Gijs83 schreef:Hendrikus schreef:Een betere fiets. M’n ouwe werd wat krakkemikkig. Nu kan ik beter door de postwijk van Gijs scheuren

Net of-ie daar vaak komt

Je kunt niet overal 'scheuren' hoor. Soms 'hobbelde keien' en als je niet oppast een postbode die je tegenhoud of een loslopende hond!
Over loslopende honden gesproken...
Toen ik nog klein en lief was, bezorgde ik het Weekblad WestTwente (en eerst de voorgangers daarvan, MiddenstandsContact en Rijssens Weekblad (niet te verwarren met het huidige Rijssens Nieuwsblad)) in de buurtschap Zuna. Op vrijwel elk boerenerf liep daar wel een min om meer agressieve of agressief lijkende hond op het erf... Ik vond het soms eigenlijk best wel eens wat engetjes... Maarja...
Op een zachte, zoete, zonnige lentedag, een dinsdag, ging ik vol goede moed de kranten (en een stapel reclamefolders) bezorgen in het mooie landelijke Zuna, waar de loslopende honden het soms voor het zeggen schenen te hebben...
Ik bezorgde de kranten intussen met mijn eerste autootje (een VW Käfer, oftewel Beetle, oftewel VW 1300) en ging zo langs de buitenbrievenbussen, en deponeerde netjes de krant en de reclame daarin...
Alles verliep goed, zoals meestal, blaffende honden, overal en heel veel, schrikwekkend en huiveringwekkend, angstaanjagend, maar ja, je went overal aan nietwaar?
Toen ik dan bij "Boer Biet" (een gefigneerde naam) een krantje in de bus wilde deponeren gebeurde het...
Een grote zwarte hond... Gruwelijk... Schrikkelijk... kwam op me aanrennen! Bloed in de ogen, een blik die... Oei, te laat!!!
Hij besprong me! Ik was net bij het portier van de Käfer, ofetewel Beetle oftewel VW 1300, en kon na een korte worsteling het portier dicht doen, en de hond stond ineens te kijken zo van... Acccchh... Teleurgesteld droop hij af...
Ik had intussen nogal wat schade aan mijn benen en mijn broek! En ik zag de eigenaar van de gruwelijke hond naderen. Hij wou me spreken:
"Zag je die hond dan niet?"
"Jawel!"
"Dan moet je niet uit de auto gaan!"
"Tja, dan krijgt niemand in Zuna meer een krant of ook maar iets in de brievenbus!
Op IEDER erf liep toen immers een hond?"
En hoe kan je ruiken of zien dat zo'n beest wil bijten of alleen maar stoer doen?
Om kort te gaan: De verzekering heeft me een nieuwe broek bezorgd, Boer Biet, de eigenaar van de hond kreeg een vermaning, en de bewoners van Zuna hebben toch altijd nog hun krantje in de bus gehad...
-DIA-