Tiberius schreef:Marnix schreef:Ik zie daar in de praktijk niets van terug. Ik zie geen onmbetrouwbare christenen als gevolg van de vertaling die ze lezen.
Ik wel. Ik noemde eerder het voorbeeld van Kuitert al, maar zo zijn er velen.
Alsof die rechtzinnig was gebleven als hij aan de SV was blijven vasthouden....
Van de noodzaak voor een nieuwe, betrouwbare vertaling zijn de meesten wel overtuigd. Het gaat er in dit topic over: is de HSV dat? Dan is het antwoord: nee, want men heeft zich helaas niet tot een herziening beperkt, maar is een compleet nieuwe vertaling aangegaan.
Daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord. Als een nieuwe vertaling wel goed is, maar het dan wel een goede vertaling moet zijn, waarom komt die er dan niet? Blijkbaar ziet men de noodzaak er niet van in in die kringen. Deed men dat wel, dan waren de reacties en al helemaal de acties heel anders.
Overigens, met dezelfde kritiek als waarmee nu de HSV wordt afgekeurd had je destijds de SV ook af kunnen keuren, als je dan naar de grondtekst had gekeken en naar de vertaling had je net zo goed allerlei vertaalkeuzes kunnen afkeuren en daarmee de hele SV.
Nee, dat had niet gekund. Omdat de SV brontaal getrouw is.[/quote]
En ook fouten bevat. Als je stelt dat de NBV onfeilbaar is in zijn vertaalkeuzes wordt daaruit de verheerlijking van de SV wel heel pijnlijk duidelijk.