Ontwikkelingen HHK

Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Gerrit35 »

J.C. Philpot schreef: BW betekend dat dit een Buitengewone Wijkgemeente is, een wijkgemeente dus die niet Geografisch is. De andere twee wijkgemeenten hoor je automatisch bij vanwege je adres, maar de BW kun je alleen bijhoren door perforatie.

Loon op Zand en 's Grevelduin-Vrijhoeve-Capelle hebben gewoon beide een grondgebied. Het is zelfs zo dat als je in Maastricht woont, je in het grondgebied van de HHG Loon op Zand woont, en in principe daar lid bent.
Dank voor de toelichting. Het blijft voor mij iets onwenselijks houden dat je op grond van je adres ergens toe behoort, terwijl je je in een gemeente van een wat gematigdere of juist rechtsere signatuur beter thuisvoelt.
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

In het ideaalbeeld gaat iedereen naar zijn de kerk die het dichtste bij is, is in al die kerken een goede prediking en een rijk geloofsleven. We weten allemaal dat dit ver weg staat van onze praktijk. Onderlinge verschillen zijn er altijd geweest en zullen altijd blijven. Ik heb liever dat mensen dan naar een kerk van hetzelfde verband een plaatsje verderop gaan, dan dat er een nieuwe kerk wordt gesticht.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Interessante gedachtewisseling in dit draadje. :)

Maar ik heb uit deze discussie geleerd dat we er op Walcheren in de GG ook perforatie op nahouden, waar zelfs ambtsdragers onder vallen.
Als iedereen daar tevreden mee is, is het natuurlijk prima, ik weet niet of de gemeentes op Walcheren stabiel zijn?
Zeker. Heel stabiel.
Ik weet niet wat jij stabiel vindt, maar ik zie toch wat anders. Oostkapelle, Haamstede en Westkapelle zijn de laatste jaren uitzonderingen.
Meliskerke ook.

De overige gemeenten nemen qua ledental wel iets af inderdaad, met Middelburg-Centrum en Vlissingen als uitschieters. Maar met stabiel wil ik niet zeggen dat dit betekent dat het ledental niet kan afnemen. Begrijp je?
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Henk J schreef:In het ideaalbeeld gaat iedereen naar zijn de kerk die het dichtste bij is, is in al die kerken een goede prediking en een rijk geloofsleven. We weten allemaal dat dit ver weg staat van onze praktijk. Onderlinge verschillen zijn er altijd geweest en zullen altijd blijven. Ik heb liever dat mensen dan naar een kerk van hetzelfde verband een plaatsje verderop gaan, dan dat er een nieuwe kerk wordt gesticht.
Juist, dat vind ik nou ook.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Interessante gedachtewisseling in dit draadje. :)

Maar ik heb uit deze discussie geleerd dat we er op Walcheren in de GG ook perforatie op nahouden, waar zelfs ambtsdragers onder vallen.
"Dingdong. #ggalert. Keer om. Sla rechtsaf en ga terug naar de OntwikkelingenHHK-laan." ;)
:haha :super
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Gerrit35 schreef:Er zijn een paar plaatsen waarvan ik me afvraag of je op basis van postcode/straatnaam tot een bepaalde gemeente behoort.
Misschien kan iemand anders me hierover meer informatie geven.

Allereerst de gemeenten van Loon op Zand en 's Grevelduin-Vrijhoeve-Capelle. Deze liggen hemelsbreed twee straten uit elkaar, maar qua ligging (niet geografisch :) ) zijn het heel verschillende gemeenten met een verschillend uitnodigingsbeleid.
Het lijkt me onwenselijk als mensen hier op basis van hun adres tot een gemeente zouden behoren waar ze zich minder goed thuisvoelen.

