Nee, hier klopt iets niet. Deze predikanten waren niet eerst geleerd door ds. Kersten of dr. Steenblok, maar door een veel Hogere Leraar. En dat was in de bevindelijke prediking te horen.DDD schreef:@Marion:
Je noemt, net als DIA, (ook uit de begintijd van de GG) een heel select aantal dominees. Niet de dominees bijvoorbeeld die kritisch stonden ten opzichte van de leeruitspraken van 1931. Het mag dan zo zijn dat die sinds de jaren 50 zijn uitgestorven, maar dat is nog geen reden om de boel om te draaien, zoals jij doet. De theologische breedte van de linkerflank is in de loop van de jaren van 1907 tot nu ingekrompen, en niet vergroot.
Dat de prediking in de GG na de jaren 30 sterk werd bepaald door de belangrijkste docent doet daaraan niets af.
En die hoon en spot zou ook wel eens heel subjectief kunnen zijn. Gezien de manier waarop je andermans meningen hier op het forum kwalificeert, kan dat een kwestie van perceptie zijn. DIA vindt ook dat hij hier voortdurend wordt aangevallen, terwijl ik mij daar niets van kan heugen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Je laatste alinea doet me veel pijn, en doet geen recht aan de situatie zoals ik die ervaren heb. Maar goed....ik had dat deeltje over hoon en spot ook achterwege kunnen laten. Dus mijn excuus als ik daarmee je allergieën weer heb geraakt.DDD schreef:@Marion:
Je noemt, net als DIA, (ook uit de begintijd van de GG) een heel select aantal dominees. Niet de dominees bijvoorbeeld die kritisch stonden ten opzichte van de leeruitspraken van 1931. Het mag dan zo zijn dat die sinds de jaren 50 zijn uitgestorven, maar dat is nog geen reden om de boel om te draaien, zoals jij doet. De theologische breedte van de linkerflank is in de loop van de jaren van 1907 tot nu ingekrompen, en niet vergroot.
Dat de prediking in de GG na de jaren 30 sterk werd bepaald door de belangrijkste docent doet daaraan niets af.
En die hoon en spot zou ook wel eens heel subjectief kunnen zijn. Gezien de manier waarop je andermans meningen hier op het forum kwalificeert, kan dat een kwestie van perceptie zijn. DIA vindt ook dat hij hier voortdurend wordt aangevallen, terwijl ik mij daar niets van kan heugen.
Zou je dan de predikanten kunnen noemen die kritisch stonden tegenover bijv. de leeruitspraken, en de lijn van prediking van ds. G.H. Kersten? Ik stel nu al bij verschillende postings verduidelijkingsvragen, maar hoor tot op heden weinig terug. Ik hoop dat jij een positieve uitzondering gaat maken.
@Marion:
In het draadje 'Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen' heb ik dit uitvoerig met bronnen gestaafd. De discussie speelt in januari 2017.
Aanvullend daarop bedacht ik nog dat de bekende uitgevers rond de wereldoorlogen nauwe relaties hadden met de familie Kersten, en dat dit de geschiedschrijving nog ietwat heeft vertekend. Je ziet bijvoorbeeld ook nu dat vrijwel alleen van de rechterflank nog boeken worden heruitgegeven. Ook natuurlijk omdat gemeenten in de rechterflank meer gevoelig zijn voor de suggestie van een oudere traditie.
In het draadje 'Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen' heb ik dit uitvoerig met bronnen gestaafd. De discussie speelt in januari 2017.
Aanvullend daarop bedacht ik nog dat de bekende uitgevers rond de wereldoorlogen nauwe relaties hadden met de familie Kersten, en dat dit de geschiedschrijving nog ietwat heeft vertekend. Je ziet bijvoorbeeld ook nu dat vrijwel alleen van de rechterflank nog boeken worden heruitgegeven. Ook natuurlijk omdat gemeenten in de rechterflank meer gevoelig zijn voor de suggestie van een oudere traditie.
Dat herinner ik mij. Maar dan nog trekken predikers die wat op de rem trapten rond 1931 andere lijnen in de prediking dan een deel onder ons vandaag de dag wil horen. Ook Ds. de Blois en Ds. J. Vreugdenhil bijv. En dat punt kan niemand kennelijk ontkennen op dit forum, dus zwijgt men, nadat men eerst iets geroepen heeft, of leid men af met andere gedachten. Dat vind ik toch wat zwak.DDD schreef:@Marion:
Zoals ik al aangaf heb ik me lange tijd verdiept in de preken van de mannen tussen 1907 en 1950. Wat er van was heb ik gelezen. En vandaaruit kom ik tot mijn conclusies.
Ben bij dat de CGK geen vleugels kent. 

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeg dat wel.huisman schreef:Ben bij dat de CGK geen vleugels kent.
Dat gedoe van "Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus", classificeren, oordelen en veroordelen.
Ik heb ooit gehoord dat een "linkse" (ik walg van dat woord) predikant van de GG tot eeuwige zegen voor iemand is geweest.
Dat is het doel waar Gods knechten toe geroepen worden, ongeacht welk kerkverband.
Want vroeger was alles beter?Marion schreef:In ieder geval een laatste oproep om grondig kennis te nemen van de preken tussen 1907 en 1950.

Dan is mijn vraag hoe je dit wil doen?Marion schreef: In ieder geval een laatste oproep om grondig kennis te nemen van de preken tussen 1907 en 1950. Een ieder trekke dan zijn/haar conclusie. En persoonlijk hoop ik van harte dat onze gemeenten dit spoor nooit, nooit, nooit zullen verlaten.
1) Want taalkundig lopen hoorders vast met deze preken, dat maar een klein deel de preken nog begrijpt in de kerkdiensten.
2) Zowel jongeren als ouderen kunnen weinig met deze preken omdat de preken ver van hun belevingswereld afstaat. (Daar bedoel ik niet het bevindelijk leven mee, maar de brug van de praktijk van het leven naar het geestelijke leven. Het dagelijkse leven in die preken staat ver af van de praktijk van nu)
3) Ambtsdragers het moeilijk vinden om deze preken te lezen. En als vervolgens ze een keuze maken naar preken van hedendaagse predikanten dan krijgen ze schuddende hoofden omdat het 'oude' er in gemist wordt. (Als ze vervolgens vragen wat dat dan is, dan krijgen ze geen antwoord)
Dit is wat ik recent weer hoorde van GG leden (waaronder ook ambtsdragers)
Je hebt mij zeker in m'n waarde gelaten. Dat waardeer ik. Ik heb jou inderdaad geen directe vragen gesteld, maar wel aan anderen.Wandelende schreef:Dat vind ik jammer. Volgens mij heb ik je tot op heden in je waarde gelaten voor wat betreft je mening. En dat zal ik ook blijven doen, want een ieder mag zijn mening hebben. Ik zal je dan ook nooit op de persoon aanvallen. Maar wel op de inhoud bevragen. Dat je daar, ook per PB, niet op in wil gaan dat is een goed recht, maar doet geen recht aan je genoemde argumenten, want die kunnen toch in alle eerlijkheid worden toegelicht? Ik heb geen enkele vraag van jou onbeantwoord gelaten, aangezien je er geen één aan mij hebt gesteld. Ik stel ze wel aan jou, dat er dan geen inhoudelijk antwoord komt is blijkbaar een reden om te zeggen: “Er worden geen antwoorden gegeven”.Marion schreef:Beste mensen,
Naar mijn idee schiet het alle kanten op in de discussie. Over en weer worden vragen gesteld, niemand antwoord. Dat ik dit zelf niet gedaan heb rondom Avondmaalspraktijk, was omdat Tom er terecht op wees dat dit niet passend is. Daarom heb ik dit punt ook verder laten rusten. Laster is zeker mijn bedoeling niet geweest. Eerder delen van zorg. Maar alles overziend lijkt het me beter dat ik wat dit onderdeel van het forum betreft maar even een punt zet. In ieder geval een laatste oproep om grondig kennis te nemen van de preken tussen 1907 en 1950. Een ieder trekke dan zijn/haar conclusie. En persoonlijk hoop ik van harte dat onze gemeenten dit spoor nooit, nooit, nooit zullen verlaten.
Toch wil ik het hier maar bij laten. Het begint wat onbehaaglijk te voelen. Dank voor je manier van reageren.
Het is helemaal niet mogelijk om kennis te nemen van alle oude preken. Want slechts een geselecteerd deel daarvan is uitgegeven. Het was een tijd waarin daarin veel meer sturing mogelijk was.
Ik ben eigenlijk best wel geschokt om het refo extremisme wat in dit topic duidelijk wordt. Ik wist niet eens dat zoiets bestond.
Kom op zeg, laat iedereen in zijn waarde, om zulke benamingen te gebruiken stel je jezelf buiten de discussie.Roos2017 schreef:Ik ben eigenlijk best wel geschokt om het refo extremisme wat in dit topic duidelijk wordt. Ik wist niet eens dat zoiets bestond.
Ik meen het bloed serieus.Auto schreef:Kom op zeg, laat iedereen in zijn waarde, om zulke benamingen te gebruiken stel je jezelf buiten de discussie.Roos2017 schreef:Ik ben eigenlijk best wel geschokt om het refo extremisme wat in dit topic duidelijk wordt. Ik wist niet eens dat zoiets bestond.
Dat kan zijn, maar dan nog gebruik je zulke benamingen niet in een discussie.Roos2017 schreef:Ik meen het bloed serieus.Auto schreef:Kom op zeg, laat iedereen in zijn waarde, om zulke benamingen te gebruiken stel je jezelf buiten de discussie.Roos2017 schreef:Ik ben eigenlijk best wel geschokt om het refo extremisme wat in dit topic duidelijk wordt. Ik wist niet eens dat zoiets bestond.