Pagina 67 van 134

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 22 aug 2024, 19:54
door Terri
Maar de héén-wijzing van de wijn naar bloed is toch niet daadwerkelijk bloed? Het is toch een teken? Net zoals het brood een teken is van het lichaam van Christus?
Avondmaal en Doop zijn juist wel onbloedig geworden, omdat Christus Zijn bloed gestort heeft.

Voor zover ik Pesach meegemaakt heb ( bij joodse christenen) is de Hagadah aangepast en vertolkt de herdenking van de verlossing uit Egypte ( met wat symbolen) en sluit af met het avondmaal.
Dus ook een onbloedig teken, gebaseerd op hetzelfde principe.
Er hoeft geen bloed meer te vloeien.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 22 aug 2024, 21:33
door Posthoorn
Ik zeg dat zij geen OT pascha meer moeten vieren, omdat dit vervuld is door het lijden en de dood van Christus. Het avondmaal is hiervan een gedachtenismaaltijd. Natuurlijk betekent dat niet dat Israël zijn eigen identiteit en geschiedenis moet vergeten. Maar daar hoef je geen Pesach voor te vieren.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 22 aug 2024, 22:19
door Arja
Posthoorn schreef: 22 aug 2024, 21:33 Ik zeg dat zij geen OT pascha meer moeten vieren, omdat dit vervuld is door het lijden en de dood van Christus. Het avondmaal is hiervan een gedachtenismaaltijd. Natuurlijk betekent dat niet dat Israël zijn eigen identiteit en geschiedenis moet vergeten. Maar daar hoef je geen Pesach voor te vieren.
Daar heb ik een beetje moeite mee, dat je dit zegt: je laatste zin. Ik houd eraan vast dat het door de HEERE bevolen is, om het te blijven gedenken van geslacht tot geslacht tot een eeuwige inzetting, als een feest voor de HEERE. De viering van Pesach is niet alleen een herinnering aan de uittocht uit Egypte, maar ook een onderdeel van hoe Joden hun geschiedenis en cultuur doorgeven. Anders zouden ze hun identiteit en geschiedenis immers kunnen vergeten.

Maar ik begrijp je eerste zinnen wel.

Exodus 12:14

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 22 aug 2024, 22:28
door Posthoorn
Arja schreef: 22 aug 2024, 22:19Daar heb ik een beetje moeite mee, dat je dit zegt: je laatste zin. Ik houd eraan vast dat het door de HEERE bevolen is, om het te blijven gedenken van geslacht tot geslacht tot een eeuwige inzetting, als een feest voor de HEERE. De viering van Pesach is niet alleen een herinnering aan de uittocht uit Egypte, maar ook een onderdeel van hoe Joden hun geschiedenis en cultuur doorgeven. Anders zouden ze hun identiteit en geschiedenis immers kunnen vergeten.

Exodus 12:14
Het priesterschap was ook een eeuwige inzetting. Toch is dat opgeheven na Christus' dood. Zo is het met veel OT-ische zaken. 'Eeuwig' is niet altijd eeuwig in letterlijke zin.
En natuurlijk hoeven Joden hun identiteit en geschiedenis niet te vergeten. Alleen al door de Bijbel te lezen. OT én NT.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 23 aug 2024, 07:32
door Refojongere
Posthoorn schreef: 21 aug 2024, 22:35 Ik ben GG'er. :)
Ik heb wel vragen bij de kinderdoop, maar kan er wel mee leven. Het betreft ook geen fundamenteel leerstuk in de kerk.
Met het doopsformulier en het doorgeslagen verbondsdenken zoals ik dat hier en daar aantref, heb ik veel moeite.
Ik zie de doop inderdaad als teken van het nieuwe verbond. En zoals het avondmaal een 'meerwaarde' heeft gekregen ten opzichte van het pascha, zo heeft m.i. de doop ook een 'meerwaarde' verkregen ten opzichte van de besnijdenis.
Ah, nu vallen de zaken op hun plaats. De GG geloven dat alleen de uitverkorenen tot het verbond behoren. Dan is het logisch dat je moeite hebt met de kinderdoop. Wat valt er dan ook te pleiten op je doop/verbond als je niet tot het verbond behoort.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 23 aug 2024, 08:40
door Posthoorn
Refojongere schreef: 23 aug 2024, 07:32 Ah, nu vallen de zaken op hun plaats. De GG geloven dat alleen de uitverkorenen tot het verbond behoren. Dan is het logisch dat je moeite hebt met de kinderdoop. Wat valt er dan ook te pleiten op je doop/verbond als je niet tot het verbond behoort.
Welnee. Dat heeft niets te maken met mijn GG-zijn. Het is heel anders gegaan, maar daar ga ik nu niet dieper op in.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 23 aug 2024, 23:06
door Arja
Posthoorn schreef: 22 aug 2024, 22:28
Arja schreef: 22 aug 2024, 22:19Daar heb ik een beetje moeite mee, dat je dit zegt: je laatste zin. Ik houd eraan vast dat het door de HEERE bevolen is, om het te blijven gedenken van geslacht tot geslacht tot een eeuwige inzetting, als een feest voor de HEERE. De viering van Pesach is niet alleen een herinnering aan de uittocht uit Egypte, maar ook een onderdeel van hoe Joden hun geschiedenis en cultuur doorgeven. Anders zouden ze hun identiteit en geschiedenis immers kunnen vergeten.

Exodus 12:14
Het priesterschap was ook een eeuwige inzetting. Toch is dat opgeheven na Christus' dood. Zo is het met veel OT-ische zaken. 'Eeuwig' is niet altijd eeuwig in letterlijke zin.
En natuurlijk hoeven Joden hun identiteit en geschiedenis niet te vergeten. Alleen al door de Bijbel te lezen. OT én NT.
Ik zie het anders wat betreft Pesach en besnijdenis, maar ik denk dat het niet nuttig is om mijn overtuiging te laten botsen tegen jouw overtuiging :)

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 26 aug 2024, 07:51
door Marco
Posthoorn schreef: 23 aug 2024, 08:40
Refojongere schreef: 23 aug 2024, 07:32 Ah, nu vallen de zaken op hun plaats. De GG geloven dat alleen de uitverkorenen tot het verbond behoren. Dan is het logisch dat je moeite hebt met de kinderdoop. Wat valt er dan ook te pleiten op je doop/verbond als je niet tot het verbond behoort.
Welnee. Dat heeft niets te maken met mijn GG-zijn. Het is heel anders gegaan, maar daar ga ik nu niet dieper op in.
Laten we het er maar op houden dat je voor een GG-er een 'bijzondere' visie op de doop hebt.

@Refojongere: je hebt hier een wezenlijk punt te pakken, zij het niet direct voor Posthoorn. Als je werkelijk gelooft dat alleen de uitverkorenen tot het verbond behoren en er daarbij nog moeite mee hebt of de doopouders dat wel zijn, en over het kind al helemaal geen uitspraak wil doen - dan is kinderdoop als teken en garantiebewijs van dat verbond onzinnig. Er kan dan alleen gedoopt worden als de betekenis van de doop wordt uitgehold, en dat is denk ik de achtergrond van een onderwerp als dit: kan je pleiten op iets dat zo uitgehold is?

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 26 aug 2024, 21:31
door Geytenbeekje
Marco schreef: 26 aug 2024, 07:51
Posthoorn schreef: 23 aug 2024, 08:40
Refojongere schreef: 23 aug 2024, 07:32 Ah, nu vallen de zaken op hun plaats. De GG geloven dat alleen de uitverkorenen tot het verbond behoren. Dan is het logisch dat je moeite hebt met de kinderdoop. Wat valt er dan ook te pleiten op je doop/verbond als je niet tot het verbond behoort.
Welnee. Dat heeft niets te maken met mijn GG-zijn. Het is heel anders gegaan, maar daar ga ik nu niet dieper op in.
Laten we het er maar op houden dat je voor een GG-er een 'bijzondere' visie op de doop hebt.

@Refojongere: je hebt hier een wezenlijk punt te pakken, zij het niet direct voor Posthoorn. Als je werkelijk gelooft dat alleen de uitverkorenen tot het verbond behoren en er daarbij nog moeite mee hebt of de doopouders dat wel zijn, en over het kind al helemaal geen uitspraak wil doen - dan is kinderdoop als teken en garantiebewijs van dat verbond onzinnig. Er kan dan alleen gedoopt worden als de betekenis van de doop wordt uitgehold, en dat is denk ik de achtergrond van een onderwerp als dit: kan je pleiten op iets dat zo uitgehold is?
Omdat je je ook af kan vragen waarom pleiten op iets dat niet zalig kan maken zinnig is. Maar goed zoals wel met meer dingen is het een kwestie van definitie.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 26 aug 2024, 22:22
door MNB
Marco schreef: 26 aug 2024, 07:51
Posthoorn schreef: 23 aug 2024, 08:40
Refojongere schreef: 23 aug 2024, 07:32 Ah, nu vallen de zaken op hun plaats. De GG geloven dat alleen de uitverkorenen tot het verbond behoren. Dan is het logisch dat je moeite hebt met de kinderdoop. Wat valt er dan ook te pleiten op je doop/verbond als je niet tot het verbond behoort.
Welnee. Dat heeft niets te maken met mijn GG-zijn. Het is heel anders gegaan, maar daar ga ik nu niet dieper op in.
Laten we het er maar op houden dat je voor een GG-er een 'bijzondere' visie op de doop hebt.

