COVID-19

Wim Anker

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Dat weet ik. Om precies te zijn, gemiddeld negen maanden. En laat er dan nu ook na negen maanden weer volle maan zijn, in mijn eenvoudige gedachte. Maar misschien loopt de maancyclus daarvoor niet voldoende synchroon.
1 maancyclus duurt ongeveer 29 dagen.

Verwar eenvoud niet met simpel.
DDD

Bericht door DDD »

Eenvoudigheid is wat ik bedoel. Simpelheid is wat jij bedoelt.
Orchidee

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

DDD schreef:En wat doen ze voor werk? Het maakt verschil of je schoonmaakt of achter de receptie zit of kaakchirurg bent of IC-verpleegkundige.
Beiden verpleegkundige, 1 af en toe op de covid afdeling, verder gewoon op hun eigen afdeling (hartchirurgie en interne)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
TSD

Bericht door TSD »

Orchidee schreef:
DDD schreef:En wat doen ze voor werk? Het maakt verschil of je schoonmaakt of achter de receptie zit of kaakchirurg bent of IC-verpleegkundige.
Beiden verpleegkundige, 1 af en toe op de covid afdeling, verder gewoon op hun eigen afdeling (hartchirurgie en interne)
Het is heel gevaarlijk om conclusies te willen trekken obv individuele waarnemingen op micro-niveau van 1 of 2 mensen, of de landelijk geaggregeerde statistieken in twijfel te trekken omdat er toevallig ergens een individuele verpleegkundige het in zijn ziekenhuis, op zijn afdeling, anders ziet.

Dat de ziekenhuizen in de afgelopen besmettingsgolven vol hebben gelegen is een feit. Dat er heel veel uitgestelde behandelingen/operaties zijn, is ook een feit.

Dat er nu vroeg wordt ingegrepen, nog voordat de ziekenhuizen overstromen, omdat men eenvoudigweg niet wil dat de berg van inhaalzorg groter wordt (dus het uitgangspunt is nu, meer dan tijdens de voorgaande golven, dat reguliere zorg er niet onder mag leiden) is ook een feit, daaruit kun je concluderen dat de ziekenhuizen op dit moment het gemiddeld genomen nog prima aankunnen, op een enkele ziekenhuizen na in regio's waar op dit moment de meeste mensen ziek worden.

Daar kan je natuurlijk iets van vinden, maar heel veel ingewikkelder dan dat is het volgens mij niet.
Charles

Bericht door Charles »

Deze al gedeeld hier? Vier Spoedeisende Hulp Artsen die zich uitspreken tegen het huidige Coronabeleid.

https://nl.linkedin.com/pulse/corona-no ... -van-asten

Citaat
Waarom is er in de afgelopen 20 maanden niet voor gezorgd dat er veel meer verpleegkundigen werden opgeleid of als herintreder de weg terug zijn gaan vinden naar ‘het bed’? Waar was de wervingscampagne, waar was het budget?
Henk J

Bericht door Henk J »

Charles schreef:Deze al gedeeld hier? Vier Spoedeisende Hulp Artsen die zich uitspreken tegen het huidige Coronabeleid.

Citaat
Waarom is er in de afgelopen 20 maanden niet voor gezorgd dat er veel meer verpleegkundigen werden opgeleid of als herintreder de weg terug zijn gaan vinden naar ‘het bed’? Waar was de wervingscampagne, waar was het budget?
Hier was ik het ook wel mee eens, het roept inderdaad bevreemding op dat er weinig tot geen geld gaat naar structureel meer zorgpersoneel. Het is enerzijds een illusie om te denken dat je in anderhalf jaar de zorgcapaciteit kunt verdubbelen, zeker in deze tijden van personeelstekorten. Maar er had absoluut meer kunnen gebeuren. Dat roept dan weer de vraag op, waar ligt nu de prioriteit bij onze regering?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Henk J schreef:
Charles schreef:Deze al gedeeld hier? Vier Spoedeisende Hulp Artsen die zich uitspreken tegen het huidige Coronabeleid.

Citaat
Hier was ik het ook wel mee eens, het roept inderdaad bevreemding op dat er weinig tot geen geld gaat naar structureel meer zorgpersoneel. Het is enerzijds een illusie om te denken dat je in anderhalf jaar de zorgcapaciteit kunt verdubbelen, zeker in deze tijden van personeelstekorten. Maar er had absoluut meer kunnen gebeuren. Dat roept dan weer de vraag op, waar ligt nu de prioriteit bij onze regering?
De premier verklaarde gisteren in het debat dat dit onzin is. Er is de laatste jaren miljarden geïnvesteerd in de zorg.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:De premier verklaarde gisteren in het debat dat dit onzin is. Er is de laatste jaren miljarden geïnvesteerd in de zorg.
Ik vind dat wel lastig in het Coradebat. Oppositie en regering lijken soms volledig verschillende waarheden te hebben. Je ziet soms door de bomen het bos niet meer.

Ik denk dat we in die situatie radicale transparantie nodig hebben over alle cijfers. Niet alleen de verwerkte cijfers, maar ook het bronnenmateriaal. Als de regering en de instanties niet transparanter gaan worden, zal het vertrouwen in het Coronabeleid (wat teruggelopen is van 70% naar 30%) alleen nog maar naar beneden gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:De premier verklaarde gisteren in het debat dat dit onzin is. Er is de laatste jaren miljarden geïnvesteerd in de zorg.
Ik vind dat wel lastig in het Coradebat. Oppositie en regering lijken soms volledig verschillende waarheden te hebben. Je ziet soms door de bomen het bos niet meer.

Ik denk dat we in die situatie radicale transparantie nodig hebben over alle cijfers. Niet alleen de verwerkte cijfers, maar ook het bronnenmateriaal. Als de regering en de instanties niet transparanter gaan worden, zal het vertrouwen in het Coronabeleid (wat teruggelopen is van 70% naar 30%) alleen nog maar naar beneden gaan.
Ja vind ik ook. De regering is niet in staat om het vertrouwen te blijven winnen. Ook lijkt het ze niet echt te interesseren dat dit zo is. Mark Rutte blijft gewoon lachen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:

Ja vind ik ook. De regering is niet in staat om het vertrouwen te blijven winnen. Ook lijkt het ze niet echt te interesseren dat dit zo is. Mark Rutte blijft gewoon lachen.
Rutte en De Jonge stralen in mijn ogen als die vragen aan het gesteld worden, een zekere nonchalance uit. Dat vind ik kwalijk. Daarnaast neem ik het hen kwalijk dat ze iedere keer "brandjes blussen", maar niet met een lange-termijn visie omtrend de omgang met Corona komen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Adje

Bericht door Adje »

Orchidee schreef:
Marco schreef:
Ad Anker schreef:
merel schreef:Wat zouden de niet gevaccineerde als oplossing hebben voor de huidige toestroom van patiënten in de zorg?
Dat ze niet zo moeten piepen in de zorg.
Valcke noemde al de reservisten, wat is daar mee gedaan?
Het is nog maar een fractie van de eerste golf. Toen was het echt heftig. We zijn verwend en niks meer gewend.
Nu komt het eerste het beste ziekenhuis op het journaal die een patiënt moet doorverwijzen ivm drukte. Dat dit al jarenlang jaarlijks bij elke griepgolf en door personeelsgebrek praktijk is staat er gemakshalve niet bij.

Dat maakt het voor mij telkens zo moeilijk. Ik onderwerp me aan de overheid. Heb alleen mijn karakter niet mee.
Dat mag je dan maar eens uitleggen aan de mensen in de zorg. Daarbij: als er wekelijks een stijging van 40% is in de besmettingen (en vervolgens ook in de opnames, en IC-bezetting), dan kan je zonder veel problemen uitrekenen dat je een week of vier verder een vervijfvoudiging te pakken hebt. Dan heb je aan de reservisten niet genoeg.
Ik hoor toch andere verhalenAfbeelding
Buurman en buurvrouw werken beiden in grote Rotterdamse ziekenhuizen (zijn niet gevaccineerd en gaan dat ook nooit doen zeggen ze) maar een tekort aan bedden ondervinden zij niet, uitgestelde zorg ook niet en ze hoeven zich ook niet te "overwerken".
Snap jij het? Snap ik het!
Framboos schreef:Hier 6 ziekenhuizen moeten bellen voor het insturen van 1 patiënt. Het 6e ziekenhuis had pas plaats. Patiënt met een niet-covid probleem, kon in het dichtstbijzijnde ziekenhuis niet terecht, seh was gesloten ivm drukte.

