Weekdiensten
Re: Weekdiensten [3]
Ik vind wel dat daar verschil in zit. Niet dat dit soort verschillen van betekenis zijn. De Gereformeerde Gemeenten staan er in de christenheid om bekend dat zij hun eigen deeltje in de hemel zullen hebben, en dat is niet voor niets. Over ieder wissewasje maakt een beeldbepalend deel van de GG zich druk.
Maar ik ben het verder eens met Mistig.
Maar ik ben het verder eens met Mistig.
Ik denk dat je dit juist verwoord hebt.Mistig schreef:Eens dat Ds. Verschuure aan de rechterkant van de GG zit en daardoor prima zou passen in de GGiN.Jantje schreef:Huh, waarom? Als zelfs ds. Verschuure wordt 'afgekeurd' dan is een vereniging in geen jaren mogelijk.
Overigens geloof ik er geen bal van, maar dat geheel terzijde.
Vooral als het gaat om uiterlijkheden en verbondsvisie.
Toch preekt Ds. Verschuure een ruim aanbod van genade, wat strijd met de GGiN-visie.
Ds Roos en andere predikanten uit de GGiN stellen de Christus ook ruim voor, maar de bewoording van het aanbod van genade is meestal toch een stuk 'voorzichtiger'. Het woord 'aanbod' zal nl. in de GGiN doorgaans vermeden worden.
Ja, en er is een groot verschil tussen aanbieden en voorstellen.windorgel schreef:Ik denk dat je dit juist verwoord hebt.Mistig schreef:Eens dat Ds. Verschuure aan de rechterkant van de GG zit en daardoor prima zou passen in de GGiN.Jantje schreef:Huh, waarom? Als zelfs ds. Verschuure wordt 'afgekeurd' dan is een vereniging in geen jaren mogelijk.
Toch preekt Ds. Verschuure een ruim aanbod van genade, wat strijd met de GGiN-visie.
Ds Roos en andere predikanten uit de GGiN stellen de Christus ook ruim voor, maar de bewoording van het aanbod van genade is meestal toch een stuk 'voorzichtiger'. Het woord 'aanbod' zal nl. in de GGiN doorgaans vermeden worden.
Hoe hartelijk en ruim dit laatste ook gebeurd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
De (meeste) predikanten uit de GGiN preken een voorwaardelijk aanbod. Genade op voorwaarde van geloof en bekering. Dortse leerregels art 2.windorgel schreef:Ik denk dat je dit juist verwoord hebt.Mistig schreef:Eens dat Ds. Verschuure aan de rechterkant van de GG zit en daardoor prima zou passen in de GGiN.Jantje schreef:Huh, waarom? Als zelfs ds. Verschuure wordt 'afgekeurd' dan is een vereniging in geen jaren mogelijk.
Ze preken dus zeer zeker een aanbod.
De bewuste dienst waar het hier mee begon heb ik kunnen beluisteren en daar hoor je dit niet, ook worden er bekommerden aangesproken die de genade bewust proeven. Dit heeft bijv. Ds Verhoeks/ ds Mallan altijd anders gepreekt.
Een bekommerde voelt zich aangesproken als onbekeerde. Dit gaat hier dus om verschillen die ik niet wil afdoen als uiterlijkheden en regeltjes etc.
Uiteraard bedoel ik niet de hele GG.
- J.C. Philpot
Het is mijn overtuiging dat als we in de prediking het bovenstaande werkelijk serieus nemen en praktiseren, taalkundige verschillen tussen aanbieden, aannemen (een woord dat de Heidelbergse Catechismus veelvuldig gebruikt) en voorstellen niet zo belangrijk zijn. Ook al spreken de DL hier naast verkondigen over voorstellen.De Dordse Leerregels schreef:Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Edit: taalfout aangepast.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 11 okt 2018, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Inderdaad. En daarnaast wordt ook het 'bevel van geloof en bekering' in de GGiN wat minder appellerend gebracht.Mistig schreef:Ja, en er is een groot verschil tussen aanbieden en voorstellen.windorgel schreef:Ik denk dat je dit juist verwoord hebt.Mistig schreef:Eens dat Ds. Verschuure aan de rechterkant van de GG zit en daardoor prima zou passen in de GGiN.Jantje schreef:Huh, waarom? Als zelfs ds. Verschuure wordt 'afgekeurd' dan is een vereniging in geen jaren mogelijk.
