Beroepingswerk discussie

freek

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door freek »

GGBeroopingswerk schreef:De studenten preken opvallend vaak in die classes. Hopelijk zijn daar banden gevallen.

Binnen de goed voorziene classis Barneveld is maar één gemeente die een kandidaat beroepen heeft.
Lijkt me nogal logisch dat kandidaten vaak preken in classes zonder dominees. :oO
mark85

Bericht door mark85 »

Tja die kandidaat Brons krijgt inderdaad geen beroepen: tot nu toe 2.
Mogelijk dat er 1 kandidaat aanneemt dat andere gemeentes nog snel een beroep uitbrengen.
Volgens mij was dat vorig jaar ook zo dat er 1 bijna geen beroepen kreeg.
Die stud. Zondag krijgt wel beroepen, terwijl het toch een ietwat bijzondere manier van voordracht en preken is.
Maar ieder zijn keus.
mark85

Bericht door mark85 »

Tja die kandidaat Brons krijgt inderdaad geen beroepen: tot nu toe 2.
Mogelijk dat er 1 kandidaat aanneemt dat andere gemeentes nog snel een beroep uitbrengen.
Die stud. Zondag krijgt wel beroepen, terwijl het toch een ietwat bijzondere manier van voordracht en preken is.
Maar ieder zijn keus.
Auto

Bericht door Auto »

mark85 schreef:Tja die kandidaat Brons krijgt inderdaad geen beroepen: tot nu toe 2.
Maar ieder zijn keus.
Iedere vogel zingt, zoals die gebekt is!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

mark85 schreef:Die stud. Zondag krijgt wel beroepen, terwijl het toch een ietwat bijzondere manier van voordracht en preken is.
Wat is er zo bijzonder aan? Ben wel benieuwd eigenlijk.
~~Soli Deo Gloria~~
mulder

Bericht door mulder »

Curatorium schreef:Het is overigens te hopen dat er ook wat kandidaten naar de classes mogen gaan waar weinig predikanten zijn. Dan denk ik voornamelijk aan Rotterdam, Tholen en Amsterdam.
Het zou erg mooi zijn als er weer eens een predikant naar de stad Rotterdam mag gaan. Een wereldstad, maar 0 GG predikanten. En de gemeenten daar zijn ook nog eens prima van formaat voor beginnende predikanten.
DDD

Bericht door DDD »

@Mark85, Hendrikus.

Dat valt allemaal reuze mee. Het punt is mijns inziens dat degenen die het meeste zichzelf (durven) zijn eruit springen. Dat past helemaal in onze cultuur, en ik zie op zich ook niet wat er mis mee is.

Al is het wellicht pijnlijk voor degenen die dat moeilijker vinden of nog niet durven. Maar ik verbaas me er eerlijk gezegd ook regelmatig over, als je ziet wat mensen in hun vorige werk doen, en ook hoe ze dat doen, en wat er dan van die presentatievaardigheden over blijft op de preekstoel.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:@Mark85, Hendrikus.

Dat valt allemaal reuze mee. Het punt is mijns inziens dat degenen die het meeste zichzelf (durven) zijn eruit springen. Dat past helemaal in onze cultuur, en ik zie op zich ook niet wat er mis mee is.

Al is het wellicht pijnlijk voor degenen die dat moeilijker vinden of nog niet durven. Maar ik verbaas me er eerlijk gezegd ook regelmatig over, als je ziet wat mensen in hun vorige werk doen, en ook hoe ze dat doen, en wat er dan van die presentatievaardigheden over blijft op de preekstoel.
Ik zou het alleen maar zeer waarderen als iemand gewoon zichzelf blijft en vooral ook gewoon Nederlands blijft praten.
't Is toch eigenlijk de omgekeerde wereld als het bijzonder wordt gevonden wanneer iemand gewoon doet?
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 12 jun 2015, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Waarom moet iedereen perse gewoon zijn?

Zolang het maar correct Nederlands is, vind ik het prima. Je moet de stukjes van ds. Doornenbal eens lezen. Die waren niet gewoon, maar desalniettemin beantwoordden ze prima aan hun doel.

Ik moet zeggen dat ik het er niet zo op heb als mensen zo nodig gewoon willen zijn. Meestal hebben ze ook weinig bijzonders te melden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Waarom moet iedereen perse gewoon zijn?

Zolang het maar correct Nederlands is, vind ik het prima. Je moet de stukjes van ds. Doornenbal eens lezen. Die waren niet gewoon, maar desalniettemin beantwoordden ze prima aan hun doel.

Ik moet zeggen dat ik het er niet zo op heb als mensen zo nodig gewoon willen zijn. Meestal hebben ze ook weinig bijzonders te melden.
Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde. Waarom zou iemand zich anders voordoen dan 'ie is, z'n stem anders gaan gebruiken, andere taal gaan gebruiken, enkel omdat 'ie dominee is?
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ligt soms ook aan vroegere beroep of afkomst, een boer of een hoogleraar of wat ook maar.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl

Bericht door ejvl »

Op dezelfde manier aangaande toon preken dan als hij bij de ontbijttafel om de hagelslag vraagt.
johannes123

Bericht door johannes123 »

Laat kandidaat Brons maar lekker naar dr classis Ridderkerk komen! Daar is hij ook hard nodig
Veel of weinig beroepen zegt niet, ze hebben er maar 1 nodig.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Op dezelfde manier aangaande toon preken dan als hij bij de ontbijttafel om de hagelslag vraagt.
Niet overdrijven. Een prediker van Gods Woord mag van mij wat meer stijl gebruiken.
Gesloten