NLprotestant schreef: ↑Vandaag, 12:58
BSH schreef: ↑Vandaag, 09:17
NLprotestant schreef: ↑Gisteren, 23:27
Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 22:54
Midden in een scheuring maar gewoon blijven borstkloppen. Echt..
Ik schrok ook wel beetje van de zakelijke blik waarmee je kijkt broeder Huisman. Het is geen bedrijfsreorganisatie, er wordt een kerk in stukken gedeeld. En dat heeft grote consequenties voor duizenden betrokken mensen.
Die grote consequenties zie ik ook.
De vraag is: zie je het als FEIT dat we niet samen verder kunnen?
Zo ja, dan is het logisch dat je op zoek gaat naar de splitsing op de meest zorgvuldige wijze.
Zo nee, dan zie je splitsing dus als een vrijwillige keuze, dan snap ik dat je splitsing ziet als een foutere keuze dan bijeen blijven.
Ik zie het zeker niet als een feit. Het is een keuze, waarvoor uiteraard veel argumenten worden genoemd, maar die wat mij betreft niet nodig is. Ik zie juist de meerwaarde van het samen blijven: in gesprek blijven ondanks alle verschillen en overal waar dat kan samenwerken. En ook: de kansels weer openstellen voor elkaar. Feitelijk is de TUA - opleidingsschool voor beide kampen - toch ook een geheel van links, midden en rechts? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand de 'dwalenden' daar van hun positie wil verwijderen.
Bewust blijven van het verschil en tegelijk alles doen om de gezamenlijke basis te beleven en invulling te geven. Ik blijf daarop hopen.
Doordat je het niet als feit ziet, dus als keuze, begrijp ik dat jij vindt dat de Rijnsburg gemeenten de verkeerde keuze maken.
Maar de groep die het niet als feit ziet, wordt wel steeds kleiner. En de positieve kanten van samenblijven kan je benoemen, maar dat neemt de gevoelde noodzaak van 'dit kan niet langer' niet weg.
Ook ik erken dat er voordelen zijn aan het samenzijn. Maar ik begrijp ook dat het niet kan. En daarom is er geen ideale oplossing. Nee, zelfs massale terugkeer zie ik niet als ideale oplossing.