Hoe hartelijk en ruim dit laatste ook gebeurd.
-
- Verbannen
Welk/wie?Mannes schreef: Uiteraard bedoel ik niet de hele GG.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Precies! Geheel eens!J.C. Philpot schreef:Het is mijn overtuiging dat als we in de prediking het bovenstaande werkelijk serieus nemen en praktiseren, taalkundige verschillen tussen aanbieden, aannemen (een woord dat de Heidelbergse Catechismus veelvuldig gebruikt) en voorstellen niet zo belangrijk zijn. Ook al spreken de DL hier naast verkondigen over voorstellen.De Dordse Leerregels schreef:Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Edit: taalfout aangepast.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik bedoel te zeggen dat er in de GG het verschil tussen predikanten dermate groot is dat sommigen een voorwaardelijk en anderen een algemeen onvoorwaardelijk aanbod prediken.Jantje schreef:Welk/wie?Mannes schreef: Uiteraard bedoel ik niet de hele GG.
- Johann Gottfried Walther
Als je goed luistert, meestal ook na wat hij na mogelijk ruime dingen zegt, blijken die schijnbare ruime woorden toch minder ruim.Jantje schreef:Hmm. Als ik ds. Roos hoor preken, dan heeft die ook een heel ruim aanbod van genade; en hij niet alleen.
Sowieso dat Christus/de genade aangeboden wordt zal je niet horen zeggen, dan met reserves, voorwaarden, of slechts voor Gods volk.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
- Verbannen
O.Johann Gottfried Walther schreef:Als je goed luistert, meestal ook na wat hij na mogelijk ruime dingen zegt, blijken die schijnbare ruime woorden toch minder ruim.Jantje schreef:Hmm. Als ik ds. Roos hoor preken, dan heeft die ook een heel ruim aanbod van genade; en hij niet alleen.
Sowieso dat Christus/de genade aangeboden wordt zal je niet horen zeggen, dan met reserves, voorwaarden, of slechts voor Gods volk.
Ik heb verschillende malen preken van hem beluisterd, en ik kan dat niet er in vinden; gelukkig maar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Zeker, die zijn er. Sommigen zijn zelfs zo extreem dat ze nog minder het aanbod prediken als in jouw kerkverband.Mannes schreef:Ik bedoel te zeggen dat er in de GG het verschil tussen predikanten dermate groot is dat sommigen een voorwaardelijk en anderen een algemeen onvoorwaardelijk aanbod prediken.Jantje schreef:Welk/wie?Mannes schreef: Uiteraard bedoel ik niet de hele GG.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dan heb je (gelukkig) niet goed geluisterd.Jantje schreef:O.Johann Gottfried Walther schreef:Als je goed luistert, meestal ook na wat hij na mogelijk ruime dingen zegt, blijken die schijnbare ruime woorden toch minder ruim.Jantje schreef:Hmm. Als ik ds. Roos hoor preken, dan heeft die ook een heel ruim aanbod van genade; en hij niet alleen.
Ik heb verschillende malen preken van hem beluisterd, en ik kan dat niet er in vinden; gelukkig maar.
Het is i.i.g. geen goede ontwikkeling dat een GG dominee dit doet in het kader van de MBUMA-zending.Mannes schreef:Dat hoor je niet veel, dat er een GG predikant op een GGiN kansel staat? Weet niet of dit een goede ontwikkeling is...Wet en Evangelie schreef:Zojuist Ds. A. Verschuure gehoord in de GGiN te Ochten voor de MBUMA-zending. Ruth 2:10 tem 13. 1. Haar ootmoed. 2. Haar toevlucht. 3. Haar uitzien.
Re: RE: Re: Weekdiensten [3]
Die zijn het ook niet zo eens met de ontwikkelingen binnen de GGiN.Mannes schreef:Er zijn heel wat GGiN ers die dat niet met u eens zijn.Orchidee schreef:Ds Verschuure past wel in de gergeminned.-DIA- schreef:Wat ik ervan denken moet weet ik ook niet, wel dat het nogal wat uitmaakt welke predikant het is. Er zullen er zeker ook zijn die niet op een GGiN-kansel zouden komen.Mannes schreef:
Dat hoor je niet veel, dat er een GG predikant op een GGiN kansel staat? Weet niet of dit een goede ontwikkeling is...
Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk