COVID-19

Valcke

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:Zorgcapaciteit is het belangrijkste issue.
Laat dan nu de werving en opleiding voor (IC) verpleegkundigen beginnen. Met baangarantie erbij. Plus een lange termijn visie op het aantal IC bedden en bijbehorende kosten. Waarschijnlijk een schijntje vergeleken bij alle ad-hoc kosten die afgelopen anderhalf jaar gemaakt zijn.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Laat dan nu de werving en opleiding voor (IC) verpleegkundigen beginnen. Met baangarantie erbij. Plus een lange termijn visie op het aantal IC bedden en bijbehorende kosten. Waarschijnlijk een schijntje vergeleken bij alle ad-hoc kosten die afgelopen anderhalf jaar gemaakt zijn.
Maar dit is weer grotendeels een valse tegenstelling. Bij hogere capaciteit hadden de kosten van afgelopen jaar ook gemaakt moeten worden omdat je exponentiele groei sowieso moet stoppen. Je had misschien een week later kunnen ingrijpen als de capaciteit verdubbeld zou zijn, maar die R moet onder 1, of je dat nu met veel of weinig sterfgevallen en IC opnames doet.

Verder ben ik heel positief over meer IC plaatsen, maar wat maatregelen betreft had het beter geweest om eerder relatief hard in te grijpen. De Denen hadden dat beter begrepen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

Ondertussen wat positief big-pharma nieuws: https://pharmaphorum.com/news/merck-tak ... ovid-pill/
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
Maar dit is weer grotendeels een valse tegenstelling. Bij hogere capaciteit hadden de kosten van afgelopen jaar ook gemaakt moeten worden omdat je exponentiele groei sowieso moet stoppen. Je had misschien een week later kunnen ingrijpen als de capaciteit verdubbeld zou zijn, maar die R moet onder 1, of je dat nu met veel of weinig sterfgevallen en IC opnames doet.

Verder ben ik heel positief over meer IC plaatsen, maar wat maatregelen betreft had het beter geweest om eerder relatief hard in te grijpen. De Denen hadden dat beter begrepen.
Het gaat mij erom dat de kosten van een paar honderd extra IC-bedden niet het issue mogen zijn. Je moet niet meer uit mijn posting halen dan ik bedoel.

Maar het is wel goed om na anderhalf jaar tobben ook eindelijk een lange termijn plan te maken en hard te werken aan de opvolging ervan. Nu zie je dat er enkel gedacht en gehandeld wordt vanuit een korte termijn perspectief, waarbij het lange termijn perspectief zelfs verslechtert in plaats van verbetert.
TSD

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef: Het is heel relevant of vaccinatie de transmissie op dit moment substantieel remt, of dat deze bescherming op dit moment exponentieel aan het afnemen is. Juist voor de druk op de zorg.
Volgens mij wordt dit continu gemeten.
We zien al anderhalf jaar dat het sturen op ziekenhuisopnames consequent zorgt dat er te laat wordt ingegrepen en dat maatregelen daardoor te zwaar en te lang moeten aanhouden. Met vervolgens weer het risico dat draagvlak sterk gaat afnemen en compliance verminderd.
Dat ligt niet aan het feit dat men stuurt op ziekenhuisopnames. Het is meer dat de politiek te laat besluit tot maatregelen.
Het 1e is in het geel geen reactie op mijn punt. Vooral een afleidingsmanoevre;.

Het 2e: De besluiten te laat omdat ze naar de opname ontwikkeling kijken en de ontwikkeling in de besmettingen laten voor wat het is, men begint pas moord en brand te schreeuwen als de ziekenhuisopnames beginnen te exploderen, terwijl je dat allang kan zien aankomen als je naar ontwikkelingen in aantallen en leeftijd van besmettingen kijkt. Het is al 1,5 opvallend hoe er vanuit de regering en RIVM pas 'zorgen' worden geuit als de ziekenhuisbezetting echt begint op te lopen, maar dan ben je al wel anderhalve week te laat.

Een bericht van 1 (1! Laat het op je inwerken, vorige week) week geleden van het RIVM:
https://www.nu.nl/coronavirus/6163196/o ... inter.html
- Geen ingrijpende maatregelen
- Geen massale boosters nodig, hooguit verpleeghuizen (die mensen komen vaak al niet meer in ziekenhuis)

Toen waren de ziekenhuisopnames al aan het stijgen en weet je dat het effect van de snelle stijging van de besmettingen in de week ervoor nog niet zichtbaar is. En dat is niet de 1e keer dat er snel na sussende woorden van van Dissel opeens fikse maatregelen genomen moeten worden.

En nee, we koersen misschien nu niet af op lockdown of avondklok, maar sussende woorden van de RIVM-baas en dan binnen een paar dagen overal 'zorgen' om stijging in ziekenhuisopnames, is gewoon tekenend.

Men stuurt op ziekenhuisopnames, niet alleen nu met hoge vaccinatiegraad, maar ook vorig najaar al. Het is voorspelbaar geworden. Ik durf nu al wel te stellen dat van Dissel nog voor jaareinde moet terugkomen op zijn 'booster' uitspraak. Of niet, dan blijkt het allemaal weer te laat en kijken we in Januari/Februari ofwel weer tegen volle ziekenhuizen ofwel weer tegen draconische maatregelen aan.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Maar wat zouden dan volgens jullie passende maatregelen zijn die bij de volgende persconferentie worden afgekondigd?
Besmettingen lijken voor een flink deel via de scholen te lopen, maar sluiten of anderhalve meter is daar niet haalbaar. Maar wat dan wel?
TSD

Bericht door TSD »

Zita schreef:Maar wat zouden dan volgens jullie passende maatregelen zijn die bij de volgende persconferentie worden afgekondigd?
Besmettingen lijken voor een flink deel via de scholen te lopen, maar sluiten of anderhalve meter is daar niet haalbaar. Maar wat dan wel?
1. Op scholen wél de hele klas in quarantaine bij een besmetting, dit is echt vragen om exponentiële groei. En het is denk ik het meest zorgvuldige alternatief voor 1,5 meter of thuisonderwijs.
2. Horeca/Cultuur keuze voor óf 1,5 meter óf iedereen negatieve test (gevaccineerd/niet gevaccineerd).
3. Heel veel aandacht voor naleving basismaatregelen en waar mogelijk herinvoer 1,5 meter incl. kerken.
4. Extra zorgvuldigheidsmaatregelen in de zorg/verpleeghuizen/ziekenhuizen (zoals mondkapjes e.d.)
5. Bij klachten weer altijd thuisblijven en bij positieve test gaat altijd de groene vink van de QR af, ook al ben je gevaccineerd.
6. Advies thuiswerken waar mogelijk weer terug.

Volgens mij is er dan al heel erg veel 'gewonnen' zonder dat je bij al te draconische maatregelen uit komt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Zita schreef:Maar wat zouden dan volgens jullie passende maatregelen zijn die bij de volgende persconferentie worden afgekondigd?
Ik zou de volgende maatregelen niet gek vinden: Meer promotie thuiswerk, hoger onderwijs voor grote groepen weer online en weer beperkingen voor horeca (mogelijk vaccinatie niet genoeg voor QR code). Mogelijk ook boosters voor zestigplussers.
Valcke

Bericht door Valcke »

TSD schreef:
1. Op scholen wél de hele klas in quarantaine bij een besmetting, dit is echt vragen om exponentiële groei. En het is denk ik het meest zorgvuldige alternatief voor 1,5 meter of thuisonderwijs.
2. Horeca/Cultuur keuze voor óf 1,5 meter óf iedereen negatieve test (gevaccineerd/niet gevaccineerd).
3. Heel veel aandacht voor naleving basismaatregelen en waar mogelijk herinvoer 1,5 meter incl. kerken.
4. Extra zorgvuldigheidsmaatregelen in de zorg/verpleeghuizen/ziekenhuizen (zoals mondkapjes e.d.)
5. Bij klachten weer altijd thuisblijven en bij positieve test gaat altijd de groene vink van de QR af, ook al ben je gevaccineerd.

Volgens mij is er dan al heel erg veel 'gewonnen' zonder dat je bij al te draconische maatregelen uit komt.
Denk ik ook. Plus enige nuchterheid. Er zijn minder dan 200 IC-bedden met covid patiënten bezet. Geen paniek. En eventueel gebruikmaken van de reservisten.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
TSD schreef:

Denk ik ook. Plus enige nuchterheid. Er zijn minder dan 200 IC-bedden met covid patiënten bezet. Geen paniek. En eventueel gebruikmaken van de reservisten.
Aantal besmettingen stijgt op het moment met 50% per week. Dat zou over een maand een vervijfvoudiging van het aantal nieuwe opnames kunnen betekenen. Dat is m.i. de nuchterheid die nu nodig is.
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
TSD schreef:

Aantal besmettingen stijgt op het moment met 50% per week. Dat zou over een maand een vervijfvoudiging van het aantal nieuwe opnames kunnen betekenen. Dat is m.i. de nuchterheid die nu nodig is.
Wat nu gebeurt hoeft echt over twee weken of een maand niet meer te gebeuren. Juist opvolging van basisregels kan al het verschil maken.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef: Aantal besmettingen stijgt op het moment met 50% per week. Dat zou over een maand een vervijfvoudiging van het aantal nieuwe opnames kunnen betekenen. Dat is m.i. de nuchterheid die nu nodig is.
Wat nu gebeurt hoeft echt over twee weken of een maand niet meer te gebeuren. Juist opvolging van basisregels kan al het verschil maken.
Mee eens, maar de persconferentie duurt nog even. En de stijging in opnames ligt een tijdje achter op de stijging in gevallen. Het zou niet erg vreemd zijn als we over twee weken al een verdubbeling van het aantal gevallen hebben en dan moet het effect van nieuwe maatregelen nog gaan doorwerken. Er is wel meer over te zeggen natuurlijk: De gevallen en de IC opnames zitten in verschillende groepen en er zal al wel wat veranderen zonder overheidsingrijpen, maar in de meeste modellen zal de verdubbelingstijd in alle groepen naar dezelfde waarde gaan, en dat gaat vrij snel.
Laatst gewijzigd door parsifal op 27 okt 2021, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD

Bericht door TSD »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:
TSD schreef: 1. Op scholen wél de hele klas in quarantaine bij een besmetting, dit is echt vragen om exponentiële groei. En het is denk ik het meest zorgvuldige alternatief voor 1,5 meter of thuisonderwijs.

Maar het probleem met de opnames:
1. De stijging van besmettingen met 50% deze week komt pas volgende week in de opnames (en pas over 2 weken in IC opnames!)
2. De stijging van de gemelde besmettingen van deze week zijn over het algemeen 5-7 dagen eerder gelopen, dus vorige week.
3. Er komt pas volgende week een persconferentie, dus we zijn we weer een week verder.

Alleen de 50% groei van deze 3 weken doorrekenend, dan kom je al op een verdrievoudiging, nog voordat er 1 extra maatregel is doorgevoerd. Ik denk ook dat het niet zo'n vaart zal lopen omdat mensen nu al voorzichtiger worden en niet pas wachten tot het ingaan van de maatregelen, maar pas gaan sturen op het moment dat de ziekenhuisbezetting (laat staan IC bezetting, die loopt nog een week extra achter) zorgelijk wordt is veel te laat. Dat moet je voor zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

TSD, ik ondersteunde jouw suggesties voor aanscherpingen. Verder mag je inderdaad wel hopen dat burgers niet wachten. Hoewel het beeld dat nu geschetst wordt van ongevaccineerden als oorzaak helaas wel als gevolg kan hebben dat het effect bij het merendeel van de bevolking (dat wel gevaccineerd is) gering is. En dat zou inderdaad problemen kunnen geven. Wanneer mensen denken dat alleen anderen een bijdrage dienen te leveren, gaat het juist fout. Helaas wordt dit beeld op dit moment wel opgeroepen door deskundigen en politiek.
TSD

Bericht door TSD »

Valcke schreef:TSD, ik ondersteunde jouw suggesties voor aanscherpingen. Verder mag je inderdaad wel hopen dat burgers niet wachten. Hoewel het beeld dat nu geschetst wordt van ongevaccineerden als oorzaak helaas wel als gevolg kan hebben dat het effect bij het merendeel van de bevolking (dat wel gevaccineerd is) gering is. En dat zou inderdaad problemen kunnen geven. Wanneer mensen denken dat alleen anderen een bijdrage dienen te leveren, gaat het juist fout. Helaas wordt dit beeld op dit moment wel opgeroepen door deskundigen en politiek.
100% mee eens.
Plaats reactie