Re: Hoed in eredienst?
Geplaatst: 19 feb 2019, 22:05
Ik vraag me af of het gebruikelijk is om bij rouwdiensten een hoed op te doen. Ik kan me daar niets van herinneren.
Het gaat om bidden of profeteren, niet speciaal alleen om de eredienst, nergens lees je iets over een hoedje, alleen als afkeuring in Jesaja. Het gaat om een bedekking. Maar dat is al meerdere malen genoemd.crossmountain schreef:Ik denk dat een hoed voor vrouwen in de eredienst bijbels is. Waar ik moeite mee hebt is dat het wordt uitgebreid naar andere gelegenheden. Ik heb vroeger op Catechisatie geleerd dat een eredienst een dienst is die onder gezag staat van een kerkenraad én waar de dienst met votum wordt geopend. Of die dienst nu in een kerkgebouw is, in een vergadercentrum of een evenementenhal doet er niet toe. Het gaat niet om het gebouw maar om het feit of het een eredienst is of niet. Daarom begrijp ik niet dat er eisen worden gesteld dat met een schoolopening de meisjes een hoed op moeten. Ik kan dat niet uitleggen aan mijn kinderen. Ook niet als ik zie dat op een jaarvergadering van b.v. GBS of een zendingsdag de vrouwen een hoed op hebben. Ik weet ook dat er kerken zijn waar de meisjes met Catechisatie een hoed op moeten. Ik begrijp niet welk argument hier achter zit. Gaat het dan om het gebouw? Misschien kan iemand die daar komt het mij uitleggen. Ik had ook moeite met het antwoord dat Ds. Labee recent in de Saambinder gaf op de vraag van iemand die naar een begrafenis ging van een evangelische persoon waar men niet gewend zijn aan een hoed, of zij wel een hoed op moest zetten. Volgens Ds. Labee wel en hij voegde er nog aan toe dat de Heere dat wilde zegenen. Ik begrijp dat niet. Een begrafenis is een familiebijeenkomst waar de familie vraagt aan een predikant om een meditatie uit te spreken. Dat het de gewoonte is om in de reformatorische kerken dan een hoed te dragen voor vrouwen is een traditie, waar niets mis mee is, maar waar geen enkele bijbelse legitimiteit in is te vinden.
Ik wel, van alle rouwdiensten die ik zelf heb meegemaakt. En bij de rouwdienst waar ik deze week nog heen zal gaan, verwacht ik een hoed/baret/iets op te zetten. Niet geheel consequent misschien, maar het is een gewoonte die in ieder geval niet schadelijk is.DDD schreef:Ik vraag me af of het gebruikelijk is om bij rouwdiensten een hoed op te doen. Ik kan me daar niets van herinneren.
Lang haar voor de vrouw, de baard voor de man. Beter verschil heb je niet.huisman schreef:Bedankt voor alle fijne reacties op mijn posts. Was nogal druk vandaag en kan niet op alle fijnzinnige opmerkingen ingaan.
Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat opkomen voor een bepaalde kledingstijl die het verschil tussen man en vrouw accentueert direct wordt afgedaan met het scheldwoord “Farizeeër” . Ik heb een vrij brede rug maar zie de uitholling van onze gezindte wel met lede ogen aan.
Ja hoor. Maar jij zet hem uiteraard afDDD schreef:Ik vraag me af of het gebruikelijk is om bij rouwdiensten een hoed op te doen. Ik kan me daar niets van herinneren.
Wat hebben jullie Westerlingen toch tegen hoofdbedekking?Jantje schreef:Dus je gaat zover dat iemand die op internet een preek beluistert ook een hoed op moet zetten?Bertiel schreef:Ik snap de beperking tot enkel de eredienst niet zo heel goed, die beperking kunnen we toch niet bij Paulus vinden?
Ik begreep dat er vroeger wel vrouwen waren die als ze zelf uit de bijbel lazen of baden ook een hoed opzetten. Dat is toch veel consequenter dan het halfslachtige wat we nu kennen?
En is het dan wel bijbels om als halfslachtige anderen die het consequent niet doen te veroordelen?
Is wel consequenter inderdaad. Doe jij het ook hier in Nederland?Roos2018 schreef:Bij de meeste (Midden)-Oosterse denominaties is de hoofdbedekking ook gebruikelijk tijdens het bidden en Bijbellezen buiten de eredienst in gebruik.
Zullen zij daarin dan dwalen, of doet het Westerse christendom dat?
Jazeker, ook tijdens het bidden en Bijbellezen aan tafel.Posthoorn schreef:Is wel consequenter inderdaad. Doe jij het ook hier in Nederland?Roos2018 schreef:Bij de meeste (Midden)-Oosterse denominaties is de hoofdbedekking ook gebruikelijk tijdens het bidden en Bijbellezen buiten de eredienst in gebruik.
Zullen zij daarin dan dwalen, of doet het Westerse christendom dat?
