Waar denk je op dit moment aan? [3]

Mara

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Mara »

Panny schreef:Dat is allemaal bekend Mara, maar dat is nog geen argumentatie dat het niet mogen autorijden op zondag een gebod van God zou zijn.
Het bewijst alleen dat er een bepaalde traditie is waarbinnen autorijden op zondag niet geaccepteerd is.
Als je het traditie wilt noemen, maar is niet echt streekgebonden merk ik.
Ik weet alleen dat er een paar decennia geleden minder raar tegenaan werd gekeken.
Het is echter niet alleen een Urker traditie, Staphorst kent eveneens strikte zondagsrust.
Ook in Lekkerkerk bleek dat zo te zijn, las ik:

Daarnaast verloor de evangelisatie leden die op zondag gingen rijden naar de gemeente waartoe ze formeel al behoorden. „Wij zeggen wel eens tegen elkaar: ‘Als de mensen de zondagsopvatting van onze jonge jaren hadden behouden, zat het hier nog vol.’ Ik veroordeel hen niet, maar zelf heb ik die stap nooit willen nemen.”
http://www.digibron.nl/search/detail/b9 ... de-kerkweg

Verder lopen ze in Capelle, naar het Her. lokaal, in St. Philipsland is ook nog volstrekte rust op zondag.

Ik denk dat het woord mogen misschien beter vervangen kan worden door (niet) willen.
En verder kun je het beter aan die mensen persoonlijk vragen. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:Ik denk dat het woord mogen misschien beter vervangen kan worden door (niet) willen.
Maar dan is ook helder dat je het een ander niet op hoeft te leggen. Wat ik niet wil, kan een ander best willen. Wat niet mag, mag een ander ook niet.

Zoals je citeert: Daarnaast verloor de evangelisatie leden die op zondag gingen rijden naar de gemeente waartoe ze formeel al behoorden. „Wij zeggen wel eens tegen elkaar: ‘Als de mensen de zondagsopvatting van onze jonge jaren hadden behouden, zat het hier nog vol.’ Ik veroordeel hen niet, maar zelf heb ik die stap nooit willen nemen, is het mijns inziens een prima standpunt.

Maar... eerder stelde je een poging kon wagen om het niet-rijden-op-zondag standpunt Bijbels te onderbouwen. Ik begrijp dat je daar van afziet?
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:
Mara schreef:Ik denk dat het woord mogen misschien beter vervangen kan worden door (niet) willen.
Maar dan is ook helder dat je het een ander niet op hoeft te leggen. Wat ik niet wil, kan een ander best willen. Wat niet mag, mag een ander ook niet.
Wie legt wie dan iets op?
Mannetje schreef:Maar... eerder stelde je een poging kon wagen om het niet-rijden-op-zondag standpunt Bijbels te onderbouwen. Ik begrijp dat je daar van afziet?
Ja.
A, is het niet mijn principe, B zal het een rotonde discussie worden.
De mensen die niet op zondag rijden, zijn van mening dat de zondag niet ontheiligd dient te worden hierdoor.

Er staan wel meer dingen niet zo letterlijk in de Bijbel, die mensen toch laten.
(geen televisie, geen gebruik van smartphone op zondag, niet afwassen op zondag, etc) ga je al die mensen dan ook vragen om een Bijbelse onderbouwing?
Kun je vanuit de Bijbel deze genoemde zaken onderbouwen?
M.i. verdient iemand dan gewoon ons respect, i.p.v. een opgeplakt etiket.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Mara schreef:in St. Philipsland is ook nog volstrekte rust op zondag.
Aan al die citaten/nieuwsberichten hebben we niet zoveel.
Tevens is het nergens in Nederland volstrekte rust op zondag. Ik denk dat je daar een verkeerd beeld bij hebt. In Urk en Staphorst (en ook wel in St. Philipsland) wonen genoeg onkerkelijke mensen, die sjeezen gewoon met de auto door het dorp en hangen ook de was op. Op zondag.
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Ik heb de site aangevraagd, want hij wordt gefilterd door kliksafe, ben benieuwd of dit mensen van de Ger Gem HV waren, ik weet iig van een oude vrouw uit onze gemeente dat zij met de tram vanuit Rotterdam zuid naar onze gemeente ging en daar schaamt ze zich nu voor.
O jammer Samanthi, dit stond er nog voor:

Zo was er een gemeente van de Vereniging van Gereformeerden in de Infirmeriestraat, een zijstraat van de Oostzeedijk. Zij kerkte in een voormalig pakhuis. Dominee Jacob van Leeuwen uit Utrecht (1845-1913), oprichter van de Vereniging, kwam hier preken. In 1917 werd Jan Jacob Otte (1869-1923) er oefenaar. Hij werd in 1922 door zijn schoonvader, dominee de Jonge uit Kampen als predikant bevestigd. De naam van de gemeente was toen Vrije Gereformeerde Gemeente. De Jonge richtte in 1922 de Federatie van Oud Gereformeerde Gemeenten op, die in 1948 fuseerde met de Oud Gereformeerde Gemeenten van dominee Boone. De nieuwe naam werd Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Na Otte’s overlijden in 1923 kwam dominee Boone zo nu en dan in de Infirmeriestraat preken. De gemeente sloot zich toen aan bij de Oud-Gereformeerde Gemeenten van dominee Boone.

Ook dominee Baaij (1893-1961) kwam hier wel eens preken. Hij was aanvankelijk predikant van een Vrije Gemeente op Tholen. Later sloten hij en een deel van zijn gemeente op Tholen zich aan bij de Christelijke Gereformeerde Kerken. In 1960 trad hij toe tot de Oud Gereformeerde Gemeenten.
Ik heb de hele site nu bekeken en weet niet of ik er blij mee moet zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

De rellen in Geldermalsen. Men is bang voor verloedering als er een AZC komt. Zijn die rellen dan een teken van onze beschaving? Soms schaam ik me dat ik Nederlander ben.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:De rellen in Geldermalsen. Men is bang voor verloedering als er een AZC komt. Zijn die rellen dan een teken van onze beschaving? Soms schaam ik me dat ik Nederlander ben.
Ik stel voor: deel van Geldermalsen te ontruimen, de bewoners in tentenkampen te plaatsen en de vluchtelingen in de Geldermalsense huizen te plaatsen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:De rellen in Geldermalsen. Men is bang voor verloedering als er een AZC komt. Zijn die rellen dan een teken van onze beschaving? Soms schaam ik me dat ik Nederlander ben.
Ik stel voor: deel van Geldermalsen te ontruimen, de bewoners in tentenkampen te plaatsen en de vluchtelingen in de Geldermalsense huizen te plaatsen.
Lijkt een goed plan, maar ik meen begrepen te hebben dat de relschoppers niet of nauwelijks uit Geldermalsen komen.
Als ik het zo hoor, kun je de vluchtelingen beter onderbrengen in De Kuip.
- Niet meer zo actief -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Eens, hoewel ik tegelijkertijd vaststel dat er ook veel goede voorbeelden zijn. Bijvoorbeeld dat er vrijwilligers gevraagd worden voor assistentie bij tijdelijke opvang van vluchtelingen en dat er dan méér aanmeldingen zijn dan nodig, en ook méér dan dat er vluchtelingen zijn :)

Maar zo'n situatie Geldermalsen is inderdaad beschamend.
samanthi

Bericht door samanthi »

Aan mijn kleindochter die zondag het teken en zegel hoopt te ontvangen.
Wat een vreugde!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JolandaOudshoorn

Mannetje schreef:
Luther schreef:
Lijkt een goed plan, maar ik meen begrepen te hebben dat de relschoppers niet of nauwelijks uit Geldermalsen komen.
Volgens de persconferentie zijn alle aangehouden mensen inwoners van Geldermalsen. Al met al is het gewoon intriest. We leven in een verkilde samenleving.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

JolandaOudshoorn schreef:
Mannetje schreef:
Luther schreef:
Volgens de persconferentie zijn alle aangehouden mensen inwoners van Geldermalsen. Al met al is het gewoon intriest. We leven in een verkilde samenleving.
Het is zeker ontzettend triest.
Ik lees nu ook dat ze wel uit Geldermalsen komen, vanmorgen werd nog beweerd dat het wellicht dezelfde lui waren als in Steenbergen.
- Niet meer zo actief -
Mannetje

Bericht door Mannetje »

De andere kant is dat ik frustraties wel kan begrijpen (maar, ten overvloede, dat rechtvaardigt op geen enkele wijze de rellen!) die bij mensen bovenkomen. Als je hoort dat dit besluit er in één week volledig doorgeduwd zou zijn, terwijl je als burger iets in geen jaren voor elkaar krijgt, dan kan ik mij een gevoel van onbehagen goed voorstellen.
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
Mannetje schreef:
Luther schreef:
Volgens de laatste berichten niet hoor. Via social media zijn mensen uit Utrecht en nog van verder opgetrommeld.
Dat zijn hooligans die er een vermaak in scheppen om met relletjes mee te doen, maakt niet uit of dat met voetbal of dit soort aangelegenheden zijn.
JolandaOudshoorn

Mara schreef: Volgens de laatste berichten niet hoor. Via social media zijn mensen uit Utrecht en nog van verder opgetrommeld.
Dat zijn hooligans die er een vermaak in scheppen om met relletjes mee te doen, maakt niet uit of dat met voetbal of dit soort aangelegenheden zijn.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2488 ... sen__.html
Gesloten