Wat is/zijn je laatste/nieuwste verlie(s)(zen)?? [2]

Zita
Moderator

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste verlie(s)(zen)?? [2]

Bericht door Zita »

albion schreef:[
We zeggen ook tegen hem: je bent nu wel te mager, dat vet wat je binnen krijgt wordt allemaal opgeslagen en als je straks een jaar of dertig mag worden dan zul je eens zien hoe dik je dan bent.
kan dat? Dan staat mij nog wat te wachten... Waar zit dat vet dan nu?
Lassie

Bericht door Lassie »

Zita schreef:
We zeggen ook tegen hem: je bent nu wel te mager, dat vet wat je binnen krijgt wordt allemaal opgeslagen en als je straks een jaar of dertig mag worden dan zul je eens zien hoe dik je dan bent.
dat kan ja... maar Albion vertelde al dat haar zoon ongezond eet.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

't Zit ook in de genen. Ik en mijn man zijn fors gebouwd en (te) dik. Zoonlief is (vind ik) lelijk van magerte/magerigheid want dat is mode. Neemt niet weg dat hij heel ongezond eet. Altijd patat en snacks, lasagne, noedels etc. weinig groente. We zeggen ook tegen hem: je bent nu wel te mager, dat vet wat je binnen krijgt wordt allemaal opgeslagen en als je straks een jaar of dertig mag worden dan zul je eens zien hoe dik je dan bent.
Mijn zus heeft 8 kinderen maar is zo mager als een lat. Is ook veel fijner van bouw dan ik. Bovendien heb ik het aan mijn schildklier (werkt te langzaam). Ik ben al bij een diëtiste geweest, maar die zegt dat ik eerst het ene probleem opgelost moet hebben voordat ik moet denken aan afslanken, want anders lukt dat toch niet. Het is net zoals iemand die af wilt slanken en stoppen wilt met roken. Dat kan niet tegelijkertijd..
k Herken het probleem, ik heb eigenlijk overgewicht(schildklier werkt ook te langzaam) maar ben toch ondervoed omdat ik in één maand 12kg was afgevallen.
mijn zoon van 17 en andere zoon van 20 zijn allebei supermager,, dochter heeft ook te langzame schildklier maar is ook te dik.
En aangezien het een aangeboren afwijking is, kan er niets anders gedaan worden dan medicatie, om erger te voorkomen en mijn gezondheid op peil te houden.
Zou ik stoppen met de medicatie, dan vallen één voor één mijn lichaamsfuncties uit. Stoppen met roken mag ik niet want dan slibben mijn aders dicht door het vet wat in mijn aders komt, door de te trage werking van de schildklier, erg ingewikkeld allemaal.......
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
BJD

Bericht door BJD »

Mariavt schreef: Stoppen met roken mag ik niet want dan slibben mijn aders dicht door het vet wat in mijn aders komt, door de te trage werking van de schildklier, erg ingewikkeld allemaal.......
Ik heb er al veel voorbij zien komen maar deze nog nooit :haha

Wat Alibon stelt dat afvallen en stoppen met roken niet tegelijkertijd kan is onzin. Zit tussen je oren. Zelf 8 kilo kwijt geraakt toen ik 7 jaar geleden gestopt ben met roken.. omdat ik persee niet wilde aankomen heel bewust op mijn voeding gelet en veel gaan sporten.
vlinder

Bericht door vlinder »

Zita schreef:
Aan de binnenkant van je aders. Super magere mensen die erg ongezond eten kunnen zelfs eerder hartklachten ontwikkelen dan normale tot stevige mensen die gezond eten. Je kransslagaders hebben het meeste te lijden van vet (m.n. door cholesterol) en dat kan ook bij magere mensen te hoog zijn. Dun zijn is niet per definitie ook gezond zijn....

