Oranjegekte

Mara

Re: Oranjegekte

Bericht door Mara »

Ik heb niet zo veel met het relishoppen.
Smorgens in eigen gemeente, smiddags elders.
Ik vind het erg onrustig, dat heen en weer gecross.
Ik kan me voorstellen dat je in je eigen gemeente niet kunt vinden, maar om dan maar links en rechts te gaan kerken en je eigen plaats leeg te laten ?
Of nog erger, een slapend lid te worden, door continue elders te kerken en af en toe je eigen gemeente bezoeken.
Lijkt mij niet goed.
Onze kerk is er min of meer mee kapot gemaakt.
Het ledental is smiddags met meer dan de helft geslonken !
En dat komt niet doordat er geen kinderoppas is, we hebben weinig kleine kindjes, onze gemeente vergrijst.
Maar men kerkt elders, alleen bij een bep dominee is het wat drukker, of juist niet !
Te zwaar, of juist te licht, tis maar net hoe hun smaak is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco

Bericht door Marco »

Mara schreef:Ik heb niet zo veel met het relishoppen.
Smorgens in eigen gemeente, smiddags elders.
Ik vind het erg onrustig, dat heen en weer gecross.
Ik kan me voorstellen dat je in je eigen gemeente niet kunt vinden, maar om dan maar links en rechts te gaan kerken en je eigen plaats leeg te laten ?
Of nog erger, een slapend lid te worden, door continue elders te kerken en af en toe je eigen gemeente bezoeken.
Lijkt mij niet goed.
Onze kerk is er min of meer mee kapot gemaakt.
Het ledental is smiddags met meer dan de helft geslonken !
En dat komt niet doordat er geen kinderoppas is, we hebben weinig kleine kindjes, onze gemeente vergrijst.
Maar men kerkt elders, alleen bij een bep dominee is het wat drukker, of juist niet !
Te zwaar, of juist te licht, tis maar net hoe hun smaak is.
Dat heeft vermoedelijk niets met familiebezoek te maken dat dan ook mee gaat naar de kerk: als dat over en weer gebeurt is het totale bezoek in de gemeenten ongeveer even groot. Relishoppen is iets anders dan op bezoek gaan bij (o)pa of (o)ma en daar dan ook naar de kerk gaan. En 's middags 'spijbelen' al helemaal.
albion

Bericht door albion »

Joannah schreef:
albion schreef:
Mara schreef:50 jaar geleden was het absoluut niet aan de orde dat de dominee op zondag reed. Hij kwam van zaterdagavond tot maandagmorgen.
Of dat de dominee in zn overhemmetje op de preekstoel stond.
Zo is er meer voortschrijdend inzicht, als je dat zo wilt noemen.
Opeens kunnen dingen niet meer, of juist wel.
En iedereen glijdt mee, goedschiks of kwaadschiks, ik merk het zelf !
Kan soms dingen niet meer "verkopen" aan mijn kinderen, het is MIJN geweten, MIJN principes, niet die van hen.
Ik denk dat het vroeger klakkeloos werd overgenomen, nu zijn de kinders soms geleerder dan hun ouders, gebekter, dus je delft het onderspit als je niet uitkijkt.
Ik weet zeker dat er morgen zat jeugd zit te kijken, waarvan de ouders het niet weten, of bang zijn dat het zo is.
Tegen de wil van hun vader en moeder in dus.
Als ik dat vroeger deed, klopte mijn hart in mn keel.
Ik mocht niet fietsen, deed het een keer toch en prompt brak de bagagedrager van mijn fiets af, zodat mijn vriendin, die achterop zat, lelijk ten val kwam.
Wij zagen het als een vingerwijzing.
Is dat nu nog ?

Je schrijft precies op zoals ik het ook voel.

Tegenwoordig is alles wat vroeger niet mocht normaal geworden. En van het een komt het ander.
Ik heb een paar jaar geleden met een leerling gesproken die zich negatief opstelde toen we Bunyan's Christenreis bij een literatuurles doornamen.
Ik vroeg hem te blijven zitten na de les want ik wilde toch wel even met hem van gedachte wisselen.
Ik heb hem uitgelegd dat dit toch de werkelijkheid wordt na ons sterven: of voor eeuwig behouden of voor eeuwig verloren. Met voorbeelden heb ik
het hem duidelijk gemaakt dat we allemaal makkelijk de verkeerde weg in slaan (ik ook). Vroeger had ik thuis geen radio of tv, daar was ook geen sprake van
dat we er naar zouden luisteren. Ik ging uit huis en kocht een radio en daar had ik best wel moeite mee. Mijn zoon, die thuis een radio gewend is
(alhoewel dat ding bijna niet aanstaat) zal, als hij straks op zichzelf gaat wonen een radio kopen en dat normaal vinden. Hij zal ook geen moeite hebben
met het kopen van een TV, omdat ook hier DVD's bekeken worden en hij ziet echt het verschil tussen een DVD kijken of een film op TV bekijken niet,
zelfs vindt hij dat er geen verschil is tussen thuis een dvd bekijken of in een bios een film bekijken. En zo kan ik nog heel wat meer opnoemen.
Ik zei ook tegen mijn leerling dat als we eenmaal op de 'glijbaan naar beneden glijdt het alleen maar harder gaat' en ik vroeg of hij zondags nog naar de kerk ging
en rekening hield met Gods Woord want dat hij dat nooit los moest laten. Hij gaf toe dat hij moeite had om naar de kerk te gaan.
Grotendeels kan ik je zoon wel begrijpen.
DVD en FIlm is hetzelfde en waar je kijkt doet er ook niets toe.
Wat je ziet , daar gaat het om.
Iedere film is een leugen, maar ook ieder boek wat niet waar gebeurd is.
Ik snap niet waarom mensen zich zo graag laten bedriegen.
Verder is de aan/uit-knop van de DVD,PC, TV het bedieningsmechanisme van je wensen. WIL je bedrogen/misleid worden?Leert iemand die een filter heeft wel zijn wil te beheersen?

Mijn neef zei eens tegen het bestuur van de school (waar hij gesolliciteerd had) en in het gesprek kwam de vraag of hij TV had. Hij zei nee, en toen vroegen ze hem waarom niet? Hij kon de knop toch uit zetten. Ja, zegt ie, maar ik koop geen TV om de knop uit te zetten. :huhu

Toch vind ik een film kijken in een bioscoop anders dan thuis. In een bioscoop is het scherm vele malen groter en de film vele malen duidelijker dan wat je thuis ziet en dan valt je meer dingen op (misschien vreemd geredeneerd? maar zo komt het bij mij wel over). De sfeer in de bios vind ik ook heel anders.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marco

Bericht door Marco »

Lourens schreef:
Mara schreef:
Ik zie het in mijn familie ook, altijd strikt in de leer geweest en opeens gaan ze naar elkaar toe op zondag. Terwijl ze een paar jaar geleden hun zieke moeder niet eens wilden bezoeken op zondag !
Dit zijn inderdaad wijzigingen. Ook voor mij als ik denk aan vroeger. Toen altijd lopend naar de kerk. Later is de fiets gekomen.

Mijn familie woont allemaal buiten de plaats.
Nu gaan we op zondag af en toe wel bij familie op bezoek, al dan niet gecombineerd met kerkbezoek daar. (voordat er vragen komen, bij niet dan gaan we gewoon in eigen gemeente).
De discussie over wat wel en wat niet op zondag is al tig keer gevoerd hier (en zal ook nog tig keer gevoerd worden). Wat vroeger was was niet per definitie beter.

Wel is het belangrijk dat je elkaar aan kunt blijven spreken over zaken. De discussie houdt niet op bij dit-mag-wel/niet-van-mijn-geweten. Want het geweten is niet leidend. Je geweten dien je te toetsen aan Gods Woord. En dan kan het zijn dat je iets niet doet omdat je je daarbij niet lekker voelt, terwijl het op zich niet verboden is, maar het kan ook zijn dat je jezelf af moet vragen of je goede geweten wel zo terecht goed is.

De voorbeelden die je geeft (familiebezoek op zondag, fietsen en niet lopen) vallen wat mij betreft in de categorie niet-verboden-maar-niet-iedereen-doet-het. Degenen die tegen het WK of de Tour zijn vinden dat die in de categorie compleet-verboden vallen.
Joannah

Bericht door Joannah »

albion schreef:
Joannah schreef:
albion schreef:
Mara schreef:50 jaar geleden was het absoluut niet aan de orde dat de dominee op zondag reed. Hij kwam van zaterdagavond tot maandagmorgen.
Zo is er meer voortschrijdend inzicht, als je dat zo wilt noemen.
Opeens kunnen dingen niet meer, of juist wel.
En iedereen glijdt mee, goedschiks of kwaadschiks, ik merk het zelf !
Kan soms dingen niet meer "verkopen" aan mijn kinderen, het is MIJN geweten, MIJN principes, niet die van hen.
Ik denk dat het vroeger klakkeloos werd overgenomen, nu zijn de kinders soms geleerder dan hun ouders, gebekter, dus je delft het onderspit als je niet uitkijkt.
Ik weet zeker dat er morgen zat jeugd zit te kijken, waarvan de ouders het niet weten, of bang zijn dat het zo is.
Tegen de wil van hun vader en moeder in dus.
Als ik dat vroeger deed, klopte mijn hart in mn keel.
Ik mocht niet fietsen, deed het een keer toch en prompt brak de bagagedrager van mijn fiets af, zodat mijn vriendin, die achterop zat, lelijk ten val kwam.
Wij zagen het als een vingerwijzing.
Is dat nu nog ?

Je schrijft precies op zoals ik het ook voel.

Tegenwoordig is alles wat vroeger niet mocht normaal geworden. En van het een komt het ander.
Ik heb een paar jaar geleden met een leerling gesproken die zich negatief opstelde toen we Bunyan's Christenreis bij een literatuurles doornamen.
Ik vroeg hem te blijven zitten na de les want ik wilde toch wel even met hem van gedachte wisselen.
Ik heb hem uitgelegd dat dit toch de werkelijkheid wordt na ons sterven: of voor eeuwig behouden of voor eeuwig verloren. Met voorbeelden heb ik
het hem duidelijk gemaakt dat we allemaal makkelijk de verkeerde weg in slaan (ik ook). Vroeger had ik thuis geen radio of tv, daar was ook geen sprake van
dat we er naar zouden luisteren. Ik ging uit huis en kocht een radio en daar had ik best wel moeite mee. Mijn zoon, die thuis een radio gewend is
(alhoewel dat ding bijna niet aanstaat) zal, als hij straks op zichzelf gaat wonen een radio kopen en dat normaal vinden. Hij zal ook geen moeite hebben
met het kopen van een TV, omdat ook hier DVD's bekeken worden en hij ziet echt het verschil tussen een DVD kijken of een film op TV bekijken niet,
zelfs vindt hij dat er geen verschil is tussen thuis een dvd bekijken of in een bios een film bekijken. En zo kan ik nog heel wat meer opnoemen.
Ik zei ook tegen mijn leerling dat als we eenmaal op de 'glijbaan naar beneden glijdt het alleen maar harder gaat' en ik vroeg of hij zondags nog naar de kerk ging
en rekening hield met Gods Woord want dat hij dat nooit los moest laten. Hij gaf toe dat hij moeite had om naar de kerk te gaan.
Grotendeels kan ik je zoon wel begrijpen.
DVD en FIlm is hetzelfde en waar je kijkt doet er ook niets toe.
Wat je ziet , daar gaat het om.
Iedere film is een leugen, maar ook ieder boek wat niet waar gebeurd is.
Ik snap niet waarom mensen zich zo graag laten bedriegen.
Verder is de aan/uit-knop van de DVD,PC, TV het bedieningsmechanisme van je wensen. WIL je bedrogen/misleid worden?Leert iemand die een filter heeft wel zijn wil te beheersen?

Mijn neef zei eens tegen het bestuur van de school (waar hij gesolliciteerd had) en in het gesprek kwam de vraag of hij TV had. Hij zei nee, en toen vroegen ze hem waarom niet? Hij kon de knop toch uit zetten. Ja, zegt ie, maar ik koop geen TV om de knop uit te zetten. :huhu

Toch vind ik een film kijken in een bioscoop anders dan thuis. In een bioscoop is het scherm vele malen groter en de film vele malen duidelijker dan wat je thuis ziet en dan valt je meer dingen op (misschien vreemd geredeneerd? maar zo komt het bij mij wel over). De sfeer in de bios vind ik ook heel anders.
Sorry hoor, maar een lamp doe je ook uit als je naar bed gaat?
Een pagina in een krant sla je toch ook over als er een oninteresante reklame of iets aanstootgevends op staat?
En het maakt niet uit waar je een film kijkt, maar wat de film vertoont, en wederom als dat iets is wat verwerpelijk is, ga je weg, of zet je het af.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

mara schreef:50 jaar geleden was het absoluut niet aan de orde dat de dominee op zondag reed. Hij kwam van zaterdagavond tot maandagmorgen.
Niet overdrijven. Onder normale omstandigheden heeft elke ambtsdrager gewooon z'n jasje aan, maar gisteren, dat was natuurlijk extreem. Dan is het onverantwoord om dat natte, hete ding aan te houden. Ga nou mensen niet de maat nemen, die gewoon niet tegen de hitte kunnen. Groot gelijk dat gisteren op de kansel geen zwart maar een wit mannetje stond.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
coupe soleil schreef:
-DIA- schreef:Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen. (...)
Beetje vreemd.

Het zijn niet de letterlijke woorden. Ik heb er de tekst nog niet van (ben wel van plan de cd te bestellen).
Het lijkt me dat ik de zin beter iets anders kan stellen voor de duidelijkheid, en zo komt ook beter uit hoe de dominee het bedoelde:

...als het door God besloten is dat Nederland móet winnen.
(want in feite gaat de raad Gods ook over die voetballers, die zelf ook niets kunnen zonder de wil van God, ook al beseffen ze dat zelf waarschijnlijk niet.)
Wat ik me afvraag, DIA: Als jullie ds. dat zo heeft gezegd, hoe zit dat nu dan, nu NL verloren heeft? Hoe moeten we dat dan zien?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gian

Bericht door Gian »

Mara schreef:50 jaar geleden was het absoluut niet aan de orde dat de dominee op zondag reed.
Ds. Toes reed ook niet op zondag. Op een dag kwam de licht-hervormde dominee voorbij in z'n rijtuigje. Toen het wagentje achter een paal bleef hangen en de sloot in reed daalde met kracht de woorden bij Ds Toes in zijn hart; Wat vree heeft elk die uwe wet bemint, zij zullen aan geen hinderpaal zich stoten.
Dus is rijden op zondag verboden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Gian schreef:
Mara schreef:50 jaar geleden was het absoluut niet aan de orde dat de dominee op zondag reed.
Ds. Toes reed ook niet op zondag. Op een dag kwam de licht-hervormde dominee voorbij in z'n rijtuigje. Toen het wagentje achter een paal bleef hangen en de sloot in reed daalde met kracht de woorden bij Ds Toes in zijn hart; Wat vree heeft elk die uwe wet bemint, zij zullen aan geen hinderpaal zich stoten.
:haha :haha :haha .

Of bedoel je dit echt serieus?
The Groom's still waiting at the altar
Marnix

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
coupe soleil schreef:
-DIA- schreef:Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen. (...)
Beetje vreemd.

Het zijn niet de letterlijke woorden. Ik heb er de tekst nog niet van (ben wel van plan de cd te bestellen).
Het lijkt me dat ik de zin beter iets anders kan stellen voor de duidelijkheid, en zo komt ook beter uit hoe de dominee het bedoelde:

...als het door God besloten is dat Nederland móet winnen.
(want in feite gaat de raad Gods ook over die voetballers, die zelf ook niets kunnen zonder de wil van God, ook al beseffen ze dat zelf waarschijnlijk niet.)
Wat ik me afvraag, DIA: Als jullie ds. dat zo heeft gezegd, hoe zit dat nu dan, nu NL verloren heeft? Hoe moeten we dat dan zien?
Het oordeel is afgewend......? Het bidden gehoord? :nonnon