In onze regio is er dus wel degelijk een probleem.
Tja, wie heeft er nu gelijk! Zo hebben we blijkbaar allemaal onze eigen ervaringen. Dat maakt het niet gemakkelijker...
parsifal

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:

Dit is niet zo heel makkelijk. Verschillende registers zijn niet makkelijk aan elkaar te koppelen en er zijn wettelijke beperkingen voor de overheid en daarom ook voor het RIVM. Dit is op zich een heel goed iets.
En de informatie die het RIVM geeft heeft beperkingen, maar is ook weer niet zo slecht dat het geen kwalitatief inzicht geeft.

Ik heb nu wel meer en meer het idee dat er vieze spelletjes gespeeld worden door de politiek. Ze komen met een paket maatregelen, waarvan duidelijk is dat er een niet door het OMT is aangeraden en vrijwel geen effect zal hebben en waar veel mensen door getroffen worden en boos over zijn. Vervolgens wordt dat deel afgeschoten, toont de regering welwillendheid en de rest van de maatregelen gaat er vrij geruisloos doorheen. Ik hoop dat er echt doorgevraagd wordt aan de Jonge en Rutte wat hun bewoog om ook maar op het idee te komen voor een covidpas voor buitensport?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

parsifal schreef:Ik heb nu wel meer en meer het idee dat er vieze spelletjes gespeeld worden door de politiek. Ze komen met een paket maatregelen, waarvan duidelijk is dat er een niet door het OMT is aangeraden en vrijwel geen effect zal hebben en waar veel mensen door getroffen worden en boos over zijn. Vervolgens wordt dat deel afgeschoten, toont de regering welwillendheid en de rest van de maatregelen gaat er vrij geruisloos doorheen. Ik hoop dat er echt doorgevraagd wordt aan de Jonge en Rutte wat hun bewoog om ook maar op het idee te komen voor een covidpas voor buitensport?
Dit is de geeigende tactiek. Presenteer een palet aan maatregelen. Voeg daar meteen het wisselgeld bij: bij de avondklok de mogelijkheid om die een half uurtje later in te laten gaan, in september de QR code op terrassen en dit keer de QR code bij buitensporten. Een deel van de oppositie (en ook het kritische deel van de coalitie) krijgt dat wisselgeld tijdens het debat en uiteindelijk kan het pakket maatregelen dat je toch al wilde nemen zonder problemen worden aangenomen. Iedereen blij, ook de argeloze oppositie die niet doorheeft dat ze met spiegeltjes en kraaltjes wordt zoetgehouden.
Het is slim gespeeld van het kabinet, maar het begint nu toch echt wat doorzichtig te worden.
Marco

Bericht door Marco »

Adje schreef:Tja, wie heeft er nu gelijk! Zo hebben we blijkbaar allemaal onze eigen ervaringen. Dat maakt het niet gemakkelijker...
Zoals al eerder gezegd: ze kunnen best allebei gelijk hebben: als er nu nog geen probleem is, betekent dat - met een exponentiële stijging - niet, dat er over een paar weken geen probleem zal zijn.

En dat nog los van de waarde van individuele ervaringen t.o.v. het geheel.
refo

Bericht door refo »

Valcke schreef:
DDD schreef:Hoezo? Als in een streng reformatorisch verzorgingstehuis een corona-uitbraak is, verhuizen veel mensen alsnog voor hun laatste levensdagen naar het ziekenhuis. Dus dat zijn er alles bij elkaar nog best veel.
Ik hoor in dit soort gevallen dat mensen in het verzorgingstehuis blijven en daar behandeld worden (en daar soms overlijden, soms herstellen). Het aantal patiënten van 80+ in één ziekenhuis zal op de vingers van één hand te tellen zijn. Daarmee kun je geen statistiek bedrijven - en zeker niet als het is "van horen zeggen".
Deze gegevens lees ik op NOS:
Volgens Alma Tostmann, epidemioloog aan het Radboudumc, komt het toegenomen percentage gevaccineerden in het ziekenhuis vooral doordat het virus de laatste tijd hard rondgaat onder ouderen. Ze spreekt van een optelsom.

"We zagen in de zomer vooral besmettingen bij jongere mensen en nu is het aan het verschuiven naar ouderen. Die hebben sowieso al meer kans om in het ziekenhuis te komen, ook na een vaccinatie. Bovendien werkt het vaccin iets minder goed bij ouderen dan bij jongeren." Dat is terug te zien in de cijfers: de ingeënte mensen die in het ziekenhuis worden opgenomen zijn veel ouder (77 jaar) dan de niet-gevaccineerden (59 jaar).
Dus er zijn wel meer handen nodig om die 80-plussers te tellen.
Plaats reactie