Beroepingswerk discussie

Charles

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Charles »

mark85 schreef:Tja die kandidaat Brons krijgt inderdaad geen beroepen: tot nu toe 2.
Nou, lijkt me meer dan genoeg. Eentje teveel zelfs.

Wat spreekstem betreft. Mn onchristelijke collega twee keer meegenomen naar een GerGem dienst met een oude predikant die hedendaags Nederlands sprak. Ze kon het goed volgen. Later nog een keer meegenomen en toen hadden we een jongere predikant van een naburige gemeente. Alles werd in de tale Kanaans gegoten. Het zweet brak me letterlijk uit. Volstrekt onbegrijpelijk voor een buitenstaander. Zegt de predikant op een gegeven moment in de preekt: "spreekt u daar wel eens over met uw collega?" Ik dacht: "ja, en ik heb dr meegenomen maar ze kan er niks van volgen door het taalgebruik". Dacht er nog over om dat later via een kaartje te laten weten aan die predikant. Maar ja, daar komt dan weer niet van.
Laatst gewijzigd door Charles op 15 jun 2015, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

Als kandidaat Zondag net zo preekt als dat het eerder college gaf, is het erg prettig om naar hem te luisteren. Hij had de gave om moeilijke onderwerpen eenvoudig uit te leggen.

En een bepaalde preekstem, tja ik begrijp het niet zo. Om buitenkerkelijken naar een kerk te krijgen is om deze manier heel moeilijk. Zij begrijpen er echt helemaal niets van.
Laatst gewijzigd door merel op 15 jun 2015, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Charles schreef:
mark85 schreef:Tja die kandidaat Brons krijgt inderdaad geen beroepen: tot nu toe 2.

Wat spreekstem betreft. Mn onchristelijke collega twee keer meegenomen naar een GerGem dienst met een oude predikant die hedendaags Nederlands sprak. Ze kon ze goed volgen. Later nog een keer meegenomen en toen hadden we een jongere predikant van een naburige gemeente. Alles werd in de tale Kanaans gegoten. Het zweet brak me letterlijk uit. Volstrekt onbegrijpelijk voor een buitenstaander. Zegt de predikant op een gegeven moment in de preekt: "spreekt u daar wel eens over met uw collega?" Ik dacht: ja, en ik heb dr meegenomen maar ze kan er niks van volgen door het taalgebruik. Dacht er nog over om dat later via een kaartje te laten weten aan die predikant. Maar ja, daar komt dan weer niet van.
Hij heeft 3 beroepen! Zoetermeer voor zending Ecuador
Curatorium

Bericht door Curatorium »

merel schreef:Als kandidaat Zondag net zo preekt als dat het eerder college gaf, is het erg prettig om naar hem te luisteren. Hij had de gave om moeilijke onderwerpen eenvoudig uit te leggen.
Klopt. Bij de andere twee studenten merk je dat ze die gave niet ontwikkeld hebben. Terwijl de inhoud van de prediking echt niet veel verschilt tussen de 3. Er wordt blijkbaar gewoon te weinig aandacht gegeven aan presenteren, niet monotoon praten, publiek blijven boeien etc. op de Theologische School.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:
merel schreef:Als kandidaat Zondag net zo preekt als dat het eerder college gaf, is het erg prettig om naar hem te luisteren. Hij had de gave om moeilijke onderwerpen eenvoudig uit te leggen.
Klopt. Bij de andere twee studenten merk je dat ze die gave niet ontwikkeld hebben. Terwijl de inhoud van de prediking echt niet veel verschilt tussen de 3. Er wordt blijkbaar gewoon te weinig aandacht gegeven aan presenteren, niet monotoon praten, publiek blijven boeien etc. op de Theologische School.
Niet alleen daar. Op alle theologische opleidingen is dit een ondergeschoven kindje.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

Curatorium schreef:
Je moet het ook kunnen. Iets moeilijks eenvoudig maken. Geloof me soms valt dat niet mee. En daarom een ieder heeft zo zijn eigen talenten en gave.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Met training, en zeker in de 4 GG studiejaren, is meer mogelijk.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Curatorium schreef:
Hmm, volgens mij valt dat wel mee bij deze kandidaten. Het kan in ieder geval zat erger...
- Niet meer zo actief -
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Nowhere schreef:
Charles schreef:

Wat spreekstem betreft. Mn onchristelijke collega twee keer meegenomen naar een GerGem dienst met een oude predikant die hedendaags Nederlands sprak. Ze kon ze goed volgen. Later nog een keer meegenomen en toen hadden we een jongere predikant van een naburige gemeente. Alles werd in de tale Kanaans gegoten. Het zweet brak me letterlijk uit. Volstrekt onbegrijpelijk voor een buitenstaander. Zegt de predikant op een gegeven moment in de preekt: "spreekt u daar wel eens over met uw collega?" Ik dacht: ja, en ik heb dr meegenomen maar ze kan er niks van volgen door het taalgebruik. Dacht er nog over om dat later via een kaartje te laten weten aan die predikant. Maar ja, daar komt dan weer niet van.
Hij heeft 3 beroepen! Zoetermeer voor zending Ecuador
Sterker nog: Hij is de enige die beroepen krijgt deze week. (Tot nu toe dan)
KB_

Bericht door KB_ »

het lijkt me heerlijk voor kand. Brons dat hij zo weinig beroepen krijgt. hopelijk mag hij naar vlaardingen gaan. de classis rotterdam heeft het nodig. het heeft mij altijd verbaast waarom er zo weinig predikanten in de randstad zijn. houden ze niet van steden? zijn de pastorien te klein? we zullen het nooit weten. het is hard nodig.

vanavond stemt de laatste gemeente nog tussen ds. Verhoef of kand. v d Heiden. gelukkig voor de gemeenten dat er vroeg gestemd is, zodat de kandidaten pas beslissen wanneer ongeveer alle beroepen zijn uitgebracht. zo heeft niemand het gevoel achter het net te vissen!
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
refo

Bericht door refo »

Nieuwe stijl: wachten tot alle gemeenten hebben gestemd en dan tegelijk aannemen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

KB_ schreef:het lijkt me heerlijk voor kand. Brons dat hij zo weinig beroepen krijgt. hopelijk mag hij naar vlaardingen gaan. de classis rotterdam heeft het nodig. het heeft mij altijd verbaast waarom er zo weinig predikanten in de randstad zijn. houden ze niet van steden? zijn de pastorien te klein? we zullen het nooit weten. het is hard nodig.

vanavond stemt de laatste gemeente nog tussen ds. Verhoef of kand. v d Heiden. gelukkig voor de gemeenten dat er vroeg gestemd is, zodat de kandidaten pas beslissen wanneer ongeveer alle beroepen zijn uitgebracht. zo heeft niemand het gevoel achter het net te vissen!
Zowel voor het eerste als het tweede punt dezelfde vraag: wordt er zo niet veel te menselijk gedacht?
- Niet meer zo actief -
HHKtE

Bericht door HHKtE »

KB_ schreef:het lijkt me heerlijk voor kand. Brons dat hij zo weinig beroepen krijgt. hopelijk mag hij naar vlaardingen gaan. de classis rotterdam heeft het nodig. het heeft mij altijd verbaast waarom er zo weinig predikanten in de randstad zijn. houden ze niet van steden? zijn de pastorien te klein? we zullen het nooit weten. het is hard nodig.

Moet meliskerke nog niet stemmen?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

HHKtE schreef:
KB_ schreef:Het lijkt me heerlijk voor kand. Brons dat hij zo weinig beroepen krijgt. Hopelijk mag hij naar Vlaardingen gaan. De classis Rotterdam heeft het nodig. Het heeft mij altijd verbaasd waarom er zo weinig predikanten in de Randstad zijn. Houden ze niet van steden? Zijn de pastorieën te klein? We zullen het nooit weten. Het is hard nodig.

Vanavond stemt de laatste gemeente nog tussen ds. Verhoef of kand. v d Heiden. Gelukkig voor de gemeenten dat er vroeg gestemd is, zodat de kandidaten pas beslissen wanneer ongeveer alle beroepen zijn uitgebracht. Zo heeft niemand het gevoel achter het net te vissen!
Moet Meliskerke nog niet stemmen?
Nog niet. Ik meen dat ze 23 jun. ledenvergadering hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
johannes123

Bericht door johannes123 »

Laat kandidaa Brons maar lekker naar het rustige en landelijke Puttershoek komen. Daar hebben ze ook een dominee niet verdiend maar ze kijken er wel naar uit. Net als de andere gemeenten!!
Gesloten