Christenplicht om te emigreren?

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Gijs83 »

In De Saambinder van vorige week schrijft L.Vogelaar in de recensie over het boek de dynamiek van de emigratiecultuur van Dr.E.Koops o.a. het volgende:
L.Vogelaar schreef:De gereformeerde predikant H.W.Kroeze liet in zijn kerkblad 'in gespierde neocalvinistisch jargon'weten het hem tegenviel dat in 1952 slechts zeventien van zijn gemeenteleden waren ge-emigreerd: 'Vervult de aarde!'(...) Het verdient allen maar aanmoediging dat meer flinke, stoere Calvinisten uit onze gemeenschap zich losmaken en emigreren.'
Duidelijke taal lijkt mij. Wat vinden jullie daarvan? Ik weet dat er inderdaad mensen die regelmatig om deze reden emigreren. Pal tegenover onze kerk woont zo'n gezin. Moeten (meer) mensen hun dat nadoen?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Bonny »

Heb je je koffers al gepakt? :)

Maar even serieus. De reden dat mensen gaan emigreren is veelal de hoop dat men het ergens anders beter zou kunnen krijgen. Dat kan gaan om ecnomische of religieuze redenen. Het argument dat jij noemt heb ik nog nooit gehoord.
Moeten de gergemmers nu kolonisatiegedrag gaan vertonen?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Bert Mulder »

Bonny schreef:Heb je je koffers al gepakt? :)

Maar even serieus. De reden dat mensen gaan emigreren is veelal de hoop dat men het ergens anders beter zou kunnen krijgen. Dat kan gaan om ecnomische of religieuze redenen. Het argument dat jij noemt heb ik nog nooit gehoord.
Moeten de gergemmers nu kolonisatiegedrag gaan vertonen?
meende dat we de plicht hadden om te gaan wonen waar een goede kerk te vinden is....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Bonny »

Volgens mij vraagt Gijs of Christenen zouden moeten emigreren met als reden ergens anders een geloofsgemeenschap te creëren.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Bert Mulder »

Bonny schreef:Volgens mij vraagt Gijs of Christenen zouden moeten emigreren met als reden ergens anders een geloofsgemeenschap te creëren.
ik denk dat dat uit foute exegese voortkomt... de aarde is al vervuld....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16757
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef: Ik weet dat er inderdaad mensen die regelmatig om deze reden emigreren. Pal tegenover onze kerk woont zo'n gezin. Moeten (meer) mensen hun dat nadoen?
Mensen die regelmatig emigreren? Hoe bedoel je? Heen en weer?
O, je bedoelt die Duitse familie? Zijn die tegenover de Noorderkerk gaan wonen omdat dat nodig was?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Bonny »

Bert Mulder schreef:
Bonny schreef:Volgens mij vraagt Gijs of Christenen zouden moeten emigreren met als reden ergens anders een geloofsgemeenschap te creëren.
ik denk dat dat uit foute exegese voortkomt... de aarde is al vervuld....
Inderdaad. Dat dacht ik ook.
The Groom's still waiting at the altar
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door gallio »

Gijs83 schreef:... Ik weet dat er inderdaad mensen die regelmatig om deze reden emigreren. Pal tegenover onze kerk woont zo'n gezin. Moeten (meer) mensen hun dat nadoen?
Vraag me echt af als er ooit wel iemand emigreert met deze reden als de voornaamste reden. De meeste emigranten zoeken een beter bestaan, economisch, of hebben het in het moederland niet zo naar de zin om persoonlijke redenen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door albion »

Bonny schreef:Heb je je koffers al gepakt? :)

Maar even serieus. De reden dat mensen gaan emigreren is veelal de hoop dat men het ergens anders beter zou kunnen krijgen. Dat kan gaan om ecnomische of religieuze redenen. Het argument dat jij noemt heb ik nog nooit gehoord.
Moeten de gergemmers nu kolonisatiegedrag gaan vertonen?
Niet altijd er zijn er in de jaren '50 heel wat geëmigreerd omdat ze bang waren dat de Russen zouden komen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door GJdeBruijn »

Nou, op naar de noordpool dan maar. Daar is het nog wat dunbevolkt... :oO
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door MarthaMartha »

ik heb altijd wel bewondering voor die mensen die er bewust voor kiezen om in een van de grote steden te gaan wonen, om op die manier daar een getuigend leven te leven waar de meeste christenen wegtrekken...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Mister »

GJdeBruijn schreef:Nou, op naar de noordpool dan maar. Daar is het nog wat dunbevolkt... :oO
Tja, die Noordpool kon wel eens wegsmelten, neem dan liever de Zuidpool.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Mara »

Mister schreef:
GJdeBruijn schreef:Nou, op naar de noordpool dan maar. Daar is het nog wat dunbevolkt... :oO
Tja, die Noordpool kon wel eens wegsmelten, neem dan liever de Zuidpool.
Dan lijkt het net of je tussen de nonnetjes zit, (pinguins ;) ) :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door refo »

gallio schreef:
Gijs83 schreef:... Ik weet dat er inderdaad mensen die regelmatig om deze reden emigreren. Pal tegenover onze kerk woont zo'n gezin. Moeten (meer) mensen hun dat nadoen?
Vraag me echt af als er ooit wel iemand emigreert met deze reden als de voornaamste reden. De meeste emigranten zoeken een beter bestaan, economisch, of hebben het in het moederland niet zo naar de zin om persoonlijke redenen.
K. Norel heeft in 1957 over zo'n man een boek geschreven: Vervult de aarde.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef: Ik weet dat er inderdaad mensen die regelmatig om deze reden emigreren. Pal tegenover onze kerk woont zo'n gezin. Moeten (meer) mensen hun dat nadoen?
Mensen die regelmatig emigreren? Hoe bedoel je? Heen en weer?
O, je bedoelt die Duitse familie? Zijn die tegenover de Noorderkerk gaan wonen omdat dat nodig was?
Naar verschillende landen, denk ik, waar nog geen Woord van God. Of wordt dit nu door de zending vormgegeven(GZB, ZGG, Mbuma enz.)?
Plaats reactie