Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Geplaatst: 15 dec 2025, 19:03
Voor een baptist ben je behoorlijk goed ingevoerd in de Gereformeerde Gemeenten zeg!Michaels schreef: ↑15 dec 2025, 21:14 Dit verbaast mij totaal niet, zeker nu ds. G.W.S. Mulder zijn beroep naar Gouda heeft aangenomen. Daar stonden vóór hem ds. Clemens en daarvoor ds. Moerkerken, die beiden achter ds. Verschuren staan / stonden. Bovendien is ds. Verschuren zelf ook uit Gouda afkomstig en onder de prediking van Moerkerken zat, die nu reeds is overleden.
Genoemde predikanten verkondigen allen het erf (van de boerderij) van het verbond in de doopsbediening.
Alleen wat probleempjes met het juist spellen van de namen.Refojongere schreef: ↑15 dec 2025, 21:20Voor een baptist ben je behoorlijk goed ingevoerd in de Gereformeerde Gemeenten zeg!Michaels schreef: ↑15 dec 2025, 21:14 Dit verbaast mij totaal niet, zeker nu ds. G.W.S. Mulder zijn beroep naar Gouda heeft aangenomen. Daar stonden vóór hem ds. Clemens en daarvoor ds. Moerkerken, die beiden achter ds. Verschuren staan / stonden. Bovendien is ds. Verschuren zelf ook uit Gouda afkomstig en onder de prediking van Moerkerken zat, die nu reeds is overleden.
Genoemde predikanten verkondigen allen het erf (van de boerderij) van het verbond in de doopsbediening.
Kijk, dat is nu jammer. We hebben hier al een hele discussie over gevoerd en er zijn diverse redenen aangevoerd waarom de kinderdoop rechtstreeks volgt uit de Schrift, namelijk door tekst met tekst te vergelijken: de gewone manier van exegese. We gaan hier nu niet een tweede ronde doen.
De kinderdoop is op zichzelf geen exegese, maar een kerkelijke leer en praktijk. Zij is ontstaan uit een bepaalde uitleg van verschillende Bijbelgedeelten, waarbij vooral het verbond en de plaats van de kinderen daarin een belangrijke rol spelen. Deze uitleg is het resultaat van exegetische arbeid, maar de kinderdoop zelf is een theologische conclusie die daaruit wordt getrokken.Valcke schreef: ↑15 dec 2025, 21:57Kijk, dat is nu jammer. We hebben hier al een hele discussie over gevoerd en er zijn diverse redenen aangevoerd waarom de kinderdoop rechtstreeks volgt uit de Schrift, namelijk door tekst met tekst te vergelijken: de gewone manier van exegese. We gaan hier nu niet een tweede ronde doen.
Maar doe dan niet alsof het een uitgemaakte zaak is dat de kinderdoop door de Kerk is "ontwikkeld". Daar protesteer ik tegen. Doe dat op een baptistenforum, maar ga hier niet aanschoppen tegen de gereformeerde leer waarmee je door toegang te vragen je instemming hebt betuigd. Dat is in strijd met de afspraken die hier gemaakt zijn.
Dit is een nuancering, maar ik blijf het erg onbevredigend vinden dat je er een hobby van lijkt te maken om de gereformeerde leer aangaande de kinderdoop ter discussie te stellen. De gereformeerde leer zegt duidelijk dat de doop, ook aan de kinderen, volgens de Schrift is. Dat is niet eens alleen maar op basis van een bepaalde verbondstheologie, maar simpelweg op basis van Bijbelteksten in het Nieuwe Testament, gecombineerd met de eenheid van het Oude en het Nieuwe Testament. Dit betekent ook dat we belijden dat deze doop reeds de praktijk was van de apostelen, en dus niet ontstaan op basis van exegese of theologie. De exegese dient tot bevestiging, maar niet om te komen tot een nieuwe praktijk.Michaels schreef: ↑15 dec 2025, 22:21De kinderdoop is op zichzelf geen exegese, maar een kerkelijke leer en praktijk. Zij is ontstaan uit een bepaalde uitleg van verschillende Bijbelgedeelten, waarbij vooral het verbond en de plaats van de kinderen daarin een belangrijke rol spelen. Deze uitleg is het resultaat van exegetische arbeid, maar de kinderdoop zelf is een theologische conclusie die daaruit wordt getrokken.Valcke schreef: ↑15 dec 2025, 21:57Kijk, dat is nu jammer. We hebben hier al een hele discussie over gevoerd en er zijn diverse redenen aangevoerd waarom de kinderdoop rechtstreeks volgt uit de Schrift, namelijk door tekst met tekst te vergelijken: de gewone manier van exegese. We gaan hier nu niet een tweede ronde doen.
Maar doe dan niet alsof het een uitgemaakte zaak is dat de kinderdoop door de Kerk is "ontwikkeld". Daar protesteer ik tegen. Doe dat op een baptistenforum, maar ga hier niet aanschoppen tegen de gereformeerde leer waarmee je door toegang te vragen je instemming hebt betuigd. Dat is in strijd met de afspraken die hier gemaakt zijn.
Tegelijk moet worden erkend dat deze conclusie niet door iedereen als dwingend wordt ervaren. Met name vanuit baptistische zijde wordt betoogd dat het Nieuwe Testament geen expliciet gebod of voorbeeld van de kinderdoop bevat, en dat de gehanteerde exegese daarom vragen oproept.
Zo staat niet de Schrift zelf ter discussie, maar de wijze waarop zij wordt uitgelegd en toegepast.
P.S. ik ben geen baptist en onderschrijft de kinderdoop vanuit de grondslag die hier gehanteerd wordt.
@ De Rijssenaar, Lastig. Ja u heeft voor de volle 100% gelijk. Maar er zijn helaas denominaties waar men enorm veel moeite doet om formulier en catechismus aan te passen. Omdat men in deze denominaties volhoudt en drijft dat de doop alleen maar wordt bediend omdat er onder de dopelingen uitverkoren kinderen kunnen zijn. Koste wat kost wil men voorkomen dat mensen zouden denken dat alle gedoopte kinderen in het genadeverbond zijn opgenomen. Daarnaast wil men toch gereformeerd zijn, maar dat is en blijft een onmogelijke exercitie. Voorbeeld van erf en boederij vind ik spotten met de gereformeerde leer. Het slaat werkelijk nergens op. Maar men hoort het gaarne alzo.De Rijssenaar schreef: ↑15 dec 2025, 22:13 Dat verhaal over de boerderij heb ik ook wel eens gehoord.. waarom kunnen ze niet gewoon in taal van catechismus en doopformulier spreken? Lijkt me veel simpeler dan een vaag voorbeeld van een boerderij aanhalen. Het formulier en catechismus zijn toch gewoon duidelijk?
Ja, maar waarom doen ze dat dan? Je hoeft maar paar oude bronnen te lezen en je leest gewoon de afwijking.. Ik vind het echt enorm frustrerend. Vooral omdat ze zeggen dat ze de oude leer aanhangen, maar als je gewoon leest lees je echt iets anders.. Ik maak me er echt boos om dat dit zonder blikken en blozen gebeurt. En het is ook zo erg, al die mensen die zonder genade leven. Wachtend totdat God een keer ingrijpt.. oude opa’s en oma’s die hun leven lang bidden om bekering, trouw zijn opgekomen naar de kerk, geen kerkdienst gemist hebben en maar leven in onzekerheid en onbekeerdheid.. sommige echt in angst voor het sterven.. Ze zouden dit eens moeten lezen; hoe genadig het allemaal is..JanRap schreef: ↑15 dec 2025, 23:25@ De Rijssenaar, Lastig. Ja u heeft voor de volle 100% gelijk. Maar er zijn helaas denominaties waar men enorm veel moeite doet om formulier en catechismus aan te passen. Omdat men in deze denominaties volhoudt en drijft dat de doop alleen maar wordt bediend omdat er onder de dopelingen uitverkoren kinderen kunnen zijn. Koste wat kost wil men voorkomen dat mensen zouden denken dat alle gedoopte kinderen in het genadeverbond zijn opgenomen. Daarnaast wil men toch gereformeerd zijn, maar dat is en blijft een onmogelijke exercitie. Voorbeeld van erf en boederij vind ik spotten met de gereformeerde leer. Het slaat werkelijk nergens op. Maar men hoort het gaarne alzo.De Rijssenaar schreef: ↑15 dec 2025, 22:13 Dat verhaal over de boerderij heb ik ook wel eens gehoord.. waarom kunnen ze niet gewoon in taal van catechismus en doopformulier spreken? Lijkt me veel simpeler dan een vaag voorbeeld van een boerderij aanhalen. Het formulier en catechismus zijn toch gewoon duidelijk?