@Refojongere: je hebt hier een wezenlijk punt te pakken, zij het niet direct voor Posthoorn. Als je werkelijk gelooft dat alleen de uitverkorenen tot het verbond behoren en er daarbij nog moeite mee hebt of de doopouders dat wel zijn, en over het kind al helemaal geen uitspraak wil doen - dan is kinderdoop als teken en garantiebewijs van dat verbond onzinnig. Er kan dan alleen gedoopt worden als de betekenis van de doop wordt uitgehold, en dat is denk ik de achtergrond van een onderwerp als dit: kan je pleiten op iets dat zo uitgehold is?
We hebben het hier al eerder over gehad in een ander topic (viewtopic.php?t=15537&start=180). Onze voorvaderen volgden op grond van Gods Woord over het algemeen een andere lijn dan die u volgt, namelijk dat alleen de gelovigen in het genadeverbond zijn en daarmee de beloften en goederen van het genadeverbond toekomen en dat de ongelovigen er buiten staan. Ik zie ook geen enkele grond in Gods Woord om aan te nemen dat ongelovigen in het genadeverbond zijn.

Verder begrijp ik niet waarom u de woorden garantiebewijs gebruikt en niet het altijd gebruikte woord ‘verzegelen’, want dat is wat de sacramenten doen als ze met een gelovig hart worden gebruikt. Ze betekenen niet alleen de in de Doop uitgebeelde zaken maar verzegelen ook het bezit van de in de Heilige Doop uitgebeelde zaken aan de gelovige. Steeds lijkt dit punt te worden vermeden en daarmee hollen juist de mensen die algemene beloften aan alle gedoopten leren de betekenis van de Heilige Doop uit, want er is van een persoonlijke verzegeling in het geheel geen sprake meer en daarmee is alle troost uit de Heilige Doop verdwenen en afhankelijk gemaakt van de mens.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 26 aug 2024, 22:35
door refo
De doop verzegelt niet een bezit, maar een belofte. Een bezit heeft geen nadere verzegeling nodig. Je hebt iets in handen en wie kan je dat afnemen?

Dat is ook juist de reden waarom sacramenten zijn ingesteld.

Toen Israël het beloofde land in 'bezit' had genomen, dachten ze dat iets hadden. Maar het bleef het land van belofte. Doordat ze dat over het hoofd zagen, raakten ze het land kwijt.
De sacramenten van toen werden rituelen zonder nadere inhoud. Ze waren immers in het land? Net als nu de sacramenten los gemaakt worden van de belofte. En er eindeloos gediscussieerd wordt over de betekenis van de sacramenten.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 26 aug 2024, 23:12
door DDD
MNB schreef: 26 aug 2024, 22:22
Marco schreef: 26 aug 2024, 07:51
Posthoorn schreef: 23 aug 2024, 08:40
Refojongere schreef: 23 aug 2024, 07:32 Ah, nu vallen de zaken op hun plaats. De GG geloven dat alleen de uitverkorenen tot het verbond behoren. Dan is het logisch dat je moeite hebt met de kinderdoop. Wat valt er dan ook te pleiten op je doop/verbond als je niet tot het verbond behoort.
Welnee. Dat heeft niets te maken met mijn GG-zijn. Het is heel anders gegaan, maar daar ga ik nu niet dieper op in.
Laten we het er maar op houden dat je voor een GG-er een 'bijzondere' visie op de doop hebt.

@Refojongere: je hebt hier een wezenlijk punt te pakken, zij het niet direct voor Posthoorn. Als je werkelijk gelooft dat alleen de uitverkorenen tot het verbond behoren en er daarbij nog moeite mee hebt of de doopouders dat wel zijn, en over het kind al helemaal geen uitspraak wil doen - dan is kinderdoop als teken en garantiebewijs van dat verbond onzinnig. Er kan dan alleen gedoopt worden als de betekenis van de doop wordt uitgehold, en dat is denk ik de achtergrond van een onderwerp als dit: kan je pleiten op iets dat zo uitgehold is?
We hebben het hier al eerder over gehad in een ander topic (viewtopic.php?t=15537&start=180). Onze voorvaderen volgden op grond van Gods Woord over het algemeen een andere lijn dan die u volgt, namelijk dat alleen de gelovigen in het genadeverbond zijn en daarmee de beloften en goederen van het genadeverbond toekomen en dat de ongelovigen er buiten staan. Ik zie ook geen enkele grond in Gods Woord om aan te nemen dat ongelovigen in het genadeverbond zijn.

Verder begrijp ik niet waarom u de woorden garantiebewijs gebruikt en niet het altijd gebruikte woord ‘verzegelen’, want dat is wat de sacramenten doen als ze met een gelovig hart worden gebruikt. Ze betekenen niet alleen de in de Doop uitgebeelde zaken maar verzegelen ook het bezit van de in de Heilige Doop uitgebeelde zaken aan de gelovige. Steeds lijkt dit punt te worden vermeden en daarmee hollen juist de mensen die algemene beloften aan alle gedoopten leren de betekenis van de Heilige Doop uit, want er is van een persoonlijke verzegeling in het geheel geen sprake meer en daarmee is alle troost uit de Heilige Doop verdwenen en afhankelijk gemaakt van de mens.
Nu ben ik geen groot kenner van de oudvaders, maar noem er eens één die deze opvatting had? Want dat wil ik dan toch wel eens met mijn eigen ogen lezen.

Ik ben er in zijn algemeenheid niet zo'n voorstander van om allerlei oude teksten te lezen (en dan na 150 blz. te bedenken dat er feitelijk niets staat wat je ook niet in nieuwere boeken kunt lezen of zelf bedenken). Maar in dit geval zou ik graag de moeite even nemen.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 26 aug 2024, 23:31
door MNB
refo schreef: 26 aug 2024, 22:35 De doop verzegelt niet een bezit, maar een belofte. Een bezit heeft geen nadere verzegeling nodig. Je hebt iets in handen en wie kan je dat afnemen?

Dat is ook juist de reden waarom sacramenten zijn ingesteld.

Toen Israël het beloofde land in 'bezit' had genomen, dachten ze dat iets hadden. Maar het bleef het land van belofte. Doordat ze dat over het hoofd zagen, raakten ze het land kwijt.
De sacramenten van toen werden rituelen zonder nadere inhoud. Ze waren immers in het land? Net als nu de sacramenten los gemaakt worden van de belofte. En er eindeloos gediscussieerd wordt over de betekenis van de sacramenten.
Daarmee spreekt u Gods Woord, de belijdenisgeschriften gegrond op Gods Woord en de (Nadere) Reformatoren tegen.
  • De Bijbel spreek in Handelingen 22:16 als volgt: “En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen en uw zonden afwassen, aanroepende den Naam des Heeren.” Dat is geen belofte, maar dat is verzegeling van het bezit van de afwassing der zonde zelf. Lees hierbij ook kanttekening 17: Dat is, tot een teken en verzegeling dat uw zonden door het bloed en den Geest van Christus afgewassen zijn; een wijze van spreken die van de sacramenten dikwijls gebruikt wordt.
  • De Belijdenisgeschriften spreken uiterst helder over de verzegeling van het bezit van de zaak. Lees dit in de Heidelbergse Catechismus zondag 25 vraag 66, zondag 26 en zondag 27 om alleen maar deze woorden te noemen uit het antwoord op vraag 73: “omdat Hij ons door dit Goddelijk pand en waarteken wil verzekeren, dat wij zo waarachtiglijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als wij uitwendig met het water gewassen worden.”
  • Verder leren dit alle (nadere) Reformatoren bij mijn weten zoals ook al aangehaald in het bovengenoemde topic.
Brakel zegt hierover in de Redelijke Godsdienst hoofdstuk 38, paragraaf 4: Een sacrament is een zichtbaar teken en zegel van het genadeverbond, van God ingesteld, om de gelovigen Christus in Zijn lijden en sterven te vertonen en hen te verzegelen van hun deel en eigendom aan Christus, en aan al Zijn verdiensten. MNB: Dus niet slechts de waarheid van de belofte, maar het persoonlijk bezit van de beloofde zaak

Ursinus zegt hierover in het Schatboek Deel 2, pagina 10: “De sacramenten geven niet slechts te kennen wat er beloofd wordt, maar bevestigen en verzegelen ook de beloofde zaak. Daarom heten ze dan ook terecht tekenen en zegelen. Want het zijn niet alleen betekenende en vermanende tekenen en tegenbeelden, maar ook verbondstekenen, die ons de betekende zaak in waar gebruik meteen geven en verzegelen. Want zij schenken de gelovigen de zaken, die in het Evangelie beloofd worden, en verzegelen hun die.

Nu kunt u het daarmee oneens zijn, maar dan bestrijd u Gods Woord en de belijdenisgeschriften.

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 27 aug 2024, 00:00
door huisman
DDD schreef: 26 aug 2024, 23:12
MNB schreef: 26 aug 2024, 22:22
Marco schreef: 26 aug 2024, 07:51
Posthoorn schreef: 23 aug 2024, 08:40 Welnee. Dat heeft niets te maken met mijn GG-zijn. Het is heel anders gegaan, maar daar ga ik nu niet dieper op in.
Laten we het er maar op houden dat je voor een GG-er een 'bijzondere' visie op de doop hebt.

@Refojongere: je hebt hier een wezenlijk punt te pakken, zij het niet direct voor Posthoorn. Als je werkelijk gelooft dat alleen de uitverkorenen tot het verbond behoren en er daarbij nog moeite mee hebt of de doopouders dat wel zijn, en over het kind al helemaal geen uitspraak wil doen - dan is kinderdoop als teken en garantiebewijs van dat verbond onzinnig. Er kan dan alleen gedoopt worden als de betekenis van de doop wordt uitgehold, en dat is denk ik de achtergrond van een onderwerp als dit: kan je pleiten op iets dat zo uitgehold is?
We hebben het hier al eerder over gehad in een ander topic (viewtopic.php?t=15537&start=180). Onze voorvaderen volgden op grond van Gods Woord over het algemeen een andere lijn dan die u volgt, namelijk dat alleen de gelovigen in het genadeverbond zijn en daarmee de beloften en goederen van het genadeverbond toekomen en dat de ongelovigen er buiten staan. Ik zie ook geen enkele grond in Gods Woord om aan te nemen dat ongelovigen in het genadeverbond zijn.

Verder begrijp ik niet waarom u de woorden garantiebewijs gebruikt en niet het altijd gebruikte woord ‘verzegelen’, want dat is wat de sacramenten doen als ze met een gelovig hart worden gebruikt. Ze betekenen niet alleen de in de Doop uitgebeelde zaken maar verzegelen ook het bezit van de in de Heilige Doop uitgebeelde zaken aan de gelovige. Steeds lijkt dit punt te worden vermeden en daarmee hollen juist de mensen die algemene beloften aan alle gedoopten leren de betekenis van de Heilige Doop uit, want er is van een persoonlijke verzegeling in het geheel geen sprake meer en daarmee is alle troost uit de Heilige Doop verdwenen en afhankelijk gemaakt van de mens.
Nu ben ik geen groot kenner van de oudvaders, maar noem er eens één die deze opvatting had? Want dat wil ik dan toch wel eens met mijn eigen ogen lezen.

Ik ben er in zijn algemeenheid niet zo'n voorstander van om allerlei oude teksten te lezen (en dan na 150 blz. te bedenken dat er feitelijk niets staat wat je ook niet in nieuwere boeken kunt lezen of zelf bedenken). Maar in dit geval zou ik graag de moeite even nemen.
De Bijbel zijn best oude teksten. Hoe sta jij tegenover deze teksten na 150 blz. ?

Re: Pleiten op je doop

Geplaatst: 27 aug 2024, 00:37
door DDD
Dat is natuurlijk heel wat anders. Dat is de brontekst. Het gebeurt natuurlijk ook dat ik daar niets nieuws in lees. Maar dan kan het nooit kwaad om het nog eens te lezen.

Dat is echt wat anders dan theologie. Daar lees ik liever een boek van iemand die de oude teksten ook kent, heeft verwerkt en dan bij voorkeur nog wat nieuws schrijft. Al zijn er tegenwoordig ook dominees die het bestaan om een boek te schrijven over een onderwerp zonder andermans boeken daarover te lezen. Dat vind ik dan weer ergerlijk. Maar dat zijn dan geen boeken die de moeite van het lezen waard zijn.

Maar het lezen van teksten omdat ze oud zijn, is niet aan mij besteed.