De kleine lettertjes van het Evangelie

Zeeuw

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef: Natuurlijk is dat zo, Zeeuw. Van harte eens, maar deze gedachten komen voort uit het hart van een gevallen mens. Die de leer van onze val en Gods soevereiniteit misbruikt om zelf niets hoeven te doen. Dat zit in ons aller hart, ook in dat van jou en mij hoor. Dat hoeft ons echt niet te verbazen hoor. Dat is eenvoudig de taal van een dode zondaar die blind is voor zijn/haar eindbestemming, die feitelijk helemaal niets geloofd van het feit dat hij/zij op weg is naar de hel en dat het elk moment afgelopen kan zijn. Want als je ogen daarvoor open gaan, dan praat je deze taal echt niet meer, al zit je onder een nog zo voorwaardelijke prediking.

Maar daar (tegen wat jij in je omgeving hoort) wordt ook in de GG vaak genoeg tegen gewaarschuwd, ik hoor dat gelukkig zo ongeveer wekelijks.

Dat laatste is ongetwijfeld zo. En zal per dominee en per plaats ook verschillen. Het zit heel diep in ons hart, alleen, als dan de Heere in je leven wil komen, kom je er pas achter hoe blind en dwaas die gedachten waren. De Heere is zoveel genadiger dan ik ooit voor mogelijk had durven houden. En het beeld dat ik had, is ontstaan in opvoeding en kerkelijke zaken. Ik heb een bepaalde predikant bijzonder vaak horen zeggen 'dat het nog eens mocht gebeuren dat er eentje mocht worden toegebracht'. Als je dan in een kerk met meer dan 1000 mensen zit, wordt je beeld van God als kind niet dat Hij overvloedig genadig is, maar maar mondjesmaat. En het doet me bijzonder veel pijn dat ik ooit die gedachten had en net zoveel pijn dat veel van mijn dierbaren dat nog steeds denken.
En uiteraard heb ik zoveel mooie preken nog mogen horen. Onlangs nog een van een oude predikant, emeritus nu, waar ik erg goede herinneringen aan heb.

Maar dit is meer iets voor een persoonlijk gesprek. Ik denk dat we het dan eigenlijk bijzonder eens zijn over zaken en samen goede gedachten van de Heere mogen hebben.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ararat schreef:Zijpaadje: Ik blijf toch nog een klein beetje peinzen over de vertaling van Jona naar de huidige situatie.

Wat zou er gebeuren bij ambtsdragers en gemeenteleden als een gemeente massaal bekering laat zien op de prediking?
Paniek? Blijdschap? Dankbaarheid? Scepsis?
Jona was niet zo blij voor zijn vijanden, zouden wij dat wel zijn bij onze broeders en zusters?
Jona was voor de Ninevieten een teken van God. Zij hebben zich bekeerd op dit door God gegeven teken. Een door een walvis uitgespuugde wegloper.

Ik ben denk ik geen haar beter dan Jona. Dus ik zal niet gelijk staan juichen.
TSD

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
TSD schreef:
Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... wonder-2-/

Weer een antwoord. En erg eenzijdig mijns inziens...
Heb even de antwoorden gescreend. Het verbaasd me dat hij aangeeft dat bij de doop iemand genade ontvangt.
Mij verbaast dat helaas niet…we wisten al dat hij zo hierover dacht. Feitelijk is hij nu inconsequent, want blijkbaar is de doop bij kinderen de scheidslijn en niet het geloof.

Wat ik veel schokkender vind is dat hij de wedergeboorte geen wonder wil noemen “omdat we niet alles een wonder moeten gaan noemen”. Alsof het hier meer over een detail gaat.

Ik geloof wel dat ik hem langzamerhand begin te begrijpen, ook in zijn antwoorden lees je hoe hij over de reformatorische prediking denkt. Bijvoorbeeld dat hij deze jongere toevoegt dat hij zou leren “dat je pas mag gaan geloven als je weet dat je wedergeboren bent”.

Nou, dat wordt echt nergens geleerd, juist niet ter rechterzijde, daar wordt juist eerder gepreekt dat de zekerheid over dat je wedergeboren bent pas later komt dan wanneer je voor het eerst op Christus mag zien.

Ik denk echt dat deze man bepaalde dingen is gaan geloven over de rechterflank en die probeert te bestrijden, terwijl de werkelijkheid genuanceerder ligt. En in dat bestrijden lijkt hij zelf aan de andere kant “de dijk af te glijden”.
Nou, ik heb in mijn jeugd bijzonder vaak dusdanig over een wonder gehoord, dat het steeds meer iets werd dat zeer onbereikbaar is en voor slechts een enkeling weggelegd. Als dat de lading wordt van het wonder, is dat bijzonder gevaarlijk.
De wedergeboorte voor een kind van God persoonlijk, is het grootste wonder dat er is.
De vraag is of het aan de prediker lag, of aan de hoorder. En dat bedoel ik niet lelijk, maar alleen de wedergeboorte een wonder noemen kan nooit lijden tot de conclusie dat het maar voor een enkeling is weggelegd. Ook niet door zoiets vaak te herhalen. God is immers een God van wonderen?