Ik vind dat een goede gewoonte. Ik had hier thuis een boek over Blinde Marie (weet de titel niet meer) en zij droeg ook consequent een soort van hoofddoek. In huis dus.Roos2018 schreef:Jazeker, ook tijdens het bidden en Bijbellezen aan tafel.Posthoorn schreef:Is wel consequenter inderdaad. Doe jij het ook hier in Nederland?Roos2018 schreef:Bij de meeste (Midden)-Oosterse denominaties is de hoofdbedekking ook gebruikelijk tijdens het bidden en Bijbellezen buiten de eredienst in gebruik.
Zullen zij daarin dan dwalen, of doet het Westerse christendom dat?
Je maakt me wel nieuwsgierig @Thuisvrouw, als je weet dat het een goede gewoonte is (of beter gezegd: een bijbelse opdracht), waarom doe je dat dan niet?Thuisvrouw schreef: Ik vind dat een goede gewoonte. Ik had hier thuis een boek over Blinde Marie (weet de titel niet meer) en zij droeg ook consequent een soort van hoofddoek. In huis dus.
Zelf doe ik het niet. Maar ik kan het wel waarderen.
Ik heb wel heel lang haar;)
En je dochters Roos, als je die hebt? Of meisjes in jouw cultuur?Roos2018 schreef:Jazeker, ook tijdens het bidden en Bijbellezen aan tafel.Posthoorn schreef:Is wel consequenter inderdaad. Doe jij het ook hier in Nederland?Roos2018 schreef:Bij de meeste (Midden)-Oosterse denominaties is de hoofdbedekking ook gebruikelijk tijdens het bidden en Bijbellezen buiten de eredienst in gebruik.
Zullen zij daarin dan dwalen, of doet het Westerse christendom dat?
Laat ik het zo zeggen: ik vind inderdaad dat degenen die deze gewoonte, gebaseerd op de door jouw genoemde bijbeltekst, consequent doorvoeren, te waarderen zijn. Zij hebben de Bijbel in ieder geval veel meer aan hun kant als degene die twistgierig beweren dat het de Heere niet uitmaakt. Daarom zeg ik, een goede gewoonte. Beter als de gewoonte om twistgierig te zijn en waar Paulus zijn gewoonte niet van wou maken, noch de gemeente Gods;)Roos2018 schreef:Je maakt me wel nieuwsgierig @Thuisvrouw, als je weet dat het een goede gewoonte is (of beter gezegd: een bijbelse opdracht), waarom doe je dat dan niet?Thuisvrouw schreef: Ik vind dat een goede gewoonte. Ik had hier thuis een boek over Blinde Marie (weet de titel niet meer) en zij droeg ook consequent een soort van hoofddoek. In huis dus.
Zelf doe ik het niet. Maar ik kan het wel waarderen.
Ik heb wel heel lang haar;)
En ik heb by-the-way ook heel lang haar
Misschien iets beter lezen en dan reageren....ik had het over kledingstijl ....even wat duidelijker gemaakt in de originele tekst.liz boer schreef:Lang haar voor de vrouw, de baard voor de man. Beter verschil heb je niet.huisman schreef:Bedankt voor alle fijne reacties op mijn posts. Was nogal druk vandaag en kan niet op alle fijnzinnige opmerkingen ingaan.
Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat opkomen voor een bepaalde kledingstijl die het verschil tussen man en vrouw accentueert direct wordt afgedaan met het scheldwoord “Farizeeër” . Ik heb een vrij brede rug maar zie de uitholling van onze gezindte wel met lede ogen aan.
Ik heb op dit moment alleen maar zoons, maar hoop wel dat we een meisje mogen krijgenChrisje72 schreef:En je dochters Roos, als je die hebt? Of meisjes in jouw cultuur?Roos2018 schreef:Jazeker, ook tijdens het bidden en Bijbellezen aan tafel.Posthoorn schreef:Is wel consequenter inderdaad. Doe jij het ook hier in Nederland?Roos2018 schreef:Bij de meeste (Midden)-Oosterse denominaties is de hoofdbedekking ook gebruikelijk tijdens het bidden en Bijbellezen buiten de eredienst in gebruik.
Zullen zij daarin dan dwalen, of doet het Westerse christendom dat?
Weet je, dat begrijp ik dan niet zo goed.Thuisvrouw schreef: Laat ik het zo zeggen: ik vind inderdaad dat degenen die deze gewoonte, gebaseerd op de door jouw genoemde bijbeltekst, consequent doorvoeren, te waarderen zijn. Zij hebben de Bijbel in ieder geval veel meer aan hun kant als degene die twistgierig beweren dat het de Heere niet uitmaakt. Daarom zeg ik, een goede gewoonte. Beter als de gewoonte om twistgierig te zijn en waar Paulus zijn gewoonte niet van wou maken, noch de gemeente Gods;)
Ik ben hiermee niet opgevoed, maar zou er geen probleem van maken als het doorgevoerd werd, zeg maar. Sowieso vind ik dat we van oosterse gewoonten best wat kunnen leren. Ook qua eerbaarheid in kleding. De eis van eerbaarheid houd in onze refo kringen nogal eens op zodra je de deur van het zwembad doorgaat of het strand betreed. Terwijl ik die uitzondering in de tekst over het eerbare gewaad met schaamte niet lees, om maar een voorbeeld te noemen.