Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 15 jul 2020, 23:55
Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
Ja joh lekker doen. Maak allemaal niet uit. Er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken. Ik heb weer even mijn werkstress eruit kunnen lachen. Bedankt DDD. Welterusten.DDD schreef:Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
Onzin. Als een ouderling uit 's-Gravenpolder op de evangelisatiepost in Merksem een preek leest van ds. A.T. Vergunst over Psalm 77 (die pas ook bij ons is gelezen), dan zegt dat heel veel, zo niet alles. Het zegt namelijk dat er wel degelijk een aanpassing gemaakt wordt en dat er rekening gehouden wordt met wie de luisteraars zijn.DDD schreef:Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
Dat weerlegt de stelling van DDD niet.Jantje schreef:Onzin. Als een ouderling uit 's-Gravenpolder op de evangelisatiepost in Merksem een preek leest van ds. A.T. Vergunst over Psalm 77 (die pas ook bij ons is gelezen), dan zegt dat heel veel, zo niet alles. Het zegt namelijk dat er wel degelijk een aanpassing gemaakt wordt en dat er rekening gehouden wordt met wie de luisteraars zijn.DDD schreef:Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
Maar je toelichting gaat vele malen verder dan ik bedoelde. Dus heb je niet goed gelezen, maar juist gedaan wat je vond dat we niet moesten doen, nl je eigen interpretatie gegeven.DDD schreef:Daar zijn wij het dan toch echt niet over eens. De opmerking van Zeeuw richting Ad Anker was in dit geval mijns inziens onterecht en daar heb ik een toelichting op gegeven.Jantje schreef:Nee. Je leest goed tussen de regels door. Té goed... En vervolgens fantaseer je er zelf nog wat bij. Zoiets noemen ze met een mooi woord ook wel 'inlegkunde'.
GGotK schreef:Dat weerlegt de stelling van DDD niet.Jantje schreef:Onzin. Als een ouderling uit 's-Gravenpolder op de evangelisatiepost in Merksem een preek leest van ds. A.T. Vergunst over Psalm 77 (die pas ook bij ons is gelezen), dan zegt dat heel veel, zo niet alles. Het zegt namelijk dat er wel degelijk een aanpassing gemaakt wordt en dat er rekening gehouden wordt met wie de luisteraars zijn.DDD schreef:Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
Natuurlijk bedoelde je dat niet. Omdat je namelijk niet goed las wat er stond. Dat was mijn hele punt;-)Zeeuw schreef:Maar je toelichting gaat vele malen verder dan ik bedoelde. Dus heb je niet goed gelezen, maar juist gedaan wat je vond dat we niet moesten doen, nl je eigen interpretatie gegeven.DDD schreef:Daar zijn wij het dan toch echt niet over eens. De opmerking van Zeeuw richting Ad Anker was in dit geval mijns inziens onterecht en daar heb ik een toelichting op gegeven.Jantje schreef:Nee. Je leest goed tussen de regels door. Té goed... En vervolgens fantaseer je er zelf nog wat bij. Zoiets noemen ze met een mooi woord ook wel 'inlegkunde'.
Je laatste twee vragen geven het antwoord op je vraag weer.Silo schreef:In de Ger. Gem. bestaan al jaren lang evangelisatieposten. Op sommige posten worden ook al jarenlang op zondag twee diensten gehouden door een evangelist die mag preken. Je zou verwachten dat er na zoveel jaren ook wat gezinnen en andere leden zich hebben aangesloten bij de posten als lid. Bijvoorbeeld door verhuizing. Hoe kan het dat na zoveel jaar nog geen enkele evangelisatiepost formeel is omgevormd tot gemeente, dus met ambten en sacramenten? En dan bijv. wel met een prekende evangelist om de evangelisatiefunctie te behouden? Is nog geen enkele evangelisatiepost daar groot genoeg voor qua ledenaantal?
Alleen niet ontstaan vanuit een bestaande evangelisatiepost maar vanuit het evangelisatiewerk van de GG te Lelystad. Dan ben je niet gebonden aan het deputaatschap en heb je meer mogelijkheden.Delftenaar schreef:De gemeente De Wegwijzer in Almere is de enige missionaire gemeente die ontstaan is vanuit het evangelisatiewerk van de GG. Alleen heeft de GG zich daar al zo'n 20 jaar geleden uit teruggetrokken.
Als je praat over dingen waar je geen verstand van hebt, kun je ook overwegen je mond te houden. Want dit komt niet erg slim op mij over.Simon0612 schreef:Ja joh lekker doen. Maak allemaal niet uit. Er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken. Ik heb weer even mijn werkstress eruit kunnen lachen. Bedankt DDD. Welterusten.DDD schreef:Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
Dat komt omdat er anders vervreemding ontstaat met het kerkverband. En vervreemding betekent: minder meeleven, minder gebed, minder geld.John Galt schreef:Ik heb wel eens zo'n evangelisatiepost bezocht en ook wel eens in de coronatijd meegekeken via Youtube. Wat ik dan zag, was een kopie van een gmiddelde Ger Gem. Als je niet zou weten dat het een evangelisatiepost was, zou je het niet merken.
Dan vraag ik me af: Waarom is dat? Als wij zending bedrijven in Papua, dan passen we onze diensten aan de lokale cultuur aan. We zingen met ritme, we preken in begrijpelijke taal. Maar als we zending bedrijven in Brabant of Vlaanderen, zingen we op hele noten bij een pijporgel en houden we een zeer bevindelijke preek, met Statenvertalingjargon en al. Waarom sluiten we dan niet aan bij de belevingswereld van de geseculariseerde rooms-katholiek? Bijvoorbeeld door te zingen bij een piano of accordeon, om maar eens iets te noemen? Waarom zijn het kleine kopietjes van de midden-Ger Gems?
Toch jammer. De keren dat ik de evangelisatie post bezocht, werd ik als vreemde bijvoorbeeld ook niet aangesproken. Dat vind ik voor een 'normale' gemeente al kwalijk, maar voor een evangelisatiegemeente, die toch gericht zouden moeten zijn op gasten, des te kwalijkerTiberius schreef:Dat komt omdat er anders vervreemding ontstaat met het kerkverband. En vervreemding betekent: minder meeleven, minder gebed, minder geld.John Galt schreef:Ik heb wel eens zo'n evangelisatiepost bezocht en ook wel eens in de coronatijd meegekeken via Youtube. Wat ik dan zag, was een kopie van een gmiddelde Ger Gem. Als je niet zou weten dat het een evangelisatiepost was, zou je het niet merken.
Dan vraag ik me af: Waarom is dat? Als wij zending bedrijven in Papua, dan passen we onze diensten aan de lokale cultuur aan. We zingen met ritme, we preken in begrijpelijke taal. Maar als we zending bedrijven in Brabant of Vlaanderen, zingen we op hele noten bij een pijporgel en houden we een zeer bevindelijke preek, met Statenvertalingjargon en al. Waarom sluiten we dan niet aan bij de belevingswereld van de geseculariseerde rooms-katholiek? Bijvoorbeeld door te zingen bij een piano of accordeon, om maar eens iets te noemen? Waarom zijn het kleine kopietjes van de midden-Ger Gems?
Je mag gelijk hebben hoor. Al heb je het niet.DDD schreef:Natuurlijk bedoelde je dat niet. Omdat je namelijk niet goed las wat er stond. Dat was mijn hele punt;-)Zeeuw schreef:Maar je toelichting gaat vele malen verder dan ik bedoelde. Dus heb je niet goed gelezen, maar juist gedaan wat je vond dat we niet moesten doen, nl je eigen interpretatie gegeven.DDD schreef:Daar zijn wij het dan toch echt niet over eens. De opmerking van Zeeuw richting Ad Anker was in dit geval mijns inziens onterecht en daar heb ik een toelichting op gegeven.Jantje schreef:Nee. Je leest goed tussen de regels door. Té goed... En vervolgens fantaseer je er zelf nog wat bij. Zoiets noemen ze met een mooi woord ook wel 'inlegkunde'.
Overigens heb ik nooit gezegd dat je niet je eigen interpretatie zou moeten geven.