestuurskracht. Daar hebben ze het hier altijd over. Onvoldoende bestuurskracht en daarom samenvoegen. Ik vind samenvoegen prima.

Wat hier wel gepromoot wordt is het instellen van dorpsraden. Zou hou je nog een beetje voeling met de afzonderlijke kernen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door eilander »

Grotendeels eens met Ander en Willem. Ik heb twee maal in mijn leven een herindeling meegemaakt. Emoties lopen dan vaak nogal op, maar dat is niet altijd terecht. Afstand tussen burger en politiek wordt niet kleiner, maar dat is een ontwikkeling die door niet te herindelen niet wordt tegengehouden.
Afstand tot gemeentehuis is alleen voor ouderen best wel een probleem. Maar ook die komen er niet vaak natuurlijk.
Ik ben zelf enigszins politiek betrokken geweest, en je ziet dan wel dat het voor een gemeenteraadsfractie lastig is om de omslag te maken: vroeger was ik er alleen voor dorp X, nu moet ik ook de belangen van de dorpen Y, Z, enzovoorts behartigen.
Dorpsraden etc. zie ik dan weer niets in. Dat is naar mijn mening een doekje voor het bloeden, waar je in de praktijk niet veel aan hebt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Erasmiaan »

Willem schreef:Klopt. Geldt dus hetzelfde voor. Ik zie geen ook enkel probleem als dat in een ander dorp/plaats gehaald moet worden. Bespaart wel -veel - geld. Geld wat besteed kan worden aan ouderenzorg en andere veel belangrijkere dingen.
De burger moet er een stuk voor omrijden (jij weet ook wel dat bijv. Krimpen - Stolwijk een flink traject is. De organisatie wordt enorm log. En zoals Eilander terecht opmerkt, voor ouderen is dit wel een probleem.
Dit vind ik echt onzin. De definitie van de democratie hangt niet af van de oppervlakte van de gemeente of het aantal mensen. Laat staan dat er verkwanseling sprake is indien gemeenten worden samengevoegd. Het lijkt me eerder een stukje racune omdat men niet alles meer zelf kan beslissen wat men vroeger zelf regelde. Dat een Stolwijks gemeenteraadslid niets snapt van de Krimpense problematiek lijkt eerder op stemmingmakerij dan gebaseerd op juistheid, bovendien kunnen ze er gewoon over praten.
Volgens mij peil jij mijn argument niet helemaal. De gemeenteraad gaat over lokale aangelegenheden. De burgers stemmen op de partij die hun belangen lokaal het best dienen. Als er nu een partij voor de metro in Krimpen is en voor een zwembad in Stolwijk en de andere partij is tegen de metro in Krimpen en tegen een zwembad in Stolwijk, dan stemt een Stolwijker (die graag een zwembad wil) op de eerste partij. En passant komt daarmee ook een partij in de gemeenteraad die voor een metro in Krimpen is. Maar dat kan die Stolwijker niets schelen. Hij moet er niet aan denken dat er een metro in Stolwijk komt maar die Krimpenaren moeten maar zien. Daarom heb ik dit dus een verkwanseling van de democratie genoemd, en m.i. terecht.
Dat een Stolwijks gemeenteraadslid niets snapt van de Krimpense problematiek lijkt eerder op stemmingmakerij dan gebaseerd op juistheid, bovendien kunnen ze er gewoon over praten.
Toch is het zo. In Ridderkerk heb je Rijsoord (dat is samengevoegd met Ridderkerk. In Rijsoord ligt een polder met kassen, die industrie moet worden. De partijen uit het vorige college (waar geen Rijsoorders in zaten) hebben niet of in onvoldoende mate naar de belangen van de burgers gekeken en de polder bestemd voor industrie. Nu zit er een nieuw college, waarin een partij met veel Rijsoorders, die de situatie proberen terug te draaien. Dat lukt dus niet meer. Een uitstekend voorbeeld wat mij betreft van de problemen die samenvoegen van gemeentes met zich meebrengt. De belangen van de kleinere gemeenten zijn vaak onvoldoende gewaarborgd.
Omdat de provincie geen tot weinig toegevoegde waarde levert kennen we er niemand. Daarom interesseert ons de stemmingen niet.
Welnee! De provincie doet er wel degelijk toe. Zie bijvoorbeeld het hierboven genoemde Ridderkerkse voorbeeld. Daar heeft de provincie gedreigd met een grenscorrectie: de polder zou Barendrechts grondgebied kunnen worden! Een provincie neemt veel ingrijpender beslissingen dan een gemeenteraad. Het probleem is juist dat we niemand kennen uit de provincie en het daarom een ver van mijn bedshow is. Ook de afstand is een probleem.
Ik ben dan ook geen echte Democraat. Democratie is een middel. Het beste wat we hebben. Maar wat mij betreft geen verplichting. Publieke openbare ruimte dient bestuurd te worden conform wetgeving. Dat kan een ambtenaar prima.
Beetje simplistisch. Dan hebben we geen bestuur meer nodig, op geen enkel niveau. Ambtenaren kunnen dat allemaal best.
Goede beargumenteerde reactie.
Ja, hallo! Hoe weet jij nu of naar de uitkomst niet geluisterd wordt?! Ik mis nu juist de argumenten, daarom geef ik aan dat ik het maar kretologie vindt.
Of de Waddinxveners nu naar Rotterdam of Gouda scheuren op zondag om te winkelen of ze blijven in hun eigen dorp? Wat is het principiele verschil? Dat het in het eigen buurtje tenminste lekker rustig blijft? Zonde buiten het zicht is minder erg dan binnen het zicht?
Het maakt volgens jou niet uit of er één winkel open is of 1111? Waarom strijden we nog tegen de zondagsopenstelling vraag ik me af? In Duitsland en België zijn alle winkels toch open op zondag, in Nederland moeten we maar niet zo'n moeite doen want zonde buiten het zicht is minder erg dan in het zicht... :bobo
En waarom terugdraaing niet mogelijk is/zou zijn ontgaat me ook.
Omdat uit de praktijk blijkt dat als mensen eenmaal op zondag gaan winkelen ze zich dat niet zo makkelijk meer laten afnemen. Terwijl, als ze niet winkelen, ze er eigenlijk ook niet echt om vragen.
Het verdwijnen van de kleine zelfstandige is geen principieel issue. Dat is een proces wat al 30 jaar aan de gang is. En we worden met z'n allen steeds rijker.
Het gaatom de werkeloosheid die het veroorzaakt, dat is een economisch belang. En de diversiteit in het winkelbeeld. Albert Heijn concurreert de kleine ondernemer kapot en heeft met de zondagopenstelling weer een nieuw wapen in handen.
Rijssenaren hebben helemaal niets te klagen.
Maar de Holtenaren wel, die worden overvleugeld door een orthodoxe meerderheid.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Willem »

Willem schreef:
Erasmiaan schreef:Rijssenaren hebben helemaal niets te klagen.
Maar de Holtenaren wel, die worden overvleugeld door een orthodoxe meerderheid.
Gelet op je eerdere standpunten over openstelling van winkels etc zou je deze samenvoeging dan toch iig juist toe moeten juichen?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Mara »

Volgens een commentator op de radio is er vrijwel nergens zoveel bestuur als in Nederland, dus op zoveel verschillende niveau's.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Willem »