@ BJD en Mariavt: ik had hem ook nog nooit zo gehoord. Evenals dat je tegelijk overgewicht hebt en ondervoed bent. M.i. een onmogelijke combinatie... Maarre...wat denk je dat rook doet? Precies, die laten je aders dichtslibben door het lichaam een te hoge bloeddruk te geven. Ach..uiteindelijk maakt het niet echt uit waardoor je aders dichtslibben, roken of vet...Het is ontzettend moeilijk om iets aan overgewicht, roken, slechte gewoonten te doen. Zoals dr. Frank zegt: het is een verandering in de lifestyle.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
hmprff

Bericht door hmprff »

vlinder schreef:
@ BJD en Mariavt: ik had hem ook nog nooit zo gehoord. Evenals dat je tegelijk overgewicht hebt en ondervoed bent.
Dat kan wel, omdat ze verschillende maatstaven hebben voor ondervoeding.
Of het gaat om 'chronisch' ondervoed, lange tijd steeds afvallen, zonder dat je daar je best voor doet. ongewild eigenlijk.
of als je meer dan x kilo in één maand afvalt (ongewild), ben je officieel ondervoed. Dus als jij in één maand ongewild 12 kilo kwijtraakt, kun je het etiket ondervoed krijgen, terwijl je misschien alsnog overgewicht hebt...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Mara

Bericht door Mara »

hmprff schreef:
vlinder schreef:
@ BJD en Mariavt: ik had hem ook nog nooit zo gehoord. Evenals dat je tegelijk overgewicht hebt en ondervoed bent.
Dat kan wel, omdat ze verschillende maatstaven hebben voor ondervoeding.
Of het gaat om 'chronisch' ondervoed, lange tijd steeds afvallen, zonder dat je daar je best voor doet. ongewild eigenlijk.
of als je meer dan x kilo in één maand afvalt (ongewild), ben je officieel ondervoed. Dus als jij in één maand ongewild 12 kilo kwijtraakt, kun je het etiket ondervoed krijgen, terwijl je misschien alsnog overgewicht hebt...
Je bent ondervoed als je te mager bent en te weinig mineralen en vitamines in je bloed hebt !
Je kunt mager zijn en toch goed gezond, je kunt dik zijn en te weinig vit en min in je bloed hebben !
Je ziet het bij bepaalde ziektes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Mijn auto is vandaag opgehaald door een slopersbedrijf. De auto was rijp voor de sloop, was van 1994, had voor de zoveelste keer een paar lekke banden, accu was stuk, remschijven waren niet goed meer en de uitlaat hing er bijna los onder en was ook nog es lek.
Dan maar sparen voor een nieuw klein auto'tje, zal niet mee vallen maar al moet ik er een jaar over doen, ik wil toch dolgraag een auto, de scootmobiel is best een uitkomst maar in de strenge wintermaanden heb je er niks aan. Met de sneeuw en vorst van de afgelopen tijd kon ik geen kant op en zat aan het huis gekluisterd. Gelukkig heb ik een lieve zoon die voor mij de boodschappen deed, maar er zijn altijd nog dingen die je toch liever zelf even zou doen. Tsja dat krijg je als je vanaf je negentiende niet anders bent gewend dan een auto voor de deur te hebben...... :cry
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
albion

Bericht door albion »

BJD schreef:
Mariavt schreef: Stoppen met roken mag ik niet want dan slibben mijn aders dicht door het vet wat in mijn aders komt, door de te trage werking van de schildklier, erg ingewikkeld allemaal.......

Wat Alibon stelt dat afvallen en stoppen met roken niet tegelijkertijd kan is onzin. Zit tussen je oren. Zelf 8 kilo kwijt geraakt toen ik 7 jaar geleden gestopt ben met roken.. omdat ik persee niet wilde aankomen heel bewust op mijn voeding gelet en veel gaan sporten.

Ik stelde dat niet, dat deed mijn dietiste.... Ik denk wel dat er maar weinig mensen zijn, die kunnen stoppen met roken en die ook tegelijkertijd ook kunnen afvallen. Bovendien denk ik ook dat de een makkelijker wat kwijt raakt dan de ander, hangt ook van je verbranding, zeg ik dat goed?, af. Wij kijken altijd vol verbazing naar een van onze collega's die heel wat weg kan werken, die bovendien alle 'restjes' die overblijft als wij soms een etentje hebben ook voor zijn rekening neemt en dan ook nog broodmager is. Hij is gezond en hij heeft geen te snelle schildklier...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mara

Bericht door Mara »

albion schreef:
BJD schreef:

Ik stelde dat niet, dat deed mijn dietiste.... Ik denk wel dat er maar weinig mensen zijn, die kunnen stoppen met roken en die ook tegelijkertijd ook kunnen afvallen. Bovendien denk ik ook dat de een makkelijker wat kwijt raakt dan de ander, hangt ook van je verbranding, zeg ik dat goed?, af. Wij kijken altijd vol verbazing naar een van onze collega's die heel wat weg kan werken, die bovendien alle 'restjes' die overblijft als wij soms een etentje hebben ook voor zijn rekening neemt en dan ook nog broodmager is. Hij is gezond en hij heeft geen te snelle schildklier...
Ik heb laatst een wetenschappelijke docu bekeken, waarin het over te dik zijn ging. De zgn "niks aan te doen" component is maar 5% ! Dat percentage bepaalt of je te dik bent, maar het is echt je eigen eetpatroon. Als je op zou schrijven wat je eet, maar ook werd aangeraden naar jezelf te kijken hoe snel je eet. Vaak schuiven te dikke mensen hun eten zo naar binnen. Ze bewegen vaak ook trager. Maar... het goede nieuws :) er is wel een plekje in de hersenen wat daaraan meedoet.
Een te licht of normaal wegend mens geniet meer van de smaak van eten en is na het eten van iets lekkers, in zijn smaakbehoefte bevredigd. Een dikker iemand heeft een dubbele portie van iets nodig, om diezelfde tevredenheid te bereiken !
Dus als je te dik bent en afgevallen is gelukt, zul je je hele verdere leven toch streng moeten blijven opletten.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef: Dus als je te dik bent en afgevallen is gelukt, zul je je hele verdere leven toch streng moeten blijven opletten.
Precies! op het karige af, en eet je daarna weer gewoon...heel gezond, maar niet karig, kom je het dubbele aan!
Ach helaas, ik kom ook uit een gesplitst genen gezin....4 broodmagere broers, en mijn vader was ook altijd erg mager, 1 broer en ik zelf zijn veels te zwaar, en mijn moeder was tot op 12 jaar geleden ook altijd te zwaar...
Was vaak moeilijk hoor met eten thuis vroeger... de "mageren" kregen/moesten altijd wat meer, en de "dikken" kregen/moesten altijd minder :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gian

Bericht door Gian »

Mara schreef: Dus als je te dik bent en afgevallen is gelukt, zul je je hele verdere leven toch streng moeten blijven opletten.
Als afvallen lukt was je iig te dik. Anders was het niet gelukt. Daarbij is afvallen vooral gezond eten en bewegen. Niet weinig eten, daar wordt je op termijn juist dikker van omdat je lichaam het voedsel dan anders gaat benutten.

Kortweg; nooit meer snoepen, zoutarm eten, genoeg eten, genoeg water drinken en genoeg bewegen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mara

Bericht door Mara »

Gian schreef:
Als afvallen lukt was je iig te dik. Anders was het niet gelukt. Daarbij is afvallen vooral gezond eten en bewegen. Niet weinig eten, daar wordt je op termijn juist dikker van omdat je lichaam het voedsel dan anders gaat benutten.

Kortweg; nooit meer snoepen, zoutarm eten, genoeg eten, genoeg water drinken en genoeg bewegen.
Nee en zeker ook niet te weinig vet ! Is ongezond en een kleine beetje vet zorgt ervoor dat je langer een verzadigd gevoel houdt. Evenals volkorenprodukten.
@Gian: ik heb nog nooit te veel gewogen, vroeger te weinig, nu prima op gewicht. Ook mijn suiker en cholesterol is uitmuntend (ik heb een jaarlijkse APK ;) ))
Ik ben snel verzadigd, geen snoeper, dus heb wat dat betreft niks te klagen :super
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef: ik heb nog nooit te veel gewogen, vroeger te weinig, nu prima op gewicht. Ook mijn suiker en cholesterol is uitmuntend (ik heb een jaarlijkse APK ;) ))
Ik ben snel verzadigd, geen snoeper, dus heb wat dat betreft niks te klagen :super
Wat een groot voorrecht als je zo gezond bent :super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:
Precies! op het karige af, en eet je daarna weer gewoon...heel gezond, maar niet karig, kom je het dubbele aan!
hoeft niet. Ik viel zelf een jaar of drie geleden met een variant op Sonja Bakker dertien kilo af. Misschien dat er daarna door ernstige snaaierij weer een kilo of drie is bijgekomen. Die gaat er intussen weer af.
Plaats reactie