Gereformeerde Gemeenten

Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Silo schreef:Een wat kerkrechtelijke vraag:

Ik kom er in de opvoeding meer en meer achter dat er onmiddelijk een revisie nodig is van de SV en dat de GG zeer traag reageert. Ik zie ons bij gezinsmomenten binnen korte tijd misschien wel overstappen op de HSV. Dat is jammer, want ik blijf graag bij de vertaling die in de kerken wordt gebruikt.

Door de synode van de GG is ooit de SV als Bijbelvertaling vrijgegeven en geaccepteerd. Ik neem aan dat dit al ergens begin 1900 is gebeurd. Later zijn door de GBS verschillende wijzigingen doorgevoerd.

Vraag 1: Al die wijzigingen zijn die steeds weer consequent door de synode gecontroleerd alvorens de nieuwe editie in de erediensten mocht worden gebruikt? Is steeds opnieuw overgegaan tot het vrijgeven van de nieuwere editie(s)? Of is het blijkbaar mogelijk dat kleine taalkundige revisies helemaal niet perse langs de synode moeten?
Vraag 2: Oftewel stel Rouwendal, of een ander initiatief, zou klaar zijn met zijn met puur een taalkundige revisie, kunnen lokale gemeenten die dan niet gewoon onmiddelijk gebruiken? Immers, in het verleden moesten alle revisies en wijzigingen ook niet langs de synode.
Ha, dat is een interessante redenatie!

Ik heb geen toegang tot de acta van de GG. Maar zover ik weet is zeker niet iedere GBS wijziging weer langs de GG-synode gegaan waarna de herziene druk pas in de echte erediensten gebruikt zou mogen worden. Ik denk dat je dus gelijk hebt dat een initiatief a la Rouwendal gewoon gebruikt kan worden. Dat is wel een consequente redenatie. Bij de HSV is vaak ook de zinsvolgorde gewijzigd, dat is een best vergaande revisie. In dat geval vind ik het wel eerlijk dat deze eerst vrijgegeven zou moeten worden door de synode. Maar een eenvoudige taalkundige revisie van de SV? Die niet.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Er is helemaal geen kerkelijk bezwaar tegen gebruik van HSV in gezinnen. Er zijn wel GBS-dominees die daartegen waarschuwen, om begrijpelijke redenen. Hoewel er wel mensen zijn die het synodebesluit zo uitleggen, dat het gebruik van de HSV op een jeugdvereniging binnen de GG niet de bedoeling is.
Wim Anker
Berichten: 3955
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Hoewel er wel mensen zijn die het synodebesluit zo uitleggen, dat het gebruik van de HSV op een jeugdvereniging binnen de GG niet de bedoeling is.
De komma hier is toch gewoon fout?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 10 aug 2020, 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:Hoewel er wel mensen zijn die het synodebesluit zo uitleggen, dat het gebruik van de HSV op een jeugdvereniging binnen de GG niet de bedoeling is.
De komma in deze zin is gwoon fout toch?
Zuh zegguhn dat minsen die andern op taalfout'n corriejeren heul vervelent zeijn.
Wim Anker
Berichten: 3955
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Geytenbeekje schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:Hoewel er wel mensen zijn die het synodebesluit zo uitleggen, dat het gebruik van de HSV op een jeugdvereniging binnen de GG niet de bedoeling is.
De komma in deze zin is gwoon fout toch?
Zuh zegguhn dat minsen die andern op taalfout'n corriejeren heul vervelent zeijn.
Dat kan. Ik wil graag door naar het inhoudelijke deel van deze bijdrage maar het is van belang dat eerst duidelijk is wat er feitelijk staat of had moeten staan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:Hoewel er wel mensen zijn die het synodebesluit zo uitleggen, dat het gebruik van de HSV op een jeugdvereniging binnen de GG niet de bedoeling is.
De komma in deze zin is gwoon fout toch?
Zuh zegguhn dat minsen die andern op taalfout'n corriejeren heul vervelent zeijn.
Zuh zegguuh oohook dat minsen meesal mensu corriejeren as ze ut nie eens zijn en niks wetun te scheiven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:Hoewel er wel mensen zijn die het synodebesluit zo uitleggen, dat het gebruik van de HSV op een jeugdvereniging binnen de GG niet de bedoeling is.
De komma in deze zin is gwoon fout toch?
Waarom?
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:Hoewel er wel mensen zijn die het synodebesluit zo uitleggen, dat het gebruik van de HSV op een jeugdvereniging binnen de GG niet de bedoeling is.
De komma in deze zin is gwoon fout toch?
Waarom?
De komma was prima.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Pot en ketel.
Wim Anker schreef:Zolang jij, @DDD het -absurde- idee hebben om vrijzinnig met inks en orthodox met rechts, @DDD bestaat het zelfs om er een getallenlijn op te plotten, een mooi voorbeeld wat er gebeurd als de niet beta leest en het - vermeende - gelezene verwoord in een denkwereld die niet tot de leest behoord, gelijk te stellen wordt gesprek moeilijk.
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Er is helemaal geen kerkelijk bezwaar tegen gebruik van HSV in gezinnen. Er zijn wel GBS-dominees die daartegen waarschuwen, om begrijpelijke redenen. Hoewel er wel mensen zijn die het synodebesluit zo uitleggen, dat het gebruik van de HSV op een jeugdvereniging binnen de GG niet de bedoeling is.
Het probleem met deze post is niet de komma, maar wel de inhoud. In de laatste zin wordt iets gesuggereerd, terwijl het synodebesluit over de HSV klip en en klaar was: de SV (en niet de HSV) dient gebruikt te worden in kerkdiensten en bij kerkelijke activiteiten. Dus ook op de jeugdvereniging.
Wim Anker
Berichten: 3955
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Valcke schreef:
DDD schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:Hoewel er wel mensen zijn die het synodebesluit zo uitleggen, dat het gebruik van de HSV op een jeugdvereniging binnen de GG niet de bedoeling is.
De komma in deze zin is gwoon fout toch?
Waarom?
De komma was prima.
Wat is het functionele nut?
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Wim, met alle respect: je kunt misschien Schrijfwijzer of een andere bron raadplegen. De komma was geheel volgens de regels.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nee. Het gaat om kerkelijk gebruik, toch? Dat zijn dus kerkdiensten en catechisaties.
Wim Anker
Berichten: 3955
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Valcke schreef:Wim, met alle respect: je kunt misschien Schrijfwijzer of een andere bron raadplegen. De komma was geheel volgens de regels.
Ik probeer ook wat te leren en vind deze komna verwarrend. En als ik e.e.a google kom ik het volgende tegen:

https://onzetaal.nl/taaladvies/komma-al ... FkQAvD_BwE zegt:
Voor het voegwoord dat wordt geen komma geplaatst
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Offtopic?
Plaats reactie