Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Om een antwoord op jouw grote vraag te krijgen moet je bij ds. Van D. zijn.
Dia zou zijn predikant nog verkeerd kunnen interpreteren...
Dia zou zijn predikant nog verkeerd kunnen interpreteren...
- Ireneüs van Lyon
Beste DIA deze bewering klopt natuurlijk niet. De prediking is er niet als eerste om het hart te verklaren. Ons hart is bedriegelijk daarom moet 'Jezus en dien gekruisigd' gepreekt worden. En dat kan wel eens recht tegen onze 'bevinding' ingaan! Dergelijke termen zoals 'het hart verklaren' en gevleugelde uitspraken als 'Van de daken moet gepredikt worden wat in de binnenkamer omgaat' zijn daar bij komend nogal subjectieve begrippen en kunnen door iedereen gehanteerd worden, want het hart is immers 'verklaard'. Als kenmerk van de ware prediking vallen deze gezegdes dus weg. Wat over blijft is toetsing aan de Schrift!-DIA- schreef:Het hart moet verklaard worden?Wilhelm schreef:-DIA- schreef:Zo hoor je hier vanaf de kansel, en daar is reden toe,
ook grote bezorgdheid om de koers van onze gemeenten.
Er werd vorige week b.v. gesproken van:
"Vele van onze gemeenten zijn tot in de
wortel onherstelbaar aangetast, en daar heb ik mijn zeer grote zorgen over"
Zegt ds van Dieren dit vanaf de kansel..?
Van de daken moet gepredikt worden wat in de binnenkamer omgaat. En nu kan ik
zeggen: Begrijpt u het? Dan weet ik het wel uit de bevinding: Nee dit verstaan we van
nature niet. Dat is geen betweterigheid. dat is de bevinding die persoonlijk geleerd
moet zijn. Lees daarover de Dordtse Leerregels maar eens na.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Beste DIA deze bewering klopt natuurlijk niet. De prediking is er niet als eerste om het hart te verklaren. Ons hart is bedriegelijk daarom moet 'Jezus en dien gekruisigd' gepreekt worden. En dat kan wel eens recht tegen onze 'bevinding' ingaan! Dergelijke termen zoals 'het hart verklaren' en gevleugelde uitspraken als 'Van de daken moet gepredikt worden wat in de binnenkamer omgaat' zijn daar bij komend nogal subjectieve begrippen en kunnen door iedereen gehanteerd worden, want het hart is immers 'verklaard'. Als kenmerk van de ware prediking vallen deze gezegdes dus weg. Wat over blijft is toetsing aan de Schrift![/quote]Ireneüs van Lyon schreef:
Het hart moet verklaard worden?
zeggen: Begrijpt u het? Dan weet ik het wel uit de bevinding: Nee dit verstaan we van
nature niet. Dat is geen betweterigheid. dat is de bevinding die persoonlijk geleerd
Precies!
Christus moet gepredikt worden, en moet in de prediking centraal staan. Aan Christus en Zijn Woord moet alleen getoetst worden, maar niet doen alsof wij iemand anders hart kunnen kennen. Wij moeten ons zelf aan Zijn Woord toetsen en onderzoeken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik denk er meer en meer over om hier te stoppen want nut heeft het niet.Ireneüs van Lyon schreef:Beste DIA deze bewering klopt natuurlijk niet. De prediking is er niet als eerste om het hart te verklaren. Ons hart is bedriegelijk daarom moet 'Jezus en dien gekruisigd' gepreekt worden. En dat kan wel eens recht tegen onze 'bevinding' ingaan! Dergelijke termen zoals 'het hart verklaren' en gevleugelde uitspraken als 'Van de daken moet gepredikt worden wat in de binnenkamer omgaat' zijn daar bij komend nogal subjectieve begrippen en kunnen door iedereen gehanteerd worden, want het hart is immers 'verklaard'. Als kenmerk van de ware prediking vallen deze gezegdes dus weg. Wat over blijft is toetsing aan de Schrift!-DIA- schreef:Het hart moet verklaard worden?Wilhelm schreef:-DIA- schreef:Zo hoor je hier vanaf de kansel, en daar is reden toe,
ook grote bezorgdheid om de koers van onze gemeenten.
Er werd vorige week b.v. gesproken van:
"Vele van onze gemeenten zijn tot in de
wortel onherstelbaar aangetast, en daar heb ik mijn zeer grote zorgen over"
Zegt ds van Dieren dit vanaf de kansel..?
Overtuigen van verkeerde begrippen en dwalingen is ook geen mensenwerk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Een jaar lang alleen preken over 'Jezus Christus en die gekruisigd'.
Het is toch het proberen waard?
---knip--- Niet op de persoon aub.
Het is toch het proberen waard?
---knip--- Niet op de persoon aub.
Pas op DIA om eigen overtuigingen of die van uw dominee als waarheid te presenteren, waar God Zijn kinderen van overtuigt. Het is toch een eerlijke vraag die gesteld op basis waarvan u zegt dat de prediking het hart van Gods volk moet verklaren? Dat dominees uit het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten hiervan overtuigd zijn en ook in andere kerkverbanden die overtuiging wordt gedeeld toont wat mij betreft nog niet de waarheid van die stelling aan.-DIA- schreef:
Ik denk er meer en meer over om hier te stoppen want nut heeft het niet.Beste DIA deze bewering klopt natuurlijk niet. De prediking is er niet als eerste om het hart te verklaren. Ons hart is bedriegelijk daarom moet 'Jezus en dien gekruisigd' gepreekt worden. En dat kan wel eens recht tegen onze 'bevinding' ingaan! Dergelijke termen zoals 'het hart verklaren' en gevleugelde uitspraken als 'Van de daken moet gepredikt worden wat in de binnenkamer omgaat' zijn daar bij komend nogal subjectieve begrippen en kunnen door iedereen gehanteerd worden, want het hart is immers 'verklaard'. Als kenmerk van de ware prediking vallen deze gezegdes dus weg. Wat over blijft is toetsing aan de Schrift!
Mijn persoonlijke mening is dat de prediking er voor bedoeld is om geestelijk leiding te geven aan de gemeente en dat op zodanige wijze dat de gemeente bij Christus gebracht wordt. Daarom is de kern van de prediking van de apostelen altijd Christus geweest. En er is maar een Christus, en dat is de Christus der Schriften. En dat is de prediking die naar het hart van Jeruzalem is, die prediking waarin deze Christus wordt voorgesteld, omdat Hij voor een ieder die gelooft dierbaar is.
Daarom moet een predikant ook aandringen als een herder achter de kudde.sunlover schreef:Pas op DIA om eigen overtuigingen of die van uw dominee als waarheid te presenteren, waar God Zijn kinderen van overtuigt. Het is toch een eerlijke vraag die gesteld op basis waarvan u zegt dat de prediking het hart van Gods volk moet verklaren? Dat dominees uit het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten hiervan overtuigd zijn en ook in andere kerkverbanden die overtuiging wordt gedeeld toont wat mij betreft nog niet de waarheid van die stelling aan.-DIA- schreef:
Ik denk er meer en meer over om hier te stoppen want nut heeft het niet.Beste DIA deze bewering klopt natuurlijk niet. De prediking is er niet als eerste om het hart te verklaren. Ons hart is bedriegelijk daarom moet 'Jezus en dien gekruisigd' gepreekt worden. En dat kan wel eens recht tegen onze 'bevinding' ingaan! Dergelijke termen zoals 'het hart verklaren' en gevleugelde uitspraken als 'Van de daken moet gepredikt worden wat in de binnenkamer omgaat' zijn daar bij komend nogal subjectieve begrippen en kunnen door iedereen gehanteerd worden, want het hart is immers 'verklaard'. Als kenmerk van de ware prediking vallen deze gezegdes dus weg. Wat over blijft is toetsing aan de Schrift!
Mijn persoonlijke mening is dat de prediking er voor bedoeld is om geestelijk leiding te geven aan de gemeente en dat op zodanige wijze dat de gemeente bij Christus gebracht wordt. Daarom is de kern van de prediking van de apostelen altijd Christus geweest. En er is maar een Christus, en dat is de Christus der Schriften. En dat is de prediking die naar het hart van Jeruzalem is, die prediking waarin deze Christus wordt voorgesteld, omdat Hij voor een ieder die gelooft dierbaar is.
Maar ook: Hij is niet alleen herder, maar ook leraar. Hij heeft de gangen en
wegen van God te verklaren, zoals die in het Woord verklaard zijn. Daar zijn
onze ogen van nature voor gesloten. Maar door de dwaasheid der prediking kan
God onze ogen openen. Dus het is wel degelijk een voorwaarde
dat de prediker er zelf wat van kent om het te kunnen verklaren.
Anders zullen we zeker, beiden leraar en leerling, in de sloot vallen en
verdrinken.
Een preek van iemand die zelf bevindt is nog geen bevindelijke preek.
De dwaasheid van de prediking gaat niet over gangen.
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.
Het valt me steeds vaker op dat de dominees geen notie hebben van wat ze aan het doen (moeten) zijn. Zij preken, maar Gods werken vinden elders plaats. En dat is niet zo. Als de dienst voorbij is is deze dwaasheid ook weer voorbij. beslissingen moeten tijdens de dienst genomen worden. Dat hebben de evangelischen in ieder geval beter begrepen, al kun je bedenkingen hebben tegen de manier waarop.
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.
Het valt me steeds vaker op dat de dominees geen notie hebben van wat ze aan het doen (moeten) zijn. Zij preken, maar Gods werken vinden elders plaats. En dat is niet zo. Als de dienst voorbij is is deze dwaasheid ook weer voorbij. beslissingen moeten tijdens de dienst genomen worden. Dat hebben de evangelischen in ieder geval beter begrepen, al kun je bedenkingen hebben tegen de manier waarop.
Het gaat om de reine verkondiging... Wat zou dat inhouden?refo schreef:De dwaasheid van de prediking gaat niet over gangen.
Maar wie neemt de beslissing? Zou ik D.V. aanstaande zondag zelf hoogstpersoonlijk de
beslissing nemen? Wat denk je dat de mens dan koos? Ik weet dat het wellicht niet
verstaan wordt, maar we hebben gekozen, en bij die keuze blijven wij. Tenzij...
Maar dat hangt niet van de keuze van de mens af, want je verbloemt hier niets.
Je zegt als het ware: De synode 1618-1619 was radicaal fout door de remonstranten
de deur te wijzen... Dat is nu wat je noemt helder, hier kom je tenminste op klompen.
En is het eigenlijk gek dat er zoveel gekrakeel op dit forum is als het mensen die niet tot
de doelgroep behoren als de grootste sprekers toelaat?
Maar DIA,
Je vindt iedereen die het met je oneens is niet tot de doelgroep behoren. Daarover is al eerder een draadje geweest. Iedereen die de beginselen van de Nadere reformatie omarmt hoort tot de doelgroep van dit forum.
Je vindt iedereen die het met je oneens is niet tot de doelgroep behoren. Daarover is al eerder een draadje geweest. Iedereen die de beginselen van de Nadere reformatie omarmt hoort tot de doelgroep van dit forum.
Ik begrijp DIA wel. Een groot deel van zijn postings worden niet begrepen, er wordt op stukjes gereageerd en vervolgens ontstaat er een discussie over de stukjes en dan is de bedoeling van zijn posting al weer in kwaad daglicht gesteld en weet niemand meer wat nu de bedoeling is. En daarnaast komt het op mij ook wel over dat er op een manier gereageerd wordt op DIA zijn postings om af te rekenen met de achtergrond waar desbetreffende poster zelf uit komt.DDD schreef:Maar DIA,
Ik hoop dat ik het begrijpelijk heb gepost.
Begrijpelijk zeker. En de spijker op de kop.Cees schreef:Ik begrijp DIA wel. Een groot deel van zijn postings worden niet begrepen, er wordt op stukjes gereageerd en vervolgens ontstaat er een discussie over de stukjes en dan is de bedoeling van zijn posting al weer in kwaad daglicht gesteld en weet niemand meer wat nu de bedoeling is. En daarnaast komt het op mij ook wel over dat er op een manier gereageerd wordt op DIA zijn postings om af te rekenen met de achtergrond waar desbetreffende poster zelf uit komt.DDD schreef:Maar DIA,
Tiberius schreef:Begrijpelijk zeker. En de spijker op de kop.Cees schreef:Ik begrijp DIA wel. Een groot deel van zijn postings worden niet begrepen, er wordt op stukjes gereageerd en vervolgens ontstaat er een discussie over de stukjes en dan is de bedoeling van zijn posting al weer in kwaad daglicht gesteld en weet niemand meer wat nu de bedoeling is. En daarnaast komt het op mij ook wel over dat er op een manier gereageerd wordt op DIA zijn postings om af te rekenen met de achtergrond waar desbetreffende poster zelf uit komt.DDD schreef:Maar DIA,

Net zo begrijpelijk als de postings van DIACees schreef:Ik begrijp DIA wel. Een groot deel van zijn postings worden niet begrepen, er wordt op stukjes gereageerd en vervolgens ontstaat er een discussie over de stukjes en dan is de bedoeling van zijn posting al weer in kwaad daglicht gesteld en weet niemand meer wat nu de bedoeling is. En daarnaast komt het op mij ook wel over dat er op een manier gereageerd wordt op DIA zijn postings om af te rekenen met de achtergrond waar desbetreffende poster zelf uit komt.DDD schreef:Maar DIA,

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon