Christenplicht om te emigreren?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12150
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Herman »

huisman schreef: 02 mei 2024, 11:14 Een beetje nuance mag maar het blijft een rare en in mijn ogen verwerpelijke keus. Canada onder Trudeau is een raar land geworden maar dan ga je toch niet naar Rusland met als reden dat het daar zo christelijk is. Echt bizar!
Het probleem is dat we het zogenaamde 'christelijke' alleen afmeten aan de agressieve politiek van Poetin. Maar volgens mij zijn er veel meer belangrijke aspecten en waardes in een samenleving die maken of je wel of niet in een land woont.
Ik woon vanzelfsprekend in Nederland, en ben dus geneigd om allerlei Nederlandse waarden te blijven steunen omdat ik enigszins loyaal ben. Maar tegelijkertijd zijn er allerlei zorgpunten. Ik ga geen afweging maken of het ergens anders op de wereld 'beter' zou zijn, maar het lijkt me dan wel logisch dat je veel meer morele aspecten afweegt dan een paar voor de hand liggende vooroordelen.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 342
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Edelweiss »

gallio schreef: 02 mei 2024, 11:13
Edelweiss schreef: 02 mei 2024, 10:41 Pijnlijke naiviteit en hersenspoeling zijn termen die denk ik wel op zijn plaats zijn. De autoriteiten zullen in elk geval in hun nopjes zijn met deze man.
Feenstra is er ondertussen al achtergekomen dat hij in Rusland niet zomaar iets negatiefs over de samenleving kan zeggen. Zijn verhaal over de banktegoeden heeft hij iig vlug aangepast.
Een waardevolle les inderdaad: hij mag niet klagen.

Wij gaan volgende maand de grootmoeder van mijn man naar het vliegveld brengen, zij gaat 3 maanden naar Rusland en kijkt er nu al naar uit om weer 'in een christelijk land te zijn'.
Ik moet dan echt bidden om een wacht voor mijn lippen, want de verleiding om te vragen waarom ze Zwitserland dan niet verlaat om definitief terug te keren is dan héél groot.
Wim Anker
Berichten: 3954
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Wim Anker »

T'is natuurlijk wel tricky om zo'n "mafkees" nu als bewijs aan te voeren dat wij gelukkig wel gelijk hebben, wij ons niet door de media laten beïnvloeden en de enige, ook in Gods ogen, juiste keuzen maken.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4150
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk, met datgene wat ik van de Russische Federatie ken, je een prima Christelijke levenswijze kunt hebben aldaar. Je krijgt er wel de Russische samenleving bij, met de positieve en negatieve kanten.

500 km Oost van Moskou is trouwens nog best dicht bij Moskou . Vanaf Kazan kom je in iets andere sfeer.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1484
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Delftenaar »

Als het over christelijk zijn gaat kun je beter naar Zuid-Korea.
Mannetje
Berichten: 7840
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Mannetje »

Emigreren naar "christelijk land" is een zoektocht naar het verloren paradijs.
-
DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door DDD »

Mensen verhuizen ook wel eens naar een dorp met meer christenen. Dat is wat mij betreft, hetzelfde principe. Maar in dit geval vind ik het geen goede keuze.

@Maanenschijn: worden er geen (baptisten)voorgangers meer opgepakt in Rusland? Dat gebeurde toch nog niet zo lang geleden wel?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4150
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Mensen verhuizen ook wel eens naar een dorp met meer christenen. Dat is wat mij betreft, hetzelfde principe. Maar in dit geval vind ik het geen goede keuze.

@Maanenschijn: worden er geen (baptisten)voorgangers meer opgepakt in Rusland? Dat gebeurde toch nog niet zo lang geleden wel?
@DDD niet meer zozeer opgepakt. Er zijn grofweg 3 'soorten' Baptisten te onderscheiden: niet-geregistreerden, geregistreerden en geregistreerden-aangesloten bij de Unie.

Met name de eerste categorie heeft last van pesterijen. Boetes, dwars zitten etc. Men wordt niet meer opgepakt omwille van het geloof. Maar men zoekt andere redenen. In landen als Kazakhstan en Oezbekistan is dat wel zo.

Evangelisatie of uitingen die kunnen leiden tot bekering van niet Baptisten zijn overigens verboden. Wel wat afhankelijk van de regio. In Voronesh was men erg voorzichtig, regio Kazen was weer makkelijker, ondanks (of misschien wel dankzij) dat het daar vooral Islam is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HersteldHervormd
Berichten: 6217
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef: 02 mei 2024, 11:18 Ik woon vanzelfsprekend in Nederland, en ben dus geneigd om allerlei Nederlandse waarden te blijven steunen omdat ik enigszins loyaal ben. Maar tegelijkertijd zijn er allerlei zorgpunten.
In Nederland is het vrij en verlicht denken genormaliseerd. In landen zoals Rusland, Cuba, Noord Korea etc is dit verre vanzelfsprekend. Mijn oom en tante zijn een paar jaar geleden in China geweest en het viel hun op dat oudere Chinezen onwijs inhalig zijn, omdat het er nog altijd in zit dat ze hele armoedige jaren gehad hebben. In Spanje en Italië zie je ook snel weer gedachtegoed terug van eerdere regimes.

Dat is ook de reden dat ik Duitsers nooit helemaal meer zal vertrouwen. Voor je het weet veranderen ze in moffen. Ja, dit is generaliserend. Via mijn werk kom ik regelmatig in contact met Duitsers, en dat is prima, maar als totale volk ga ik ze niet vertrouwen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Mensen verhuizen ook wel eens naar een dorp met meer christenen. Dat is wat mij betreft, hetzelfde principe. Maar in dit geval vind ik het geen goede keuze.

@Maanenschijn: worden er geen (baptisten)voorgangers meer opgepakt in Rusland? Dat gebeurde toch nog niet zo lang geleden wel?
@DDD niet meer zozeer opgepakt. Er zijn grofweg 3 'soorten' Baptisten te onderscheiden: niet-geregistreerden, geregistreerden en geregistreerden-aangesloten bij de Unie.

Met name de eerste categorie heeft last van pesterijen. Boetes, dwars zitten etc. Men wordt niet meer opgepakt omwille van het geloof. Maar men zoekt andere redenen. In landen als Kazakhstan en Oezbekistan is dat wel zo.

Evangelisatie of uitingen die kunnen leiden tot bekering van niet Baptisten zijn overigens verboden. Wel wat afhankelijk van de regio. In Voronesh was men erg voorzichtig, regio Kazen was weer makkelijker, ondanks (of misschien wel dankzij) dat het daar vooral Islam is.
Dan begrijp ik je eerdere standpunt niet dat je daar ook als Christen prima kan gaan wonen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4150
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Mensen verhuizen ook wel eens naar een dorp met meer christenen. Dat is wat mij betreft, hetzelfde principe. Maar in dit geval vind ik het geen goede keuze.

@Maanenschijn: worden er geen (baptisten)voorgangers meer opgepakt in Rusland? Dat gebeurde toch nog niet zo lang geleden wel?
@DDD niet meer zozeer opgepakt. Er zijn grofweg 3 'soorten' Baptisten te onderscheiden: niet-geregistreerden, geregistreerden en geregistreerden-aangesloten bij de Unie.

Met name de eerste categorie heeft last van pesterijen. Boetes, dwars zitten etc. Men wordt niet meer opgepakt omwille van het geloof. Maar men zoekt andere redenen. In landen als Kazakhstan en Oezbekistan is dat wel zo.

Evangelisatie of uitingen die kunnen leiden tot bekering van niet Baptisten zijn overigens verboden. Wel wat afhankelijk van de regio. In Voronesh was men erg voorzichtig, regio Kazen was weer makkelijker, ondanks (of misschien wel dankzij) dat het daar vooral Islam is.
Dan begrijp ik je eerdere standpunt niet dat je daar ook als Christen prima kan gaan wonen.
Ik beschouw de Russisch Ortodoxen ook als Christelijk ;). Daarnaast, als individu kun je achter de voordeur vrijwel alles doen, kerkelijke gemeenten (geregistreerd) hebben ook niet zo veel te vrezen. Als je je maar aan de regels houdt.

Het hangt dus van de invulling van je christen-zijn af of je daar pirma kunt gaan wonen, maar ik denk zomaar dat de Nederlandse Refo’s, die doorgaans niet veel evangelisatiedrang hebben, die zich aansluiten bij een geregistreerde gemeente en een samenleving met wat ‘ouderwets christelijke waarden’ appreciëren het wat dat betreft prima naar hun zin kunnen hebben.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
KDD
Berichten: 1550
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door KDD »

J.C. Philpot schreef: 01 mei 2024, 13:32 Wat een bijzonder verhaal.

Boer Arend Feenstra (44) verhuisde van Canada naar Rusland: „Hier kunnen we God in vrijheid dienen”
https://www.rd.nl/artikel/1061833-boer- ... eid-dienen

Hun YouTube kanaal:
https://www.youtube.com/@countrysideacr ... 008/videos
Ze laten het in ieder geval niet alleen bij woorden. Veel mensen roepen wat en klagen veel maar doen verder niets. Ben benieuwd hoe het er uitziet bij hen als we 10 jaar verder zijn. Ze hebben meer vertrouwen in Rusland dan ik.
DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door DDD »

Het is in veel gevallen beter om het maar bij woorden te laten. Al is het nog beter om ook in woorden niet te struikelen. Dat geldt ook hier, mijns inziens.
KDD
Berichten: 1550
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door KDD »

Ik lees dat hij 44 jaar oud is. Misschien heeft de jongere generatie die de koude oorlog niet bewust meegemaakt hebben een andere zicht op Rusland dan degenen die nog goed weten wie Andropov and Brezhnev en de KGB waren.
DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door DDD »

Een ander zicht. Dat is wel een heel vriendelijke benaming voor een bord voor je kop.
Plaats reactie