Hoe was je zondag [2]?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Henk J schreef: 29 jan 2024, 10:29 Als je de diensten op afstand meeluistert scheelt dat natuurlijk ook qua tijd, je kunt een minuut van tevoren inschakelen, je hoeft niet naar de kerk toe en weer naar huis, even praten na de dienst valt ook niet mee, niet omkleden. Bij elkaar is dat zo een half uur winst per dienst.
Onze eigen diensten hebben wij geheel beluisterd. De andere twee alleen de preek.

Deze preek van ds. P.G. Heijkamp van harte aanbevolen. Schriftuurlijk, bevindelijk, appellerend, separerend en zeker Christus in het middelpunt.

https://www.youtube.com/live/MftwXWOITR ... pdnbkog_LA
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3110
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Lilian1975 »

Henk J schreef: 29 jan 2024, 10:29 Als je de diensten op afstand meeluistert scheelt dat natuurlijk ook qua tijd, je kunt een minuut van tevoren inschakelen, je hoeft niet naar de kerk toe en weer naar huis, even praten na de dienst valt ook niet mee, niet omkleden. Bij elkaar is dat zo een half uur winst per dienst.
Maar hoe kan het gehoorde verdiepen of hoe krijgt het de kans om te verdiepen, te overpeinzen, toe te passen, resoneren als er direct al er een stortvloed van nieuwe preken kort achter elkaar er overheen komt? Meestal spreken wij samen na over de preek. En lezen wij er nog omheen. Het laten bezinken. Wat heeft God vanmorgen of vanmiddag tot mij willen zeggen? Wat zeggen de kanttekeningen, Calvijn, Kohlbrugge of wie dan ook bij dit gedeelte? Soms wil je nog wat extra nazoeken. Wees als de Bereeërs ook bij je geliefde predikant, toch? En eerlijk gezegd vind ik dat als een predikant veel tijd in een preek heeft gestoken het voor mijzelf wat vreemd om het gehoorde bijna direct weer te laten overstemmen met het volgende. Heb dat soms al als je andere boeken leest. En ja helaas zijn er heus ook wel eens zondagen dat het gehoorde karig is. Dan lees je of hoor je eerder nog een extra preek. ;) Er is dan meer ruimte in mijn hoofd. Maar 4 preken los van elkaar achter elkaar? Nee dat lukt mij meestal ook niet hoor. :) . De twee preken gaan in de loop van de week ook nog mee. Ik pak mijn aantekeningen er nog eens bij. Verrassend hoe vaak bepaalde gedachten terugkomen in de diverse Schriftgedeelten die je leest. Zo zie je maar dat ieder mens verschillend is.
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Henk J »

Iedereen is natuurlijk verschillend, wat jij beschrijft kun je soms ook hebben op zondagmiddag dat je rustig nog eens nadenk over datgene wat in de ochtend tot je kwam. En gisteravond startte onze dominee weer met de behandeling van de H.C. dus las ik s'avonds nog even de preek van ds. G. Boer over zondag 1, dat is dan een mooie aanvulling.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef: 29 jan 2024, 10:52
Henk J schreef: 29 jan 2024, 10:29 Als je de diensten op afstand meeluistert scheelt dat natuurlijk ook qua tijd, je kunt een minuut van tevoren inschakelen, je hoeft niet naar de kerk toe en weer naar huis, even praten na de dienst valt ook niet mee, niet omkleden. Bij elkaar is dat zo een half uur winst per dienst.
Maar hoe kan het gehoorde verdiepen of hoe krijgt het de kans om te verdiepen, te overpeinzen, toe te passen, resoneren als er direct al er een stortvloed van nieuwe preken kort achter elkaar er overheen komt? Meestal spreken wij samen na over de preek. En lezen wij er nog omheen. Het laten bezinken. Wat heeft God vanmorgen of vanmiddag tot mij willen zeggen? Wat zeggen de kanttekeningen, Calvijn, Kohlbrugge of wie dan ook bij dit gedeelte? Soms wil je nog wat extra nazoeken. Wees als de Bereeërs ook bij je geliefde predikant, toch? En eerlijk gezegd vind ik dat als een predikant veel tijd in een preek heeft gestoken het voor mijzelf wat vreemd om het gehoorde bijna direct weer te laten overstemmen met het volgende. Heb dat soms al als je andere boeken leest. En ja helaas zijn er heus ook wel eens zondagen dat het gehoorde karig is. Dan lees je of hoor je eerder nog een extra preek. ;) Er is dan meer ruimte in mijn hoofd. Maar 4 preken los van elkaar achter elkaar? Nee dat lukt mij meestal ook niet hoor. :) . De twee preken gaan in de loop van de week ook nog mee. Ik pak mijn aantekeningen er nog eens bij. Verrassend hoe vaak bepaalde gedachten terugkomen in de diverse Schriftgedeelten die je leest. Zo zie je maar dat ieder mens verschillend is.
Niet zo verschillend want dit is bij ons ook de gewone gang. Alhoewel ik s’avonds met oortjes in zo af en toe een derde preek beluister.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wel een goede zondag:
- Johannes 4 vers 16-42

