Henk J schreef: ↑29 jan 2024, 10:29
Als je de diensten op afstand meeluistert scheelt dat natuurlijk ook qua tijd, je kunt een minuut van tevoren inschakelen, je hoeft niet naar de kerk toe en weer naar huis, even praten na de dienst valt ook niet mee, niet omkleden. Bij elkaar is dat zo een half uur winst per dienst.
Maar hoe kan het gehoorde verdiepen of hoe krijgt het de kans om te verdiepen, te overpeinzen, toe te passen, resoneren als er direct al er een stortvloed van nieuwe preken kort achter elkaar er overheen komt? Meestal spreken wij samen na over de preek. En lezen wij er nog omheen. Het laten bezinken. Wat heeft God vanmorgen of vanmiddag tot mij willen zeggen? Wat zeggen de kanttekeningen, Calvijn, Kohlbrugge of wie dan ook bij dit gedeelte? Soms wil je nog wat extra nazoeken. Wees als de Bereeërs ook bij je geliefde predikant, toch? En eerlijk gezegd vind ik dat als een predikant veel tijd in een preek heeft gestoken het voor mijzelf wat vreemd om het gehoorde bijna direct weer te laten overstemmen met het volgende. Heb dat soms al als je andere boeken leest. En ja helaas zijn er heus ook wel eens zondagen dat het gehoorde karig is. Dan lees je of hoor je eerder nog een extra preek.

Er is dan meer ruimte in mijn hoofd. Maar 4 preken los van elkaar achter elkaar? Nee dat lukt mij meestal ook niet hoor.

. De twee preken gaan in de loop van de week ook nog mee. Ik pak mijn aantekeningen er nog eens bij. Verrassend hoe vaak bepaalde gedachten terugkomen in de diverse Schriftgedeelten die je leest. Zo zie je maar dat ieder mens verschillend is.