Prikpil falende ouders

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Mara »

Mister schreef:
Mara schreef:Nee, maar het ging om werkende ouders he, de hele dag !!
Ammenooitniet, no way.
Ik denk dat wij 3 x oppas hebben gehad, in al die jaren, het kon toen echt niet anders en dan was het nog een familielid.
Of de kinderen gingen mee, of 1 van ons ging, of we gingen helemaal niet.
En dat wordt je echt niet altijd in dank afgenomen hoor, maar de kinderen gaan EN gingen ten allen tijde voor.
Nu moet ik zeggen dat wij wel bijzondere omstandigheden hebben. Dat scheelt wel.
Buitenom de bijzondere omstandigheden was dit bij ons vroeger thuis net zo. En ik vermoed dat ik het zelf ook zo zou doen.
Als je kinderen hebt om voor te zorgen, geldt dat voor mijn man en mij 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Natuurlijk kan er wel eens iets aan de orde zijn dat er toch een oppas nodig is, een begrafenis bijv.
Maar uit eten of iets dergelijks, deden wij niet.
Als de kindjes klein zijn, heb je savonds nog met zn 2en, die tijd is voorbij, soms gaan sommige kinderen later naar bed dan wij :huhu
Ik persoonlijk, zie het als een taak, die ik zo goed mogelijk probeer te vervullen.
Ik ben heus wel eens met mijn man weggeweest, dan deden we dat onder schooltijd, of als ze toch al weg waren voor een feestje o.i.d.
Maar oppas vragen om ff lekker te shoppen of dineren, nee. Kwam niet in ons op.
Ik vond het erg genoeg als ik de zorg "verplicht" gedeeltelijk uit handen moest geven.
Enne....als je een paar A4tjes met instructies moet doornemen, is de zin van de oppas snel over denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Mister schreef:
Mara schreef:Nee, maar het ging om werkende ouders he, de hele dag !!
Ammenooitniet, no way.
Ik denk dat wij 3 x oppas hebben gehad, in al die jaren, het kon toen echt niet anders en dan was het nog een familielid.
Of de kinderen gingen mee, of 1 van ons ging, of we gingen helemaal niet.
En dat wordt je echt niet altijd in dank afgenomen hoor, maar de kinderen gaan EN gingen ten allen tijde voor.
Nu moet ik zeggen dat wij wel bijzondere omstandigheden hebben. Dat scheelt wel.
Buitenom de bijzondere omstandigheden was dit bij ons vroeger thuis net zo. En ik vermoed dat ik het zelf ook zo zou doen.
Als je kinderen hebt om voor te zorgen, geldt dat voor mijn man en mij 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Natuurlijk kan er wel eens iets aan de orde zijn dat er toch een oppas nodig is, een begrafenis bijv.
Maar uit eten of iets dergelijks, deden wij niet.
Als de kindjes klein zijn, heb je savonds nog met zn 2en, die tijd is voorbij, soms gaan sommige kinderen later naar bed dan wij :huhu
Ik persoonlijk, zie het als een taak, die ik zo goed mogelijk probeer te vervullen.
Ik ben heus wel eens met mijn man weggeweest, dan deden we dat onder schooltijd, of als ze toch al weg waren voor een feestje o.i.d.
Maar oppas vragen om ff lekker te shoppen of dineren, nee. Kwam niet in ons op.
Ik vond het erg genoeg als ik de zorg "verplicht" gedeeltelijk uit handen moest geven.
Enne....als je een paar A4tjes met instructies moet doornemen, is de zin van de oppas snel over denk ik.
De kerk had bij ons een oppascentrale (twee gulden vijftig per uur, waarvan een gulden voor het goede doel en de rest voor de oppassers.) Mijn ouders kenden dus altijd de oppassers. En als kinders vonden we het geweldig.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door vlinder »

@ Zita, wat een leuk idee! Die ga ik onthouden.

Wat betreft prikpil: Gaat er nooit doorkomen. Recht van de Nederlandse burger: je moet toestemming geven (= actief) dat er een (hol) voorwerp in je lichaam ingebracht mag worden om vloeistof/dingen in te brengen of eruit te halen. Dat is je recht.
Dat recht gaan ze echt niet zomaar intrekken, omdat dat het hek van de dam is.
Ik geloof nooit dat dit lukt. Enige uitzondering: BOPZ: wilsonbekwaam en gevaar voor zichzelf of anderen. 'Die ander' hebben ze op dat moment nog geen kwaad gedaan omdat die nog niet bestaat en daarom telt in dit geval geen BOPZ regeling.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Orchidee »

Mister schreef:
Mara schreef:Nee, maar het ging om werkende ouders he, de hele dag !!
Ammenooitniet, no way.
Ik denk dat wij 3 x oppas hebben gehad, in al die jaren, het kon toen echt niet anders en dan was het nog een familielid.
Of de kinderen gingen mee, of 1 van ons ging, of we gingen helemaal niet.
En dat wordt je echt niet altijd in dank afgenomen hoor, maar de kinderen gaan EN gingen ten allen tijde voor.
Nu moet ik zeggen dat wij wel bijzondere omstandigheden hebben. Dat scheelt wel.
Buitenom de bijzondere omstandigheden was dit bij ons vroeger thuis net zo. En ik vermoed dat ik het zelf ook zo zou doen.
Idem
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Orchidee »

Lassie schreef:
MarthaMartha schreef:
Mister schreef:
Mara schreef:Nee, maar het ging om werkende ouders he, de hele dag !!
Ammenooitniet, no way.
Ik denk dat wij 3 x oppas hebben gehad, in al die jaren, het kon toen echt niet anders en dan was het nog een familielid.
Of de kinderen gingen mee, of 1 van ons ging, of we gingen helemaal niet.
En dat wordt je echt niet altijd in dank afgenomen hoor, maar de kinderen gaan EN gingen ten allen tijde voor.
Nu moet ik zeggen dat wij wel bijzondere omstandigheden hebben. Dat scheelt wel.
Buitenom de bijzondere omstandigheden was dit bij ons vroeger thuis net zo. En ik vermoed dat ik het zelf ook zo zou doen.
Als je een betrouwbare oppas hebt, dan denk ik dat het ook juist wel goed is om er af en toe samen tussen uit te gaan...
(en voor de kinderen kan een oppas ook een leuk feestje zijn)
precies.

Ik zal ook niet voor een onbekende oppas gaan, gewoon iemand uit je vriendenkring of familie!

Ik kan me nog herrinneren thuis dat er altijd een bekende op kwam passen (uit de kerk of familie).
Die moet je dan wel voorhanden hebben, ik heb nooit familie of vrienden gehad die willen oppassen :hum
Ik heb zelf een broer, die 2 kleintjes heeft en vlakbij mij woont, en als ze eens oppas nodig hebben vragen ze niet mij of m'n dochters, die dat heel graag doen met mij als achterwacht :) . maar hij brengt z'n kinderen liever 100 km verderop naar z'n schoonouders voor een middagje of avondje oppas, dat vind ik dan wel weer vreemd en erg overdreven :huhu
Maar goed...leven en laten leven dan maar ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door helma »

ik heb altijd geboft met oppas
M&M in de buurt...
betere oppas kan je je niet wensen :)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Mara »

Maar wanneer is nu de NOODZAAK om oppas te vragen ??
Dat vraag ik me echt af.
Sommige ouders gaan van alles en nog wat doen, paar keer per week, m.i. is dit niet gerechtvaardigd.
Voor mij geldt dit alleen als het echt noodzakelijk is, je er beslist niet onderuit kan, sociaal verplicht is.
Dus een avondje leuk met je man aan de zwier, hoort er wat mij betreft niet bij.
Je hebt dat in verkeringstijd, als de kindjes er nog niet zijn en als ze oud genoeg zijn om alleen te blijven, daartussen moet je dit beperken.
Maar nogmaals, wij voelden dat niet als verplichting, maar als vanzelfsprekend.
Dus valt dat niet moeilijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door gertje »

JolandaOudshoorn schreef:
Paul Vlaardingerbroek, hoogleraar familierecht aan de Universiteit van Tilburg, wil falende ouders het recht laten ontzeggen om het gezin met meer kinderen uit te breiden.
Vlaardingerbroek „Bij ouders die eerder in de fout zijn gegaan, kun je wel toezicht plaatsen als een nieuw kind wordt geboren. Maar willen we zo'n kind dat risico laten lopen?”, citeert het AD Vlaardingerbroek.
Wat denken we hiervan??
Zeker een lastige vraag, want idd waar leg je de grens...en is die grens wel te leggen, er zou dan naar iedere afzonderlijke situatie gekeken moeten worden voordat men iets oplegt. Heb hier al heel veel over nagedacht en soms wens je ook dat deze maatregel genomen kan worden.
Er zijn zoveel mensen die kind op kind krijgen waar het al bij voorbaat duidelijk is dat de ouder niet voor het kindje kan zorgen, denk alleen maar aan verstandelijk beperkte ouders..

Maar net als Vlinder denk ik ook niet dat deze maatregel er komt.
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Kippetje »

Mara schreef:Maar wanneer is nu de NOODZAAK om oppas te vragen ??
Dat vraag ik me echt af.
Sommige ouders gaan van alles en nog wat doen, paar keer per week, m.i. is dit niet gerechtvaardigd.
Voor mij geldt dit alleen als het echt noodzakelijk is, je er beslist niet onderuit kan, sociaal verplicht is.
Dus een avondje leuk met je man aan de zwier, hoort er wat mij betreft niet bij.
Je hebt dat in verkeringstijd, als de kindjes er nog niet zijn en als ze oud genoeg zijn om alleen te blijven, daartussen moet je dit beperken.
Maar nogmaals, wij voelden dat niet als verplichting, maar als vanzelfsprekend.
Dus valt dat niet moeilijk.
Moet er persé een noodzaak zijn dan voor oppas??? :bobo
Ik vind het prettig om bijv met mijn man samen naar een bruiloft te gaan. Is dit noodzakelijk? Nee, maar wel erg fijn! Zie het probleem dan niet zo om een oppas in te schakelen. wij hebben wat meisjes uit de kerk als oppas, ze vinden het heerlijk, lekker chipje, colaatje, beetje op de bank hangen.... En een avondje met je man 'aan de zwier'....(ik ga er maar van uit dat dit bijv ook een etentje samen kan zijn) kan zeer opbouwend zijn voor je relatie, júist als je volop in de kleine kinderen (al dan niet met problemen) zit!
En nee, natuurlijk hoeft dit niet wekelijks......maar om nou te zeggen: alleen samen de deur uit in noodsituaties gaat me wel ver hoor.....
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Mara »

Kippetje schreef:
Mara schreef:Maar wanneer is nu de NOODZAAK om oppas te vragen ??
Dat vraag ik me echt af.
Sommige ouders gaan van alles en nog wat doen, paar keer per week, m.i. is dit niet gerechtvaardigd.
Voor mij geldt dit alleen als het echt noodzakelijk is, je er beslist niet onderuit kan, sociaal verplicht is.
Dus een avondje leuk met je man aan de zwier, hoort er wat mij betreft niet bij.
Je hebt dat in verkeringstijd, als de kindjes er nog niet zijn en als ze oud genoeg zijn om alleen te blijven, daartussen moet je dit beperken.
Maar nogmaals, wij voelden dat niet als verplichting, maar als vanzelfsprekend.
Dus valt dat niet moeilijk.
Moet er persé een noodzaak zijn dan voor oppas??? :bobo
Ik vind het prettig om bijv met mijn man samen naar een bruiloft te gaan. Is dit noodzakelijk? Nee, maar wel erg fijn! Zie het probleem dan niet zo om een oppas in te schakelen. wij hebben wat meisjes uit de kerk als oppas, ze vinden het heerlijk, lekker chipje, colaatje, beetje op de bank hangen.... En een avondje met je man 'aan de zwier'....(ik ga er maar van uit dat dit bijv ook een etentje samen kan zijn) kan zeer opbouwend zijn voor je relatie, júist als je volop in de kleine kinderen (al dan niet met problemen) zit!
En nee, natuurlijk hoeft dit niet wekelijks......maar om nou te zeggen: alleen samen de deur uit in noodsituaties gaat me wel ver hoor.....
Nou dat bouwen hoeft toch niet perse bij een etentje in een restaurant :quoi
Enne... aan de zwier was niet letterlijk ;)
Met ons huwelijk is niks mis, over een paar maandjes 31 jaar happy together :yahoo
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Kippetje »

Mara schreef:
Kippetje schreef:
Mara schreef:Maar wanneer is nu de NOODZAAK om oppas te vragen ??
Dat vraag ik me echt af.
Sommige ouders gaan van alles en nog wat doen, paar keer per week, m.i. is dit niet gerechtvaardigd.
Voor mij geldt dit alleen als het echt noodzakelijk is, je er beslist niet onderuit kan, sociaal verplicht is.
Dus een avondje leuk met je man aan de zwier, hoort er wat mij betreft niet bij.
Je hebt dat in verkeringstijd, als de kindjes er nog niet zijn en als ze oud genoeg zijn om alleen te blijven, daartussen moet je dit beperken.
Maar nogmaals, wij voelden dat niet als verplichting, maar als vanzelfsprekend.
Dus valt dat niet moeilijk.
Moet er persé een noodzaak zijn dan voor oppas??? :bobo
Ik vind het prettig om bijv met mijn man samen naar een bruiloft te gaan. Is dit noodzakelijk? Nee, maar wel erg fijn! Zie het probleem dan niet zo om een oppas in te schakelen. wij hebben wat meisjes uit de kerk als oppas, ze vinden het heerlijk, lekker chipje, colaatje, beetje op de bank hangen.... En een avondje met je man 'aan de zwier'....(ik ga er maar van uit dat dit bijv ook een etentje samen kan zijn) kan zeer opbouwend zijn voor je relatie, júist als je volop in de kleine kinderen (al dan niet met problemen) zit!
En nee, natuurlijk hoeft dit niet wekelijks......maar om nou te zeggen: alleen samen de deur uit in noodsituaties gaat me wel ver hoor.....
Nou dat bouwen hoeft toch niet perse bij een etentje in een restaurant :quoi
Enne... aan de zwier was niet letterlijk ;)
Met ons huwelijk is niks mis, over een paar maandjes 31 jaar happy together :yahoo
Nee, natuurlijk hoeft dat niet persé bij een etentje, maar het kán wel!
Je wekt bij mij de suggestie (door in zo'n 3 postings te moeten zeggen dat je nooit oppas hebt gevraagd uitlsuitend om zeer dringende redenen) dat je jouw norm voor wat betreft het vragen van oppas als de norm gaat bestempelen.
Prima als jij het geen probleem vond om alleen naar een huwelijksfeest te gaan of whatever, maar mensen die wel af en toe een oppas hebben zijn niet per definitie minder betrokken ouders. Dat bedoelde ik alleen maar te zeggen.
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Bonny »

JolandaOudshoorn schreef:
Paul Vlaardingerbroek, hoogleraar familierecht aan de Universiteit van Tilburg, wil falende ouders het recht laten ontzeggen om het gezin met meer kinderen uit te breiden.
Vlaardingerbroek „Bij ouders die eerder in de fout zijn gegaan, kun je wel toezicht plaatsen als een nieuw kind wordt geboren. Maar willen we zo'n kind dat risico laten lopen?”, citeert het AD Vlaardingerbroek.
Wat denken we hiervan??
Moeilijk. Ja en ook weer nee. Eerst moet er een duidelijke definite van "falende ouders" zijn. Het gaat vaak om gezinnen uit een laag milieu, verstandelijk beperkt, werkloos, weinig of geen verstand van opvoeden, hygiëne etc. Dan kan ik me er wat van indenken. Anders is het 'dweilen met de kraan open'...
The Groom's still waiting at the altar
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Willem »

Bonny schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Paul Vlaardingerbroek, hoogleraar familierecht aan de Universiteit van Tilburg, wil falende ouders het recht laten ontzeggen om het gezin met meer kinderen uit te breiden.
Vlaardingerbroek „Bij ouders die eerder in de fout zijn gegaan, kun je wel toezicht plaatsen als een nieuw kind wordt geboren. Maar willen we zo'n kind dat risico laten lopen?”, citeert het AD Vlaardingerbroek.
Wat denken we hiervan??
Moeilijk. Ja en ook weer nee. Eerst moet er een duidelijke definite van "falende ouders" zijn. Het gaat vaak om gezinnen uit een laag milieu, verstandelijk beperkt, werkloos, weinig of geen verstand van opvoeden, hygiëne etc. Dan kan ik me er wat van indenken. Anders is het 'dweilen met de kraan open'...
Ow ja? En wat te denken van chronisch zieken? of elke ouder met een IQ van onder de 120? Al die domkoppen komen toch maar op het speciaal onderwijs terecht. Hebben we geen geld voor.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door eilander »

Dit past wel in ons huidige politieke klimaat: bij problemen zullen we niet schromen hard in te grijpen. De tijd van pappen en nathouden is voorbij.

Achterliggende problemen zijn veel groter en moeilijker op te lossen. Behalve dat de oplossing toch ook weer makkelijk is: terug naar de beginselen van Gods Woord.

Je kunt dit probleem naar mijn mening niet los zien van het verband. Kinderen krijgen hoort niet meer bij het huwelijk alleen (vandaar verhalen over een jonge moeder die van drie verschillende vaders kinderen krijgt), door minder sociale controle en minder gezag wordt niemand meer weerhouden van te trouwen (soms zou dat nl. wel verstandiger zijn), door ontkerkelijking en individualisering worden "moeilijke" gezinnen ook niet meer opgevangen door hun omgeving cq. de kerk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door refo »

JolandaOudshoorn schreef:
Paul Vlaardingerbroek, hoogleraar familierecht aan de Universiteit van Tilburg, wil falende ouders het recht laten ontzeggen om het gezin met meer kinderen uit te breiden.
Vlaardingerbroek „Bij ouders die eerder in de fout zijn gegaan, kun je wel toezicht plaatsen als een nieuw kind wordt geboren. Maar willen we zo'n kind dat risico laten lopen?”, citeert het AD Vlaardingerbroek.
Wat denken we hiervan??
Ik denk dat dat wel een goed idee is. Nu worden de kinderen pas weggehaald bij problemen en is het kind al voor het leven getekend. Daar heeft niemand wat aan, en zeker het kind niet.


De angst dat dat verder kan gaan en bv een christelijke opvoeding ook als mishandeling aangemerkt kan worden is in dat opzicht geen probleem.
Dan bén je al als falende ouder aangemerkt en zijn je kinderen al weg.
In dat (gelukkig nog virtuele geval) vind je het misschien wel een prettig idee dat er niet meer kinderen komen.
Plaats reactie