Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Mannetje

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

GGotK schreef:
Mannetje schreef:
GGotK schreef:

Als je een lijstje van bijvoorbeeld de laatste 3 jaar van alle predikanten die gepreekt hebben in de GG Bodegraven, daarin de factor frequentie meeneemt en dat afspiegelt aan de lijst van alle GG dominees zou je ook wiskundig kunnen bereken dat dit klopt.
Het verbaast me enorm dat je het tegenovergestelde wilt beweren. Liefde voor je plaatselijke gemeente wil nog niet zeggen dat je liefdesblind moet zijn voor bepaalde zaken die algemeen bekend zijn.
Kortom, het ligt aan de gemeente en niet aan predikanten die niet willen komen?
Je geeft geen bewijs. Blijkbaar heb je het niet.
Jammer dat je dan dingen vol blijft houden.
Ik gun je de droom dat het echt alleen aan de rest van de predikanten ligt.
Het is trouwens ook wijs van de kerkenraad dat ze niet iedereen uitnodigen want dat geeft onrust in Bodegraven. Desalniettemin blijf ik dus bij de stelling dat Bodegraven streeft naar eenheid met 'gelijkgestemden' en dat dat niet bevorderlijk is voor de eenheid binnen de GG.
Ondanks al je omtrekkende bewegingen blijf ik bij de stelling dat je geen bewijs hebt dat de kerkenraad niet iedereen uitnodigt.
- Niet meer zo actief -
GGotK

Bericht door GGotK »

Mannetje schreef:
GGotK schreef:
Mannetje schreef:
GGotK schreef:

Als je een lijstje van bijvoorbeeld de laatste 3 jaar van alle predikanten die gepreekt hebben in de GG Bodegraven, daarin de factor frequentie meeneemt en dat afspiegelt aan de lijst van alle GG dominees zou je ook wiskundig kunnen bereken dat dit klopt.
Het verbaast me enorm dat je het tegenovergestelde wilt beweren. Liefde voor je plaatselijke gemeente wil nog niet zeggen dat je liefdesblind moet zijn voor bepaalde zaken die algemeen bekend zijn.
Kortom, het ligt aan de gemeente en niet aan predikanten die niet willen komen?
Het is trouwens ook wijs van de kerkenraad dat ze niet iedereen uitnodigen want dat geeft onrust in Bodegraven. Desalniettemin blijf ik dus bij de stelling dat Bodegraven streeft naar eenheid met 'gelijkgestemden' en dat dat niet bevorderlijk is voor de eenheid binnen de GG.
Ondanks al je omtrekkende bewegingen blijf ik bij de stelling dat je geen bewijs hebt dat de kerkenraad niet iedereen uitnodigt.
Ik zit niet in de kerkenraad van Bodegraven nee, dus in die zin heb ik geen schriftelijk bewijs of bewijs uit de 1ste lijn. Maar alles duidt erop dat dit wel zo is en het verbaast me dat je dit zo krampachtig ontkent. Ook de voorkeur bij het preeklezen, wat je iig gelukkig niet geheel ontkend, is een indirect bewijs.
Maar als jij denkt dat het ligt aan de dominees alleen die niet willen komen op een uitnodiging zou het mooi zijn als daar dan eens een preekje van zou worden voorgelezen... Dan zal ik de eerste zijn die mijn oprechte excuses zal aanbieden aan jou en ruiterlijk erkennen dat ik het helemaal mis had.
Erasmiaan

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erasmiaan »

Bona Fide schreef:
DDD schreef:Wel vreemd dat ds. Mulder nu hierover een interview geeft, terwijl het hele jaar al GG-dominees in de OGGiN voorgaan, of in de CGK. Dat noemt hij niet eens, als ik de interviewer mag geloven. Je hoeft maar op kerktijden te kijken, er zijn zelfs GG dominees die voorgaan in een OGGiN in een plaats waar ook een GG is.

Ik zie werkelijk het verschil niet, zeker niet omdat dit niet op zondag is.
Ja, jammer dat daar -eerste deel van je post- geen vraag over gesteld (of beantwoord) is. Ik ben oprecht benieuwd naar de reactie daarop.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk
Daar spreekt hij ook over. Dat betreft bijeenkomsten in het kader van GBS/SGP/Adullam/enz.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GGotK schreef: Ik zit niet in de kerkenraad van Bodegraven nee, dus in die zin heb ik geen schriftelijk bewijs of bewijs uit de 1ste lijn. Maar alles duidt erop dat dit wel zo is en het verbaast me dat je dit zo krampachtig ontkent. Ook de voorkeur bij het preeklezen, wat je iig gelukkig niet geheel ontkend, is een indirect bewijs.
Maar als jij denkt dat het ligt aan de dominees alleen die niet willen komen op een uitnodiging zou het mooi zijn als daar dan eens een preekje van zou worden voorgelezen... Dan zal ik de eerste zijn die mijn oprechte excuses zal aanbieden aan jou en ruiterlijk erkennen dat ik het helemaal mis had.
Ik kan mij niet herinneren dat ik het ontken, alleen dat ik zeg dat er geen bewijs voor is. Met vermoedens als feit presenteren is al zoveel ellende ontstaan, dat ik je dringend wil vragen dit niet te doen.
Jij hebt het vermoeden, samen met Jantje, dat de kerkenraad van de GG Bodegraven niet alle predikanten uit de GG uitnodigt. Je hebt een onderbouwing voor dit vermoeden. Maar je hebt geen bewijs, en dat geef je eindelijk toe. Dank daarvoor.
- Niet meer zo actief -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik denk dat het goed zou zijn als we wat minder krampachtig zouden zijn.
1. Het is binnen de GG niet nodig om elke predikant uit te nodigen of diens preken te lezen. Je kunt ze evengoed wel waarderen om hun eigen plaats binnen het kerkverband, en die plaats ook gewoon respecteren. Net zoals je vasthoudt aan je eigen plaats binnen het verband.
Noem je dat dan een modaliteitenkerkverband? Nou, dat zij dan zo. Is die breedte dan zo erg? Ik vind van niet. De breedte binnen de PKN vind ik wél erg, omdat daar buiten de grenzen van Schrift en belijdenis wordt gegaan.
2. Tussen andere kerkverbanden zou ik het ook prima vinden, mits een gemeente daar natuurlijk wel maat weet te houden. Je kunt niet wekelijks een predikant van de CGK uitnodigen binnen de GG. Waar de grens ligt, weet ik niet maar voorlopig geloof ik niet dat iemand die zou willen opzoeken. Binnen de OGGiN is het heel gebruikelijk om preken te lezen van ds. F. Bakker, of ds. Verhoeks of ds. G. van de Breevaart, of ds. G. van Reenen. Afgezien van het feit dat ik graag oudvaders hoor, vind ik dit alleen maar toe te juichen.
Schapenkop

Bericht door Schapenkop »

Zullen we afspreken dat iedereen die refoforum bekijkt en erop post, minimaal dezelfde tijd gebruikt om schuld te belijden voor de kerkelijke verdeeldheid en liefdeloze discussies en te bidden om kerkelijke eenheid, begrip voor elkaar en de vrede van Jeruzalem.

Een serieuze vraag: wie van jullie is hier serieus mee in gebed gegaan deze ochtend?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Schapenkop schreef:Zullen we afspreken dat iedereen die refoforum bekijkt en erop post, minimaal dezelfde tijd gebruikt om schuld te belijden voor de kerkelijke verdeeldheid en liefdeloze discussies en te bidden om kerkelijke eenheid, begrip voor elkaar en de vrede van Jeruzalem.

Een serieuze vraag: wie van jullie is hier serieus mee in gebed gegaan deze ochtend?
En toen werd het stil.... heel stil...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannetje

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:
Schapenkop schreef:Zullen we afspreken dat iedereen die refoforum bekijkt en erop post, minimaal dezelfde tijd gebruikt om schuld te belijden voor de kerkelijke verdeeldheid en liefdeloze discussies en te bidden om kerkelijke eenheid, begrip voor elkaar en de vrede van Jeruzalem.

Je hoeft hier toch niet te gaan vertellen wat je vanmorgen tegen de Heere in het gebed gezegd hebt?
- Niet meer zo actief -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef:

Je hoeft hier toch niet te gaan vertellen wat je vanmorgen tegen de Heere in het gebed gezegd hebt?
Dat hoeft niet, maar mag wel. Er zullen niet zoveel mensen zijn die dit in elk gebed aanhalen, dat hoeft ook niet denk ik. Maar als je de oproep mag lezen als 'bidt (meer) om eenheid', dan is het een oproep die ik me wel mag aantrekken, moet ik bekennen.

Bidden om de vrede van Jeruzalem, maar dan de vrede in Jezus Christus voor het volk van Israël, doe ik wel (bijna) elke dag overigens... Maar het zal hier enigszins vervangingstheologisch (nieuw woord...) bedoeld zijn. :)
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Erasmiaan schreef:
Bona Fide schreef:
DDD schreef:Wel vreemd dat ds. Mulder nu hierover een interview geeft, terwijl het hele jaar al GG-dominees in de OGGiN voorgaan, of in de CGK. Dat noemt hij niet eens, als ik de interviewer mag geloven. Je hoeft maar op kerktijden te kijken, er zijn zelfs GG dominees die voorgaan in een OGGiN in een plaats waar ook een GG is.

Ja, jammer dat daar -eerste deel van je post- geen vraag over gesteld (of beantwoord) is. Ik ben oprecht benieuwd naar de reactie daarop.

Daar spreekt hij ook over. Dat betreft bijeenkomsten in het kader van GBS/SGP/Adullam/enz.
Dus, de dienst op 18-4 in HHK Waarder waarin ds. Tuinier voorging en de dienst op 31-5 in CGK Vianen waarin ds. Huijser voorging, waren geen reguliere kerkdiensten (maar voor SGP, GBS of dergelijke), als ik het goed begrijp. Weet iemand dat?!
Om nog maar niet te spreken van de diensten van de Vrije Evangelisatie in Giessenburg, waar ook predikanten uit de GG voorgaan (als Van Rijswijk, Verschuure, Van Boven). Dat mag wel van ds. Mulder, of zou hij daar ook moeite mee hebben?
Laatst gewijzigd door Bona Fide op 14 jun 2018, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Schapenkop

Bericht door Schapenkop »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef:

Nee zeker niet. Maar of je het hebt meegenomen. Het gaat erom dat het schrijven en het bidden in juiste proporties verdeeld zijn. Zeker degenen die druk meediscussiëren (als het je echt aan het hart gaat) kunnen toch niet anders dan dit neerleggen in gebed?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Mannetje schreef:
GGotK schreef:
Mannetje schreef: Kortom, het ligt aan de gemeente en niet aan predikanten die niet willen komen?
Ik zit niet in de kerkenraad van Bodegraven nee, dus in die zin heb ik geen schriftelijk bewijs of bewijs uit de 1ste lijn. Maar alles duidt erop dat dit wel zo is en het verbaast me dat je dit zo krampachtig ontkent. Ook de voorkeur bij het preeklezen, wat je iig gelukkig niet geheel ontkend, is een indirect bewijs.
Ik sluit me van harte aan bij GGotK. Ik lees nooit dat de volgende predikanten voorgaan: ds. Van Aalst, ds. C. van Ruitenburg, ds. Van Dieren, ds. Beens, ds. Van Boven, ds. Van Krimpen, ds. De Wit, ds. De Heer, ds. Van Laar, ds. M.H. Schot, ds. Hogchem, ds. Van Manen, ds. Bakker, ds. Al-Chalabi, ds. Boeder, ds. Hoogerland, ds. Den Haan, ds. H. Van der Heiden, ds. Schreuder, ds. Pater...
Laatst gewijzigd door Jantje op 14 jun 2018, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jantje schreef:
GGotK schreef:
Mannetje schreef:
GGotK schreef:Ik gun je de droom dat het echt alleen aan de rest van de predikanten ligt.
Ik sluit me van harte aan bij GGotK. Ik lees nooit dat de volgende predikanten voorgaan: ds. Van Aalst, ds. C. van Ruitenburg, ds. Van Dieren, ds. Beens, ds. Van Boven, ds. Van Krimpen, ds. De Wit, ds. De Heer, ds. Van Laar, ds. M.H. Schot, ds. Hogchem, ds. Van Manen, ds. Bakker, ds. Al-Chalabi, ds. Boeder, ds. Pater...
Nou is het wel genoeg Jantje. Ze hebben toch nog een aardig breed palet aan predikanten die komen, met een sterk accent op een bepaald deel. Nee niet iedereen en altijd. Maar soms gaat dat ook niet. Volgens mij moeten we verder niet in deze plaatselijke situatie willen spitten.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Jantje, kan je a.u.b. stoppen met al die predikanten op noemen? Je hebt onderhand het hele predikantenkorps al gehad en in een hokje geduwd. Weinig stichtends aan.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bona Fide schreef:
Erasmiaan schreef:
Bona Fide schreef:

Dus, de dienst op 18-4 in HHK Waarder waarin ds. Tuinier voorging en de dienst op 31-5 in CGK Vianen waarin ds. Huijser voorging, waren geen reguliere kerkdiensten (maar voor SGP, GBS of dergelijke), als ik het goed begrijp. Weet iemand dat?!
Om nog maar niet te spreken van de diensten van de Vrije Evangelisatie in Giessenburg, waar ook predikanten uit de GG voorgaan (als Van Rijswijk, Verschuure, Van Boven). Dat mag wel van ds. Mulder, of zou hij daar ook moeite mee hebben?
Normaal gesproken wel. Ds. De Leeuw ging in Giessenburg voor de GBS voor.

Overigens was nu niet de vraag aan ds. Mulder naar de verantwoordelijkheid van predikanten van de GG maar van kerkenraden van de GG.
Plaats reactie