- Nederlandse Geloofsbelijdenis Artikel 1

- Heidelbergse Catechismus Zondag 2
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3110
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Lilian1975 »

Henk J schreef: 29 jan 2024, 11:05 Iedereen is natuurlijk verschillend, wat jij beschrijft kun je soms ook hebben op zondagmiddag dat je rustig nog eens nadenk over datgene wat in de ochtend tot je kwam. En gisteravond startte onze dominee weer met de behandeling van de H.C. dus las ik s'avonds nog even de preek van ds. G. Boer over zondag 1, dat is dan een mooie aanvulling.
Het fijne van een eigen predikant is ook dat in ons geval er regelmatig ook lijnen naar het gesprokene in de ochtend in de avondpreek te horen zijn. Soms zegt hij ook. Deze ochtend benadruk ik vooral dit en dat maar vanavond zal vanuit de tekst ook de andere kant besproken worden. Doe ik ook hoor. Een preek of uitwerking van de behandelde stof van HC of DLR ook NGB pakken. Vooraf of achteraf. Maar dan ben je in lijn met het gehoorde bezig. Een totaal nieuwe preek van een totaal andere predikant over een totaal ander onderwerp en dat 4 keer. Dat is 'm.i. wat anders. Maar vanwege de vakantie bij @Huisman ook een uitzondering :) Ik beluister regelmatig een preek van de ds van @Huisman. En ik kan je verzekeren daar zit genoeg stof in om te overpeinzen, mediteren. Te laten bezinken... En het zijn geen preken die op een zaterdagavond, zijn gemaakt. Dat hoor je ;) .
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

Lilian1975 schreef: 29 jan 2024, 10:52
Henk J schreef: 29 jan 2024, 10:29 Als je de diensten op afstand meeluistert scheelt dat natuurlijk ook qua tijd, je kunt een minuut van tevoren inschakelen, je hoeft niet naar de kerk toe en weer naar huis, even praten na de dienst valt ook niet mee, niet omkleden. Bij elkaar is dat zo een half uur winst per dienst.
Maar hoe kan het gehoorde verdiepen of hoe krijgt het de kans om te verdiepen, te overpeinzen, toe te passen, resoneren als er direct al er een stortvloed van nieuwe preken kort achter elkaar er overheen komt? Meestal spreken wij samen na over de preek. En lezen wij er nog omheen. Het laten bezinken. Wat heeft God vanmorgen of vanmiddag tot mij willen zeggen? Wat zeggen de kanttekeningen, Calvijn, Kohlbrugge of wie dan ook bij dit gedeelte? Soms wil je nog wat extra nazoeken. Wees als de Bereeërs ook bij je geliefde predikant, toch? En eerlijk gezegd vind ik dat als een predikant veel tijd in een preek heeft gestoken het voor mijzelf wat vreemd om het gehoorde bijna direct weer te laten overstemmen met het volgende. Heb dat soms al als je andere boeken leest. En ja helaas zijn er heus ook wel eens zondagen dat het gehoorde karig is. Dan lees je of hoor je eerder nog een extra preek. ;) Er is dan meer ruimte in mijn hoofd. Maar 4 preken los van elkaar achter elkaar? Nee dat lukt mij meestal ook niet hoor. :) . De twee preken gaan in de loop van de week ook nog mee. Ik pak mijn aantekeningen er nog eens bij. Verrassend hoe vaak bepaalde gedachten terugkomen in de diverse Schriftgedeelten die je leest. Zo zie je maar dat ieder mens verschillend is.
Ervan uitgaande dat een dag 24 uur heeft waarvan je een aantal uren slaapt, dan blijft er veel tijd over om op een zondag diensten te beluisteren en te bespreken. Wat Huisman schetst is regelmatig mijn zondaginvulling. Enfin ik realiseer me ook dat ik als alleengaande een andere invulling heb dan menig gezinsmens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Ik beluister de preek die huisman aandraagt nu omdat ik ziek ben en toch op bed lig. Maar ik vind twee preken op zondag prima, eventueel met een korte derde erbij. Maar dan word ik meer gesticht door een evensong. Ik heb meestal ook een druk programma op zondag, dat scheelt.

Los daarvan: een prettige stijl. Hij doet mij een beetje denken aan onze vroegere hulpconsulent, ds. Van der Net. En een goede orgelbegeleiding voor zo'n gemeente.

In mijn geval is de grens tussen eigengerechtigheid en heilbegerigheid dun als het gaat om het zoveel mogelijk preken beluisteren. Ik heb wel een tijd gehad dat ik dat meer deed, maar ik geloof niet dat dat nu van God was. Al is dat niet altijd met zekerheid te bepalen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

DDD schreef: 29 jan 2024, 12:30 Ik beluister de preek die huisman aandraagt nu omdat ik ziek ben en toch op bed lig. Maar ik vind twee preken op zondag prima, eventueel met een korte derde erbij. Maar dan word ik meer gesticht door een evensong. Ik heb meestal ook een druk programma op zondag, dat scheelt.

Los daarvan: een prettige stijl. Hij doet mij een beetje denken aan onze vroegere hulpconsulent, ds. Van der Net. En een goede orgelbegeleiding voor zo'n gemeente.

In mijn geval is de grens tussen eigengerechtigheid en heilbegerigheid dun als het gaat om het zoveel mogelijk preken beluisteren. Ik heb wel een tijd gehad dat ik dat meer deed, maar ik geloof niet dat dat nu van God was. Al is dat niet altijd met zekerheid te bepalen.
Beterschap!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 29 jan 2024, 12:30 Ik beluister de preek die huisman aandraagt nu omdat ik ziek ben en toch op bed lig. Maar ik vind twee preken op zondag prima, eventueel met een korte derde erbij. Maar dan word ik meer gesticht door een evensong. Ik heb meestal ook een druk programma op zondag, dat scheelt.

Los daarvan: een prettige stijl. Hij doet mij een beetje denken aan onze vroegere hulpconsulent, ds. Van der Net. En een goede orgelbegeleiding voor zo'n gemeente.

In mijn geval is de grens tussen eigengerechtigheid en heilbegerigheid dun als het gaat om het zoveel mogelijk preken beluisteren. Ik heb wel een tijd gehad dat ik dat meer deed, maar ik geloof niet dat dat nu van God was. Al is dat niet altijd met zekerheid te bepalen.
Beterschap en sterkte!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zita »

Mij viel op dat in hervormd Schoonhoven een deel van de dienst (votum, groet, zegen en schriftlezing) in het Nederlands èn in het (misschien, maar degene die de schriftlezing deed zag eruit alsof ze uit die omgeving kwam) Oekraïens wordt gedaan. Zijn in die gemeente zoveel vluchtelingen opgenomen? En maken zij van de rest van de dienst mee?
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Louis2 »

Wij hadden gisteren een kerkdienst van een nieuwe dominee in Zuid-Limburg. Ds. Hooghiemstra van de GKV/NGK. Mij viel op dat deze dominee erg bevindelijk en traditioneel preekt.
Het thema was Openbaringen hoofdstuk 21, vers 1 - 9. God maakt alles nieuw.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Gezang »

huisman schreef: 29 jan 2024, 10:37
Henk J schreef: 29 jan 2024, 10:29 Als je de diensten op afstand meeluistert scheelt dat natuurlijk ook qua tijd, je kunt een minuut van tevoren inschakelen, je hoeft niet naar de kerk toe en weer naar huis, even praten na de dienst valt ook niet mee, niet omkleden. Bij elkaar is dat zo een half uur winst per dienst.
Onze eigen diensten hebben wij geheel beluisterd. De andere twee alleen de preek.

Deze preek van ds. P.G. Heijkamp van harte aanbevolen. Schriftuurlijk, bevindelijk, appellerend, separerend en zeker Christus in het middelpunt.

https://www.youtube.com/live/MftwXWOITR ... pdnbkog_LA
Helemaal mee eens! Heel mooie preek. Echt een aanrader om te luisteren.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Louis2 »

huisman schreef: 29 jan 2024, 00:34 Vandaag meegeluisterd met eigen gemeente. ds. C.P de Boer. (CGK) Vanwege vakantie tijd om nog twee preken te beluisteren.
Ds. P.G. Heijkamp (GG) en ds. W van Vlastuin (HHK).
Wat zijn wij bevoorrecht in ons land dat op vele kansels en in vele kerkverbanden het Evangelie mag klinken.
Er zijn in Limburg veel gezellige, bijbelgetrouwe kerken, hoor.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Louis2 schreef: 29 jan 2024, 21:10
huisman schreef: 29 jan 2024, 00:34 Vandaag meegeluisterd met eigen gemeente. ds. C.P de Boer. (CGK) Vanwege vakantie tijd om nog twee preken te beluisteren.
Ds. P.G. Heijkamp (GG) en ds. W van Vlastuin (HHK).
Wat zijn wij bevoorrecht in ons land dat op vele kansels en in vele kerkverbanden het Evangelie mag klinken.
Er zijn in Limburg veel gezellige, bijbelgetrouwe kerken, hoor.
CGK Bunde Meerssen heb ik nog even over nagedacht. Maar meeleven met de eigen gemeente heeft het toch gewonnen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie