Als je het traditie wilt noemen, maar is niet echt streekgebonden merk ik.Panny schreef:Dat is allemaal bekend Mara, maar dat is nog geen argumentatie dat het niet mogen autorijden op zondag een gebod van God zou zijn.
Het bewijst alleen dat er een bepaalde traditie is waarbinnen autorijden op zondag niet geaccepteerd is.
Ik weet alleen dat er een paar decennia geleden minder raar tegenaan werd gekeken.
Het is echter niet alleen een Urker traditie, Staphorst kent eveneens strikte zondagsrust.
Ook in Lekkerkerk bleek dat zo te zijn, las ik:
Daarnaast verloor de evangelisatie leden die op zondag gingen rijden naar de gemeente waartoe ze formeel al behoorden. „Wij zeggen wel eens tegen elkaar: ‘Als de mensen de zondagsopvatting van onze jonge jaren hadden behouden, zat het hier nog vol.’ Ik veroordeel hen niet, maar zelf heb ik die stap nooit willen nemen.”
http://www.digibron.nl/search/detail/b9 ... de-kerkweg
Verder lopen ze in Capelle, naar het Her. lokaal, in St. Philipsland is ook nog volstrekte rust op zondag.
Ik denk dat het woord mogen misschien beter vervangen kan worden door (niet) willen.
En verder kun je het beter aan die mensen persoonlijk vragen.