(over nuchter met een potje voetbal omgaan gesproken....)
Gian schreef:Ds. Toes reed ook niet op zondag. Op een dag kwam de licht-hervormde dominee voorbij in z'n rijtuigje. Toen het wagentje achter een paal bleef hangen en de sloot in reed daalde met kracht de woorden bij Ds Toes in zijn hart; Wat vree heeft elk die uwe wet bemint, zij zullen aan geen hinderpaal zich stoten.
:D

@ Mara: Het zijn de bekende vragen van iedere generatie. Waarom veranderen dingen, deden onze voorouders het dan niet goed, doen wij het dan niet goed? Vroeger ging je niet fietsen naar de kerk maar lopen, men waarschuwde tegen fietsen op zondag en later autorijden naar de kerk. Zagen ze het dan niet goed? Nog langer geleden maakte men op zaterdag het eten klaar voor de zondag. Op zondag deed je dat niet. Zagen zij dat dan verkeerd?

Waar je voor moet uitkijken is dat je gaat redeneren vanuit mensen, gedrag van mensen, cultuur, gewoonten. In andere landen was dat weer heel anders. Daar lopen de vrouwen niet in lange rokken. Daar dansen ze in de kerk. Zien zij het dan verkeerd?

Je hebt gelijk: Als het niet goed voelt, doe het dan maar niet. Maar veroordeel de ander, bij wie dat niet verkeerd voelt ook niet. Laat elkaar vrij, richt je op Christus en op belangrijker zaken dan kleding, mensen bezoeken op zondag enz.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Heeft het WK voetbal eigenlijk ook "goede kanten" gekend? Zoals het opbeuren van de economie in Z-A door alle activiteiten die daar hebben plaatsgevonden en stromen van mensen die gebruik hebben gemaakt van hotels etc. in Z-A?

En Spanje, het land dat economisch aan de afgrond staat, gaat dit land er nu op vooruit met de economie nu zij "de buit" binnen hebben gehaald?
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik weet niet hoe dat voor Spanje is. Het CPB (dacht ik) had uitgerekend dat de Nederlandse economie bij winst van het WK een flinke impuls zou krijgen.

Wat Zuid-Afrika betreft, daar worden nog wel cijfers over gepubliceerd. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het op sociaal gebied ook wel wat heeft opgeleverd, er zijn ondertussen ook veel nieuwe voetbalveldjes aangelegd, er is veel aandacht geweest voor allerlei projecten in Zuid-Afrika, als men geen winst zou maken heeft de voorbereiding en het toernooi zelf wel tijdelijk een hoop werkgelegenheid gecreeerd enzo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:
mara schreef:50 jaar geleden was het absoluut niet aan de orde dat de dominee op zondag reed. Hij kwam van zaterdagavond tot maandagmorgen.
Niet overdrijven. Onder normale omstandigheden heeft elke ambtsdrager gewooon z'n jasje aan, maar gisteren, dat was natuurlijk extreem. Dan is het onverantwoord om dat natte, hete ding aan te houden. Ga nou mensen niet de maat nemen, die gewoon niet tegen de hitte kunnen. Groot gelijk dat gisteren op de kansel geen zwart maar een wit mannetje stond.
Nou bij ons niet hoor, maar het schijnt dat het op de preekstoel redelijk uit te houden. Maar een ouderling of diaken zag je wel een keer met een zakdoek wrijven. Ik zou het niet erg vinden al trokken ze hun jasje uit. Wat zou er op tegen zijn?
Josephus

Bericht door Josephus »

Gijs83 schreef:Ik zou het niet erg vinden al trokken ze hun jasje uit. Wat zou er op tegen zijn?
Decorumverlies. :hum
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
Luther schreef:
Nou bij ons niet hoor, maar het schijnt dat het op de preekstoel redelijk uit te houden. Maar een ouderling of diaken zag je wel een keer met een zakdoek wrijven. Ik zou het niet erg vinden al trokken ze hun jasje uit. Wat zou er op tegen zijn?
Ik denk dat er maar weinig kansels zijn met airconditioning, zoals bij Gijs. Ja, dan kan ik m'n jasje ook wel aanhouden.
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten