Midden in een scheuring maar gewoon blijven borstkloppen. Echt..huisman schreef: ↑Gisteren, 22:20Er is tot nu toe één ‘Hoogeveen’ gemeente min of meer in harmonie gesplitst . Verder zal er in veel midden gemeenten meer diversiteit zijn dan in gemeenten aan de linker of rechterkant. Denk dat het erg afhangt hoe zorgvuldig beide partijen willen omgaan met het gezamenlijk belang van het belang van de ander.Zita schreef: ↑Gisteren, 22:07 Wellicht is het ergens in de afgelopen 600 pagina's al wel aan de orde geweest, maar ik heb het niet meer helder: er wordt gesproken over Rijnsburg-gemeenten en Hoogeveen-gemeenten. Maar in hoeverre speelt het ook plaatselijk? Hoe verdeeld zijn gemeenten? Wat te doen als een kwart van de gemeente Rijnsburg is, en driekwart Hoogeveen? Of zijn de gemeenten intern eensgezind?
CGK’ers waren nooit ruziemakers ondanks de forse verschillen. Mijn hoop blijft dus op een zorgvuldige ontvlechting zonder veel rumoer in plaatselijke gemeenten.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Re: Christelijke Gereformeerde Kerken
-
Middenrefo
Dat ik dat nog mag meemaken; een 'pander' genoemd wordenhuisman schreef: ↑Gisteren, 20:07Jazeker. @MidMid, @rhadders, en @Middenrefo zijn echte panders. Ik ben gewoon lid van de CGK.Michaels schreef: ↑Gisteren, 16:37 Wat ik eigenlijk ook niet goed begrijp, is de stroming “Bewaar het Pand” binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken. Deze stroming is in de jaren ’60 ontstaan vanuit zorgen over wat men zag als geestelijke en kerkelijke vervlakking binnen de CGK. Het begon niet direct als een aparte partij, maar meer als een behoudende beweging die de traditionele gereformeerde en bevindelijke lijn wilde bewaren.
Ik lees op internet dat in 1966 het eerste nummer van het blad Bewaar het Pand verscheen. Dat wordt vaak gezien als het officiële begin van deze stroming.
Daarnaast hebben zij binnen de CGK ook eigen ontmoetingsdagen, conferenties en publicaties om gelijkgezinden met elkaar te verbinden. https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... hatgpt.com
Dat alles ken dus wel binnen de CGK. Daarom vraag ik mij als buitenstaander eenvoudig af: als er binnen de CGK opnieuw een stroming ontstaat die bijvoorbeeld vóór de vrouw in het ambt is, is dat dan eigenlijk zoveel anders? Of zie ik dat te simpel?
Daar naast vraag ik mij af zijn de meest mensen die hier reageren ook van Bewaar het Pand?![]()
-
Middenrefo
Binnen plaatselijke CGK gemeenten is er best veel 'ruzie' geweest met soms splitsingen tot gevolg. Ook zijn er situaties geweest waar een classis een kerkenraad moest afzetten; een heel zwaar middel. Verder zijn er ook nogal wat gemeenten die langer of korter geleden vanuit plaatselijke onenigheid zijn ontstaan, zoals Nunspeet onder ds. Tijmes, Renswoude, Veenendaal Pniël, recent nog Vroomshoop, etc. Dat we geen ruziemakers zijn zou ik daarom niet willen stellen.huisman schreef: ↑Gisteren, 22:20Er is tot nu toe één ‘Hoogeveen’ gemeente min of meer in harmonie gesplitst . Verder zal er in veel midden gemeenten meer diversiteit zijn dan in gemeenten aan de linker of rechterkant. Denk dat het erg afhangt hoe zorgvuldig beide partijen willen omgaan met het gezamenlijk belang van het belang van de ander.Zita schreef: ↑Gisteren, 22:07 Wellicht is het ergens in de afgelopen 600 pagina's al wel aan de orde geweest, maar ik heb het niet meer helder: er wordt gesproken over Rijnsburg-gemeenten en Hoogeveen-gemeenten. Maar in hoeverre speelt het ook plaatselijk? Hoe verdeeld zijn gemeenten? Wat te doen als een kwart van de gemeente Rijnsburg is, en driekwart Hoogeveen? Of zijn de gemeenten intern eensgezind?
CGK’ers waren nooit ruziemakers ondanks de forse verschillen. Mijn hoop blijft dus op een zorgvuldige ontvlechting zonder veel rumoer in plaatselijke gemeenten.
-
Middenrefo
Je legt het ook verkeerd uit, daarom begrijpen jullie leden het niet. In het midden beschouwen ze de ongehoorzame gemeenten helemaal niet als de voortzetting van de CGK, ze beschouwen alle 180 CGK gemeenten als de CGK en van hun hoeft er geen enkele gemeente weg. Sterker nog; ze vinden het onwettig om je aan die bestaande structuur te onttrekken op de manier zoals Rijnsburg dat doet.huisman schreef: ↑Gisteren, 20:05Kom eens praten met onze leden. Die vinden het onbegrijpelijk dat de gemeenten die blijvend ongehoorzaam zijn aan de kerkorde en synodale besluiten van de CGK door het zogenaamde ‘midden’ worden gezien als de voortzetting van de CGK en de verontruste gemeenten die op grond van de Schrift nooit kunnen instemmen met vrouwelijke ambtsdragers of afwijkingen van de GS besluiten rondom homoseksualiteit worden gezien als de afscheiders. Waar ook door een deel van het ‘midden’ wel heel makkelijk afscheid van genomen wordt.rhadders schreef: ↑Gisteren, 16:51Als het een (af)scheiding wordt, dan zal Rijnsburg zich toch moeten verhouden tot wat hierover geschreven staat in o.a. de NGB. Want hoe positief ook dat die grote woorden niet gebruikt worden, dat heeft wel consequenties.huisman schreef: ↑Gisteren, 15:13Ik verwacht meer dat de gesprekken gaan over het netjes afhechten van de gezamenlijke verantwoordelijkheden. Verder gebruiken wij geen grote beschuldigingen zoals valse kerk. We hebben een gedeelde geschiedenis van zo'n 135 jaar. Lijkt mij dat je daar ook in een scheiding niet zomaar aan voorbij mag gaan.rhadders schreef: ↑Gisteren, 14:38
Rijnsburg heeft aangegeven wel het gesprek aan te willen met Hoogeveen. Blijkbaar zien zij wel voldoende grond voor een gesprek en samenwerking, ook geestelijk. Laten we dat eens benoemen: de grond die er nog wél is. Anders had Rijnsburg wel duidelijk gezegd: wij scheiden ons af, want met een valse kerk kan geen samenwerking zijn.
Dus hopelijk gaat Hoogeveen ook maximaal in de meewerkstand. Dan is er de minste pijn ook op plaatselijk vlak.
Maar we hebben blijkbaar beide onze eigen ‘waarheid’ in deze situatie. Voor mij persoonlijk zie ik geen andere begaanbare weg dan die wij met Rijnsburg zijn gegaan. Daarom zal ik ook alle consquenties aanvaarden ook al zullen die zo af en toe zeer onrechtvaardig aanvoelen. Vechten of ruzie maken ga ik niet doen.
Ze begrijpen niet dat je de anderen beschouwt als broeders en zusters, dat je de andere gemeenten nog steeds ziet als onderdelen van het lichaam van Christus, maar toch niet met ze samen verder kunt, ondanks de verschillen.
Je zult het hier niet mee eens zijn, dat hoeft ook niet, maar je moet wel eerlijk zijn over de motieven van anderen.
jaja, ik voeg ‘m bij de collectieMiddenrefo schreef: ↑Gisteren, 22:56Dat ik dat nog mag meemaken; een 'pander' genoemd wordenhuisman schreef: ↑Gisteren, 20:07Jazeker. @MidMid, @rhadders, en @Middenrefo zijn echte panders. Ik ben gewoon lid van de CGK.Michaels schreef: ↑Gisteren, 16:37 Wat ik eigenlijk ook niet goed begrijp, is de stroming “Bewaar het Pand” binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken. Deze stroming is in de jaren ’60 ontstaan vanuit zorgen over wat men zag als geestelijke en kerkelijke vervlakking binnen de CGK. Het begon niet direct als een aparte partij, maar meer als een behoudende beweging die de traditionele gereformeerde en bevindelijke lijn wilde bewaren.
