Dorsvloer vol confetti
Re: Dorsvloer vol confetti
@ memento: gaat het boek wel alleen over rechts-gg? het gaat toch ook over boeren en de zeeuwse en bevindelijke taal en last but not least heeft treur kathelijne geschapen, een monter meisje dat vragen stelt, haar eigen verhaal zoekt. er kunnen dus diverse elementen zijn waar mensen zich in herkennen. rechts-gg is misschien zelfs alleen het decor?
Ik denk dat het niet alleen gaat over rechts-gg, je hebt ook gemeenten in de PKN/HHK/etc die een gelijke ligging en gewoonten hebben. Daarnaast: Het is een algemeen verhaal, maar juist als je er een spiegel in wil zien, gaat het ook om de details. En die details zijn sterk door het rechtse millieu gekleurd. Aangezien ik denk dat er in rechts deels een andere problematiek speelt dan links, vindt ik de spiegel-functie niet zo geslaagd, behalve dan wanneer je uit een sterk-gelijkend millieu komt.sela schreef:@ memento: gaat het boek wel alleen over rechts-gg? het gaat toch ook over boeren en de zeeuwse en bevindelijke taal en last but not least heeft treur kathelijne geschapen, een monter meisje dat vragen stelt, haar eigen verhaal zoekt. er kunnen dus diverse elementen zijn waar mensen zich in herkennen. rechts-gg is misschien zelfs alleen het decor?
Maar ben je daarmee links?memento schreef:Dat geloof ik wel.Luther schreef:Uiteraard zie ik een verschil tussen links en rechts (nare termen), maar jouw stelling was dat a) ik een linkse-GG'er ben (dat hoor ik in the real life nooit, maar dat terzijde)memento schreef: Waarom onderscheid maken tussen links en rechts? Heel simpel: Omdat een deel van de problematiek van links anders is dan rechts, en omgedraaid. Wat me opvalt is dat aan dit boek met name de wat meer linksere mensen zich spiegelen, terwijl het volgens mij een meer rechtse situatie beschrijft.'
Natuurlijk mag je ontkennen dat er geen verschil tussen links en rechts is, maar dan raadt ik je eens aan eens wat rechtse broeders te vragen naar hun mening over gemeenten waar jij graag kerkt
b) dat ik de "rechtse" context van het boek niet van binnenuit zou kennen. Nee, niet in de gemeente waar ik nu enkele jaren kerk, maar daarvoor leefde ik ook al. Ik kan de mensen gewoo aanwijzen die zeggen: Wat hier beschreven staat, zo gaat het nu nog steeds letterlijk in het gezin waar ik toe behoor en de kerkelijke gemeente.
a) Je visie op dit forum is niet rechts te noemen, binnen het spectrum van de GG. Dat is m.i. geen waardeoordeel, maar een constatering.
Dan ben ik hierin dus niet duidelijk genoeg geweest. Ik heb juist de situatie herkend waarin in kerkelijk ben opgegroeid. In PB de rest...b) Je leest iets, wat je bij anderen herkent. Daar heb ik bezwaar tegen. Vandaar ook mijn opmerking: Écht leerzaam is pas een boek, waarin je eigen situatie beschreven wordt, en niet die van een ander...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ze geeft duidelijk aan waarom haar boek geen "spiegel" is. Met haar boek heeft ze de lezers haar pluriforme wereldbeschouwing door de keel willen duwen. Fijn dat ze dat openlijk toegeeft...refo schreef:Nieuwe update over 'de dorsvloer'.
http://www.refdag.nl/artikel/1465679/Oo ... rheid.html
Het boek is dus niet zozeer een spiegel met de zuil, maar een totale afwijzing van geloof op zich,
"Een Groot Verhaal" heet het nu volgens Franca, als het maar geen God heet, geheel in lijn met de new age en andere dwalingen van tegenwoordig.
De vraag op zich is echter wel goed, denk ik.
Denken we na over wat en waarom we geloven of volgen we onze opvoeding, hoe levend is ons geloof eigenlijk?
"Een Groot Verhaal" heet het nu volgens Franca, als het maar geen God heet, geheel in lijn met de new age en andere dwalingen van tegenwoordig.
De vraag op zich is echter wel goed, denk ik.
Denken we na over wat en waarom we geloven of volgen we onze opvoeding, hoe levend is ons geloof eigenlijk?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
ik snap het verhalenverhaal van Franca niet. Ik herken het eigenlijk niet in het boek. Ook niet toen ik het las met de bedoeling Franca's bedoeling te begrijpen. Katelijne fantaseert wel, maar niet opvallend veel. Ze vertelt wel zelfverzonnen gebeurtenissen, vooral om iemand een genoegen te doen (haar broer met het verhaal over de vriendin, haar oma met het verhaal over de opa). Katelijne verbaast zich als ik het mij goed herinner op een gegeven moment wel over de kracht die haar verhaal heeft. Maar nooit wordt een levensbeschouwelijke link gelegd. Nooit zien die verhalen eruit als een soort alternatief voor de Godsdienst. En de rol van de verhalen van Katelijne is ook niet zo groot dat ik het eruit gehaald zou hebben als thema. Maar misschien ben ik gewoon geen subtiele lezer.
(Ik moet opeens aan Kees de Jongen denken. Bij dat boek zie ik de verhalen wel als alternatief voor godsdienst. En dat vond ik om het koud van te krijgen.)
(Ik moet opeens aan Kees de Jongen denken. Bij dat boek zie ik de verhalen wel als alternatief voor godsdienst. En dat vond ik om het koud van te krijgen.)
Ik hoop dat je bijbelexegese beter is, want ze schrijft: Het is mooi dat mijn boek ook als spiegel fungeert.memento schreef:Ze geeft duidelijk aan waarom haar boek geen "spiegel" is. Met haar boek heeft ze de lezers haar pluriforme wereldbeschouwing door de keel willen duwen. Fijn dat ze dat openlijk toegeeft...refo schreef:Nieuwe update over 'de dorsvloer'.
--------------
OOK als spiegel...., maar ze heeft het niet geschreven om het als spiegel te laten fungeren!refo schreef:Ik hoop dat je bijbelexegese beter is, want ze schrijft: Het is mooi dat mijn boek ook als spiegel fungeert.memento schreef:Ze geeft duidelijk aan waarom haar boek geen "spiegel" is. Met haar boek heeft ze de lezers haar pluriforme wereldbeschouwing door de keel willen duwen. Fijn dat ze dat openlijk toegeeft...refo schreef:Nieuwe update over 'de dorsvloer'.
Maar durven we haar vraag te beantwoorden, of hebben wij het liever over een spiegel, dan wat haar werkelijke bedoeling is van het boek?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Het thema van Kees de jongen is vergelijkbaar met dat van Confetti (nl. jeugdherinneringen), maar gaat aanzienlijk dieper qua belevingswereld van de hoofdpersoon.Zita schreef:ik snap het verhalenverhaal van Franca niet. Ik herken het eigenlijk niet in het boek. Ook niet toen ik het las met de bedoeling Franca's bedoeling te begrijpen. Katelijne fantaseert wel, maar niet opvallend veel. Ze vertelt wel zelfverzonnen gebeurtenissen, vooral om iemand een genoegen te doen (haar broer met het verhaal over de vriendin, haar oma met het verhaal over de opa). Katelijne verbaast zich als ik het mij goed herinner op een gegeven moment wel over de kracht die haar verhaal heeft. Maar nooit wordt een levensbeschouwelijke link gelegd. Nooit zien die verhalen eruit als een soort alternatief voor de Godsdienst. En de rol van de verhalen van Katelijne is ook niet zo groot dat ik het eruit gehaald zou hebben als thema. Maar misschien ben ik gewoon geen subtiele lezer.
Terecht dat dit boek tot literair werk wordt gerekend.
Alleen het feit dat Confetti onze gezindte "raakt", heeft geleid tot veel commotie in onze kringen en daardoor (?) ook daarbuiten.
Ze verwerpt het spiegelbeeld wat in deze topic uitgebreid uitgemeten is. Het spiegelbeeld wat zij wil tonen is de spiegel van "verhalen" (i.e. pluriforme levensbeschouwing).refo schreef:Ik hoop dat je bijbelexegese beter is, want ze schrijft: Het is mooi dat mijn boek ook als spiegel fungeert.memento schreef:Ze geeft duidelijk aan waarom haar boek geen "spiegel" is. Met haar boek heeft ze de lezers haar pluriforme wereldbeschouwing door de keel willen duwen. Fijn dat ze dat openlijk toegeeft...refo schreef:Nieuwe update over 'de dorsvloer'.
Goede exegese kijkt niet alleen naar de woorden, maar naar de betekenis van de woorden in hun specifieke context. De spiegel die Franca wil, is een andere dan die men er hier in meent te kunnen zien.
Natuurlijk zegt Franca deze dingen. Want als ze zou zeggen dat ze teveel schijngeloof heeft gezien, moet er ook 'waar geloof' geweest zijn. En volgens haar is er geen waar geloof; dus kan er ook geen schijngeloof zijn. Dat heeft ze zelf al in Hoevelaken aangegeven.
Voor de rest vind ik het niet echt een 'nieuwe update'; hetgeen ze heeft verteld op die kunstdagen was praktisch hetzelfde.
Voor de rest vind ik het niet echt een 'nieuwe update'; hetgeen ze heeft verteld op die kunstdagen was praktisch hetzelfde.
helma schreef:Ik begrijp dit wel. Alleen moet je het woord 'zielig' vervangen door bewogenheid. En hoe kan het ook anders dat je dit niet tegenkomt in de seculiere reacties! Zij lezen het boek vanuit een heel ander perspectief!Franca schreef:Moeten we medelijden hebben met Katelijne?
Ik krijg heel veel brieven en e-mails van lezers. Ik ben daar ontroerd door. De lezers blijken van Katelijne te houden, juist ook de reformatorische lezers, zoals ook blijkt uit de brief die ik zojuist voorlas. Dat is heel fijn om te merken. Dat het personage dat je hebt gecreëerd iets losmaakt bij de lezer. En na een aantal weken viel me opeens iets op aan de brieven en e-mails van mensen uit de reformatorische hoek. Bijna allemaal gebruiken ze woorden als ‘medelijden’, ‘deernis’ en ‘ik had zo graag eens met haar gesproken over de dingen van de Heere’. Ik ontdekte dat de reformatorische lezers Katelijne bijna allemaal als een zielig meisje zien. Ze hebben medelijden met haar, .............. dat zij geen mensen om zich heen heeft die een zoutend zout zijn of een lichtend licht, op een positieve aansprekende manier.
Het woord medelijden kwam in die mails en brieven zo vaak terug, dat ik me begon af te vragen: Waarom wordt dát aspect toch telkens zo benadrukt? ....... En waarom hebben de seculiere e-mailers en recensenten het daar bijna nooit over? In de niet-christelijke media wordt Katelijne juist omschreven als een ‘een montere buitenstaander’ (de Volkskrant) of als ‘een leergierig en leesgraag meisje’ (NRC Handelsblad).
Want ik, als Reformatorische lezer, geloof wél in een oordeelsdag. Kan dus ook niet anders dan het boek lezen vanuit eeuwigheidsperspectief. En als ik in het boek lees dat Katelijne worstelt met zonde en schuld zonder dat haar de weg naar Christus gewezen wordt dan raakt me dat tot in het diepst van mijn hart.
Franca ziet gelovigen als mensen die angstig zijn voor de oordeelsdag (zei ze zaterdag). Die angst heeft zij gelukkig opzij kunnen zetten nu ze het geloof vaarwel heeft gezegd.
Maar het kan toch niet anders dan dat iemand die wél gelooft in de oordeelsdag; en weet dat je zonder Christus die dag inderdaad met angst tegemoet moet zien, niet anders dan met bewogenheid kan luisteren naar Franca?
Ondanks haar talenten en gaven. Die ik ook echt wel zie (zowel het schrijftalent van Franca als de inteligentie van Katelijne) maar die bij mij, vanuit eeuwigheidsperspectief gezien, toch een andere prioriteit hebben dan bij seculiere lezers.
heeft Kranendonk het boek wel gelezen? Dan snap ik niet hoe het kan dat hij niet weet hoe de hoofdpersoon heet.
Vraag:Franca vroeg gisteren aan het eind van haar artikel of er meer redenen zijn om te geloven dan dat je toevallig in een christelijk gezin bent geboren."
(Ze vraagt hier of mensen geloven vanwege hun opvoeding of werkelijk een levend geloof hebben?)
Antwoord:Ja, die zijn er. Het is geen toeval dat mensen geboren worden op een plaats waar het Evangelie van Gods genade klinkt, maar het is Gods bestuur. Daar klinkt de unieke boodschap dat Christus belangeloos kwam om Zijn vijanden te redden. Dat is zo’n uniek verhaal, dat geen mens het kan bedenken."
(Dit antwoord is geen antwoord op haar vraag, volgens mij.)
men gelooft, of men gelooft niet.
De een zegt bij het zien van een bloem, dat is de natuur, zo is het nu eenmaal ooit ontstaan uit een celletje, de ander ziet er Gods hand in.
Of meer specifiek, zouden we als we RK opgevoed waren, nu ook allemaal ineens als reformatorisch zijn gaan geloven omdat het minder dwalend klinkt?
(Ze vraagt hier of mensen geloven vanwege hun opvoeding of werkelijk een levend geloof hebben?)
Antwoord:Ja, die zijn er. Het is geen toeval dat mensen geboren worden op een plaats waar het Evangelie van Gods genade klinkt, maar het is Gods bestuur. Daar klinkt de unieke boodschap dat Christus belangeloos kwam om Zijn vijanden te redden. Dat is zo’n uniek verhaal, dat geen mens het kan bedenken."
(Dit antwoord is geen antwoord op haar vraag, volgens mij.)
men gelooft, of men gelooft niet.
De een zegt bij het zien van een bloem, dat is de natuur, zo is het nu eenmaal ooit ontstaan uit een celletje, de ander ziet er Gods hand in.
Of meer specifiek, zouden we als we RK opgevoed waren, nu ook allemaal ineens als reformatorisch zijn gaan geloven omdat het minder dwalend klinkt?