COVID-19

merel

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Laat dan nu de werving en opleiding voor (IC) verpleegkundigen beginnen. Met baangarantie erbij. Plus een lange termijn visie op het aantal IC bedden en bijbehorende kosten. Waarschijnlijk een schijntje vergeleken bij alle ad-hoc kosten die afgelopen anderhalf jaar gemaakt zijn.
Eens, en met een aantrekkelijk salaris.
Iedereen roept dat de salarissen zo laag zijn, maar zo slecht is het salaris niet. Het bruto salaris bedraagt gemiddeld € 3300,00 met een maximum van € 4500 excl ORT in academische ziekenhuizen. In de periferie liggen de salarissen vaak nog hoger. Ter vergelijking: een psychiater in een academisch ziekenhuis verdient €5200,00 bruto en krijgt geen ORT.

https://nl.indeed.com/cmp/Universitair- ... t/salaries
https://nos.nl/artikel/2344685-verpleeg ... hoolleraar

Het grote probleem in de zorg ( en onderwijs) is vooral het personeelstekort. Het punt daarbij is ook dat de gemiddelde verpleegkundige en docent niet echt de leuke aspecten van hun werk benadrukken. Ik sprak recent iemand die een zijinstroom wilde doen en haar viel het op dat als zij vragen stelde aan een verpleegkundige deze niet de leuke kanten van het vak benoemde, maar vooral' klaagde' over de administratieve last en werkdruk. Zo haal je niemand binnen.
DDD

Bericht door DDD »

Eens. Ik denk dat veel mensen in de publieke sector ook wat verwend zijn.

Los daarvan is het wel zo dat vooral in de beroepen waarin je mensen producten moet aansmeren waar ze verder geen behoefte aan hebben, het denkniveau niet zo belangrijk is, maar vooral of je goed kunt babbelen. Dus er zijn commerciële functies op mbo-niveau waar je heel goed betaald krijgt. En vanwege het tekort aan vakmensen geldt dat ook voor aannemers en loodgieters. Dat ligt ook aan ouders. Die kunnen hun kinderen die een goed verstand hebben maar liever met hun handen werken natuurlijk ook een eigen aannemingsbedrijf adviseren. Als het gaat om geld verdienen, is dat een prima keuze.
merel

Bericht door merel »

De publieke sector is enorm verwend en klaagt snel. Mijn man is van een Zuidas advocatenkantoor overgestapt naar de overheid en blijft zich, ook na 10 jaar, verbazen.
DDD

Bericht door DDD »

Volkomen eens.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:
Philip schreef:Dat zijn alleen cijfers van maar één ziekenhuis in een regio waar de vaccinatiegraad veel hoger ligt. Hoe minder ongevaccineerden, hoe kleiner het percentage ongevaccineerden op de IC.
Maar dergelijke cijfers worden hier meteen vertaalt: zie je wel, vaccineren heeft geen zin.

Geen zin beweer ik echt niet maar de feiten mogen wel benoemd worden. Het vaccin gaat de pandemie niet stoppen. Lees dit bericht maar eens.
https://nos.nl/l/2403374#UPDATE-container-56901918
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:De publieke sector is enorm verwend en klaagt snel. Mijn man is van een Zuidas advocatenkantoor overgestapt naar de overheid en blijft zich, ook na 10 jaar, verbazen.
Het ligt maar net aan de functie. In hogere functie wordt je in de publieke sector minder betaald voor een gelijke verantwoordelijkheden. Ik ben zelf op zoek naar projectmanagers met een specifieke ervaring, maar die zijn uit de markt niet te krijgen. De primaire arbeidsvoorwaarden in de markt zijn beter.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:De publieke sector is enorm verwend en klaagt snel. Mijn man is van een Zuidas advocatenkantoor overgestapt naar de overheid en blijft zich, ook na 10 jaar, verbazen.
Het ligt maar net aan de functie. In hogere functie wordt je in de publieke sector minder betaald voor een gelijke verantwoordelijkheden. Ik ben zelf op zoek naar projectmanagers met een specifieke ervaring, maar die zijn uit de markt niet te krijgen. De primaire arbeidsvoorwaarden in de markt zijn beter.
Klopt, maar de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn bij de Rijksoverheid beduidend beter; meer vakantie dagen, door de werkgever betaald pensioen, betaald ouderschapsverlof etc. Kom daar maar eens voor op het gemiddelde advocatenkantoor. De vrouwen die na een zwangerschap wilden parttimen werd het leven al moeilijk gemaakt, laat staan een betaald ouderschapverlof en pensioen.

Mijn man verbaasde zich met name over de mogelijkheid om masterstudies (op kosten van de overheid) te doen die nog niet eens noodzakelijk zijn voor het werk en dat vervolgens de mogelijkheid bestaat om de studiebelasting ook neer te leggen bij de werkgever. Dan kan het zo zijn dat iemand uit het team voor 1 dag per week belastbaar is voor werk en voor de rest de studie doet.

Ik werk zelf niet voor de overheid, maar voor een werkgever die ook veel secundaire arbeidsvoorwaarden biedt. In de commerciële sector zou ik wellicht ook veel meer kunnen verdienen. De vrijheid in werken, plaats van werken, vrije dagen, pensioen ed tellen voor mij/ons meer mee dan een maandelijks hoger salaris.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Mijn man verbaasde zich met name over de mogelijkheid om masterstudies (op kosten van de overheid) te doen die nog niet eens noodzakelijk zijn voor het werk en dat vervolgens de mogelijkheid bestaat om de studiebelasting ook neer te leggen bij de werkgever. Dan kan het zo zijn dat iemand uit het team voor 1 dag per week belastbaar is voor werk en voor de rest de studie doet.
Een van mijn zoons werkt bij de Overheid en in het begin dacht ik: werkt hij bij sinterklaas? :oO
Hij kreeg meteen een splinternieuwe laptop, een I phone. Tijdens het thuiswerken diverse keren een "bedankkadootje". Een leuke gadget, of een megaboeket bloemen, of luxe Australische bonbons. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef: Geen zin beweer ik echt niet maar de feiten mogen wel benoemd worden. Het vaccin gaat de pandemie niet stoppen. Lees dit bericht maar eens.
Het begrip "uitwoeden" zie ik ook niet. Ernst Kuipers zei, iedereen krijgt sowieso corona, die niet gevaccineerd is. Of je moet alleen thuis blijven zitten.
Maar ik hoor nu de laatste dagen dat gevaccineerde mensen een positieve uitslag krijgen. :fi
In mijn omgeving zijn dat er al sowieso 4!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Mijn man verbaasde zich met name over de mogelijkheid om masterstudies (op kosten van de overheid) te doen die nog niet eens noodzakelijk zijn voor het werk en dat vervolgens de mogelijkheid bestaat om de studiebelasting ook neer te leggen bij de werkgever. Dan kan het zo zijn dat iemand uit het team voor 1 dag per week belastbaar is voor werk en voor de rest de studie doet.
Een van mijn zoons werkt bij de Overheid en in het begin dacht ik: werkt hij bij sinterklaas? :oO
Hij kreeg meteen een splinternieuwe laptop, een I phone. Tijdens het thuiswerken diverse keren een "bedankkadootje". Een leuke gadget, of een megaboeket bloemen, of luxe Australische bonbons. :langue
:haha
Dat dus. Mijn man kreeg vorig jaar 6! grote kerstpakketten; van elke afdeling waar hij in de loop van het jaar wat voor gedaan had. En tussendoor de rest. Als je voor de overheid 5 km buiten je standaard standplaats moet vergaderen of iets moet doen, kan je lunch, koffie etc declareren. Voor elk extern overleg of piketdienst kan hij een nieuwe lease auto meekrijgen. Veel mensen beschouwen het ophalen en wegbrengen van deze auto als werktijd en declareren het ook zo etc. etc. De overheid is zo gek nog niet.
parsifal

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
huisman schreef: Geen zin beweer ik echt niet maar de feiten mogen wel benoemd worden. Het vaccin gaat de pandemie niet stoppen. Lees dit bericht maar eens.
Het begrip "uitwoeden" zie ik ook niet. Ernst Kuipers zei, iedereen krijgt sowieso corona, die niet gevaccineerd is. Of je moet alleen thuis blijven zitten.
Maar ik hoor nu de laatste dagen dat gevaccineerde mensen een positieve uitslag krijgen. :fi
In mijn omgeving zijn dat er al sowieso 4!
De verwachting is nu niet zo zeer dat je de ziekte niet meer krijgt, maar dat je lichaam een soort van went aan het virus. Dit gebeurt bij andere coronavirussen namelijk. Als je lichaam ongevaccineerd voor het eerst Corona oploopt kan het heel heftig zijn, gevaccineerd of als je het eerder hebt gehad zal het waarschijnlijk al een stuk minder heftig zijn en bij een derde keer nog minder problematisch. Bij ouderen zal de bescherming wat minder snel opbouwen dan bij jongeren. Maar dit is wat nu verwacht wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Charles

Bericht door Charles »

https://twitter.com/Jinek_RTL/status/14 ... 5029456906

Rechtsfilosoof Raisa Blommestijn heeft ook een twitter account maar daar verwijst Jinek niet naar. Zo werkt dat.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Klopt, maar de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn bij de Rijksoverheid beduidend beter; meer vakantie dagen, door de werkgever betaald pensioen, betaald ouderschapsverlof etc. Kom daar maar eens voor op het gemiddelde advocatenkantoor. De vrouwen die na een zwangerschap wilden parttimen werd het leven al moeilijk gemaakt, laat staan een betaald ouderschapverlof en pensioen.
De werkgever draagt bij aan het pensioen, zelf betaalt de werknemer ook elke maand premie. Zelf verwacht ik dat in andere sectoren parttime werken en thuiswerken steeds meer aandacht krijgt.
Mijn man verbaasde zich met name over de mogelijkheid om masterstudies (op kosten van de overheid) te doen die nog niet eens noodzakelijk zijn voor het werk en dat vervolgens de mogelijkheid bestaat om de studiebelasting ook neer te leggen bij de werkgever.
Dan werkt je man duidelijk in een andere omgeving dan ik. Er geldt bovendien een terugbetaalregeling, als je binnen zoveel jaar na afronding een andere werkgever vindt. Het studieverlof klopt dan weer wel, dat heb ik zelf ook enkele jaren gehad omdat ik destijds een kopstudie deed.
Dan kan het zo zijn dat iemand uit het team voor 1 dag per week belastbaar is voor werk en voor de rest de studie doet.
Dat herken ik ook niet. Ik zie dat enkel bij een collega die in OR, GOR, DOR en GOR Rijk zit. Hij doet enkel ondernemingsraadwerk.
De vrijheid in werken, plaats van werken, vrije dagen, pensioen ed tellen voor mij/ons meer mee dan een maandelijks hoger salaris.
Dat vind ik zelf ook erg van belang.
Charles

Bericht door Charles »

Mara schreef:
Nou, ik werk al 20 jaar bij de overheid en laptops mobiele telefoons etc. was altijd moeilijk moeilijk. Loopt de overheid mijlenver bij achter in vergelijking met bedrijfsleven.
parsifal

Bericht door parsifal »

Charles schreef:
Mara schreef:
Nou, ik werk al 20 jaar bij de overheid en laptops mobiele telefoons etc. was altijd moeilijk moeilijk. Loopt de overheid mijlenver bij achter in vergelijking met bedrijfsleven.
In onderwijs hangt het ook af van waar je werkt. Toen ik bij de faculteit diergeneeskunde in dienst was werd me verteld dat ik goedkoper was dan een varken en een conferentie bezoeken geen probleem was. Op wiskundefaculteiten is het iets lastiger geld los te krijgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie