Gereformeerde Gemeenten

Augustienus

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Augustienus »

Een hoeft niet te betekenen: homogeen. Tot op bepaalde (Bijbelse) hoogte is er niks mis met diversiteit. En die verschillen zijn er binnen elk kerkverband. Vallen in het niet binnen het geheel van de wereldkerk en in andere (refomatorische) kerkverbanden zijn die verschillen er ook. In de Hhk wordt er nooit echt een punt van gemaakt en bij de Cgk zijn die verschillen nog groter, maar weet men elkaar (nog) vast te houden. Misschien is het omdat er bij de GG nog weleens 'het eigene' van het kerkgenootschap wordt benadrukt.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik schrik toch wel als ik de postings van Marion lees. Maar ik ben bang dat ze een mening verwoord die breder te vinden is.
Het is bijzonder dat één predikant, het einde van alle tegenspraak zou moeten zijn. En dat is wat er binnen de Gereformeerde Gemeenten gaande is. En dat is echt niet gezond. Als je ziet hoe vaak er wel niet verwezen wordt naar de prediking van ds Kersten, of zijn dogmatiek. Alsof bijbelse theologie niet breder zou zijn.
Een kerk heeft doorgaande reformatie nodig. Terug naar het Woord. Wat zegt de Heere.
Dan vallen namen van mensen weg. Hopelijk gaan we dat binnen ons kerkverband nog eens leren.
Bijdrager

Bericht door Bijdrager »

Het riekt naar sektarisme. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Bijdrager schreef:Het riekt naar sektarisme. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Sektarisme en Apple. Overeenkomsten :)

Verder zowel van jou als mij vreemde reacties.
(~)
Bijdrager

Bericht door Bijdrager »

Het is vreemd als het buiten de comfortzone is, dat begrijp ik wel.

DDD

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Ik schrik toch wel als ik de postings van Marion lees. Maar ik ben bang dat ze een mening verwoord die breder te vinden is.
Het is bijzonder dat één predikant, het einde van alle tegenspraak zou moeten zijn. En dat is wat er binnen de Gereformeerde Gemeenten gaande is. En dat is echt niet gezond. Als je ziet hoe vaak er wel niet verwezen wordt naar de prediking van ds Kersten, of zijn dogmatiek. Alsof bijbelse theologie niet breder zou zijn.
Een kerk heeft doorgaande reformatie nodig. Terug naar het Woord. Wat zegt de Heere.
Dan vallen namen van mensen weg. Hopelijk gaan we dat binnen ons kerkverband nog eens leren.
Dat geldt heus niet overal hoor. Er zijn genoeg gemeenten waar de naam zelden langskomt, en men zich gewoon oriënteert op de Nadere Reformatie.
Bijdrager

Bericht door Bijdrager »

wat heeft ons de nadere reformatie gebracht in vergelijking met de vroege kerk?

Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Bijdrager schreef:Het is vreemd als het buiten de comfortzone is, dat begrijp ik wel.
Gelukkig zijn er mensen die daar heel goed mee om kunnen gaan en dan anderen de weg kunnen wijzen buiten hun eigen zone.
Sommige mensen hebben daar overigens (terecht) geen behoefte aan.
(~)
DDD

Bericht door DDD »

Bijdrager schreef:wat heeft ons de nadere reformatie gebracht in vergelijking met de vroege kerk?

Lees daar anders eerst een boek over.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Ik schrik toch wel als ik de postings van Marion lees. Maar ik ben bang dat ze een mening verwoord die breder te vinden is.

Inderdaad is het niet best als 1 predikant het einde van alle tegenspraak is. Gelukkig hoor ik dat niet vaak. Laten we oppassen dat er van Ds Kersten niet een karikatuur gemaakt gaat worden. Dat er door deze predikant in de beginjaren een stempel is gedrukt klopt zeker maar dit hoeft niet als negatief gezien te worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:

Inderdaad is het niet best als 1 predikant het einde van alle tegenspraak is. Gelukkig hoor ik dat niet vaak. Laten we oppassen dat er van Ds Kersten niet een karikatuur gemaakt gaat worden. Dat er door deze predikant in de beginjaren een stempel is gedrukt klopt zeker maar dit hoeft niet als negatief gezien te worden.
Dat zal vast ook niet de bedoeling zijn. We hebben zeker veel meer predikanten binnen en buiten ons kerkverband. Denk ook aan de vele geschriften uit de Nadere Reformatie. enz.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
heusden-op
Verbannen

Bericht door heusden-op »

Marion verwijst...
1. naar de periode 50-70 en de prediking toen
2. naar ds. Kersten, als man die stond aan de 'wieg' van de GG
Het lijkt me onjuist om dan te schrijven over 'sektarisch', 'slechts één predikant tot norm verheffen' enzovoorts.

Wat Marion wel doet, is ontwikkelingen aanwijzen en duiden. Dat lijkt me heel goed.
dam-leer
-DIA-

Bericht door -DIA- »

heusden-op schreef:Marion verwijst...
1. naar de periode 50-70 en de prediking toen
2. naar ds. Kersten, als man die stond aan de 'wieg' van de GG
Het lijkt me onjuist om dan te schrijven over 'sektarisch', 'slechts één predikant tot norm verheffen' enzovoorts.

Wat Marion wel doet, is ontwikkelingen aanwijzen en duiden. Dat lijkt me heel goed.
En dat begrijp ik heel goed. Bovendien - en dat is een voorbeeld voor allen hier - gaat ze niet als een olifant door de porseleinkast. Ik kan helemaal achter haar postings staan want ik gevoel hetzelfde.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
heusden-op
Verbannen

@DIA: Ozo!
dam-leer
heusden-op
Verbannen

Mocht er nog maar eens wat meer historisch besef zijn en het gedenken der voorgangeren.
Maar ze weten het tegenwoordig zo vaak beter. En dan werpen ze alles met een mannelijke wegwerping weg wat ons aan kostelijke goederen uit het verleden is aangereikt.
dam-leer
Plaats reactie