Wedergeboorte

theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Bericht door theoloog »

Afgewezen schreef:
theoloog schreef:Ik zou je aanraden je ook eens te verdiepen in de schaal van Engel.
?
Deze gaat in op verschillende stappen tot het moment dat iemand tot geloof komt en ook daarna.
Een atheïst, die niet gelooft dat God bestaat, staat immers verder van het komen tot geloof af dan iemand die al wel gelooft dat er een redder nodig is voor je zonden.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Wedergeboorte

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Joannah schreef: Het is een hardnekkig misverstand dat geloof een gave is van God.
Dit is Arminius ten top, joannah. Ik heb hier even geen zin er verder op in te gaan.
Misschien heeft theoloog nog even tijd om mijn relaas te beoordelen, (liefst wel mijn hele toelichting lezen, en onderbouwd reageren, ipv een giga-generaliserende impulsieve-oneliner)
want aan de hand van de naamvallen en vorm der woorden in de grondtekst slaat "dat" toch echt niet op geloof in Ef 2:8.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Vr. 3. Waaruit kent gij uw ellende?
Antw. Uit de wet Gods.

Vr.4. Wat eist de wet Gods van ons?
Antw. Dat leert ons Christus in een hoofdsom.
Deze discussie is nu al een paar maal gevoerd op RF. Heb jij die niet gevolgd, jongere?
De aanduiding dat Christus ons dit leert in een hoofdsom, verwijst naar het onderwijs dat Jezus ons gaf tijdens Zijn omwandeling op aarde en dat we opgetekend vinden in de evangeliën. Zo zou er bij een ander onderwerp kunnen staan 'zoals Paulus ons leert in ...'
Het heeft dus niets te maken met de heilsorde, waarbij Christus ons dan de wet zou leren, etc. etc.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte

Bericht door Afgewezen »

theoloog schreef:
Afgewezen schreef:
theoloog schreef:Ik zou je aanraden je ook eens te verdiepen in de schaal van Engel.
?
Deze gaat in op verschillende stappen tot het moment dat iemand tot geloof komt en ook daarna.
Een atheïst, die niet gelooft dat God bestaat, staat immers verder van het komen tot geloof af dan iemand die al wel gelooft dat er een redder nodig is voor je zonden.
Waar vind ik die schaal?
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Bericht door theoloog »

Fjodor schreef:
Joannah schreef: Het is een hardnekkig misverstand dat geloof een gave is van God.
Dit is Arminius ten top, joannah. Ik heb hier even geen zin er verder op in te gaan.
Efeze 2 schreef:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.
Staten Vertaling . 1997 (electronic ed.) (Eph 2:8-9). Bellingham: Logos Research Systems.
Dat zou Arminius best gezegd kunnen hebben, maar daar gaat het nu niet om. Het probleem wat Joannah hier aanreikt is dat het geloof de handen zijn die een mens uitstrekt. Het is tegelijkertijd de genade die God in ons werkt. Geloof is een actie van de mens volgens de DL 3&4 art. 12. Lees het nog eens rustig. Bijzonder dat onze vaderen het wel durfden te zeggen dat mensen echt willen en ook kunnen geloven. Dat komt omdat ik door de Heilige Geest ben levend gemaakt. Een kenmerk daarvan is dat je echt zelf gaat geloven wat God zegt. In de bovenstaande tekst komt dit mooi tot uitdrukking. Een andere tekst waar deze "dubbelheid" blijkt is:
Fillipenzen 2 schreef:12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven;
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Staten Vertaling . 1997 (electronic ed.) (Php 2:12-13). Bellingham: Logos Research Systems.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Bericht door theoloog »

Afgewezen schreef:
theoloog schreef:
Afgewezen schreef:
theoloog schreef:Ik zou je aanraden je ook eens te verdiepen in de schaal van Engel.
?
Deze gaat in op verschillende stappen tot het moment dat iemand tot geloof komt en ook daarna.
Een atheïst, die niet gelooft dat God bestaat, staat immers verder van het komen tot geloof af dan iemand die al wel gelooft dat er een redder nodig is voor je zonden.
Waar vind ik die schaal?
O.a. op het internet en in heel evangelisatiecursussen. Zelfs die die worden gevolgd binnen de ger gez.
zie o.a. hier en hier. Er is kritiek op zijn methode maar het is wel verhelderend. Hier is iemand in het engelse taalgebied die deze schaal opnieuw heeft doordacht: zie hier
Laatst gewijzigd door theoloog op 06 jan 2011, 17:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte

Bericht door Afgewezen »

theoloog schreef:O.a. op het internet en in heel evangelisatiecursussen. Zelfs die die worden gevolgd binnen de ger gez.
Je link is niet gelukt, maar ik heb inmiddels gegoogled. Heel interessant ja.
Maar dat de meeste mensen die tot geloof komen, niet weten wanneer ze zich overgaven aan Christus, dat kan ik mij toch moeilijk voorstellen. Past ook niet zo bij die schaal, denk ik.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Bericht door theoloog »

Afgewezen schreef:
theoloog schreef:O.a. op het internet en in heel evangelisatiecursussen. Zelfs die die worden gevolgd binnen de ger gez.
zie o.a. hier
Je link is niet gelukt, maar ik heb inmiddels gegoogled. Heel interessant ja.
Maar dat de meeste mensen die tot geloof komen, niet weten wanneer ze zich overgaven aan Christus, dat kan ik mij toch moeilijk voorstellen. Past ook niet zo bij die schaal, denk ik.
Daar is ook de kritiek op inderdaad dat het altijd niet zo duidelijk ligt. Zie mijn vorige posting. Vooral de uitleg van Paul Hazelden geeft veel inzicht. Dit maakt ook duidelijk wat ons belang is als christenen. Waaruit bestaat onze getuigenis bij bepaalde fasen. Hoe werkt God door dit alles heen. Daar is goed over nagedacht hoewel er natuurlijk op dit soort schema's van alles is af te dingen en te bediscussiëren. Maar dat geeft Paul zelf ook al aan.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wedergeboorte

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef: Beste Fjodor, de wet is toch een dood iets, die werkt niet. Hooguit kunnen wij bij het lezen van de wet concluderen dat we diep ellendig zijn. In de Handen van Gods Geest is de wet echter een middel om ons tot Christus uit te drijven.
Dat moet je tegen de Catechismus zeggen.
Wat je met dat laatste wil zeggen weet ik niet, het zegt in ieder geval niets over een wedergeboorte.
Lezen is ook een vak. Waar zegt de catechismus dat DE WET iets werkt? DE MENS kent zijn ellende uit de wet.
Ok, jij hebt beter gelezen.
Maar dan zie ik nog steeds nergens staan dat er een wedergeboorte nodig is om dat te leren kennen.
De wet kan volgens mij trouwens meer dan jij zegt. Want dood is ze niet, ze is geestelijk, Rom. 7:14.
Wat Romeinen 7:14 met die vreemde stelling van jou te maken heeft snap ik niet. Lees voor de duidelijkheid anders even de kanttekening:
39) geestelijk is,
Dat is, die niet alleen een uitwendige, maar ook een inwendige gehoorzaamheid des harten vereist, en den volmaakten regel van een geestelijk en heilig leven voorschrijft, gelijk Christus de som daarvan verklaart Matth. 22:37.
De wet eist geestelijke gehoorzaamheid!

Er is ook geen wedergeboorte nodig om de wet te leren kennen, maar om Christus te leren kennen.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Wedergeboorte

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef: De wet eist geestelijke gehoorzaamheid!

Er is ook geen wedergeboorte nodig om de wet te leren kennen, maar om Christus te leren kennen.
Oké, al goed, je krijgt dat allemaal van me, maar waar staat dan dat er een wedergeboorte nodig is om Christus te leren kennen?
En wil je hiermee ook zeggen dat er geen wedergeboorte nodig is om de zonde te leren kennen? Want dan zijn we het eens.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wedergeboorte

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef: De wet eist geestelijke gehoorzaamheid!

Er is ook geen wedergeboorte nodig om de wet te leren kennen, maar om Christus te leren kennen.
Oké, al goed, je krijgt dat allemaal van me, maar waar staat dan dat er een wedergeboorte nodig is om Christus te leren kennen?
Johannes 3:3.
En wil je hiermee ook zeggen dat er geen wedergeboorte nodig is om de zonde te leren kennen? Want dan zijn we het eens.
Ja. Maar er is wel wedergeboorte nodig om God te gaan zoeken en onze schuld te belijden. Want er is niemand die God zoekt
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Wedergeboorte

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
En wil je hiermee ook zeggen dat er geen wedergeboorte nodig is om de zonde te leren kennen? Want dan zijn we het eens.
Ja. Maar er is wel wedergeboorte nodig om God te gaan zoeken en onze schuld te belijden. Want er is niemand die God zoekt
Ok, nou dat zullen we ook nog wel wat anders zien maar ik ben al blij dat we het hierover eens zijn.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wedergeboorte

Bericht door Marnix »

Hm, dan is gelijk weer een vraag: Vindt er eerst wedergeboorte plaats voor we God gaan zoeken, of volgt wedergeboorte om het God zoeken. Als het zo is als je beschrijft, dat er wedergeboorte plaats moet vinden voor we God gaan zoeken, hoe moet je dat dan zien? Je wordt wedergeboren en gaat dan pas zoeken en terwijl je wedergeboren bent is er een moment dat je zoekt maar nog niet hebt gevonden? Ik dacht dat wedergeboorte inhield dat we met Hem waren gestorven (oude leven) en opgestaan in het nieuwe leven?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wedergeboorte

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Hm, dan is gelijk weer een vraag: Vindt er eerst wedergeboorte plaats voor we God gaan zoeken, of volgt wedergeboorte om het God zoeken. Als het zo is als je beschrijft, dat er wedergeboorte plaats moet vinden voor we God gaan zoeken, hoe moet je dat dan zien? Je wordt wedergeboren en gaat dan pas zoeken en terwijl je wedergeboren bent is er een moment dat je zoekt maar nog niet hebt gevonden? Ik dacht dat wedergeboorte inhield dat we met Hem waren gestorven (oude leven) en opgestaan in het nieuwe leven?
Nee, dat laatste is zondag 33 van de Catechismus; de bekering.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Hm, dan is gelijk weer een vraag: Vindt er eerst wedergeboorte plaats voor we God gaan zoeken, of volgt wedergeboorte om het God zoeken. Als het zo is als je beschrijft, dat er wedergeboorte plaats moet vinden voor we God gaan zoeken, hoe moet je dat dan zien? Je wordt wedergeboren en gaat dan pas zoeken en terwijl je wedergeboren bent is er een moment dat je zoekt maar nog niet hebt gevonden? Ik dacht dat wedergeboorte inhield dat we met Hem waren gestorven (oude leven) en opgestaan in het nieuwe leven?
Dat is inderdaad de vraag die speelt in deze topic: gaat een mens zoeken doordat hij wedergeboren is, of gaat hij zoeken opdat hij wedergeboren worde.
Plaats reactie