Waarom is het zo dat wanneer je andes denkt over het leerstuk van de wedergeboorte dat je dan gelijk gering denkt van de kracht. De wedergeboorte houdt in dat een dode levend wordt! Dat grote wonder wordt door mij in ieder geval niet gering geacht.[/quote]Anker schreef:Wat is het verschil tussen een gelijkenis en een vergelijking? (Daarom wordt het Koninkrijk der hemelen vergeleken bij een zekeren koning, die rekening met zijn dienstknechten houden wilde.)huisman schreef: Het is idd een vergelijking(geen gelijkenis!) en die gaan altijd een beetje mank. Ik zeg trouwens niet dat jij de kennis van Christus veel later stelt.Dat doen anderen. Wat jij wel doet in de onderscheiden zaken in tijd uit elkaar trekken. Eerst goede aarde en dan later het Woord dan weer een tijd later de vrucht. Terwijl in Gods Woord deze zaken vaak (bijna) samenvallen. De bijbelse voorbeelden zijn wel bekent. (300 pinksterdag,stokbewaarder,moorman,Lydia,moordenaar aan het kruis,Levi,Zacheüs enz enz)
Je woordje bijna intrigeert me wel. Dus het valt niet altijd samen?
Later, weer een tijd later. Die woorden heb ik nergens gebruikt. Ik heb zelfs het woordje 'vervolgens' teruggenomen, in een discussie met Afgewezen hierover. Wel lees ik dat de Heere het hart bereidt door Zijn Geest om het goede zaad te ontvangen. En het zaad brengt op zijn tijd vruchten voort. Bij de een snel, bij de ander duurt dat wat langer. Ik denk heel erg na wat de reden is dat mensen zoals jij zo zo ontzettend beducht zijn voor mensen die leren dat de wedergeboorte niet begint met de kennis van Christus. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat dit heel goed Bijbels te verdedigen is. Wat is voor jou nu precies het probleem?Het onderstreepte zinnetje bedoel ik dat de embryo-aanhangers zo gering denken van de kracht van een wedergeboorte uit God. Onze DL belijden hiervan : alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Een dode wordt levend, dat gebeurde in de tijd van Jezus omwandeling op aarde ook. Wie zagen de levendgemaakten toen zij voor het eerst hun ogen openden? Jezus Christus...zou het zo ook niet zijn in het geestelijke ?
@Anker ik wil je hier publiekelijk een compliment geven voor de wijze van discussieren!