Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Posthoorn

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Posthoorn »

rhadders schreef: 16 mei 2026, 20:42
Als God het niet zo nauw neemt...? Hij gaf Zijn eigen Zoon - of nog dieper: Zichzelf - aan het kruis!
Even los van de verdere discussie: God gaf Zijn eigen Zoon, juist. Hij gaf niet Zichzelf aan het kruis, dat is onbijbels!
Owen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Owen »

rhadders schreef: 16 mei 2026, 22:07
Owen schreef: 16 mei 2026, 21:45Oké, maar hoe lees je dan vers 24-29? Daar gaat het toch over iedereen die de woorden van de Heere Jezus hoort? De één hoort ze en handelt ernaar - die is wijs, en zijn einde is goed. De ander hoort diezelfde woorden en handelt er niet naar - die is dwaas, en zijn einde is niet goed. Dit laat toch duidelijk zien dat gehoorzaamheid en heiliging onlosmakelijk verbonden zijn met je (eeuwige) bestemming? Volgens jou heeft dit geen enkele plaats en is het alleen maar genade als je je geloof hebt beleden. Maar het is zoals Luther het zegt: we worden door geloof alleen gerechtvaardigd, maar het geloof dat rechtvaardig blijft nooit alleen: het brengt vruchten voort en als dat niet zo is, is het niet het ware, zaligmakende geloof.
Ik lees dat bijna hetzelfde als jij. Er naar horen betekent in de eerste plaats: vertrouwen op het volbrachte werk van Christus. Daar bouw je op. Christus is het fundament. En inderdaad, het is allemaal met elkaar verbonden. Maar er mag geen enkel misverstand over bestaan dat onze gehoorzaamheid of levenswandel niets toevoegt of afdoet aan onze zaligheid, want dan zou deze toch uit werken zijn. Ik maak een scherp en misschien wat onnatuurlijk onderscheid, maar die is wel van belang. Omdat er velen zijn, met name in de streng-reformatorische hoek, die hierdoor geen zekerheid van behoud ervaren. Terwijl de Bijbel hier echt niet onduidelijk over is. Maar dat het geloof niet zonder de werken kan, ben ik volkomen met je eens.
Je leest dat zeker niet bijna hetzelfde als ik. Jij interpreteert 'de woorden van Jezus horen' in termen van rechtvaardiging. Maar daar is geen enkele aanleiding toe. Deze verzen zijn het slotstuk van de Bergrede. Daarin is op geen enkele wijze over de verzoening of de rechtvaardiging gesproken. Het gaat over gehoorzaamheid en de geboden van God. Als je je daaraan houdt ben je wijs, zegt de Heere Jezus - en als je dat niet doet ben je dwaas. Jouw uitleg is echt volkomen uit de lucht gegrepen.

Her punt is: gehoorzaamheid/heiliging is een onlosmakelijk onderdeel van het zaligmakende geloof. Het is niet de grond van de zaligheid, zo leerden de Reformatoren en de puriteinen, maar wel een vrucht daarvan. En aan de vruchten kan je de boom herkennen... denk ook aan het woord van de Heere Jezus: 'wie Mij liefheeft, zal Mijn geboden in acht nemen.' Als iemand geen gehoorzaamheid laat zien is er dus geen liefde tot Jezus. En waar die liefde ontbreekt, is geen geloof. En zonder geloof is het onmogelijk God te behagen.

Jouw oplossing is dan: oke, maar deze mensen hebben ooit geloofsbelijdenis gedaan. Dus het zal nog wel goed zitten. Maar dat lijkt me een hele grote misvatting. Hiermee worden mensen met een ingebeelde hemel de hel ingestuurd. Zolang je maar geloofsbelijdenis hebt gedaan, zit het goed. Het is eigenlijk een alternatieve versie van de veronderstelde wedergeboorte.

Kuitert dacht: alle gedoopte kinderen zijn wedergeboren, totdat het tegendeel blijkt. Jij zegt, als ik het goed begrijp: alle belijdende leden zijn wedergeboren, zelfs als het tegendeel blijkt. Het is de gedachtevoering van Kuitert in een nieuw jasje, maar m.i. nog gevaarlijker omdat mensen denken dat ze zonder heiliging de Heere ook wel kunnen zien (contra Hebr. 12:14).
Plaats reactie