Ik reageer maar op een paar, anders wordt het wat te complex.
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:Klopt. Geldt dus hetzelfde voor. Ik zie geen ook enkel probleem als dat in een ander dorp/plaats gehaald moet worden. Bespaart wel -veel - geld. Geld wat besteed kan worden aan ouderenzorg en andere veel belangrijkere dingen.
De burger moet er een stuk voor omrijden (jij weet ook wel dat bijv. Krimpen - Stolwijk een flink traject is. De organisatie wordt enorm log. En zoals Eilander terecht opmerkt, voor ouderen is dit wel een probleem.
Wat mij betreft levert het veel meer voordelen op dan nadelen.
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:Ik ben dan ook geen echte Democraat. Democratie is een middel. Het beste wat we hebben. Maar wat mij betreft geen verplichting. Publieke openbare ruimte dient bestuurd te worden conform wetgeving. Dat kan een ambtenaar prima.
Beetje simplistisch. Dan hebben we geen bestuur meer nodig, op geen enkel niveau. Ambtenaren kunnen dat allemaal best.
idd, enkel de gemeenteraad voor de plaatselijke/regionale verordeningen en vergunningen is m.i. politiek bepaald en de de tweede kamer als controleur van de wetgevende macht. De PS, Waterschappen etc. Allemaal afschaffen. En als 1 gemeenteraad de gehele Krimpenerwaard beheerst dan vind ik dat prima.
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:Het verdwijnen van de kleine zelfstandige is geen principieel issue. Dat is een proces wat al 30 jaar aan de gang is. En we worden met z'n allen steeds rijker.
Het gaatom de werkeloosheid die het veroorzaakt, dat is een economisch belang. En de diversiteit in het winkelbeeld. Albert Heijn concurreert de kleine ondernemer kapot en heeft met de zondagopenstelling weer een nieuw wapen in handen.
Ik ben geen voorstander van overheidsingrijpen om bepaalde marktpartijen te beschermen. De werkeloosheid loopt er ook niet door op. En de sentimentele argumenten als het verdwijnen van de diversiteit lijkt meer op de klaagzang "vroeguh was alles beter" dan dat het rationele argumenten zijn.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Erasmiaan »

Willem schreef:
Willem schreef:
Erasmiaan schreef:Rijssenaren hebben helemaal niets te klagen.
Maar de Holtenaren wel, die worden overvleugeld door een orthodoxe meerderheid.
Gelet op je eerdere standpunten over openstelling van winkels etc zou je deze samenvoeging dan toch iig juist toe moeten juichen?
Praktisch wel ja. Maar ik vrees dat het in een meerderheid van de gevallen tegen zal vallen voor een nu orthodoxe meerderheid en slechts in een enkel geval zal het gunstig uitpakken. Want ziet Ander dat op Goeree? Krijgen daar de traditionele partijen een meerderheid, net als in bijv. Goedereede?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
Willem schreef:
Willem schreef:
Erasmiaan schreef:Rijssenaren hebben helemaal niets te klagen.
Maar de Holtenaren wel, die worden overvleugeld door een orthodoxe meerderheid.
Gelet op je eerdere standpunten over openstelling van winkels etc zou je deze samenvoeging dan toch iig juist toe moeten juichen?
Praktisch wel ja. Maar ik vrees dat het in een meerderheid van de gevallen tegen zal vallen voor een nu orthodoxe meerderheid en slechts in een enkel geval zal het gunstig uitpakken. Want ziet Ander dat op Goeree? Krijgen daar de traditionele partijen een meerderheid, net als in bijv. Goedereede?
Nee, Dirksland en Goedereede hebben een confessionele meerderheid, Middelharnis en Oostflakkee niet. Wel moeten we wat nuchter zijn. Goedereede heeft met een confessionele meerderheid niet voor elkaar gekregen dat alle winkels en zwembaden dichtblijven, dat de disco om 0:00 uur zondagmorgen dichtgaat. Dat is toch landelijk beleid. Winkelieren mogen in toeristisch gebied gewoon op zondag open. Goedereede gebruikt wel het argument van de identiteit van de gemeente, maar wel een beetje oneigenlijk. Ze zijn ook de rijkste gemeente, mede door het toerisme in die gemeente. En dat toerisme gaat op zondag gewoon door. Hier spelen dus weer andere belangen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Erasmiaan »

Willem schreef:Ik reageer maar op een paar, anders wordt het wat te complex.
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:Klopt. Geldt dus hetzelfde voor. Ik zie geen ook enkel probleem als dat in een ander dorp/plaats gehaald moet worden. Bespaart wel -veel - geld. Geld wat besteed kan worden aan ouderenzorg en andere veel belangrijkere dingen.
De burger moet er een stuk voor omrijden (jij weet ook wel dat bijv. Krimpen - Stolwijk een flink traject is. De organisatie wordt enorm log. En zoals Eilander terecht opmerkt, voor ouderen is dit wel een probleem.
Wat mij betreft levert het veel meer voordelen op dan nadelen.
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:Ik ben dan ook geen echte Democraat. Democratie is een middel. Het beste wat we hebben. Maar wat mij betreft geen verplichting. Publieke openbare ruimte dient bestuurd te worden conform wetgeving. Dat kan een ambtenaar prima.
Beetje simplistisch. Dan hebben we geen bestuur meer nodig, op geen enkel niveau. Ambtenaren kunnen dat allemaal best.
idd, enkel de gemeenteraad voor de plaatselijke/regionale verordeningen en vergunningen is m.i. politiek bepaald en de de tweede kamer als controleur van de wetgevende macht. De PS, Waterschappen etc. Allemaal afschaffen. En als 1 gemeenteraad de gehele Krimpenerwaard beheerst dan vind ik dat prima.
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:Het verdwijnen van de kleine zelfstandige is geen principieel issue. Dat is een proces wat al 30 jaar aan de gang is. En we worden met z'n allen steeds rijker.
Het gaatom de werkeloosheid die het veroorzaakt, dat is een economisch belang. En de diversiteit in het winkelbeeld. Albert Heijn concurreert de kleine ondernemer kapot en heeft met de zondagopenstelling weer een nieuw wapen in handen.
Ik ben geen voorstander van overheidsingrijpen om bepaalde marktpartijen te beschermen. De werkeloosheid loopt er ook niet door op. En de sentimentele argumenten als het verdwijnen van de diversiteit lijkt meer op de klaagzang "vroeguh was alles beter" dan dat het rationele argumenten zijn.
Je standpunten zijn me helder. De argumenten vind ik echter nogal mager, behalve dat het geld oplevert. En dat is zeker een belangrijk argument, en misschien moeten we ook wel wat anders met die waterschappen, en provincies samenvoegen o.i.d. Maar het samenvoegen van gemeenten, daar ben ik geen voorstander van.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Erasmiaan »

Hier kun je nog een goede verdediger van de zondagsrust beluisteren: http://www.eo.nl/programma/ditisdedag/2 ... ms=9665546.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Gijs83 »

Ander schreef:Wel een interessante discussie, over de herindeling van gemeenten. Hier op Flakkee speelt het ook. Ze willen van het eiland één gemeente maken. 't Schijnt nodig te zijn omdat de gemeenten (behoudens Goedereede) zichzelf niet bedruipen. Het argument dat het gemeentehuis verder weg is vind ik ook een kulargument. Hoe vaak kom je nu op een gemeentehuis. Bijna nooit toch en dat wordt alleen maar minder in ons digitale tijdperk. Over pakweg 10 jaar grinnikt iedereen om dat argument.
Verder heb ik niet zoveel kaas gegeten van bestuurskracht. Daar hebben ze het hier altijd over. Onvoldoende bestuurskracht en daarom samenvoegen. Ik vind samenvoegen prima.

Wat hier wel gepromoot wordt is het instellen van dorpsraden. Zou hou je nog een beetje voeling met de afzonderlijke kernen.
Die herindelingen zal veelal een geldkwestie zijn en wat is nou niet een geldkwestie...
ZWP
Berichten: 1683
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door ZWP »

Erasmiaan schreef:Hier kun je nog een goede verdediger van de zondagsrust beluisteren: http://www.eo.nl/programma/ditisdedag/2 ... ms=9665546.
Ik kan hier niet luisteren. Wat zijn de belangrijkste argumenten?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kiessysteem veranderen?

Bericht door Erasmiaan »

ZWP schreef:
Erasmiaan schreef:Hier kun je nog een goede verdediger van de zondagsrust beluisteren: http://www.eo.nl/programma/ditisdedag/2 ... ms=9665546.
Ik kan hier niet luisteren. Wat zijn de belangrijkste argumenten?
De bekende argumenten, maar wel op een frisse manier gebracht.
Plaats reactie