Moederschap is inderdaad wat anders dan een baan. Daarvan kan je zeggen: en nu stopt het, je trekt de deur achter je dicht, je neemt ontslag. Dat geld niet voor moederschap. Dat gaat 24/7 door, je hele leven lang.merel schreef:Dat moederschap een baan is, ben ik het absoluut niet mee eens. Het is een verantwoordelijkheid, maar zeker geen baan. Die verantwoordelijkheid geldt namelijk net zo sterk voor vader en daarvan zegt men ook niet dat deze twee banen heeft.
Moederschap combineren met werken is mogelijk. Het zou alleen erg goed zijn als betaald werk en onbetaald werk hetzelfde gewaardeerd werd. Door alle bezuinigingen is de vraag naar vrijwilligers enorm. Maar de grootste smoes om daar onder uit te komen is: ik werk. En daarmee wordt dan bedoeld: ik heb een betaalde baan. Wat uiteindelijk betekend dat de "niet-werkende" vrouwen het dan maar moeten doen. Soms denk ik: ik neem een baan, heerlijk 3 daagjes 8 uurtjes werken en dan klaar. Dat kost heel wat minder energie en tijd dan 5 of meer vrijwilligerstaken.
Ik zou moeders met een betaalde baan, die zeggen dat ze het niet doen voor het geld, willen uitdagen en zeggen: zeg die baan op, geef de mannen die nu thuis zitten een kans als kostwinner en ga aan de slag als vrijwilliger!