Het tweede voorbeeld is Katwijk aan Zee. Hier zijn natuurlijk de twee wijkgemeenten Adullam (ds. P. den Ouden) en Elim (vacant, voorheen ds. Reinders) en daarnaast is er nog de B.W. Benjamin. Ik heb het idee dat wijkgemeente Elim de wat 'zwaardere' wijkgemeente is, maar behoor je hier op grond van je adres tot een van beide wijkgemeenten? En als je tot de B.W. Benjamin wilt behoren, hoe regel je dat dan? Mag je daar wel heen, ongeacht je adres?
De dominee die in Loon op Zand staat zou ik zelf niet als een Gekrookte Rieter beschouwen, tenminste de preek die ik heb gehoord. Niet dat dit iets zegt over de term en het wel of niet Bijbels preken, want ik vind zeker dat hij wel Bijbels preekt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:De dominee die in Loon op Zand staat zou ik zelf niet als een Gekrookte Rieter beschouwen
Maar Gerrit35 heeft het daar dan ook niet over.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:De dominee die in Loon op Zand staat zou ik zelf niet als een Gekrookte Rieter beschouwen
Maar Gerrit35 heeft het daar dan ook niet over.
Impliciet wel want nu zou ik qua prediking de verschil tussen beiden niet weten. Als ze een dominee als Verhaar, van Olst hadden beroepen bijvoorbeeld dan was het mijns inziens beter te begrijpen geweest als mensen naar een andere kerk gingen dan officieel bedoeld is. Nogmaals ik wil niet aan hokjes blokjes doen, maar dit als voorbeeld gebruiken, ook wil ik niets zeggen over de mate van meer of minder Bijbelsere prediking.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:De dominee die in Loon op Zand staat zou ik zelf niet als een Gekrookte Rieter beschouwen
Maar Gerrit35 heeft het daar dan ook niet over.
Impliciet wel want nu zou ik qua prediking de verschil tussen beiden niet weten. Als ze een dominee als Verhaar, van Olst hadden beroepen bijvoorbeeld dan was het mijns inziens beter te begrijpen geweest als mensen naar een andere kerk gingen dan officieel bedoeld is. Nogmaals ik wil niet aan hokjes blokjes doen, maar dit als voorbeeld gebruiken, ook wil ik niets zeggen over de mate van meer of minder Bijbelsere prediking.
Je zegt dat je niet aan hokjes wilt doen, maar je doet het wel. Je hebt het zelfs over 'gekrookte rieters'. Ooit was er een blad met die naam waar je abonnee van kon zijn. Een blad. Geen kerk of onderdeel van een kerk. Dat blad is in 2007 opgeheven. Alle dominees die je nu even opnoemt en probeert in dat hokje te persen zijn veel later predikant geworden. De ds van Loon op Zand bijvoorbeeld in 2016. Stop toch met dat hokjes denken. Ze zijn allemaal hervormd. Niet meer en niet minder. Zolang als het Gekrookte Riet verscheen ben ik er abonnee van geweest, maar daarmee ben ik nog geen gekrookte rieter. Ik ben gewoon hervormd.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:De dominee die in Loon op Zand staat zou ik zelf niet als een Gekrookte Rieter beschouwen
Maar Gerrit35 heeft het daar dan ook niet over.
Impliciet wel want nu zou ik qua prediking de verschil tussen beiden niet weten. Als ze een dominee als Verhaar, van Olst hadden beroepen bijvoorbeeld dan was het mijns inziens beter te begrijpen geweest als mensen naar een andere kerk gingen dan officieel bedoeld is. Nogmaals ik wil niet aan hokjes blokjes doen, maar dit als voorbeeld gebruiken, ook wil ik niets zeggen over de mate van meer of minder Bijbelsere prediking.
Je zegt dat je niet aan hokjes wilt doen, maar je doet het wel. Je hebt het zelfs over 'gekrookte rieters'. Ooit was er een blad met die naam waar je abonnee van kon zijn. Een blad. Geen kerk of onderdeel van een kerk. Dat blad is in 2007 opgeheven. Alle dominees die je nu even opnoemt en probeert in dat hokje te persen zijn veel later predikant geworden. De ds van Loon op Zand bijvoorbeeld in 2016. Stop toch met dat hokjes denken. Ze zijn allemaal hervormd. Niet meer en niet minder. Zolang als het Gekrookte Riet verscheen ben ik er abonnee van geweest, maar daarmee ben ik nog geen gekrookte rieter. Ik ben gewoon hervormd.
Ze preken wel in lijn van. Ik wilde alleen maar een voorbeeld te geven, dat wordt zoveel hier op RF gedaan dat ik niet weet wat ik fout doe. Als het gaat om perforaties, dan gaat het vaak om niet hele grote dingen, als het gaat om de prediking vaak alleen om accenten.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Ze preken wel in lijn van. Ik wilde alleen maar een voorbeeld te geven, dat wordt zoveel hier op RF gedaan dat ik niet weet wat ik fout doe. Als het gaat om perforaties, dan gaat het vaak om niet hele grote dingen, als het gaat om de prediking vaak alleen om accenten.
Je doet het helemaal niet fout, je geeft gewoon aan dat er verschillen zijn.
En misschien is Loon op Zand wel iets verschoven, dat geeft ook niets. Verder geeft Geytenbeekje aan dat hij de ds in kwestie prima vind, dus er is niks aan de hand. Als je gesprekken en discussies gaat voeren over perforatie dan komt dit nou eenmaal ter sprake.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Nasrani »

Perforatie vanwege ligging kan voor zover ik weet niet. Hoe ga je dat beargumenteren? Uiteindelijk neemt de classis het besluit over perforatie.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Nasrani schreef:Perforatie vanwege ligging kan voor zover ik weet niet. Hoe ga je dat beargumenteren? Uiteindelijk neemt de classis het besluit over perforatie.
Nee hoor, in principe nemen beide betrokken kerkenraden het besluit. Pas als die er onderling niet uitkomen of als het twee gemeente betreft die niet aan elkaar grenzen, beslist de classis. Zie Ordinantie 2, artikel 2 van de kerkorde: https://bit.ly/3GDwadk
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Nasrani schreef:Perforatie vanwege ligging kan voor zover ik weet niet. Hoe ga je dat beargumenteren? Uiteindelijk neemt de classis het besluit over perforatie.
Ook niet als je elke zondag naar gemeente X bent gegaan terwijl je officieel bij Y hoort?
De kerkenraad zal dan wel zeggen, wordt dan daar maar lid.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Ze preken wel in lijn van. Ik wilde alleen maar een voorbeeld te geven, dat wordt zoveel hier op RF gedaan dat ik niet weet wat ik fout doe. Als het gaat om perforaties, dan gaat het vaak om niet hele grote dingen, als het gaat om de prediking vaak alleen om accenten.
Je doet het helemaal niet fout, je geeft gewoon aan dat er verschillen zijn.
En misschien is Loon op Zand wel iets verschoven, dat geeft ook niets. Verder geeft Geytenbeekje aan dat hij de ds in kwestie prima vind, dus er is niks aan de hand. Als je gesprekken en discussies gaat voeren over perforatie dan komt dit nou eenmaal ter sprake.
Dat is precies waarom perforatie alleen is toegestaan op pastorale gronden. Je maakt deel uit van het lichaam Christus. Dat is de gemeente in de plaats waar je woont. Dan kunnen accentverschillen of persoonlijke smaken en voorkeuren geen reden te zijn om te zeggen dat niet wilt behoren tot dat deel van het lichaam van Christus. Om die reden roep ik dat je predikanten of gemeenten niet in een hokje moet stoppen.
Plaats reactie