Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Lassie

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Lassie »

Het is absoluut waar dat vrijwilligerswerk op je pad moet komen wat je echt leuk vindt.
Ik zelf deed koffie/thee ronde op de afdeling in een woonzorgcentrum. Je komt dan ook echt bij de mensen. Het is bij mij al een paar keer voor gekomen dat ik bij een bewoner kwam die op dat moment niet aanspreekbaar was, omdat ik zelf uit de zorg kom weet ik dat zoiets niet goed is als iemand niet reageert (je komt net na het middag eten dus veel mensen slapen) en koud aan voelt. Het is alleen zo jammer dat ze het niet van mij wilde aannemen. Echter kreeg ik het antwoord: o ja ik ga zo wel even een kijkje nemen. :oO Aan het einde van mijn ronde stond wel de ambulance op de stop en een paar uur later was deze bewoner overleden.
Nu doe ik dat niet meer omdat de communicatie met het verplegend persoonlijk heel slecht is en ik niet weet of er bewoners ziek zijn of terminaal liggen. Ik ben eerst een half uur bezig om dat uit te zoeken.
Maar nu doe ik 1 keer in de maand een middag/avond dienst in het restaurant van een woonzorgcentrum, met een groep vrijwilligers. We hebben een super leuke groep vrijwilligers.
Wat het leuk maakt is dat de bewoners bekende gezichten zien en dat is voor hen heel vertrouwelijk en je hebt dan een hele fijne band. Nu stap ik nog wel eens binnen om een eindje te wandelen met een bewoner of gewoon een luisterend oor te bieden.
Mara

Bericht door Mara »

Lassie schreef:Het is absoluut waar dat vrijwilligerswerk op je pad moet komen wat je echt leuk vindt.
Ik zelf deed koffie/thee ronde op de afdeling in een woonzorgcentrum. Je komt dan ook echt bij de mensen. Het is bij mij al een paar keer voor gekomen dat ik bij een bewoner kwam die op dat moment niet aanspreekbaar was, omdat ik zelf uit de zorg kom weet ik dat zoiets niet goed is als iemand niet reageert (je komt net na het middag eten dus veel mensen slapen) en koud aan voelt. Het is alleen zo jammer dat ze het niet van mij wilde aannemen. Echter kreeg ik het antwoord: o ja ik ga zo wel even een kijkje nemen. :oO Aan het einde van mijn ronde stond wel de ambulance op de stop en een paar uur later was deze bewoner overleden.
Nu doe ik dat niet meer omdat de communicatie met het verplegend persoonlijk heel slecht is en ik niet weet of er bewoners ziek zijn of terminaal liggen. Ik ben eerst een half uur bezig om dat uit te zoeken.
Maar nu doe ik 1 keer in de maand een middag/avond dienst in het restaurant van een woonzorgcentrum, met een groep vrijwilligers. We hebben een super leuke groep vrijwilligers.
Wat het leuk maakt is dat de bewoners bekende gezichten zien en dat is voor hen heel vertrouwelijk en je hebt dan een hele fijne band. Nu stap ik nog wel eens binnen om een eindje te wandelen met een bewoner of gewoon een luisterend oor te bieden.
Dat is heel ernstig Lassie.
Ik vraag me af of dat dan gebrek aan tijd is, of dat het protocol dat vereist?
Ik liep op die ongeschreven regels vast.
Want ik deed dingen die een vrijwilliger niet hoeft of mag doen, zoals even een klein afwasje, of een schoon bloesje uit de kast halen en helpen verwisselen.
En als ik een middagje extra wilde komen, om met iemand in de rolstoel lekker naar buiten te gaan, mocht dat ook niet.
Sorry, maar dat werkt heel ontmoedigend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Orchidee schreef:Ik heb altijd dubbele gevoelens bij vrijwilligerswerk.
Een schoonzus van me is verpleegkundige in een verpleeghuis, ze is blij met de vrijwilligers en stagieres want zij doen vaak net zoveel of meer zonder ervoor betaald te worden.
Zij zegt zelf; ik snap die mensen niet ik zou het nooit doen als ik er niet voor betaald zou worden.
En die opmerkingen hoor ik vaak, dus is dat best wel zuur!
Bij heel veel mensen geldt: als ik geen geld voor krijg, doe ik het niet. De apostel had gelijk toen hij zei dat geldzucht de wortel is van alle kwaad. En de wereld lijkt steeds killer en ik-gerichter te worden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Vagari

Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Vagari »

JolandaOudshoorn schreef:
Een schoonzus van me is verpleegkundige in een verpleeghuis, ze is blij met de vrijwilligers en stagieres want zij doen vaak net zoveel of meer zonder ervoor betaald te worden.
Zij zegt zelf; ik snap die mensen niet ik zou het nooit doen als ik er niet voor betaald zou worden.
Bij heel veel mensen geldt: als ik geen geld voor krijg, doe ik het niet. De apostel had gelijk toen hij zei dat geldzucht de wortel is van alle kwaad. En de wereld lijkt steeds killer en ik-gerichter te worden.
Correctie ;)

1Timotheüs 6:10 / STV
10 ‭‭Want de geldgierigheid is een ‭wortel‭‭¹⁵‭ van alle kwaad,

EEN
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik kan me overigens wel voorstellen dat een verzorgingshuis de taken van vrijwilligers afbakent. Als je iemand een schone bloes aantrekt, maar ze valt of bezeert zich anderszins is het huis wel aansprakelijk.
Lassie

Bericht door Lassie »

Dodo schreef:Ik kan me overigens wel voorstellen dat een verzorgingshuis de taken van vrijwilligers afbakent. Als je iemand een schone bloes aantrekt, maar ze valt of bezeert zich anderszins is het huis wel aansprakelijk.
Heel logisch.
Maar er zijn zat verplegend/verzorgend personeel die zoiets hebben van, ach doe jij maar even.

Wat wel weer lastig is voor de bewoners dat je ze dan moet vertellen dat ik het niet mag doen en ze dan even moeten bellen. MAar dat ze dat liever niet doen.
Een afwasje doen hoort wel bij onze taken, net zoals fruit klaar maken en extra drinken bij een zieke bewoner neer zetten.
DDD

Bericht door DDD »

Vagari schreef:
Correctie ;)

EEN
Correctie?

10 Want de wortel van alle kwaad is de liefde voor geld (NB)
10 Want de wortel van alle kwaad is geldzucht. (NBV en Willibrord 2012)
10 Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht. (NBG 51)
10 For the love of money is the root of all evil; (KJV)

Er staat dus duidelijk niet 'één' maar 'een' in de SV.
Vagari

Bericht door Vagari »

DDD schreef:
Vagari schreef:
Correctie ;)

EEN
Correctie?

10 Want de wortel van alle kwaad is de liefde voor geld (NB)
10 Want de wortel van alle kwaad is geldzucht. (NBV en Willibrord 2012)
10 Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht. (NBG 51)
10 For the love of money is the root of all evil; (KJV)

Er staat dus duidelijk niet 'één' maar 'een' in de SV.
Zeg ik toch? Ik heb nergens één getypt. Hoe kom je daarbij?
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik kan me overigens wel voorstellen dat een verzorgingshuis de taken van vrijwilligers afbakent. Als je iemand een schone bloes aantrekt, maar ze valt of bezeert zich anderszins is het huis wel aansprakelijk.
Dat is net hoe het hen uitkomt, want ze zijn dolblij als je je moeder of oma helpt uit te kleden, als je s'avonds op bezoek bent.
Er kan altijd iets gebeuren, ook als je met iemand gearmd door de gang loopt.
Of je gaat naar buiten met een bewoner in een rolstoel. Er zijn zelfs fietsen ontworpen met een soort reuze maxi cosy zit, waar iemand in zit.
En hoeveel steken laat verzorging zelf niet vallen.
DDD

Bericht door DDD »

@vagari:

Als ik niet heel kippig ben wilde je bijdragen dat het niet 'de wortel' maar 'een wortel' zou zijn. Dat is onjuist, of op zijn minst nogal eenzijdig, omdat alle andere mij bekende vertalingen wel 'de' schrijven en voor zover ik weet 'de' noch 'een' in de brontekst te vinden is.

En voor alle duidelijkheid meldde ik daarnaast nog dat er niet staat 'een' maar 'één'. Door de hoofdletters die jij gebruikt (vaak een teken van nadruk, net zoals de accenten op 'één') zou daar namelijk gemakkelijk een misverstand over kunnen ontstaan.

Het is niet heel belangrijk, maar het woord 'correctie' vond ik ietwat misplaatst. Vandaar.
Vagari

Bericht door Vagari »

DDD schreef:@vagari:

Als ik niet heel kippig ben wilde je bijdragen dat het niet 'de wortel' maar 'een wortel' zou zijn. Dat is onjuist, of op zijn minst nogal eenzijdig, omdat alle andere mij bekende vertalingen wel 'de' schrijven en voor zover ik weet 'de' noch 'een' in de brontekst te vinden is.

En voor alle duidelijkheid meldde ik daarnaast nog dat er niet staat 'een' maar 'één'. Door de hoofdletters die jij gebruikt (vaak een teken van nadruk, net zoals de accenten op 'één') zou daar namelijk gemakkelijk een misverstand over kunnen ontstaan.

Het is niet heel belangrijk, maar het woord 'correctie' vond ik ietwat misplaatst. Vandaar.
Ik kan via Tapatalk niet zo snel een woord vet of cursief maken vandaar dat ik het woord even in hoofdletters er onder heb gezet. Plus er staat een knipoog achter het woord correctie dus volgens mij is dit niet erg streng op te vatten.

Maar om even terug te komen op de of een: De SV wordt altijd nog als meest betrouwbare vertaling gezien....

Ik heb hier al vaker over nagedacht omdat ik vaker mensen heb horen zeggen dat het DE wortel is. Maar ik kan dit niet rijmen met wat ik voel en om me heen zie en wat andere plaatsen in de Bijbel zeggen, zoals bijvoorbeeld de zondeval. Daar ging het toch niet om geld? En wat denk je van eer, macht en aanzien? Er zijn genoeg mensen die veel geld zouden laten lopen als ze daardoor meer aanzien zouden kunnen krijgen. Dus hoe kan geldzucht dan DE wortel van alle kwaad zijn?
merel

Bericht door merel »

Op mijn werk kwamen weer leuke opleidingsmogelijkheden en daardoor doorgroeimogelijkheden langs.
Het was weer even slikken, maar ook nu ga ik het niet doen.
helma

Bericht door helma »

Super Merel! Ik denk dat het een goede beslissing is.
Mara

Bericht door Mara »

In het NRC las ik een verhaal over het ongewenst kinderloos zijn van een actrice. Zij had daar een docu over gemaakt, die heb ik niet gezien.
Maar wel wordt duidelijk in het artikel, dat de vrijheid van het kiezen het tegelijk onmogelijk maakt.

De OK-vrouw werkte allereerst op het niveau van de kunstenaarsdocumentaire: de radicale keuze voor de kunst die eenzaamheid brengt. Dat is naar een ander niveau door te trekken, want het geldt net zo goed voor andere carrièrevrouwen: zelfontplooiing als individu én als moeder is niet vanzelfsprekend. Dat is geen ‘wijvengez***’, dat is een relevant thema van nu.

Het zal wel een generatiekloofje zijn, maar echt begrijpen doe ik dit ten diepste niet.
Je weet toch wat de consequentie is als je het één kiest, dat het andere dan niet kan? Maar rond de 40 komt dan toch een keihard moment van bezinning.
Ik vond het een artikel dat triestheid uitstraalde.
merel

Bericht door merel »

helma schreef:Super Merel! Ik denk dat het een goede beslissing is.
Ik weet zeker dat het een goede beslissing is. Toch is het wel slikken als ik die keuze opnieuw moet maken. Het lijkt mij wel erg leuk.
Aan de andere kant hebben wij zoals het er nu uitziet volgend jaar geen opvang meer nodig tijdens werktijd. Als ik wel kies voor de opleiding zal de opvang juist toenemen en dat willen wij niet.

@ mara dit verschijnsel komt ook doordat er heel veel hoogopgeleide vrouwen geen partner hebben. Dan is het eerst carrière en dan komen ze rond hun 40e erachter dat de tijd dringt
Plaats reactie