Als Gods woord je hart niet verbreekt, dan verhardt het je hart. En dan kan een prediking over Gods soevereiniteit / het eenzijdige Godswerk je ofwel lijdelijk maken (ik kan er toch niks aan doen) ofwel opstandig (want wij mensen willen er niet aan dat het van onze kant hopeloos is). Maar als je ogen open zijn gegaan voor je eigen onwil en onmacht, wat kan je dán weleens een ruimte zien als er wordt gepreekt vanuit Gods welbehagen, dat het nu alles bij Hem vandaan komt, álles! Ook geloof, dat Hij nu alles wil schenken wat Hij beveelt, ja dat Christus nu naar deze wereld is gekomen om (geestelijke) gevangen vrijheid te schenken, om gebondenen te geven opening der gevangenis. Dan moet er niets meer, maar dan mag je al je zorgen overgeven aan Hem die het alles wél maken zal.
CvD

Bericht door CvD »

GerefGemeente-lid schreef:
Zita schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... wonder-2-/

Weer een antwoord. En erg eenzijdig mijns inziens...
Want?
Ik heb zojuist een vervolgvraag ingestuurd. Als die behandeld is, zal ik het één en ander toelichten.

Maar de volgende is al weer afgeserveerd. Philpots boeken kunnen ook bij het oud vuil. Zo'n toon is echt on-Bijbels.
Nou geeft dan even een seintje als je boeken van Philpot bij het oud vuil zet. Dan kom ik ze wel ophalen. Is gewoon echt treurig met die man. Hij zal hoe dan ook zijn gelijk moeten krijgen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

En wat vinden we er inhoudelijk van? Ik heb het antwoord gelezen. Mijn eerste indruk is dat ik geen ongereformeerde boodschap lees. Sterker nog, ik vind het pastoraal en helder, onderbouwd door de belijdenisgeschriften. Ik zal het nog eens herlezen, bij gelegenheid, of ik toch nog ergens wat verkeerds kan vinden.

En zijn opmerkingen over Philpot, ach… zo is er ook wat te vinden van Spurgeon, van Whitefield, van…..vul maar aan. Daar til ik niet zo zwaar aan, al heeft zijn kritiek wel enige grondslag.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Mijn advies zou trouwens ook zijn om Philipot niet te lezen.
Ook niks hedendaags of iets uit de 20ste eeuw
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom zou je geen boeken uit de twintigste eeuw mogen lezen?

Of begrijp ik iets verkeerd?
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:Mijn advies zou trouwens ook zijn om Philipot niet te lezen.
Ik lees zelf nauwelijks iets van Philpot maar heb regelmatig mensen ontmoet die veel onderwijs mochten ontvangen uit zijn geschriften.

Ds. van den Brink slaat wel wat wild om zich heen.
Hij is zelf een promotor van Luthers geschriften. Als hij daar dezelfde meetlat overheen zou leggen als hij doet bij Philpot zou je Luther ook bij het oud papier moeten zetten.

Jammer dat hij zijn kritiek zo onaangenaam verpakt. Dat doet zijn boodschap geen goed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvD

Bericht door CvD »

huisman schreef:
Bertiel schreef:Mijn advies zou trouwens ook zijn om Philipot niet te lezen.
Ik lees zelf nauwelijks iets van Philpot maar heb regelmatig mensen ontmoet die veel onderwijs mochten ontvangen uit zijn geschriften.

Ds. van den Brink slaat wel wat wild om zich heen.
Hij is zelf een promotor van Luthers geschriften. Als hij daar dezelfde meetlat overheen zou leggen als hij doet bij Philpot zou je Luther ook bij het oud papier moeten zetten.

Jammer dat hij zijn kritiek zo onaangenaam verpakt. Dat doet zijn boodschap geen goed.
Zelf lees ik ook wel eens Philpot een daar mag ik toch wel eens troost uit halen en onderwijs. Maar mag ook graag van Gray of Owen of 1 van de 3 Erskine lees ik graag. Maar ook de oude schrijvers van der Groe, Justus Vermeer of Wulferd Floor en den hedendaagse. Een dan kijk ik niet naar het kerkverband maar naar de inhoud en of die op Gods Woord gegrond is.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik lees weer kritiek op ds. Van den Brink, maar wat vinden jullie van zijn onderbouwing? En ja, de GG leren dat iemand wedergeboren kan zijn zonder dat iemand Christus bewust kent. Dan krijg je dus dat wedergeboorte begint met ellendekennis, en dat diegenen mogen komen tot Hem. Anderen bedriegen zich anders alleen maar.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Waarom zou je geen boeken uit de twintigste eeuw mogen lezen?

Voor mij ook iets onverklaarbaars, vooral omdat ik door Baca's Vallei met veel genoegen lees.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Als ik het advies moet geven voor een goed theologisch boek, dan zou ik niks hedendaags aanbevelen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Bertiel schreef:

Als ik het advies moet geven voor een goed theologisch boek, dan zou ik niks hedendaags aanbevelen.
N.T. Wright en R.C. Sproul kun je goed lezen als hedendaagse theologen. Het boekje 'chosen by God' van Sproul kan ik van harte aanbevelen. Dat gaat over deze thematiek.
Fides Quaerens Intellectum
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:

Aha. Daar kan ik me al weer wat meer bij voorstellen. Toch is er ook op theologisch gebied soms wel iets zinnigs gepubliceerd.
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:

Voor mij ook iets onverklaarbaars, vooral omdat ik door Baca's Vallei met veel genoegen lees.
Dat lijkt me dan weer niet uit de 20e eeuw.
Gesloten