Gelukkig ben ik niet al te stellig geweest, ik snap ook wel dat je geen definitieve conclusies kunt trekken, maar je ogen sluiten voor de zorgelijke tendens die er in zit lijkt wel niet goed.Marco schreef: Met betrekking tot de R: Je kunt uit deze getallen wat dat betreft weinig afleiden. Je kunt niet zien of gevaccineerde mensen elkaar besmetten of dat zij besmet zijn geraakt door niet-gevaccineerden. Dat de R stijgt - ook onder gevaccineerden - is duidelijk. Maar daar kan een heleboel achter zitten. Als je dat alleen op de vaccins wil betrekken moet je meer onderzoek doen, en dat onderzoek wordt gedaan, vandaar de link die ik neerzette.
Als je beseft dat in de genoemde leeftijdsgroepen 90% is gevaccineerd (circa) en dat dus het aantal besmettingen onder gevaccineerden sneller toeneemt in relatieve zin dan onder niet-gevaccineerden, dan zou het inderdaad kunnen dat die 10% niet gevaccineerden relatief gezien (dus de verhouding al meerekenend) meer gevaccineerden besmetten dan niet-gevaccineerden, maar dat is heel erg onwaarschijnlijk als je tegelijkertijd staande wil houden dat het vaccin ook nog stevig "helpt" tegen besmet worden.
Dus ik snap dat er wat slagen om de arm gehouden moeten worden, maar het is echt ingewikkeld om een stevige bescherming van vaccins tegen besmetting staande te houden met deze cijfers.
Vandaag is een nieuw weekrapport uit van het RIVM. Ik citeer even uit pagina 25, tabel 6. Hierbij het voorbehoud makend dat er in oktober nog een wat groter aantal 'status niet bekend' is (17% vs. 12% in september), dus een iets grotere onzekerheidsmarge kent:
Ontwikkelingen in besmettingen niet-gevaccineerd vs. volledig gevaccineerd (ik laat 'onvolledig even buiten beschouwing, die zou je tot beide groepen kunnen rekenen, omdat er opbouw van immuniteit plaatsvindt). (Oktober is meldingen t/m 26 oktober)
Niet gevaccineerd: Augustus: 40.789 September 35.244 (-13,7%) Oktober 38.234 (+8,5%)
Volledig Gevaccineerd: Augustus: 16.401 September 16.325 (0%) Oktober 31.608 (+93,6%)
Dus terwijl in september het aantal besmettingen onder niet-gevacineerden daalt, blijft het onder volledig gevaccineerden gelijk. Dat verschil zou ook kunnen komen doordat het % volledig gevaccineerden nog wat hoger is komen te liggen in september.
Maar dat in oktober de besmettingen onder gevaccineerden verdubbelen en onder niet gevaccineerden slechts licht stijgt is niet meer te verklaren vanuit vaccinatiegraad maar is een zeer sterk signaal dat de bescherming tegen infectie onder grote druk staat.
En als dit zo doorzet, dan kan het niet anders, of dit vertaalt zich uiteindelijk ook in druk op de zorg, want een dergelijk groot verschil kan je niet eindeloos volhouden zonder dat er ook in de druk op de zorg iets veranderd. Ik denk dat - gelet op het type maatregelen wat HdJ wil gaan nemen, dat het verschil in November nog wel eens groter kan zijn en dan ben ik toch benieuwd of er inmiddels betrouwbare cijfers uit de ziekenhuizen zijn.