Geplaatst: 19 mar 2007, 21:00
En juist dat kalmerende heb ik op dit moment heel erg hard nodig met alles wat er op ons af komt.jvdg schreef:
Gregoriaans: Kalmerend
En juist dat kalmerende heb ik op dit moment heel erg hard nodig met alles wat er op ons af komt.jvdg schreef:
Gregoriaans: Kalmerend
Laat je niet kisten!Tamarinde schreef:En juist dat kalmerende heb ik op dit moment heel erg hard nodig met alles wat er op ons af komt.jvdg schreef:
Gregoriaans: Kalmerend
jvdg schreef:Ik ben geen liefhebber hiervan, en ervaar het meeste als een grauwe massa gevoelige klanken.
Ik ervaar die muziek als een soort softe achtergrond muziek.
Zelfs als je met "onze psalmencultuur" alleen op Nederland doelt, valt er op jouw bewering nog wel wat af te dingen. Ook (muziek)historisch gezien is het wat vreemd om te beweren dat het gregoriaans niet zou aansluiten bij onze psalmencultuur. Wie heeft hier nu de oudste papieren? Omgekeerd kun je wel degelijk stellen dat onze psalmencultuur aansluit bij het gregoriaans. De meeste schrijvers zijn het er wel over eens dat er voor een behoorlijk aantal psalmmelodieën is geput uit gregoriaanse hymnen of sequensen. Logisch, want de schrijvers van die melodieën (niks volksliedjes trouwens!) waren zeer geoefend in het gebruik van de kerktoonsoorten. Om twee bekende voorbeelden te noemen: psalm 80 versus de paassequens Victimae paschali laudes en psalm 141 versus de hymne Conditor alme siderum.Dat was niet de bedoeling van die muziekstijl, maar omdat ze niet aansluit bij onze psalmen-cultuur is deze stijl niet populair (en zal het ook niet worden).
Ik ontken niet dat onze psalmencultuur zou afwijken van het "gregoriaanse", maar het feit dat de dichters van onze berijmde psalmen hebben geput uit de gregoriaanse hymnen of sequensen wil niet zeggen dat ze het gregoriaanse als toonaangevend zagen.Josephus schreef:jvdg schreef:Ik ben geen liefhebber hiervan, en ervaar het meeste als een grauwe massa gevoelige klanken.
Ik ervaar die muziek als een soort softe achtergrond muziek.: :|
:
Zelfs als je met "onze psalmencultuur" alleen op Nederland doelt, valt er op jouw bewering nog wel wat af te dingen. Ook (muziek)historisch gezien is het wat vreemd om te beweren dat het gregoriaans niet zou aansluiten bij onze psalmencultuur. Wie heeft hier nu de oudste papieren? Omgekeerd kun je wel degelijk stellen dat onze psalmencultuur aansluit bij het gregoriaans. De meeste schrijvers zijn het er wel over eens dat er voor een behoorlijk aantal psalmmelodieën is geput uit gregoriaanse hymnen of sequensen. Logisch, want de schrijvers van die melodieën (niks volksliedjes trouwens!) waren zeer geoefend in het gebruik van de kerktoonsoorten. Om twee bekende voorbeelden te noemen: psalm 80 versus de paassequens Victimae paschali laudes en psalm 141 versus de hymne Conditor alme siderum.Dat was niet de bedoeling van die muziekstijl, maar omdat ze niet aansluit bij onze psalmen-cultuur is deze stijl niet populair (en zal het ook niet worden).
JvdG, het zijn de melodieën, niet de teksten die aan het gregoriaans verwant of zelfs ontleend zijn.jvdg schreef:Ik ontken niet dat onze psalmencultuur zou afwijken van het "gregoriaanse", maar het feit dat de dichters van onze berijmde psalmen hebben geput uit de gregoriaanse hymnen of sequensen wil niet zeggen dat ze het gregoriaanse als toonaangevend zagen.
Ze hebben het alleen maar gebruikt.
Het lijkt erop dat er hier enigszins langs elkaar heen wordt gepraat...jvdg schreef:Lees de berijmde psalmen maar door.
Met alle gebreken sluiten ze nauw aan bij de beleving van de Kerk.
En waar het dan vandaan komt is dan niet meer belangrijk.
Tijdens (of voor, of na) het zingen van de berijmde psalmen kijk ik terug naar de onberijmde psalmen, en dan verbaas ik mij heel vaak over het Licht wat de berijmers van 1773 hebben ontvangen.
En dat los van de kritiek op die berijmers.
Met of zonder bovenstem? :|Lassie schreef:Genemuiden zingt: Psalm 151.
Jazeker.Hendrikus schreef:JvdG, het zijn de melodieën, niet de teksten die aan het gregoriaans verwant of zelfs ontleend zijn.jvdg schreef:Ik ontken niet dat onze psalmencultuur zou afwijken van het "gregoriaanse", maar het feit dat de dichters van onze berijmde psalmen hebben geput uit de gregoriaanse hymnen of sequensen wil niet zeggen dat ze het gregoriaanse als toonaangevend zagen.
Ze hebben het alleen maar gebruikt.Het lijkt erop dat er hier enigszins langs elkaar heen wordt gepraat...jvdg schreef:Lees de berijmde psalmen maar door.
Met alle gebreken sluiten ze nauw aan bij de beleving van de Kerk.
En waar het dan vandaan komt is dan niet meer belangrijk.
Tijdens (of voor, of na) het zingen van de berijmde psalmen kijk ik terug naar de onberijmde psalmen, en dan verbaas ik mij heel vaak over het Licht wat de berijmers van 1773 hebben ontvangen.
En dat los van de kritiek op die berijmers.
Vergeet je niet iets? We hebben ook nog 1968.jvdg schreef:Maar of het nu gaat over Dathenum of over "1773", het doel is toch (nogmaals): God ter Eere, en onze ziel tot zaligheid.
jvdg schreef:...grauwe massa gevoelige klanken.
...soort softe achtergrond muziek.
...kalmerend, maar niet inspirerend.
Josephus schreef:(...)
Dat lijkt er wel op. Ik ging er (niet ten onrechte lijkt me) vanuit dat jvdg met dergelijke kwalificaties (het wordt haast muzak zo :| ) vooral op de muziekstijl gregoriaans doelde. Naar nu dus blijkt gaat het vooral om het inhoudelijke verschil met "onze psalmencultuur". Dat kon ik er echter niet helemaal uithalen...Hendrikus schreef:Het lijkt erop dat er hier enigszins langs elkaar heen wordt gepraat...
Verklaar u nader!Josephus schreef:jvdg schreef:...grauwe massa gevoelige klanken.
...soort softe achtergrond muziek.
...kalmerend, maar niet inspirerend.Josephus schreef:(...)Dat lijkt er wel op. Ik ging er (niet ten onrechte lijkt me) vanuit dat jvdg met dergelijke kwalificaties (het wordt haast muzak zo :| ) vooral op de muziekstijl gregoriaans doelde. Naar nu dus blijkt gaat het vooral om het inhoudelijke verschil met "onze psalmencultuur". Dat kon ik er echter niet helemaal uithalen...Hendrikus schreef:Het lijkt erop dat er hier enigszins langs elkaar heen wordt gepraat...
Lees de betreffende postings nog even door, dan wordt het denk ik wel duidelijk.jvdg schreef:Verklaar u nader!
Ik snap nix van deze reactie.
Waratje, die Marnix, je blijft je verbazen. Toen ik mijn verwijzing naar de berijmin 1968 postte, realiseerde ik me dat ik de vrijgemaakte berijming niet had vermeld. "Daar zal Marnix me vast wel op corrigeren", dacht ik. Maar nee, die komt met Psalmen voor nu.Marnix schreef:We hebben ook nog de Psalmen voor nu.
Ter illustratie het navolgende:Josephus schreef:jvdg schreef:Ik ben geen liefhebber hiervan, en ervaar het meeste als een grauwe massa gevoelige klanken.
Ik ervaar die muziek als een soort softe achtergrond muziek.: :|
:
Zelfs als je met "onze psalmencultuur" alleen op Nederland doelt, valt er op jouw bewering nog wel wat af te dingen. Ook (muziek)historisch gezien is het wat vreemd om te beweren dat het gregoriaans niet zou aansluiten bij onze psalmencultuur. Wie heeft hier nu de oudste papieren? Omgekeerd kun je wel degelijk stellen dat onze psalmencultuur aansluit bij het gregoriaans. De meeste schrijvers zijn het er wel over eens dat er voor een behoorlijk aantal psalmmelodieën is geput uit gregoriaanse hymnen of sequensen. Logisch, want de schrijvers van die melodieën (niks volksliedjes trouwens!) waren zeer geoefend in het gebruik van de kerktoonsoorten. Om twee bekende voorbeelden te noemen: psalm 80 versus de paassequens Victimae paschali laudes en psalm 141 versus de hymne Conditor alme siderum.Dat was niet de bedoeling van die muziekstijl, maar omdat ze niet aansluit bij onze psalmen-cultuur is deze stijl niet populair (en zal het ook niet worden).