Beschikken wij wel over de kennis om vast te stellen dat dit uit Gods hand zou komen? Of denken we dan dat ons inzicht de middelen en bedoelingen van God volledig zou kunnen doorgronden?Ad Anker schreef:Ik snap niet zo goed dat jij stelt dat het argument dat God de middelen ( het vaccin) geeft ter bestrijding van het virus hier niet naar voren komt. Notabene ongeveer iedereen behalve ikzelf stelt dat hier. Van der Tang heeft zo ongeveer als enige door mij bijval gekregen. Verder veel tegengas. Hoe komt het dat jij dat toch mist?Jantje schreef:Nee. Maar ik mis in deze discussie dat we ook het vertrouwen op God mogen hebben dat Hij het vaccin als middel wil geven. Dan is dat toch geen afgoderij?
Het is géén automatische redenering: God geeft medici en onderzoekers hun wijsheid en verstand, dus alles (incl. vaccin) wat zij voortbrengen is goed. Dat lijkt meer op een doelredenering om het vaccin in een eigen straatje te laten passen.
Andersom is het ook maar de vraag of de duiding juist is: God haat de zonde, Hij moet vanwege Zijn heiligheid straffen > Dus Hij brengt ziekten (incl. corona) > Dus corona is oordeel en straf van God voor de totale mensheid.
Ik ben het helemaal met jou, @Ad Anker, eens dat het niet met zekerheid te stellen is dat God het vaccin ook als geoorloofd middel gegeven heeft.