Gereformeerde Gemeenten

GGotK

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

John Galt schreef:Tot mijn verrassing zag ik dat evangelist Krijgsman ook geregeld voorgaat in de diensten van de Alle Dag Kerk in Amsterdam. Zijn preken staan broederlijk tussen Antoine Bodar en Alain Verheij. https://www.alledagkerk.nl/preken/
Met geregeld bedoel je 1 maal per jaar. Zolang het een bevindelijk gereformeerd geluid is, zal niemand daar een groot probleem mee hebben.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
John Galt schreef:Tot mijn verrassing zag ik dat evangelist Krijgsman ook geregeld voorgaat in de diensten van de Alle Dag Kerk in Amsterdam. Zijn preken staan broederlijk tussen Antoine Bodar en Alain Verheij. https://www.alledagkerk.nl/preken/

Mooi. Als je het Woord kunt verkondigen moet je dat ook doen.
Johan ging ook zeer goed om met ds Paul Visser en Jurjen ten Brinke. Als het goed is heeft een evangelist breder leren kijken.
Waarom wil je dat laatste zo graag noemen en telkens op dat stokpaardje rijden?
refo

Bericht door refo »

Ja, laten we het over stokpaardjes gaan hebben.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:

Mooi. Als je het Woord kunt verkondigen moet je dat ook doen.
Johan ging ook zeer goed om met ds Paul Visser en Jurjen ten Brinke. Als het goed is heeft een evangelist breder leren kijken.
Waarom wil je dat laatste zo graag noemen en telkens op dat stokpaardje rijden?

Stokpaardje? Ook zij spreken geregeld tijdens die diensten. Dus volgens mij volledig ontopic.
John Galt

Bericht door John Galt »

GGotK schreef:Zolang het een bevindelijk gereformeerd geluid is, zal niemand daar een groot probleem mee hebben.
Dat weet ik zo net nog niet.
Who is John Galt? :quoi
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:
Jantje schreef:
Tom schreef:Een klassieke vorm kan in combinatie met begrijpelijke taal een aantrekkingskracht zijn. Bijvoorbeeld voor degenen die op zoek zijn naar rust. Je bent niet pas missionair als je gebruik maakt van gitaren of elementen uit andere culturen. Je bent al missionair als de inhoud aansluit bij de doelgroep.
Juist!
https://psalmboek.nl/zingen.php?psID=150&psvID=2

Psalm 150 vers 2
Looft God, met bazuingeklank;
Geeft Hem eer, bewijst Hem dank;
Looft Hem, met de harp en luit;
Looft Hem, met de trom en fluit;
Looft Hem, op uw blijde snaren;
Laat zich 't orgel overal
Bij het juichend vreugdgeschal,
Tot des HEEREN glorie, paren.

Inderdaad niet alleen gitaren, maar ook bazuinen ( trompet, saxofoon?), harp en luit, trom en fluit.
Deze psalm staat uiteraard in het kader van de Oud Testamentische tempeldienst.

In het Nieuwe Testament kom je in het kader van de samenkomsten van de gemeente van Christus geen instrumentale muziek tegen. De apostolische- en vroege kerk gebruikte dan ook geen muziekinstrumenten. Pas eeuwen na de apostelen zijn muziekinstrumenten ingevoerd in de christelijke kerk.

Dat is voor mij voldoende reden om terughoudend te zijn met allerlei muziekinstrumenten in de eredienst, en zeker geen wereldse muziek binnen te halen, die vaak ook niet past bij de inhoud van de bijbelse boodschap en de vreze des Heeren.

Hoewel ik niet zover wil gaan om een beeldenstorm te gaan voeren in dit kader, vind ik dat de Schotse Reformatie hierin zeker een punt heeft door principieel acapella te zingen. Ook Calvijn, die een kenner was van de vroege kerk, was deze mening toegedaan.
Omdat het niet genoemd wordt in de eerste christengemeente betekent niet dat er geen gebruik van werd gemaakt. Je kan ook lezen dat de apostelen nog heel vaak in de tempels en synagoges te vinden waren om het woord te verkondigen. Je mag aannemen dat zij dan ook geen bezwaar hadden tegen de uitingsvormen die daar nog plaats vonden. Ik denk dat het wel/niet gebruik maken van muziekinstrumenten vooral gebaseerd is op cultuur en traditie en niet op bijbelse gronden. Bij ons wordt bij bepaalde liederen gebruik gemaakt van een piano en ook dat klinkt erg mooi en eerbiedig.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:
J.C. Philpot schreef:
merel schreef: https://psalmboek.nl/zingen.php?psID=150&psvID=2

Psalm 150 vers 2
Looft God, met bazuingeklank;
Geeft Hem eer, bewijst Hem dank;
Looft Hem, met de harp en luit;
Looft Hem, met de trom en fluit;
Looft Hem, op uw blijde snaren;
Laat zich 't orgel overal
Bij het juichend vreugdgeschal,
Tot des HEEREN glorie, paren.

Inderdaad niet alleen gitaren, maar ook bazuinen ( trompet, saxofoon?), harp en luit, trom en fluit.
Deze psalm staat uiteraard in het kader van de Oud Testamentische tempeldienst.

In het Nieuwe Testament kom je in het kader van de samenkomsten van de gemeente van Christus geen instrumentale muziek tegen. De apostolische- en vroege kerk gebruikte dan ook geen muziekinstrumenten. Pas eeuwen na de apostelen zijn muziekinstrumenten ingevoerd in de christelijke kerk.

Dat is voor mij voldoende reden om terughoudend te zijn met allerlei muziekinstrumenten in de eredienst, en zeker geen wereldse muziek binnen te halen, die vaak ook niet past bij de inhoud van de bijbelse boodschap en de vreze des Heeren.

Hoewel ik niet zover wil gaan om een beeldenstorm te gaan voeren in dit kader, vind ik dat de Schotse Reformatie hierin zeker een punt heeft door principieel acapella te zingen. Ook Calvijn, die een kenner was van de vroege kerk, was deze mening toegedaan.
Omdat het niet genoemd wordt in de eerste christengemeente betekent niet dat er geen gebruik van werd gemaakt. Je kan ook lezen dat de apostelen nog heel vaak in de tempels en synagoges te vinden waren om het woord te verkondigen. Je mag aannemen dat zij dan ook geen bezwaar hadden tegen de uitingsvormen die daar nog plaats vonden. Ik denk dat het wel/niet gebruik maken van muziekinstrumenten vooral gebaseerd is op cultuur en traditie en niet op bijbelse gronden. Bij ons wordt bij bepaalde liederen gebruik gemaakt van een piano en ook dat klinkt erg mooi en eerbiedig.
Zoals gezegt hoorden de instrumenten uit psalm 150 uit de tempeldienst. En inderdaad, zullen de apostelen hier ook getuige van geweest zijn.

Uit de geschiedschrijving is bekend in de synagoge en de Christelijke gemeente geen instrumenten werden gebruikt. Pas honderden jaren later heeft men muziekinstrumenten ingevoerd in de kerk (het begint eind 4e / begin 5e eeuw na Christus, maar veel later pas op grote schaal). Dat zijn simpel de feiten, waar historici en kenners van de oude kerk het over eens zijn.

Nu kun je daar verschillende conclusies uit trekken. Ik trek er de conclusie uit dat terughoudendheid geboden is.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 20 jul 2020, 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom wel tempeldienst en niet synagoge ?
John Galt

Bericht door John Galt »

Nu kun je daar verschillende conclusies uit trekken. Ik trek er de conclusie uit dat terughoudendheid geboden is.
Misschien heeft het te maken met de ontwikkelingen van de eredienst als zodanig. Wanneer je in huiskamers bijeen komt, of min of meer in het geniep op allereli plekken, is het voor de hand liggend dat je geen muziekinstrumenten gebruikt. Als ik de Handeliungen lees, of preken van kerkvaders, krijg ik ook niet het beeld van een grote zaal met 1000+ mensen en massale gemeentezang.

Overigens is het net als met allerlei andere toeters en bellen: Waarom doe je het? Is het dienstbaar of is het een doel op zich?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Waarom wel tempeldienst en niet synagoge ?
Het schijnt mede te maken te hebben met rouw over het niet kunnen aanbidden in de tempel. De synagoge kon geen echte vervanging zijn, en het verlangen naar de tempel moest blijven. De rabbijnen hebben besloten dat daarom geen muziekinstrumenten werden toegestaan in de Synagoge. De liturgie van de vroege kerk is overgenomen van de toenmalige synagoge-liturgie (die anders is als de huidige synagoge-liturgie).
John Galt schreef:Misschien heeft het te maken met de ontwikkelingen van de eredienst als zodanig. Wanneer je in huiskamers bijeen komt, of min of meer in het geniep op allereli plekken, is het voor de hand liggend dat je geen muziekinstrumenten gebruikt. Als ik de Handeliungen lees, of preken van kerkvaders, krijg ik ook niet het beeld van een grote zaal met 1000+ mensen en massale gemeentezang.
Ik denk eerder dat men ver weg wilde blijven van Heidense muzikale invloeden. Iets wat hede ten dage onverminderd actueel is.

Hoe het ook zei, het was een bewuste keus. Justinus de Martelaar (ca. 100-165) getuigt ervan dat muziekinstrumenten niet werden geaccepteerd in de Kerk van Christus:
Justinus de Martelaar (ca. 100-165) schreef:“The use of singing with instrumental music was not received in the church of Christ . . . but only the use of plain song.
Als ik kerkdiensten als https://youtu.be/_J9_jvvW-FE?t=2314 zie, dan verlang ik terug naar de eenvoud en duidelijkheid van de vroege kerk.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 20 jul 2020, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
John Galt

Bericht door John Galt »

Het grappige is dat het orgel aanvaneklijk ook een heel werelds instrument was. Ik hoorde eens iemand van het Orgelmuseum zeggen: Orgels stonden in de hoven en in de bordelen. En nu is het het toppunt van degelijkheid.

Wat bij mij wel wringt, is: Enerzijds zingen we de psalmen, die geheel geënt zijn op de tempeldienst. Anderzijds wijzen we dingen die in de tempeldienst gebeurden, nu af. Je kunt toch niet Ps 150 zingen en vervolgens zeggen: dat mag nu niet meer?
Oké, de offers zijn wel afgeschaft, maar die zijn in het grote Offer vervuld. Maar dat geldt toch niet voor de bazuinen en citers?
In de Openbaring lees ik trouwens wel over zangers met citers en dergelijke. Dus straks mag het blijkbaar wel weer.
samanthi

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:Het grappige is dat het orgel aanvaneklijk ook een heel werelds instrument was. Ik hoorde eens iemand van het Orgelmuseum zeggen: Orgels stonden in de hoven en in de bordelen. En nu is het het toppunt van degelijkheid.

Wat bij mij wel wringt, is: Enerzijds zingen we de psalmen, die geheel geënt zijn op de tempeldienst. Anderzijds wijzen we dingen die in de tempeldienst gebeurden, nu af. Je kunt toch niet Ps 150 zingen en vervolgens zeggen: dat mag nu niet meer?
Oké, de offers zijn wel afgeschaft, maar die zijn in het grote Offer vervuld. Maar dat geldt toch niet voor de bazuinen en citers?
In de Openbaring lees ik trouwens wel over zangers met citers en dergelijke. Dus straks mag het blijkbaar wel weer.
Ja het theater orgel was ook een pijporgel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef:
Hoe het ook zei, het was een bewuste keus. Justinus de Martelaar (ca. 100-165) getuigt ervan dat muziekinstrumenten niet werden geaccepteerd in de Kerk van Christus:
Justinus de Martelaar (ca. 100-165) schreef:“The use of singing with instrumental music was not received in the church of Christ . . . but only the use of plain song.
Als ik kerkdiensten als https://youtu.be/_J9_jvvW-FE?t=2314 zie, dan verlang ik terug naar de eenvoud en duidelijkheid van de vroege kerk.
Plain song, cantus planus, is de term voor de monofone manier van zingen waarvan het Gregoriaans de bekendste verschijningsvorm is.
Dus je wilt terug naar het Gregoriaans?
~~Soli Deo Gloria~~
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Hendrikus schreef: Plain song, cantus planus, is de term voor de monofone manier van zingen waarvan het Gregoriaans de bekendste verschijningsvorm is.
Dus je wilt terug naar het Gregoriaans?
Als het aan mij ligt wel. Ik vind gregoriaanse muziek meditatiever van aard dan de muziek in de liturgie zoals wij die kennen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Toch fijn dat er aardig wat gregoriaans ten grondslag ligt aan de psalmmelodiën :-)
Plaats reactie