Ik lees op internet dat in 1966 het eerste nummer van het blad Bewaar het Pand verscheen. Dat wordt vaak gezien als het officiële begin van deze stroming.
Daarnaast hebben zij binnen de CGK ook eigen ontmoetingsdagen, conferenties en publicaties om gelijkgezinden met elkaar te verbinden. https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... hatgpt.com
Dat alles ken dus wel binnen de CGK. Daarom vraag ik mij als buitenstaander eenvoudig af: als er binnen de CGK opnieuw een stroming ontstaat die bijvoorbeeld vóór de vrouw in het ambt is, is dat dan eigenlijk zoveel anders? Of zie ik dat te simpel?
Daar naast vraag ik mij af zijn de meest mensen die hier reageren ook van Bewaar het Pand?![]()
![]()
Was ook al ‘bonder’. Met mijn behoudend-evangelische achtergrond doe ik het zo slecht nog niet als gereformeerde ;-)
-
NLprotestant
Ik schrok ook wel beetje van de zakelijke blik waarmee je kijkt broeder Huisman. Het is geen bedrijfsreorganisatie, er wordt een kerk in stukken gedeeld. En dat heeft grote consequenties voor duizenden betrokken mensen.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 22:54Midden in een scheuring maar gewoon blijven borstkloppen. Echt..huisman schreef: ↑Gisteren, 22:20Er is tot nu toe één ‘Hoogeveen’ gemeente min of meer in harmonie gesplitst . Verder zal er in veel midden gemeenten meer diversiteit zijn dan in gemeenten aan de linker of rechterkant. Denk dat het erg afhangt hoe zorgvuldig beide partijen willen omgaan met het gezamenlijk belang van het belang van de ander.Zita schreef: ↑Gisteren, 22:07 Wellicht is het ergens in de afgelopen 600 pagina's al wel aan de orde geweest, maar ik heb het niet meer helder: er wordt gesproken over Rijnsburg-gemeenten en Hoogeveen-gemeenten. Maar in hoeverre speelt het ook plaatselijk? Hoe verdeeld zijn gemeenten? Wat te doen als een kwart van de gemeente Rijnsburg is, en driekwart Hoogeveen? Of zijn de gemeenten intern eensgezind?
CGK’ers waren nooit ruziemakers ondanks de forse verschillen. Mijn hoop blijft dus op een zorgvuldige ontvlechting zonder veel rumoer in plaatselijke gemeenten.![]()
De dwaling de kerk indragen lijkt mij ernstiger. Eens?NLprotestant schreef: ↑37 minuten geledenIk schrok ook wel beetje van de zakelijke blik waarmee je kijkt broeder Huisman. Het is geen bedrijfsreorganisatie, er wordt een kerk in stukken gedeeld. En dat heeft grote consequenties voor duizenden betrokken mensen.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 22:54Midden in een scheuring maar gewoon blijven borstkloppen. Echt..huisman schreef: ↑Gisteren, 22:20Er is tot nu toe één ‘Hoogeveen’ gemeente min of meer in harmonie gesplitst . Verder zal er in veel midden gemeenten meer diversiteit zijn dan in gemeenten aan de linker of rechterkant. Denk dat het erg afhangt hoe zorgvuldig beide partijen willen omgaan met het gezamenlijk belang van het belang van de ander.Zita schreef: ↑Gisteren, 22:07 Wellicht is het ergens in de afgelopen 600 pagina's al wel aan de orde geweest, maar ik heb het niet meer helder: er wordt gesproken over Rijnsburg-gemeenten en Hoogeveen-gemeenten. Maar in hoeverre speelt het ook plaatselijk? Hoe verdeeld zijn gemeenten? Wat te doen als een kwart van de gemeente Rijnsburg is, en driekwart Hoogeveen? Of zijn de gemeenten intern eensgezind?
CGK’ers waren nooit ruziemakers ondanks de forse verschillen. Mijn hoop blijft dus op een zorgvuldige ontvlechting zonder veel rumoer in plaatselijke gemeenten.![]()
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.